Koelleiding airco door houten verdieping heen

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-12 06:06

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, ik heb een airco gekocht en 20m koelleiding. Misschien wat voorbarig want de koelleiding leggen is nog niet zomaar even gedaan 8)7

Mijn plan is:
buitenunit -> koelleiding door kruipruimte -> via meterkast omhoog -> schuin omhoog door de houten verdiepingsvloer heen, uitkomen in de muur vlak naast een deurkozijn van een slaapkamer -> en dan in de muur gefreesd verder omhoog tot aan de airco.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dW5lvEDcSEgBcwBWbrd4MHtnE7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34269ZHFIoeZfojfMvwi0wtH.jpg?f=fotoalbum_large
Vanuit mijn meterkast kijk je recht tegen de houten vloer aan, daar heb je planken, en daarna osb platen en dan de klik-pvc vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBwxXRTCK1ie6w8IyKzk9l96938=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OARr0lBbqcY4eQa5lgUjnnx.jpg?f=fotoalbum_large
Iets verder weg is dit de meterkast, en hoe de verdiepingsvloer loopt. Het jammere is dat het gat naar boven niet recht boven de meterkast moet, maar ongeveer 20cm rechts naast de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaFp_EVJSY0uzXaPZucAB_W4ypI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiEEU7J17daO4v4HBeAGlOhE.jpg?f=fotoalbum_large
Daarboven, dus naast het deurkozijn en naast de balkonreling moet de airco komen te hangen.

Het lastige is, hoe maak ik de schuine bocht omhoog door de vloer heen? Is het slim om vanaf boven te gaan,? Dan zal ik een vierkant stuk uit de vloer moeten snijden met een cirkelzaag zodat ik de kabel erdoor kan steken en daarna wat kan buigen en geleiden. En dan daarna dat stuk vloer op een of andere manier terug zien te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dqv5TatAknqGzNgdpL2YRyC9iq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNj5u04TrwHcnVlUWVveZuH9.jpg?f=fotoalbum_large
Of, ik ga via de onderkant, dus ik haal een klein hoekje gipsplafond weg zodat ik via onder (hopelijk) erbij kan. En dan daarna datzelfde of een nieuw vierkantje gips terugplaatsen, aansmeren en saucen.

Wat zouden jullie doen? :o bedankt voor adviezen :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Kan je airco wel 20 m koelleiding aan ?

u can fool all people some time and fool some people alltime

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-12 11:17
Even wat tips (die meer mensen gaan geven) voor het leggen van de leidingen.

- 20M is lang en komt de efficiëntie niet ten goede, heb je een geschikte buitenunit?
- Zorg voor grote ruimte bochten, een 90 graden bocht kan, maar dan moet je wel oppassen want als de leiding knikt heb je pech.
- Isoleer de leidingen goed, schuim dat je over de leidingen heen schuift, is makkelijk aan te komen, bijv. om cv-leidingen te isoleren. De leidingen worden ijskoud en kunnen gaan bevriezen.
- Zorg er voor dat je Airco goed afgeperst wordt en dat er voldoende koelmiddel is voor 20m leiding.
- Ingebruikname van de airco moet door een erkend stek installateur.
- De binnenunit heeft een opening naar buiten of een afvoer nodig, want deze produceert een aanzienlijke hoeveelheid vocht tijdens het gebruik.

Terug naar je vraag, ik zou proberen schuin te werken, een knik in de leidingen gaat niet lukken, dus 2 gaten maken waardoor je "schuin" kunt oversteken.

[ Voor 12% gewijzigd door eltweako op 22-06-2023 22:51 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
digifun schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:49:
Kan je airco wel 20 m koelleiding aan ?
Sorry ik zal het verduidelijken. 20m heb ik, want 15 was er niet. De airco kan 15 meter hebben, al hoop ik al met al één of een paar meter onder de 15 te kunnen blijven.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:49:

- Isoleer de leidingen goed, schuim dat je over de leidingen heen schuift, is makkelijk aan te komen, bijv. om cv-leidingen te isoleren. De leidingen worden ijskoud en kunnen gaan bevriezen.
- Zorg er voor dat je Airco goed afgeperst wordt en dat er voldoende koelmiddel is voor 20m leiding.
- Ingebruikname van de airco moet door een erkend stek installateur.
- De binnenunit heeft een opening naar buiten of een afvoer nodig, want deze produceert een aanzienlijke hoeveelheid vocht tijdens het gebruik.

Terug naar je vraag, ik zou proberen schuin te werken, een knik in de leidingen gaat niet lukken, dus 2 gaten maken waardoor je "schuin" kunt oversteken.
Schuin oversteken kan misschien wel ongeveer, ik snap dat ik geen gekke krappe haakse bochten kan maken, maar hoe kom ik er bij. Vanuit de meterkast kan ik geen gaten naar boven boren, althans niet goed genoeg om juist uit te komen, dus ergens moet er wat uit om werkruimte te maken...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:43
Is die meterkast afgewerkt met (brandbaar) geperst hout?

Ik zie het probleem niet zo: of je maakt een paar bochten met leidinggoot, koofje, etc. en/of je pakt een lange gatenboor en boort onder een hoek van 45 graden een gat.

In deze situatie zou ik gewoon in die rode cirkel horizontaal en verticaal een gat maken (aannemende dat de leiding binnen de reling mooier uitkomt dan erbuiten). Daar een leiding is supersimpel weg te werken. Evt 45 graden ipv horizontaal en dan verder verticaal om harde bochten te voorkomen. Mijn aircoboer was namelijk pertinent tegen twee bochten van 90 graden kort op elkaar ivm geluid.
eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:49:
Aircoboeren leggen dagelijks haakse bochten in leidingen. Gewoon een fatsoenlijke diameter aanhouden waarbij de leidinggoten een aardige indicatie vormen.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 22-06-2023 23:18 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:13:
Is die meterkast afgewerkt met (brandbaar) geperst hout?
Geen idee.. dat zwarte bedoel je? Ja dat is iets van hout ja..
Ik zie het probleem niet zo: of je maakt een paar bochten met leidinggoot, koofje, etc. en/of je pakt een lange gatenboor en boort onder een hoek van 45 graden een gat.
Nou ja, ik wil liefst geen Gootjes en koofjes, dus ik hoop het door de plafonds en muren te kunnen verwerken (behalve in de meterkast dan). Ohja en de buizen zijn standaard gewoon geïsoleerd Ja. :)

Pagina: 1