Afbrokkelende muur herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 07:22
Ik heb thuis een OSB paneel waar in het verleden wat pleisterwerk is tegen gezet. Dit is ongeveer een cm dik maar is op bepaalde plaatsen erg aan het afbrokkelen.

Als ik over de muur wrijf dan komt er op die plaatsen stof van het pleisterwerk mee. Ook zijn de niveauverschillen zowel zichtbaar als voelbaar waardoor de muur er slecht uit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDlOOGpL7yx7k4Cfy4VSaxKp4qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UugQrPTvNbs1bju5ti9S9ZQg.jpg?f=fotoalbum_large

Kennis van mij raadt mij aan om het pleisterwerk van de muur volledig af te halen en deze vervolgens opnieuw te bepleisteren. Echter lijkt dit mij vrij verregaand. Is er geen oplossing om de slechte plaatsen recht te trekken zodat de gehele muur geëgaliseerd wordt?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
Een houten OSB plaat waaroverheen gestucced is?
Das natuurlijk in de basis al compleet fout. Dat krijg je nooit langdurig goed wegens verschil in uitzetcoefficient tussen hout en gips.

Optie 1: Pleisterwerk weghalen, gipsplaten ertegenaan, en daaroverheen opnieuw stuccen.

Optie 2: meer werk, nog beter: Gehele OSB platen weghalen, vervangen door Fermacell gipsvezelplaten, en daar overheen stuccen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Je kennis heeft vermoedelijk gelijk, idd stuc op OSB gaat slecht.

Wil je het nog wat proberen te rekken, dan kun je een klein zakje Knauff fix & finish (dunpleister) proberen, dit is redelijk makkelijk te verwerken, prijs valt mee, en kun je proberen het weer recht te krijgen (wel emmer, plakspaan, spackmes, plamuurmesje, schuurpapier 240 nodig iig.)

Wordt of blijft het niet mooi dan kun je alsnog besluiten drastischer te werk gaan.

Als je nieuwe gipsplaten aanbrengt, daar gele stucprimer op smeren. Dikkere stuclaag is zelf veel moeilijker te doen dan een laagje dunpleister, als je dit echt strak wilt bel je beter een stucadoor. Maar dan moet de ondergrond eerst goed zijn. Als je dat zelf niet ziet zitten, dat is een klus die elk ZZP klusbedrijfje wel zou moeten kunnen, het is geen moeilijke klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik sluit mij hierbij aan, stuccen over OSB is een slecht idee. Inderdaad gipsplaten ertegenaan rammen of OSB plaat eerst verwijderen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:26

Thompson

Beeromaniac

En wat zit er dan weer achter dat OSB paneel? Als daar gewoon een binnenmuurtje achter zit kun je wellicht alles wegslopen en die direct primen en (laten) stucen.

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Zoals anderen hier al melden kan je niet direct op OSB stuccen, dus ik vraag mij sterk af of dit echt de opbouw is geweest. Mocht dat wel het geval zijn dan moet de opbouw inderdaad aangepast worden.

Je schrijft dat de huidige stuclaag ongeveer 10mm is. Als je dit wegsloopt en een gipsplaat van 9mm dikte schroeft op het OSB, dan kan een stuccadoor dit afwerken met een vrije dunne laag van ongeveer 3mm dikte en zou de totale opbouw op circa 12mm uitkomen (zit natuurlijk wat variatie in). Als dat goed gaat met de huidige aansluiting tot bijvoorbeeld kozijndeuren zou ik zeker voor deze opbouw gaan. Voordeel is dat als je wat wilt ophangen aan de betreffende muur, je direct een schroef door het gips on je OSB kan schroeven, geen gedoe meer met hollewand pluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:02
Ik zou eerst even wat dispensieprimer proberen nog maar kans is groot dat het niet iets wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Apart dat je problemen hebt met afbrokkelen, mijn huis staan ook wat osb/spaanplaat panelen met stuucwerk.

Het stuucwerk was echt zon ouderwets golvend patroon. Heb de boel geschuurd, in de voorstrijk gezet, en dan rotband ertegen. Het oude stuucwerk zat muurvast aan het hout.

edit voorstrijk voor stuucwerk. rood goedje met grote zandkorrels.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 30-06-2023 09:06 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

paQ

Als je het niet over wilt doen, gewoon naar Hornbach voor een emmer Modulan Finish.
Is kant en klaar en kwak je er zo op.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 07:22
Bedankt voor de vele tips. Ik heb geopteerd voor de snelste optie en het recht getrokken met voorstrijk icm eindlaag plamuur. Het resultaat is niet perfect maar zeker goed genoeg gezien het ook niet om een nieuwbouw gaat. De OSB platen vormen een schouw op het eerste verdiep dus daarmee was weghalen sowieso wel erg veel werk geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

gibsonneke schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:19:
Bedankt voor de vele tips. Ik heb geopteerd voor de snelste optie en het recht getrokken met voorstrijk icm eindlaag plamuur. Het resultaat is niet perfect maar zeker goed genoeg gezien het ook niet om een nieuwbouw gaat. De OSB platen vormen een schouw op het eerste verdiep dus daarmee was weghalen sowieso wel erg veel werk geweest. :)
Weghalen had ook niet perse gehoeven, je had er ook een gipsplaat/ stucplaat overheen kunnen zetten zodat je niet over een paar jaar tegen hetzelfde aanloopt

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Pagina: 1