Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:46
Beste allen,

Sinds een half jaar heb ik een uitvoering: Sapphire Radeon RX 6700 Pulse in de PC zitten. Erg tevreden over deze kaart, maar heb door wat kleine stabiliteitsissues de PC recent opnieuw geïnstaleerd door de SSD met Killdisk helemaal schoon te vegen en vervolgens Windows 11 erop te zetten.

Sinds windows automatisch hardwaredrivers installeert voor de videokaart heb ik deze optie uitgezet (ook in de registry), DDU gedraait en handmatig de nieuwste driver zelf geïnstaleerd.

So far so good, en het hele spul werkt naar behoren op mijn uitvoering: LG 27MP68HM-P Zwart
nu komt het gekke: zodra ik de PC aansluit op mijn TV (uitvoering: LG OLED55C7V Zwart) start alles normaal op, maar loopt mijn muis cursor vast na enkele minuten en start het systeem opnieuw op. Ook ingame veel issues met freezes en crashes. NB. beide aansluitingen met HDMI, verschillende kabels geprobeerd.

Ondertussen alles geprobeerd wat ik zelf kan verzinnen en ook op het www gezocht, maar kom er zelf helaas niet meer uit.
Wie o wie heeft de gouden tip om dit probleem te verhelpen?

Complete systeem specs:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Tray€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenGigabyte GA-AB350M-Gaming 3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon 6700 Pulse€ 456,04€ 456,04
1BehuizingenCooltek C3 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 33€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 10 500W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 163,99€ 163,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 842,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ondertussen alles geprobeerd wat ik zelf kan verzinnen en ook op het www gezocht
Welke dingen zijn dit precies? We kunnen nog altijd niet in jouw koppie kijken of die "uitlezen" om te zien wat je zelf al geprobeerd hebt. ;) Wellicht een idee om de dingen die je hebt geprobeerd, in een lijstje te zetten, dat is wat overzichtelijker, als soort samenvatting.

Hoe uit de crash zich? Is dat gewoon vastloper en krijg je dus geen BSOD te zien bijvoorbeeld? Als je een BSOD krijgt, krijg je ook de stopcode. Wat vindt je als je daarop Googled? Kun je ook iets terugvinden in het WIndows Logboek bijvoorbeeld? Zonder verdere concrete informatie of foutmeldingen kunnen wij helaas ook niet zoveel, jij bent onze ogen en oren mbt jouw PC. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
welke hdmi versie gebruik je?

[ Voor 62% gewijzigd door jack zomer op 23-06-2023 09:55 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk het wel:
NB. beide aansluitingen met HDMI, verschillende kabels geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Ik denk het wel:
[...]
ik denk het ook. daarom mijn ninja edit naar hdmi versie..

zo lijkt het net alsof ik er niet overheen gelezen had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
CH4OS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:53:
[...]
Welke dingen zijn dit precies? We kunnen nog altijd niet in jouw koppie kijken of die "uitlezen" om te zien wat je zelf al geprobeerd hebt. ;) Wellicht een idee om de dingen die je hebt geprobeerd, in een lijstje te zetten, dat is wat overzichtelijker, als soort samenvatting.

Hoe uit de crash zich? Is dat gewoon vastloper en krijg je dus geen BSOD te zien bijvoorbeeld? Als je een BSOD krijgt, krijg je ook de stopcode. Wat vindt je als je daarop Googled? Kun je ook iets terugvinden in het WIndows Logboek bijvoorbeeld? Zonder verdere concrete informatie of foutmeldingen kunnen wij helaas ook niet zoveel, jij bent onze ogen en oren mbt jouw PC. ;)
Bedankt!

Crash is vaak een watchdog violation. al zie ik de laatste tijd geen blauw scherm en schakelt de computer gewoon uit en weer aan.

gedaan:
- Refresh rate vast gezet op 100 Hz, ook 60Hz geprobeerd
- Andere HDMI poorten
- Verschillende resoluties 1080p/2160p
- Fast boot uitgezet
- in BIOS PCI Gen 3 en 4 geprobeerd
- chckdsk gedraait

HDMI versie zal ik even nakijken eind vd dag. geloof 2.0
Ik zal dan ook de logs even nakijken en posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
Bedoel je hiermee een instelling op de TV of de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
nielsfields schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:06:
[...]

Bedoel je hiermee een instelling op de TV of de PC?
Kabel voor namelijk.
Ik kreeg hdr problemen tussen mijn pc en tv bij gebruik van een slechte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
jack zomer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Kabel voor namelijk.
Ik kreeg hdr problemen tussen mijn pc en tv bij gebruik van een slechte kabel.
Denk niet dat hier de oorzaak ligt. Ik heb meerdere kabels geprobeerd waaronder deze https://www.allekabels.nl.../hdmi-kabel-15-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
CH4OS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:53:
[...]

