batterij lijkt op kauwgum, is dat gevaarlijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 19:30
Hoi,

Ik heb zojuist de batterij(en scherm) vervangen van de IPhone 5s van mijn zoon, Alles werkt weer.
echter bij het verwijderden van de batterij ging dat een stuk minder soepel als in de youtube video.
de batterij stikker brak meteen af waardoor ik deze er niet meer tussenuit kon trekken.

ik heb toen geprobeerd met een plastic spatel, of hoe zo'n ding heet de batterij er uit te wippen, maar deze leek heel zacht en de batterij leek meer op kaugum strips dan wat anders.
uiteindelijk is het gelukt met een heatgun en prutsen.

maar mijn vraag, is het gevaarlijk wanneer de batterij zo flexibel en kneedbaar is? voor de veiligheid heb ik hem in een bak zand in de tuin gezet. maar ik wil graag weten of ik me hier op glad ijs bevind. vooral wanneer ik er mee aan het werk ben.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Heb je het idee dat de batterij ook echt is beschadigd? Beschadigde lithium-batterijen zijn een tijdbommetje en zou ik niet in huis willen hebben, laat staan in een broekzak. En gooi hem ook niet zomaar weg, de afvalverwerkers hebben dagelijks met flinke branden te maken hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:01
Jaren geleden ook zelf de accu van een iPhone vervangen.
Kreeg de oude moeilijk los, beschadigd en begon te roken.
Paar dagen in een emmer water gelegd en daarna weggegooid.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

PKHS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:06:
Jaren geleden ook zelf de accu van een iPhone vervangen.
Kreeg de oude moeilijk los, beschadigd en begon te roken.
Paar dagen in een emmer water gelegd en daarna weggegooid.
Even voor de goede orde: water en lithium gaan niet goed samen!
Je kan hiermee extreem ontvlambaar stoffen creëren (waterstof) en extreem giftige gassen (lithium verbindingen).

Je moet nooit een lithiumbrand proberen te blussen met water.
In een bak zand zoals TS aangeeft is een stuk veiliger.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heb je niet gewoon per ongeluk de cover van de batterij getrokken? Dit zou relatief stijf plastic moeten zijn, niet een kneedbaar plastic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:01
dragonhaertt schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:17:
[...]

Even voor de goede orde: water en lithium gaan niet goed samen!
Je kan hiermee extreem ontvlambaar stoffen creëren (waterstof) en extreem giftige gassen (lithium verbindingen).

Je moet nooit een lithiumbrand proberen te blussen met water.
In een bak zand zoals TS aangeeft is een stuk veiliger.
Weet niet of de accu's van elektrische auto's een heel andere samenstelling hebben dan die van een iPhone.
De brandweer zet een brandende elektrische auto in een grote bak met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@PKHS ik ben geen brandweer maar .. https://zakelijk.prymaxx....erijen-blussen-echt-niet/ klinkt redelijk aannemelijk / betrouwbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Klopt helemaal, een lithium brand krijgen wij niet uit. Een hele grote uitdaging waar nog een goede oplossing voor moet komen...

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
Ik heb zeker het idee dat de batterij beschadigd is,
de cover is ook een beetje los gekomen. maar de batterij is niet recht meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXnAuZYs5YdtatOxYtLERki5U5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owzMRtKWnJTrXrafAJyhIqOu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VI_7vuiDmpX_cfED1g4VxPu4vI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJywLeS8iDqIKGvTEmx6MODA.jpg?f=fotoalbum_large

Excuses voor de kwaliteit, door regen is de bak met (tuin)zand een soort van modder geworden.

de batterij is niet gaan roken.

Echter weet ik niet wat handig is.
als de batterij er zo uit komt wat kan ik dan het beste doen, en wat kan ik nu doen.

