dhcp ingeschakeld op 2 routers oplossing? wifi verbinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:16
Goedenavond mede Tweakers,

Het volgende probleem:

Gegeven:
Router 1: dhcp aan, netwerk range 192.168.178.x
Router 2: dhcp aan, netwerk range 192.168.1.x

Netwerk kabel van router 1 lan naar router 2 lan.

Router 2 heeft een ip van router 1.
maar dhcp op router 2 en lan netwerk is ingesteld op 192.168.1.1

router 2 heeft een wifi netwerk laten we zeggen router2-wifi
router 1 heeft een wifi netwerk laten we zeggen router1-wifi.

probleem omschrijving:
Als ik met een mobiele telefoon of tablet of laptop verbind met het wifi van router 2. Dan kan het zomaar eens zijn en eigenlijk heel vaak dat deze devices een ip krijgen vanuit de range 178.x

Hoe kan dit? want je verbindt hier met de wifi van router2 dus dan verwacht je daarvan een ip te krijgen met de 1.x range?

Het ziet er na uit dat het dhcp protocol niks checkt / uitzoekt maar gewoon wie het eerste er is of gereageerd heeft. Kortom ellende..

wat ik nu nog kan doen is:
beiden routers dhcp uit zetten en alles statisch erin zetten/ reserved ip.

Of 1 van de routers dhcp uit en daarin alle apparaten statisch reserveren. Dan voor de andere router dhpc aan laten voor apparaten die ik daarvoor uitkies.

Maar dat is juist net zo onhandig ik heb liever dat je verbindt met de wifi van router2. en dat het verbonden apparaat dan een router2 ip range krijgt. :)

Wat doe ik hier fout of hoe lossen jullie dat op? kan het uberhaupt?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Daarnaast heb ik nog ook deco m4 potjes mesh netwerk vanuit ziggo verkregen. Deze dingen kan je geen vast ip geven in acces point mode wat echt ronduit belachelijk is of niet?

Ik zie ze ook constant van wit naar rood gaan, wit = verbinding alles is goed. Rood is geen verbinding met het deco mesh netwerk. Zelfs als ik ze 1m van elkaar afzet dan nog wordt dit vaak rood.

ook zag ik dat deze mesh potjes ips krijgen van router1 en router2 door elkaar. :? :? :?

Op windows kan je iets doen zoals ipconfig /release en renew. 8)

Bij android en iphone zit zoiets niet ingebakken wat ik daarover heb gevonden is alleen forget network en reconnect om een ip te krijgen maar dat werkt niet altijd en vaak krijg ik exact hetzeflde ip terug. :X

Zou het opgelost zijn door alles handmatig statisch te gaan toevoegen dat is wel een helse klus om allemaal na te lopen.. :O 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja dat is routers voor je, de eerste die antwoord geeft ook het ip adres.

Maar wat wil je bereiken? de 2de router als AP gebruiken? Zet dan de DHCP op deze af steekt op een LAN poort de kabel van router 1 in en voila, je krijgt een ip van router 1

Je deco mesh werkt niet omdat ze dus verschillende ip's krijgen en ze dus elkaar niet vinden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:36
probleem omschrijving:
Als ik met een mobiele telefoon of tablet of laptop verbind met het wifi van router 2. Dan kan het zomaar eens zijn en eigenlijk heel vaak dat deze devices een ip krijgen vanuit de range 178.x

