A-frame zolder aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-06 22:39

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Op onze zolder zit in het midden van de woning een A-frame, ik neem aan om het dak te ondersteunen.
Echter de dwarsbalk van het A-frame is vrij laag (180cm) om er iets nuttigs mee te kunnen.

Omdat we op de zolder een aantal slaapkamers willen realiseren zoek ik naar opties om iets met dit A-frame te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PxRLUaR-8XbvNQk5dlR7cfR864=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dn22TpSgLmNkAdFz46tC54Sm.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik de dwarsbalk zonder noemenswaardige problemen omhoog verplaatsen, richting de 220cm?
Kan de dwarsbalk helemaal weg als ik het frame in een muur verwerk, en zo meer stevigheid geef aan het dak?
Kan het hele A-frame weg als ik muren maak en die voor stevigheid zorgen voor het dak?

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:18
Wat zeggen de constructieve tekeningen?
En heb je het door een bouwkundig expert laten narekenen? Wat zei die?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:23
Moet je hier niet gewoon een structural engineer voor hebben die fatsoenlijke berekeningen maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het gaat er niet om dat je dak ergens op steunt, het gaat er om dat de dragende balken niet naar beneden zakken. Je haalt immers de stevigheid uit een driehoek weg wanneer je die balken weghaalt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je op die plek een dragende wand met in het midden een deur of zo zet kan hoogstwaarschijnlijke het spant wel weg.

Maar dit moet eigenlijk wel even berekend worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 23-06-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-06 22:39

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Heb dat nog niet laten berekenen door een bouwkundige. Heb wel dit topic gevonden.
Het lijkt een vrij simpele klus, maar toch nodig om het te laten doorrekenen?

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:58
Vae Victus schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:44:
Heb dat nog niet laten berekenen door een bouwkundige. Heb wel dit topic gevonden.
Ook in dat topic is de conclusie dat je het moet laten doorrekenen omdat ieder dak anders is. Het lijk in elk geval te kunnen, maar je wilt zeker zijn van de oplossing die je gaat kiezen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die balk zit er om 2 redenen: om je dak bijelkaar te houden en om je nok te steunen.
Als je een dragende muur maakt met balken om de 60cm en je schroeft dat inclusief dakbalken dicht met OSB aan beide kanten gaat dat dak nergens meer heen.

Maargoed, ik ben geen constructeur, dus kan je daar geen garantie op geven.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 22-06-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
sypie schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:33:
Het gaat er niet om dat je dak ergens op steunt, het gaat er om dat de dragende balken niet naar beneden zakken. Je haalt immers de stevigheid uit een driehoek weg wanneer je die balken weghaalt
Niet alleen steun maar ook trekkracht zodat het niet wegglijdt.

In mijn woning heb ik een variant op de vorm uit de topicstart:
- geen horizontale balk met verticale balk uit de nok
- bovenste deel van nok aan twee zijden een dikke multiplex driehoek tegen de balken aan
- links balk op vloer verankerd met verticale balk wat dus een driehoek vormt met daarop ook een dikke multiplex driehoekige plaat
- rechts idem

Linksom of rechtsom kom je op een aantal stevige driehoeken uit om duw en trekkrachten op te vangen :)

De horizontale vector van de huidige horizontale balk wordt in mijn situatie bijvoorbeeld afgedekt door 1) het kleine multiplex driehoekje in de nok, en 2) de multiplex verbinding tussen schuine balk en horizontale balk op de vloer. Etc.

Een constructeur kan het netjes uitrekenen. Een timmerman knalt er zonder rekenwerk wat balken in.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 22-06-2023 21:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Even snel: Nee, nee en nee, niet zomaar.

In ieder geval niet zonder dat een constructeur hier naar gekeken heeft. Ik als bouwkundige heb wel een pragmatische oplossing, maar ik ben geen constructeur en weet niet of die oplossing hier voldoet, dus houdt ik mijn mond maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
voor de hanenbalk werdt er best vaak een inkeping in het spantbeen gemaakt dat is opzich niet zo erg omdat dit dan het "oplegpunt" is als je de hanenbalk weghaalt of hoger plaats wordt naast de overspanning groter dit punt wel belast. en zal je de spantbenen vaak moeten opdikken. En moet je dus altijd rekenen, formeel is het zelfs vergunningsplichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:13
Constructeur bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:10

The Zep Man

🏴‍☠️

Ernemmer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:36:
Als je op die plek een dragende wand met in het midden een deur of zo zet kan het spant weg.