Niet zomaar weggooien lijkt me slim. Ik heb ooit een samsung accu vervangen die was opgezwollen,
deze heb ik na een week in een bak met zand ingeleverd bij lege batterijen, maar ik weet niet of dat dat wel de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op de een of andere manier zul je hem toch ergens moeten gaan weggooien en dan lijkt me de afvalwerf zelf het beste. Gewoon even daar afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
er staat hier dat ik ze individueel mag verpakken en dan gewoon inleveren.
https://www.legebatterijen.nl/inleveren/inleverinstructies/
niks over veiligheid oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

99ruud99 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:33:
@PKHS ik ben geen brandweer maar .. https://zakelijk.prymaxx....erijen-blussen-echt-niet/ klinkt redelijk aannemelijk / betrouwbaar.
De brandweer heeft adembescherming en werkt buiten.
Voor de brandweer gaat het om schade en risico te beperken.
Daarnaast is het erg lastig om een auto in een emmer zand te krijgen.

Bij bedrijven die (veel) werken met lithium accu's zijn er vaak zand-kasten aanwezig. Dat is een kast waarin je werkt met een grote bak zand er boven.
Als je op de noodknop drukt klapt het plafond van de kast open en wordt alles in zand bedolven.

Lithium brand kan je alleen smoren (zand) of 'blussen' met een categorie C blusser.
Blussen met water wordt altijd afgeraden door de stoffen die daarbij vrijkomen. Dat wordt alleen gedaan om de thermische ontwikkelingen te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:30
dragonhaertt schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Bij bedrijven die (veel) werken met lithium accu's zijn er vaak zand-kasten aanwezig. Dat is een kast waarin je werkt met een grote bak zand er boven.
Als je op de noodknop drukt klapt het plafond van de kast open en wordt alles in zand bedolven.

Lithium brand kan je alleen smoren (zand) of 'blussen' met een categorie C blusser.
Blussen met water wordt altijd afgeraden door de stoffen die daarbij vrijkomen. Dat wordt alleen gedaan om de thermische ontwikkelingen te remmen.
Wij hebben op het werk daar een type D blusser voor.
En heb je toevallig een officiële benaming voor zo'n zand-kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
bartje schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:29:
er staat hier dat ik ze individueel mag verpakken en dan gewoon inleveren.
https://www.legebatterijen.nl/inleveren/inleverinstructies/
niks over veiligheid oid.
Dat betreft "gewone batterijen". Voor accu's met name de Li-ion accu's gelden andere voorzorgen. Zoek maar eens op youtube naar spijker door li accu of zo.

Vraag bij li-ion cellen is of ze doorboord zijn, zo ja dan gaan ze al snel roken en eventueel branden in een chemische reactie. Je wilt ook niet dat je lokale supermarkt of bouwmarkt dit weekend afbrand. Advies vragen bij de milieustraat lijkt mij nog het beste advies tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
ucsdcom schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Dat betreft "gewone batterijen". Voor accu's met name de Li-ion accu's gelden andere voorzorgen. Zoek maar eens op youtube naar spijker door li accu of zo.

Vraag bij li-ion cellen is of ze doorboord zijn, zo ja dan gaan ze al snel roken en eventueel branden in een chemische reactie. Je wilt ook niet dat je lokale supermarkt of bouwmarkt dit weekend afbrand. Advies vragen bij de milieustraat lijkt mij nog het beste advies tot nu toe.
Er staat in de pdf ook gewoon smartphone accu's, waar hetzelfde voor geld als gewone batterijen,
maar dat lijkt mij erg vreemd.
Ik zal het navragen, maar ik vermoed dat zij zeggen dat deze gewoon ingelererd mag worden bij de supermarkt want dat staat in de flowchart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

NeutraleTeun schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:28:
[...]

Wij hebben op het werk daar een type D blusser voor.
En heb je toevallig een officiële benaming voor zo'n zand-kast?
De officiele benaming weet ik helaas niet.