Om hier nog even op terug te komen. Ik heb 2 minidumps zojuist bekeken. daar kwam de volgende bugcheck analysis uit:

PC_WATCHDOG_VIOLATION (133)
The DPC watchdog detected a prolonged run time at an IRQL of DISPATCH_LEVEL
or above.
Arguments:
Arg1: 0000000000000000, A single DPC or ISR exceeded its time allotment. The offending
component can usually be identified with a stack trace.
Arg2: 0000000000000501, The DPC time count (in ticks).
Arg3: 0000000000000500, The DPC time allotment (in ticks).
Arg4: fffff8017c11c340, cast to nt!DPC_WATCHDOG_GLOBAL_TRIAGE_BLOCK, which contains
additional information regarding this single DPC timeout

DRIVER_POWER_STATE_FAILURE (9f)
A driver has failed to complete a power IRP within a specific time.
Arguments:
Arg1: 0000000000000004, The power transition timed out waiting to synchronize with the Pnp
subsystem.
Arg2: 000000000000012c, Timeout in seconds.
Arg3: ffffd302e7548040, The thread currently holding on to the Pnp lock.
Arg4: fffff8044c9167e0, nt!TRIAGE_9F_PNP on Win7 and higher

Vanavond een oude kaart (gtx 1070) er weer in gedaan en geen enkele issue tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-07 00:32
Klinkt voor mij als een onstabiele overclock en/of onstabiel geheugen. Draai alles default en probeer het eens met 1 ram stick, daarna eventueel de andere apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik blijf erbij dat de voeding het issue is. Een gtx 1070 heeft zoveel minder nodig... Zoals gezegd is de voeding die je hebt ook geen kwaliteitsvoeding.

Haalde dit topic met een ander topic door de war. Ignore me.

[ Voor 46% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2023 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

meljor schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:47:
Klinkt voor mij als een onstabiele overclock en/of onstabiel geheugen. Draai alles default en probeer het eens met 1 ram stick, daarna eventueel de andere apart.
Als het RAM of eventuele overclock het issue was, zou de pc ook onstabiel moeten zijn met andere videokaart.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 26-06-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
meljor schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:47:
Overklok geen sprake van. in het verleden wel (redelijk) stabiel ge-undervolt met een lichte overklok.
Geheugen ga ik nog even testen, maar zoals @CH4OS ook aangeeft werkt dit wel prima met de 1070
CH4OS schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:48:
Ik blijf erbij dat de voeding het issue is. Een gtx 1070 heeft zoveel minder nodig... Zoals gezegd is de voeding die je hebt ook geen kwaliteitsvoeding.
Met deze voeding is niets mis. ik kon prima Cyberpunk een hele avond spelen voor de herinstallatie, de problemen doen zich ook voor in een windows zonder enige stress op het systeem. In een eerdere post vroeg je om de errorlogs, kun je daar wat meer mee nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De minidumps die je geeft zijn gedeeltes van de dump. Normaliter geeft het ook aan om welke bestanden /driver het gaat. Maar mijn gok is dat dat de videokaart driver is bij de laatste minidump.

Ik zie trouwens dat ik topics door elkaar haalde, mijn excuses.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2023 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-07 00:32
Vreemde crashes komen juist vaak door geheugen en kan in veel scenarios lang goed gaan. Het is het simpelste om uit te testen dus gewoon even doen zou ik zeggen.

De voeding is bij mij ook een verdachte, zeker omdat de 1070 minder trekt en huidige kaarten steeds meer last hebben van zeer korte pieken die veel goedkopere en/of oude voedingen niet aankunnen. Gaat om milliseconden die de psu kunnen triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-07 13:14

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Wat zeggen de temperaturen?
1080P@75Hz vraagt een stuk minder dan 4K@120Hz.

Je kast heeft namelijk 0 airflow.

[ Voor 20% gewijzigd door Baakster op 27-06-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
meljor schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:05:
Vreemde crashes komen juist vaak door geheugen en kan in veel scenarios lang goed gaan. Het is het simpelste om uit te testen dus gewoon even doen zou ik zeggen.

De voeding is bij mij ook een verdachte, zeker omdat de 1070 minder trekt en huidige kaarten steeds meer last hebben van zeer korte pieken die veel goedkopere en/of oude voedingen niet aankunnen. Gaat om milliseconden die de psu kunnen triggeren.
Geheugen ga ik deze week nog testen. Kom ik nog op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
Baakster schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:01:
Wat zeggen de temperaturen?
1080P@75Hz vraagt een stuk minder dan 4K@120Hz.

Je kast heeft namelijk 0 airflow.
Deze zijn prima. destijds wel wat stresstesten gedaan met furmark en kwam niet boven de 70 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
Hallo oma,

Ondertussen zijn we een goed half jaar verder, en omdat dit topic aardig doodgebloed was zonder soelaas hier even een update.

Om verschillende redenen (waaronder de ergernis dat de hele zooi steeds vastliep op de tv) een tijdje de pc niet gebruikt. Zo rond de jaarwisseling de boel weer eens aangesloten en de nieuwste gpu drivers geïnstalleerd. Alles ging zoals vanouds prima wanneer de pc aan de monitor zat, maar na verbinding met de TV weer een crash na een paar minuten.
De beeldmodus van de tv heeft met deze set-up altijd op 'spel' gestaan en om hier eens de oorzaak te zoeken heb ik andere modi geprobeerd. Ondertussen draait alles nu al een week of 6 stabiel op verschillende framerates en resoluties zonder enige crashes.

update juni 2024

De problemen kwamen op een gegeven moment weer terug. ik ben verder gaan zoeken naar andere componeneten.
Omdat ik de videokaart vermoedde heb ik deze vervangen door een https://tweakers.net/pric...rce-rtx-4070-twin-x2.html. Hier kwam hetzelfde probleem naar voren dus toen verder gaan kijken naar andere componenten.
Ten tijde van de eerste videokaart upgrade heb ik ook een draadloze netwerkaart geplaatst
https://tweakers.net/pricewatch/1798490/asus-pce-ax1800.html. Uiteindelijk bleek de mediatek mt7921 wifi chip het probleem. Zolang ik wifi niet inschakel en bedraad de PC gebruik zijn er geen problemen meer.

groet!

[ Voor 33% gewijzigd door nielsfields op 03-06-2024 09:27 . Reden: update ]

Pagina: 1