Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Panelen op bijgebouw, stroom naar woning via 3 YMVK kabels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Valorum
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-05-2024
Geachte Tweakers

We hebben op ±50 meter afstand van de woning een bijgebouw met een dak dat mooi geschikt is voor een stuk of 16 panelen. (Er kruipt in de loop van de middag wel schaduw van een grote boom over het dak, dus we kijken naar een Enphase systeem.)

De vraag is hoe ik de stroom naar de woning kan brengen. Met de verwachtte opbrengst (±6600kWh) is een enkele fase blijkbaar niet voldoende.

Er is momenteel stroom in het bijgebouw voor verlichting e.d. en er zit een kleine groepenkast. In de meterkast van de woning zijn er 3 groepen voor het bijgebouw. Deze gaan met, voor zover ik kan bepalen, 3 YMVK kabels in de grond naar het bijgebouw, waar in de groepenkast ook 3 automaten zitten.

Ik zou graag vermijden dat er een hele nieuwe kabel van het bijgebouw naar de woning gelegd en ingegraven moet worden.

Er vanuit gaande dat de drie kabels in de woning en in het bijgebouw makkelijk opgepakt kunnen worden, kunnen we die kabels dan gebruiken om de stroom van de panelen naar de woning te sturen? Hoe zou die configuratie er dan uitzien?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
dan kun je alleen met meerdere enkelfase omvormers werken… een enkele 3 fase groep maken uit de 3 kabels mag volgens mij officieel niet.

Wat is de ader diameter van de kabels?

Spanning verlies over 50 meter kan zeer aanzienlijk zijn. En als je in de meterkast een wat hogere spanning hebt loop je al heel snel tegen problemen aan.

Dit zal je eerst moeten meten. Multimeter of uitlezen dsmr5 slimme meter

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat voor kabels liggen er? Enkelfase of 3 fase? Aderoppervlakte? 2,5mm2? 4? 6?

• Valorum
Ronald schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:08:
dan kun je alleen met meerdere enkelfase omvormers werken… een enkele 3 fase groep maken uit de 3 kabels mag volgens mij officieel niet.
Is er met een Enphase systeem nog wel een 3 fase omvormer? In het Enphase topic las ik "Vanaf de laatste micro omvormer of lasdoos trek je een YMVK kabel naar de meterkast", en vroeg me dus af of dat betekent dat je gewoon direct op de kabels in de meterkast aansluit. Zo ja, dan zou ik de helft van de panelen op 1 kabel kunnen aansluiten, en de andere helft op een andere? Of is het niet zo simpel...
Wat is de ader diameter van de kabels?
Dat weet ik zo niet. Dan zal ik ze een keer los moeten halen om de meten. Of kan ik dat aflezen op de kabel wellicht? Het zijn wel vrij stevige jongens sowieso.
Spanning verlies over 50 meter kan zeer aanzienlijk zijn.
Is dat hoe dan ook een probleem of hangt dit af van de aderdikte?
En als je in de meterkast een wat hogere spanning hebt loop je al heel snel tegen problemen aan.
Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt, zou je dit kunnen uitleggen?

• Valorum
Navi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:12:
Wat voor kabels liggen er? Enkelfase of 3 fase? Aderoppervlakte? 2,5mm2? 4? 6?
Voor zover ik weet zijn het 3 aparte 1 fase kabels. Aderoppervlakte/diameter weet ik niet, dat zal ik moeten gaan meten.

• Ronald
Valorum schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:10:

[...]
Is dat hoe dan ook een probleem of hangt dit af van de aderdikte?

[...]
Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt, zou je dit kunnen uitleggen?
Hoe dikker de aders, hoe minder spanning over de kabel.

3kW over 50 meter 2,5mm2 geeft je 10V verlies.
Dat betekend dat omvormer uit moet gaan als je meterkast 243V ziet.
Daar ga ik dagelijks een veel woningen vaak over heen.

Met micro’s ga je nog een meter of 10 toevoegen ook…

Dat betekend dus dat de kabels mogelijk niet voldoen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:09

Bob

Zitten de huidige kabels in een buis/buizen? Dan is het misschien een optie om met wat krachtpatsers er een nieuwe dikke driefasige kabel er door te trekken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:37
Enphase heeft geen 3 fase systeem. Dat zijn gewoon 3 strings met micro omvormers op een verschillende fase aangesloten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:47

DjVe

Hatsaflats!

Twee YMVK kabels gebruiken voor 2X een enkelfase systeem en in de meterkast netjes verdelen over twee fases. De derde YMVK kan je dan gebruiken voor de schuur zelf.

Als je dit met Enphase doet, dan kan je in de meterkast een Multi Relay plaatsen. Bij normaal omvormer systeem gewoon twee centrale omvormers plaatsen.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je kabels dik genoeg zijn hiervoor.

• Valorum
Bob schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:22:
Zitten de huidige kabels in een buis/buizen? Dan is het misschien een optie om met wat krachtpatsers er een nieuwe dikke driefasige kabel er door te trekken.
Nee, liggen gewoon diep in de grond begraven helaas.
DjVe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:12:
Twee YMVK kabels gebruiken voor 2X een enkelfase systeem en in de meterkast netjes verdelen over twee fases. De derde YMVK kan je dan gebruiken voor de schuur zelf.
Dat klinkt logisch voor mij als niet-expert :)
Als je dit met Enphase doet, dan kan je in de meterkast een Multi Relay plaatsen.
Wat is dat? :?