Wat betreft de Type D blusser, dat is nuttig voor lithium-metaal branden. Sommige lithium knoopcellen hebben bijvoorbeeld lithium-metaal chemie (Lithium-zilver oxide)

'Gewone' Li-ion of LiPo accu's hebben geen ongebonden Lithium en veroorzaken een klasse B brand.
Deze kan je blussen met DryChemical (DC) blussers, of ABC blussers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtenbrink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-02 11:39
dragonhaertt schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Toevallig hier wel een brandweerman. Momenteel worden accu's van bijvoorbeeld elektrische auto's in een containerbak vol water gedompeld. Hier blijft de auto/accu dan een poos in.

Voor wat betreft die accu, die is inderdaad beschadigd maar het niet lijkt dat de cellen zelf geraakt zijn. Meer het omhulsel van de accu. Probeer de accu wel veilig af te voeren en niet meer te gebruiken. En inderdaad mooi buiten laten liggen eerst.

Mocht je in de toekomst weer een accu willen vervangen: het kan helpen om de achterkant van het toestel een klein beetje op te warmen en isopropanol onder de accu te spuiten. Hierdoor komen de lijmstrips ook makkelijker los. Doe dit al 6 jaar zo en heb nog nooit een kapotte accu gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ucsdcom schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:52:
[Vraag bij li-ion cellen is of ze doorboord zijn, zo ja dan gaan ze al snel roken en eventueel branden in een chemische reactie. Je wilt ook niet dat je lokale supermarkt of bouwmarkt dit weekend afbrand. Advies vragen bij de milieustraat lijkt mij nog het beste advies tot nu toe.
Dat was ook mijn gedachte. In de milieustraat/werf is meestal een ruimte, een zeecontainer voor dat soort dingen, dan zijn de gevolgen wat minder dan een supermarktbrand. Plus daar is de kennis als het goed is gewoon aanwezig voor dit soort zaken, in een supermarkt zeker niet, wat de flowchart ook zegt, die zou ik er niet mee opzadelen.

Maar nogmaals: je wilt ergens vanaf, en dan is het eindpunt voor de consument in 99.9% de milieustraat/afvalwerf. Zelfs asbest en radioactief afval mag je daar inleveren, nah ja, zo lang het maar een rookmelder betreft in dat laatste geval ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Aikon op 23-06-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 19:16
Allereerst goed gehandeld om de accu direct naar buiten te brengen en op een veilige locatie neer te leggen.
Mij lijkt net als anderen dat de accucellen zelf niet beschadigd zijn, dus kans om ontvlamming redelijk klein.

Qua inleveren zou ik hem naar de milieustraat brengen, liever niet ergens in een winkel waar hij tussen andere batterijen komt te liggen. Wellicht komt er perongeluk toch iets tegen de cellen door het vallen van batterijen waardoor de accupack dan toch ontvlamt omdat deze al beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Aikon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:29:
[...].
.......... Zelfs asbest en radioactief afval mag je daar inleveren, nah ja, zo lang het maar een rookmelder betreft in dat laatste geval ;)
Ik verpak mijn radioactieve afval altijd al in een rookmelder, dat voelt sowieso al heel wat veiliger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
Ik heb de vraag aan de gemeente gesteld, zij zeggen daarbij niks over de beschadiging, maar gewoon inleveren bij de milieustraat.
Goedemorgen,

De batterijen van kleine elektrische apparaten horen bij het klein chemisch afval (kca). Er zitten namelijk (schadelijke) stoffen in die zorgvuldig verwerkt moeten worden. Gooi het daarom nooit bij het restafval, het kan dan brand veroorzaken.

Je kunt je KCA gratis afgeven bij de milieustraat in Haps op vrijdag en zaterdag. Of bij de mini-milieustraten als de KCA-wagen er staat. Ga voor informatie over openingstijden en locaties naar milieustraten.

Milieustraten | Gemeente Land van Cuijk

Hopende hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Pagina: 1