Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• peat-reputed
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-11 13:29
Foto's
Situatie: rijtjeshuis (bovenste woning, op de hoek, naast ons zit de garage).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlJ2GcwcC2GdvSv-j_SZliKdUNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jilHtcFhSkYXakTsvcYOjNuq.jpg?f=fotoalbum_large

Ruwe afmetingen van het dak (op basis van het tellen van dakpannen) zijn 8.4m bij 3.7m.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mIuZauot-T_V5p-2o3T92EEOPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xFSTT944iYzpQRnOHlAQt4sE.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto hierboven. Er zit een dakraam op 1m van de zijkant en 0.4m van de onderkant.
Schaduw
Het dak van de buurman geeft gedurende de dag wisselende schaduw.
Jaarverbruik
3700 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase.
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk eigen opgewekte stroom te gebruiken. In de toekomst wil ik een batterij laten plaatsen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat het doen door een professional.
Bijhouden van data
Altijd leuk, ik heb al een P1-meter van Homewizard, dus zou leuk zijn als het daar bij kan.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5jpHkWCfwAnleke3d2CbPulG10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qq1tDpkaYiHeKjk3vTvY1Uas.png?f=user_large
Regio
Delft
Overig
Ik zit op dit moment met name met het volgende: moet ik optimizers laten installeren?

[ Voor 0% gewijzigd door peat-reputed op 22-06-2023 21:20 . Reden: Opmaak hersteld ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Optimizers zijn bij harde schaduw eigenlijk nooit rendabel.

Gaat het dak met 12 panelen wel vol?

Heel bijzonder zijn de prijzen niet… en de extra kosten voor het optimizer systeem ronduit belachelijk

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• peat-reputed
Volgens een van de offertes in ieder geval wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwiN23f5ffUgV7t2bU6UYeR3Iiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rTUvycUbhu9gPGqlaBZNxbDz.png?f=user_large
Ik twijfel eerder of dat überhaupt al gaat passen.

• peat-reputed
De offerte had geen optimizers maar micro-omvormers :F Heb nog wat huiswerk te doen..

Ik wil even checken of ik het volgende in ieder geval goed begrepen heb:
  1. Optimizers gebruik je in een string setup, micro-omvormers maken je setup parrallel.
  2. Klopt het dat als ik individuele panelen wil kunnen vervangen met een compleet ander paneel met ander vermogen, ik dat alleen kan met een setup met micro-omvormers?
  3. Het enige voordeel van optimers lijkt te zijn dat ze ervoor zorgen dat het vermogen van opvolgende panelen in de string niet daalt als 1 paneel minder vermogen levert. Klopt dat?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

1, ja
2, ja en nee, niet ieder paneel kan op iedere micro. Omgekeerd is in een string afhankelijk van de specs van het paneel wel wat marge.
3, persoonlijk vind ik optimizers alleen interessant als je binnen hetzelfde merk wilt blijven qua beheer/monitoring. Als je harde schaduw hebt maar genoeg panelen voegt het niet veel toe. Ze genereren niet magisch energie dat er niet is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Dat legplan ruikt naar zonneplan. Die zie ik zelden met micro’s werken. Wel huawei + huawei optimizer…

Zonneplan ontwerp terughoudend, dus ik verwacht dat het wel gaat passen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• peat-reputed
Heb een aantal offertes waaronder ook een met optimizers, maar ik zie niet in hoe dat gunstig gaat zijn in mijn geval. Ik ben geneigd om voor de micro’s (Enphase) te gaan, want ik zie t voordeel van SolarEdge niet.

Met al die wisselende schaduw gedurende het jaar kan ik toch veel beter zorgen dat ieder paneel afzonderlijk kan leveren zodra hij dat kan, dus micro’s? Dat was denk ik ook de aanleiding van jouw claim @Ronald. En het scheelt ook een centrale omvormer, dus single point of failure. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 82% gewijzigd door peat-reputed op 07-08-2023 17:49 ]

Pagina: 1