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:37
@Valorum
Vaak staat de aderdiameter ook op de buitenmantel van de kabel.

• Valorum
Ronald schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:15:
[...]Dat betekend dat omvormer uit moet gaan als je meterkast 243V ziet.
Heb ik het zo goed --> In het geval van Enphase zitten de omvormers op het dak bij de zonnepanelen. De installateur stelt voor om de Envoy ook in dat gebouw te plaatsen ivm de afstand naar het huis en communicatie met de micro's die over de stroomkabels gaat blijkbaar. Als ik het goed begrijp is de Envoy dan er verantwoordelijk voor de spanning in de gaten te houden en om de omvormers aan te sturen (aan/uit enzo). Die ziet de spanning zoals ie in het bijgebouw is, en dat is mogelijk lager door de afstand & weerstand dan dat ie in de meterkast is. Dus stel netspanning is 253V in de meterkast, maar de Envoy ziet dan misschien maar 243V in het bijgebouw, en laat de boel dus vrolijk aan staan. Stroom van het bijgebouw naar het huis toe verliest dan ook weer 10V tegen de tijd dat het de meterkast in gaat en evt het net weer op. Snap ik het dan goed dat ik potentieel het net nog voed terwijl dat eigenlijk niet zou moeten?

(Disclaimer - Ik ben geen elektricien, ik weet er net genoeg over om vragen te stellen, maar gebruik wellicht de verkeerde termen hier en daar.)

• Valorum
MSXBas schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:43:
@Valorum
Vaak staat de aderdiameter ook op de buitenmantel van de kabel.
Thanks, ga ik eens even naar kijken

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Valorum schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:48:
[...]

Heb ik het zo goed --> In het geval van Enphase zitten de omvormers op het dak bij de zonnepanelen. De installateur stelt voor om de Envoy ook in dat gebouw te plaatsen ivm de afstand naar het huis en communicatie met de micro's die over de stroomkabels gaat blijkbaar. Als ik het goed begrijp is de Envoy dan er verantwoordelijk voor de spanning in de gaten te houden en om de omvormers aan te sturen (aan/uit enzo). Die ziet de spanning zoals ie in het bijgebouw is, en dat is mogelijk lager door de afstand & weerstand dan dat ie in de meterkast is. Dus stel netspanning is 253V in de meterkast, maar de Envoy ziet dan misschien maar 243V in het bijgebouw, en laat de boel dus vrolijk aan staan. Stroom van het bijgebouw naar het huis toe verliest dan ook weer 10V tegen de tijd dat het de meterkast in gaat en evt het net weer op. Snap ik het dan goed dat ik potentieel het net nog voed terwijl dat eigenlijk niet zou moeten?

(Disclaimer - Ik ben geen elektricien, ik weet er net genoeg over om vragen te stellen, maar gebruik wellicht de verkeerde termen hier en daar.)
Nee micro's zullen zelf uit gaan bij een te hoge spanning. Bij extreme gevallen zal ook de relay uit gaan. De gateway (envoy) heeft daar verder niets mee te maken. Ik zou wel proberen de gateway in je hoofdmeterkast te plaatsen (makkelijker als je straks nog wil uitbreiden en/of accu's wilt plaatsen).

• Ronald
De envoy is er puur voor monitoring
Qrelay is er voor fysiek afschakelen bij stroom uitval

Micro’s zijn zelf verantwoordelijk voor stoppen productie netwaardes buiten het landprofiel komt. Die worden via envoy weer geprogrammeerd.

Meten is weten, maar zonder ongebruikelijk lage netspanning acht ik de bekabeling als ongeschikt over dit soort afstanden

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:58
Valorum schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Dus stel netspanning is 253V in de meterkast, maar de Envoy ziet dan misschien maar 243V in het bijgebouw, en laat de boel dus vrolijk aan staan. Stroom van het bijgebouw naar het huis toe verliest dan ook weer 10V tegen de tijd dat het de meterkast in gaat en evt het net weer op. Snap ik het dan goed dat ik potentieel het net nog voed terwijl dat eigenlijk niet zou moeten?
Het werkt precies andersom, de hoogste spanning is aan de kant van je zonnepanelen, als in je meterkast dus 243V gemeten wordt, wat een normale waarde is, dan meten je omvormers al 253V en schakelen af. Je kan aannemen dat je een groot deel van de dag 243V of meer in je meterkast hebt, dit betekend dat je dus ook een groot deel van de dag geen werkende zonnepanelen hebt.

Wil je het zeker weten zal je moeten meten, of je slimme meter uit moeten lezen.