Maar dit moet eigenlijk wel even berekend worden.
_JGC_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:51:
Die balk zit er om 2 redenen: om je dak bijelkaar te houden en om je nok te steunen.
Als je een dragende muur maakt met balken om de 60cm en je schroeft dat inclusief dakbalken dicht met OSB aan beide kanten gaat dat dak nergens meer heen.

Maargoed, ik ben geen constructeur, dus kan je daar geen garantie op geven.
Hou er rekening mee dat een dragende muur op een vloer staat, en dat die vloer daar wel op berekend moet zijn.

Zoals genoemd in veel eerdere reacties is dit iets om een expert on-site naar te laten kijken.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:56:
voor de hanenbalk werdt er best vaak een inkeping in het spantbeen gemaakt dat is opzich niet zo erg omdat dit dan het "oplegpunt" is als je de hanenbalk weghaalt of hoger plaats wordt naast de overspanning groter dit punt wel belast. en zal je de spantbenen vaak moeten opdikken. En moet je dus altijd rekenen, formeel is het zelfs vergunningsplichtig.
De eenvoudigste manier is inderdaad het spant opdikken (3x zo dik maken als nu is vast wel genoeg) en de hanenbalk dan 20-30 cm hoger plaatsen.

Maar eigenlijk moet TS het even laten uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:34
Alles kan, zolang je je aan de juiste randvoorwaarden houdt.
Alleen wát die randvoorwaarden zijn en óf er aan voldaan is, kan niemand zeggen zonder veel meer informatie.
Wat je wel aan kan nemen is dat hoe groter de verandering, deste groter de extra/ nieuwe randvoorwaarden.
Het iets omhoog plaatsen van de dwarsbalk is verreweg de kleinste verandering en dus het makkelijkst te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:34
Het alternatief is dat je de boel preventief verzwaard door het spant en de dwarsbalk op te dikken, dat gebeurt volgens mij wel meer. Zoals @Ernemmer ook al aangeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Rrob op 23-06-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:25
Voor constructieve aanpassingen moet je een constructieberekening laten maken door een constructeur, en een omgevingsvergunning aanvragen. Dit laatste kan je eventueel gewoon even over bellen met de gemeente. Is echt niet zo ingewikkeld als het lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het feit dat je ondanks meerdere adviezen in dit topic nog durft te zeggen dat het een vrij simpele klus lijkt zegt al genoeg 8)7

Constructeur laten komen, je wil dat frame vervangen door een muur die het dak draagt en bij elkaar houdt. Dat wil je echt niet zomaar even zelf doen, en die muur zal ook op een draagmuur eronder moeten staan omdat het gewicht van het dak niet meer op de buitenmuur gaat rusten.

Als je dit zelf doet is de kans groot dat je dak instort, en dan gaat je verzekering ook niet betalen want je hebt actief advies en logisch nadenken genegeerd en niet je best gedaan om schade te beperken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Oon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Als je dit zelf doet is de kans groot dat je dak instort, en dan gaat je verzekering ook niet betalen want je hebt actief advies en logisch nadenken genegeerd en niet je best gedaan om schade te beperken ;)
De kans is inderdaad vrij klein als je dit zelf doet ja, je huis stort niet zomaar in hoor.
Maar goed, als leek dit aanpakken zonder constructieve onderbouwing is wel vragen om problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:03
Volgens mij negeren de meesten hier stoïcijns de opmerking van TS
Kan ik de dwarsbalk zonder noemenswaardige problemen omhoog verplaatsen, richting de 220cm?
Daarmee blijft de A intact, je verplaatst de dwarsbalk alleen een 40 centimeter naar boven. Dragende constructie blijft verder intact. Als je daarnaast nog een wand plaatst waarbij de dwarsligger nog extra verticaal wordt ondersteund heb je echt geen constructeur nodig om vast te stellen dat je dak never in gaat storten.