Hoe kan dit? want je verbindt hier met de wifi van router2 dus dan verwacht je daarvan een ip te krijgen met de 1.x range?
Dit komt omdat je de routers via de LAN poort met elkaar hebt verbonden, dit is dus fysiek één netwerk en op dat ene netwerk heb je nu twee DHCP servers draaien. Hier is DHCP niet voor ontworpen, dan krijg je inderdaad precies de problemen die beschrijft. Het is maar net welke server eerder reageert en dus willekeurig welk IP adres je krijgt. Op de TCP/IP laag hebben verschillende devices nu andere IP adressen, dus deze kunnen niet meer met elkaar praten. Daarom vallen je Deco setjes ook steeds uit.
Het ziet er na uit dat het dhcp protocol niks checkt / uitzoekt maar gewoon wie het eerste er is of gereageerd heeft. Kortom ellende..
Klopt.
wat ik nu nog kan doen is:
beiden routers dhcp uit zetten en alles statisch erin zetten/ reserved ip.
Zou ik niet doen. Omslachtig en nergens voor nodig.
Of 1 van de routers dhcp uit en daarin alle apparaten statisch reserveren. Dan voor de andere router dhpc aan laten voor apparaten die ik daarvoor uitkies.
Ik zou inderdaad een van de DHCP servers uitzetten. Maar waarom zou je dan in de andere router statische reserveringen maken? Je DHCP server op Router1 bediendt je hele LAN. Nu kan je als je voor bepaalde apparaten zoals je router of een NAS waar je gewoon altijd zeker wilt weten welk IP adres dat device heeft een statische reservering maken in je DHCP server, maar dat hoef je zeker niet te doen voor alles en die instellingen maak je dan ook allemaal of in router 1 of in router 2, afhankelijk waar je de DHCP server uitzet. Statische reserveringen werken niet als DHCP uitstaat op de router. Alle devices die verbonden zijn met router2 krijgen ook gewoon een IP van Router1. In dit geval is je router2 geen router meer, maar gewoon een switch.
Maar dat is juist net zo onhandig ik heb liever dat je verbindt met de wifi van router2. en dat het verbonden apparaat dan een router2 ip range krijgt. :)
Waarom vind je dat handig? Aan de werking van je netwerk zal het niks verbeteren. Je kunt dit wel bereiken door VLANs aan te maken als je router / AP's dat ondersteunen, dan kan je elk wifi netwerk / ap een eigen subnet geven.

Een andere optie om de kabel van router1 naar router2 bij router2 niet in de LAN poort maar in de WAN poort te steken. Dan creeer je twee separate netwerken waar je twee losse DHCP servers op kan draaien die elkaar niet in de wegzitten. Je zal dan wel op router2 routering moeten instellen en het kan problemen op leveren met bijvoorbeeld online games omdat je dan een router achter router setup hebt. Dit kan prima, maar er zitten wel wat haken en ogen aan.

[ Voor 129% gewijzigd door !GN!T!ON op 23-06-2023 02:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:57
!GN!T!ON schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 02:12:
[...]
Dit komt omdat je de routers via de LAN poort met elkaar hebt verbonden, dit is dus fysiek één netwerk en op dat ene netwerk heb je nu twee DHCP servers draaien. ... Daarom vallen je Deco setjes ook steeds uit.
[...]

Een andere optie om de kabel van router1 naar router2 bij router2 niet in de LAN poort maar in de WAN poort te steken. Dan creeer je twee separate netwerken waar je twee losse DHCP servers op kan draaien die elkaar niet in de wegzitten. Je zal dan wel op router2 routering moeten instellen en het kan problemen op leveren met bijvoorbeeld online games omdat je dan een router achter router setup hebt. Dit kan prima, maar er zitten wel wat haken en ogen aan.
Gezien onderstaand stukje van @R.G heeft hij de wan poort van router2 ook aangesloten op router1 (dus router2 heeft 2 verbindingen naar router1)
Router 2 heeft een ip van router 1.
maar dhcp op router 2 en lan netwerk is ingesteld op 192.168.1.1
Maar een vraagje aan @R.G :
Waarom dit alles en wat wil je bereiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Ik zal vanavond uitgebreide reageren.

Maar moraal, volgens mij heb ik idd de kabel al in de wan poort zitten en router 2 staat in router mode.

Wat Ik wil ,
Als men verbindt met WiFi router 1 mag men niet bij Nas of private apparaten. Die direct op router 2 zitten.

Probleem is dat router 1 chinese meuk bevat die maar een max characters voor een WiFi password bevat.

Daardoor heeft router1 een kort password.

Dus stel router 1 is compromised Dan mag men niet via daar bij router 2 komen / devices.

Maar nu Als ik op router2 een DHCP ip krijg Kan ik alles pingen op router 1 en 2.

Maar Als ik verbind met router 1 Kan ik niets pingen in. Router 2 network

Maar nu sinds gisteren krijg ik dat devices op router 2 opeens IP krijgen van router 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:58
Je setup is gewoon niet goed. In 't kort, 1 dhcp server actief houden en dan zou ik op de deco m4 het gastnetwerk activeren, dan houd je daarmee automatisch onderscheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
I-King schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:29:
Je setup is gewoon niet goed. In 't kort, 1 dhcp server actief houden en dan zou ik op de deco m4 het gastnetwerk activeren, dan houd je daarmee automatisch onderscheid.
Oke maar Dan krijgt alles hetzelfde IP range.

Dus router 1 devices die Dan met WiFi verbinden kunnen Dan verbinden met devices op router 2.

