Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11 20:52
Ik plan de renovatie van ons dak en bovenverdieping:
deze zomer isolatie (binnenzijde) en complete renovatie van de slaapkamers onder het dak,
later de buitenzijde (nieuwe pannen, onderdak en nog een laag isolatie)
en dan uiteindelijk ook PV-panelen! één helft van het dak ligt pal zuid, geen schaduw en een helling van ongeveer 30°

Nu wil ik graag al wat voorbereidingen treffen om de bekabeling van de PV-panelen gemakkelijk en veilig tot in de meterkast te krijgen.
Dus had ik graag al een wachtbuis gestoken van onder de pannen tot in de meterkast, deze kan ik dan mooi wegwerken als de bovenverdieping afgewerkt wordt.
Ik denk dat er max 8 panelen op het dak kunnen

Dus nu mijn vragen:
  • Hoe dik (diameter volledige kabel, niet de koper-m²) is zo'n kabel gemiddeld?
  • Kan/mag die gewoon onder de panlatten door?
  • Welke diameter zou ik nemen voor zo'n wachtbuis 1", 32mm, 40mm, ....?
  • Of beter 2 buizen?
Als de kabels gewoon onder de pannen door mogen/kunnen lopen zou dit mijn werk al wel een heel stuk eenvoudiger maken (en het trekken van de kabel ook denk ik). Dan kan ik een buis steken van de meterkast recht omhoog, tussen de muur en een voorzetwandje tot onder de pannen. anders zullen er sowieso 2 bochten in moeten komen.

Moet ik enkel nog iets verzinnen om de nok te passeren (meterkast zit aan compleet de andere kant) maar daar vind ik nog wel wat op, desnoods ook daar ergens een stukje buis inbouwen ofzo...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en waar wou je de omvormer plaatsen.. in de meterkast?

404 Signature not found

• robotomizer
ja, in de meterkast

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Uit een ander topic:
jadjong schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:53:
Let er op dat je rood en zwart in afzonderlijke buisjes doet.
jadjong schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:46:
[...]

Vijf pijpjes hoeft niet, drie is voldoende en twee kan ook nog. Alle rood in de ene, alle zwart in de andere en aarde in krappe gevallen bij zwart in de buis.

https://www.verzekeraars....chure-pv-installaties.pdf

• De bekabeling is dubbel geïsoleerd (herkenbaar aan twee vierkanten);
• Gelijkstroombekabeling (+ en -) ligt per streng binnen 12 cm van elkaar maar wel 8 cm gescheiden bij
een doorvoer door dak of brandscheiding;
• Leg altijd de kabels in een kabelgoot / kabelladder (vrij van de grond = de norm);
• Zorg ervoor dat ter plaatse van doorvoeren kabelbeschermers (voorkeur: brandwerend) worden
gebruikt, deze eerst monteren, daarna kabels gescheiden aanleggen;
21
• Doorvoeren zijn niet scherp en zijn goed afgedicht;

[Afbeelding]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
2x 16 of 19mm pijp is al zat voor 8 panelen. Plus en min gescheiden. Aarde bij min.

[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 22-06-2023 21:09 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:37
meterkasten zijn daar eigenlijk niet voor. omvormers maken veel warmte en meterkasten wil je niet warm maken. Hang je omvormer op zolder, dan hoeft er maar 1 buis naar de meterkast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier hangen er twee in de meterkast, AC kabeltraject wil je zo kort en dik mogelijk houden.

Standaard DC zonnepaneel bekabeling is 4mm2. Buitendiameter is 5.5 als ik ruim meet met de schuifmaat.

[ Voor 36% gewijzigd door teacher op 23-06-2023 08:18 ]

Wise enough to play the fool

• robotomizer
Tja niet in de meterkast... ander optie is misschien in de hal ergens tegen de muur of in de kast waar de CV ketel hangt maar dat lijkt me helemaal niet ideaal (zolder is er niet = kinderkamer)

totale lengte DC kabel zal max 8m worden
AC kabel in geval van CVkast ongeveer 7m

Werken met 2 buisjes is ivm vlamboog toch?
Hoever moeten die buisjes dan uit elkaar liggen of valt dat risico weg doordat ze in aparte buis liggen?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Twee aparte buisjes is prima, mogen naast elkaar.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1