Hier op Tweakers wordt altijd wel heel erg snel geroepen "en wat zei de constructeur?" beetje net zo snel als er geroepen wordt dat je je rechtsbijstand in moet schakelen zodra je buurman "boe" zegt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Den_S85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:55:

[...]

Daarmee blijft de A intact, je verplaatst de dwarsbalk alleen een 40 centimeter naar boven. Dragende constructie blijft verder intact. Als je daarnaast nog een wand plaatst waarbij de dwarsligger nog extra verticaal wordt ondersteund heb je echt geen constructeur nodig om vast te stellen dat je dak never in gaat storten.

Hier op Tweakers wordt altijd wel heel erg snel geroepen "en wat zei de constructeur?" beetje net zo snel als er geroepen wordt dat je je rechtsbijstand in moet schakelen zodra je buurman "boe" zegt.
40 centimeter verandert de constructie toch echt wel flink, daarvan kun je niet zomaar zeggen dat het sowieso goed moet gaan. Hoe dichter die dwarsbalk bij de nok zit, hoe groter het hefboomeffect van het gewicht van het dak dat de muren uit elkaar wil duwen. Je wil die driehoek bovenin zo groot mogelijk houden.

En een constructeur kost je vele malen minder dan als je alleen al je dak zou moeten repareren omdat e.e.a. gaat verschuiven, dus in dit geval zeker wel het geld waard. Dat moet je gewoon in je verbouwingsbudget stoppen en als het niet past dan moet je niet eigenwijs toch gaan verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Den_S85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:55:

je verplaatst de dwarsbalk alleen een 40 centimeter naar boven. Dragende constructie blijft verder intact.
het klink zo inderdaad simpel, maar volgens mij zorgt die dwarsbalk er juist voor dat de /\ niet ineens een -- wordt. oftewel hij voorkomt dat die balken langzaam uit elkaar gaan schuiven. als je de dwarsbalk verhoogd dan hou je een langere niet ondersteunde balk over onder die draagbalk. langer niet ondersteund = meer kans/mogelijkheid op buigen
het gevolg zou kunnen zijn dat er dan net wat meer beweging mogelijk is in de balken en dat je dak iets inzakt en/of de balken je buitenmuren iets naar buiten gaan drukken met scheuren en ander gezeik tot gevolg.

oftewel TS: laat een expert het bekijken, geen andere mogelijkheid mogelijk :P

EDIT: en wat hierboven gezegd wordt :+

EDIT: mogelijk moeten er korbelen bij geplaatst worden?
https://i.pinimg.com/orig...3e67747cff4e229bd0c60.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Leipo op 23-06-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Een vrij simpele klus die 100% goed uitgevoerd moet worden door iemand die er verstand van heeft. Anders heeft deze vrij simpele klus, grote gevolgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het zijn 2 verschillende dingen.
Ja, het is een simpele klus en ja je moet hem doorrekenen & vergunning aanvragen.
Het een heeft niet echt iets met het andere te maken.

Ook een aannemer zal dat doen.

Doe je het niet en is er iets mis, dan is je huis amper verkoopbaar of zelfs onbewoonbaar. En dit zijn het type gebreken waarbij 'verborgen gebrek' ineens een hele dure rekening oplevert.
Hetzelfde als (draag)muren slopen zonder constructieberekening & draagbalk.

Dus 'gewoon' even keurig tekeningen laten maken, afstempelen op het gemeentehuis en dan is het inderdaad waarschijnlijk een klusje van niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Oon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:02:
[...]

40 centimeter verandert de constructie toch echt wel flink, daarvan kun je niet zomaar zeggen dat het sowieso goed moet gaan. Hoe dichter die dwarsbalk bij de nok zit, hoe groter het hefboomeffect van het gewicht van het dak dat de muren uit elkaar wil duwen. Je wil die driehoek bovenin zo groot mogelijk houden.