Wat Als ik in router 1 DHCP uitzet
Deco M4 In ap mode zet met eigen WiFi network en kort password.

Dan Deco M4 met kabel aan router 1 en Mac adress een IP geven in range 178.

Dan router 2 DHCP aan en alles wat daarmee verbindt 1.x range?

Alleen ik las dhcp uit op router 1 Dan werkt reserved niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:21
Is het een mogelijkheid om router 2 te gebruiken op de plaats van router 1 en gebruik te maken van vlans en switches?

Dan kan je instellen dat alles op range 178.x ook naar range 1.x mag verbinden maar omgekeerd niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
R.G schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:24:
Ik zal vanavond uitgebreide reageren.
...

Wat Ik wil ,
Als men verbindt met WiFi router 1 mag men niet bij Nas of private apparaten. Die direct op router 2 zitten.

...
Dan hoef je niet meer veel aan te passen.
(wat ik niet noem moet je laten zoals het is: bijvoorbeeld dhcp laten aanstaan op beide routers)

kabel tussen lan router1 en lan router2 verwijderen.

spullen aan router1 (bedraad of wifi) kunnen dan niet naar spullen aan router2
andersom kan wel, dus precies wat je wil

deco zuiltjes aan een of beide van de routers (in principe als accesspoint)
maak de ssid gelijk aan die van de router waar ze aan hangen

via router1 kunnen zo weer niet naar router2
via router2 kunnen zo wel naar router1

router2 via de wan poort aangesloten op router1 houdt alle chinese meuk aan router1 tegen richting je nassen en dergelijke (aan router2)

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 23-06-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

R.G schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Oke maar Dan krijgt alles hetzelfde IP range.

Dus router 1 devices die Dan met WiFi verbinden kunnen Dan verbinden met devices op router 2.

Wat Als ik in router 1 DHCP uitzet
Deco M4 In ap mode zet met eigen WiFi network en kort password.

Dan Deco M4 met kabel aan router 1 en Mac adress een IP geven in range 178.

Dan router 2 DHCP aan en alles wat daarmee verbindt 1.x range?

Alleen ik las dhcp uit op router 1 Dan werkt reserved niet?
Dat het op 1 subnet zit betekent niet automatisch dat je dan overal bij kan. Zeker niet als je guest modi van de wifi gebruikt, of bijvoorbeeld dingen als AP/network isolation.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
W1ck1e schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Dan hoef je niet meer veel aan te passen.
(wat ik niet noem moet je laten zoals het is: bijvoorbeeld dhcp laten aanstaan op beide routers)

kabel tussen lan router1 en lan router2 verwijderen.

spullen aan router1 (bedraad of wifi) kunnen dan niet naar spullen aan router2
andersom kan wel, dus precies wat je wil

deco zuiltjes aan een of beide van de routers (in principe als accesspoint)
maak de ssid gelijk aan die van de router waar ze aan hangen

via router1 kunnen zo weer niet naar router2
via router2 kunnen zo wel naar router1

router2 via de wan poort aangesloten op router1 houdt alle chinese meuk aan router1 tegen richting je nassen en dergelijke (aan router2)
Router 2 is afhankelijk van internet via router 1 .
Dus kabel eruit gaat niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
R.G schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Router 2 is afhankelijk van internet via router 1 .
Dus kabel eruit gaat niet!
Je vergeet de kabel van lan poort van router 1 naar wan poort router 2 (die je volgens jou ook hebt)
Maar moraal, volgens mij heb ik idd de kabel al in de wan poort zitten en router 2 staat in router mode.
Ik veronderstelde dus 2 kabels van router 1 naar router 2 (een naar de wan, een naar de lan poort)
Netwerk kabel van router 1 lan naar router 2 lan.
lan - wan heb je inderdaad nodig.
daarnaast heb je nu lan - lan (die de problemen veroorzaakt) en dus weg moet.

[ Voor 46% gewijzigd door W1ck1e op 23-06-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
W1ck1e schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Je vergeet de kabel van lan poort van router 1 naar wan poort router 2 (die je volgens jou ook hebt)

[...]

Ik veronderstelde dus 2 kabels van router 1 naar router 2 (een naar de wan, een naar de lan poort)

[...]

lan - wan heb je inderdaad nodig.
daarnaast heb je nu lan - lan (die de problemen veroorzaakt) en dus weg moet.
Oke excuses, er is alleen een kabel van lan2 van router 1 die gaat in de wan naar router 2. thats it.

router staat in router mode en intern ip is een ip in de range 178.x en de router zelf is ingesteld router2 dus, als 1.1 range dhcp aan en stuurt uit naar devices.

maar het vage wat ik echt raar vind, is dat als ik een mobiel verbind met router2 wifi dat ik dan een dhcp krijg van router1. ik verbind toch met router 2 wifi dat anders is als router1 wifi dus dan verwacht je een dhcp van router2.. lol

:) hoe kan ik dit het best oplossen.

zeggen jullie router 1 dhcp uit?
dan deco aan de router2 hangen maar een andere wifi ssid geven
dan router2 dhcp aan, maar kunnen dan devices die met deco verbinden ook met devices praten binnen router2. want eigenlijk wil ik dat wel maar ook niet..

of ja gast netwerk aan, maar dat is eventueel ook een optie.

maar het is fijn als je met de deco verbindt dat ik daar een camera ofzo aan hang en dan stream naar de nas to disk? of in memory maar dan de camera wel kunnen verbinden naar de nas die hangt aan router2..

vlan moet ik maar eens naarkijken en misschien de router 2 richting een cfw gaan zetten?

ik merk bijvoorbeeld ook dat er een outdated vpn software op router2 zit waar geen update zo te zien standaard voor is..

het idee in groot zicht is:
router 1 < public devices, camera en chinese eventuele meuk.
router 2 prive dingen / familie dingen maar wel toegang vanaf router 2 naar camera en chinese meuk..

was dhcp maar wat slimmer.. dan was er niks aan de hand ofwel? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt ook gewoon met 1 fysiek netwerk werken, dus 1 router, 1 DHCP noem het maar op. Eventueel zou je dan het netwerk kunnen onderverdelen in VLANs, volgens mij doet dat precies wat je zoekt en hoef je op hardware niveau niet zo moeilijk meer te doen. :)

Enige wat je dan wel moet hebben is VLAN ondersteuning, maar dat is tegenwoordig vaak wel.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 24-06-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
CH4OS schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:26:
Je kunt ook gewoon met 1 fysiek netwerk werken, dus 1 router, 1 DHCP noem het maar op. Eventueel zou je dan het netwerk kunnen onderverdelen in VLANs, volgens mij doet dat precies wat je zoekt en hoef je op hardware niveau niet zo moeilijk meer te doen. :)

Enige wat je dan wel moet hebben is VLAN ondersteuning, maar dat is tegenwoordig vaak wel.
Morgen is de grote dag om dit aan te pakken.

helaas heeft de ziggo router geen vlan ondersteuning.
Wat een slechte router trouwens echt bedroevend.

Wat ik nu van plan ben:
1 router op dhcp. ziggo router eigenlijk zo goed als uitzetten.
De hotspots / meuk / tp link kastjes rechtstreeks aansluiten op de router.

dan 2 wifi netwerken maken:
1. de router, sterk wifi wachtwoord + lan netwerk.
2. de tplink, de tplink het zwakke wachtwoord laten gebruiken voor de chinese meuk en daarvoor het oude wifi ssid pakken.

Mooie zou zijn dat ik de tplink eigenlijk kan onderscheiden van 1. de router netwerk.
Alleen ik zou wel graag vanuit router 1 netwerk bij 2. terecht kunnen of willen pingen / acccessen. _/-\o_

Hoe krijg ik dat voor elkaar? de router 1 ondersteunt wel vlan volgens mij.

dus eigenlijk zet ik dan ziggo router 0 zeg maar even uit. maar dat kan niet helemaal omdat niet alles uit kan zag ik al. dus wat ik daar wil doen is dhcp uit en dan een vast ip geven aan router 0 en 1. als dat kan..

Of denk ik weer te moeilijk?

Wat raden jullie verder nog aan?

Moet ik trouwens ziggo bellen en zeggen dat ze de router dan in bridge mode moeten zetten?

Ik neig erna om maar eens wat geld er tegen aan te gooien en over te gaan op ubiquitui ofzoiets.
of een eigen router te bouwen waar je zelf kan bepalen wat je allemaal wil.

Ik wordt er ook gek van dat die routers allemaal out of date software hebben en dat er ook geen updates voor zijn.

liefst zet ik de router 1 als hoofd router neer en koppel de ziggo router af maar dat gaat niet.. omdat tv, tel etc allemaal via die kabel binnenkomen en in de ziggo router gaan..

[ Voor 7% gewijzigd door R.G op 05-08-2023 00:41 ]

Pagina: 1