En een constructeur kost je vele malen minder dan als je alleen al je dak zou moeten repareren omdat e.e.a. gaat verschuiven, dus in dit geval zeker wel het geld waard. Dat moet je gewoon in je verbouwingsbudget stoppen en als het niet past dan moet je niet eigenwijs toch gaan verbouwen.
Ik was niet zo lang geleden in een huis waar ik de constructieve oplossingen wat overbeten vond op het eerste gezicht.
eigenaar had een beetje dezelfde constructeurs zijn niet nodig filosofie: "ik pak gewoon wat dikker hout/staal" waarop ik zei: "dikker dan wat? " Ik heb even snel een berekening gemaakt hij had voor ~1500 euro overgedimensineerd een constructeur had hem 400-500 gekost. :+
Als mensen een spant een A frame noemen , een hanenbalk een dwarsligger moet je hun opmerkingen denk ik maar gewoon niet te serieus nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Iets met toegepaste mechanica op de hts :X de krachtswerking in de bovenkant van de A verandert nogal als je die balk 40cm verplaatst; langere “arm” dus groter moment. Het “opdikken” van een spant klinkt leuk maar is rekenkundig best lastig vanwege de materiaal eigenschappen van de bestaande constructie. Dus lekker aan een constructeur vragen! Kost je paar honderd euro maar scheelt je een hoop kopzorgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

twain4me schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:07:
[...]
Als mensen een spant een A frame noemen , een hanenbalk een dwarsligger moet je hun opmerkingen denk ik maar gewoon niet te serieus nemen ;)
Maar juist dat geeft aan dat het toch echt wel de paarhonderd euro waard is om hier iemand naar te laten kijken die wél kennis heeft van constructie. Je kunt een constructeur ook vragen wat er minimaal nodig is én wat hij aan zou raden, de meeste constructeurs doen daar niet moeilijk over zolang het niet op papier komt te staan.

Misschien dat het allemaal prima is, maar een dak is meer dan een paarhonderd euro. De kans dat het hele huis instort is klein, maar als dat dak begint te zakken omdat TS er een gipsmuurtje onder hangt is de schade wel meteen een factor 10-20 duurder dan de kosten om het na te laten rekenen en goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Oon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:24:
[...]

Maar juist dat geeft aan dat het toch echt wel de paarhonderd euro waard is om hier iemand naar te laten kijken die wél kennis heeft van constructie.
jup, en dat bedoelde ik er ook mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04:07
je bent het ook wettelijk verplicht een constructeur er naar te laten kijken en hier een omgevingsvergunning voor aan te vragen, want je maakt structurele wijzigingen. Ik weet het uit ervaring dat dit geregeld niet gebeurd. Maar dat is voor eigen risico.
Het kan wel, idd opdikken, of staal, maar daarvoor moet je een gedegen constructieve berekening laten maken. Dan heb je ook een adresje om naar te bellen mocht het fout gaan ;).
Niet moeilijk doen, geen gejank in de marges. Berekenen betalen bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:08
Vae Victus schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:31:
Kan de dwarsbalk helemaal weg als ik het frame in een muur verwerk, en zo meer stevigheid geef aan het dak?
Kan het hele A-frame weg als ik muren maak en die voor stevigheid zorgen voor het dak?
Elk van deze 3 opties is mogelijk. Zo'n frame heeft voornamelijk een cosmetische functie, vroeger vond men dit mooi. Je kan hem gewoon verwijderen en genieten van een lekker ruime zolder ❤️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:07
Hier is een constructeur én omgevingsvergunning voor nodig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Is dit een jaren 30 huis? En lijkt het zo, of is het zo dat de staander is afgezaagd? (hopelijk lijkt het zo, anders was het ook al andere tweakers wel opgevallen :P)
Want: in ons huis (jaren 30 dus) hebben we een identieke constructie, maar dan met een doorlopende staander in het midden.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:07
Oon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:24:
[...]
Misschien dat het allemaal prima is, maar een dak is meer dan een paarhonderd euro. De kans dat het hele huis instort is klein, maar als dat dak begint te zakken omdat TS er een gipsmuurtje onder hangt is de schade wel meteen een factor 10-20 duurder dan de kosten om het na te laten rekenen en goed te doen.
De kans op ernstig schade aan gevels is bij gemetseld /snelbouw binnenspouwblad icm houten zoldervloer behoorlijk groot als de "voeten" van de driehoek naar buiten toe gedrukt worden wanneer het spant inzakt. De voor en achtergevel van een woonhuis zijn niet zo goed in het opvangen van horizontale krachten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1