• Valorum
Bedankt voor het meedenken en alle info, ik heb weer e.e.a. geleerd _/-\o_

Een beetje goed nieuws/slecht nieuws/goed nieuws situatie:

Het bleek dat de informatie die ik had over de kabels niet klopte: Ik heb de meterkast eens opengetrokken en de kabels getraceerd en aan beide kanten gemeten, en het blijkt dat er een enkele 3 fase kabel naar het bijgebouw ligt, dus niet 3 aparte 1 fase kabels. De andere 2 kabels die ik in het bijgebouw uit de grond zie komen blijken van de stal ergens anders naartoe te gaan.

Ik heb in het bijgebouw 1 ader van de 3 fase kabel uit 1 van de automaten daar getrokken (nadat ik de stroom eraf heb gehaald in de meterkast in het huis) en de kern gemeten. Deze is ±1,62mm diameter, wat dan ±2,02mm2 doorsnede zou moeten zijn als ik het goed begrijp. Een beetje rare maat volgens mij?? Sowieso aan de magere kant dan, gebaseerd op wat jullie hebben gezegd.

Maar ik herontdekte dat er vanuit de garage onder het huis een buis ondergronds naar het bijgebouw loopt en daar in de kast met de stroomkabels uitkomt. Deze was denk ik aangelegd als voorbereiding voor een gasleiding - het is een koperen buis met een binnendiameter van ±19,6mm, en deze zit in een gele plastic buis.

Ik ga die koperen buis nooit voor gas gebruiken denk ik. Dus ik zit nu te denken dat ik een nieuwe 5x4mm2 YMVK kabel (14mm buitendiameter) daar doorheen kan trekken om zo een kabel met dikkere aders voor de zonnepanelen naar het huis te hebben. Scheelt me een hoop graaf- en sloop-/boorwerk. Is dit een goed of slecht idee? :)

• Ronald
2,5mm2 is standaard. Alternatief is 1,5mm2 maar dat is ongebruikelijk.

Spanningval over 3 fasen bij gelijk totaal vermogen is factor 6(!!!!) lager dan enkelfase

Dus dan voldoet het wellicht.

Met 16 panelen en boom schaduw zou ik ook echt kijken naar solaredge. Doorgaans toch voordeliger dan Enphase en het scheelt een stuk AC kabel.

Het zal een uitdaging zijn om een trekveer door die gasbuis te krijgen… maar als je een poging wil wagen zou ik er eerder 6mm2 Solar kabel 1x rood, 1x zwart en 6mm2 aarde door trekken. Dan kan omvormer veel dichterbij meterkast

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Een AC kabel door een koperen leiding trekken vind ik al zeer onverstandig, maar een DC lijn met plus en min bij elkaar in een koperen buis is gewoon levensgevaarlijk.

Als je het toch wil doen met een AC kabel, pak dan wel een grondkabel met aarde rondom als extra bescherming. Het is volgens norm niet toegestaan overigens.

Kleine correctie: YMVK door een koperen buis trekken is wel toegestaan, omdat YMVK al dubbel geïsoleerd is. Dus je mag gewoon YMVK door die ongebruikte gasbuis trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door DjVe op 23-06-2023 20:35 ]

• Valorum
DjVe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:26:
Als je het toch wil doen met een AC kabel, pak dan wel een grondkabel met aarde rondom als extra bescherming. Het is volgens norm niet toegestaan overigens.
Ik zou liever voor de zekerheid de YMVK-as grondkabel doen, maar een 5x4mm2 is ±17,2mm dik, dus dat wordt dan wel heel krap in die buis! Denk niet dat dat zou lukken...
Kleine correctie: YMVK door een koperen buis trekken is wel toegestaan, omdat YMVK al dubbel geïsoleerd is. Dus je mag gewoon YMVK door die ongebruikte gasbuis trekken.
Mooi, bedankt :) Dit is dan denk ik de meest praktische oplossing. Een nieuwe kabel graven kost een hoop, en er liggen leidingen voor beregening en andere kabels voor tuinverlichting die we allemaal moeten opzoeken en zien te ontwijken/overbruggen. En bij de woning aan de kant van het bijgebouw zit ook nog eens een (opgehoogd) terras en een grote put, dus die kabel dan naar binnen krijgen zou dan nog wel een dingetje worden. Waar een wil is, is een weg, maar als het via die koperen buis kan doe ik dat liever!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 19:51
Ronald schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:59:
2,5mm2 is standaard. Alternatief is 1,5mm2 maar dat is ongebruikelijk.

Het zal een uitdaging zijn om een trekveer door die gasbuis te krijgen… maar als je een poging wil wagen zou ik er eerder 6mm2 Solar kabel 1x rood, 1x zwart en 6mm2 aarde door trekken. Dan kan omvormer veel dichterbij meterkast
Valorum schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:24:
[...]

Ik zou liever voor de zekerheid de YMVK-as grondkabel doen, maar een 5x4mm2 is ±17,2mm dik, dus dat wordt dan wel heel krap in die buis! Denk niet dat dat zou lukken...

[...]

Mooi, bedankt :) Dit is dan denk ik de meest praktische oplossing. Een nieuwe kabel graven kost een hoop, en er liggen leidingen voor beregening en andere kabels voor tuinverlichting die we allemaal moeten opzoeken en zien te ontwijken/overbruggen. En bij de woning aan de kant van het bijgebouw zit ook nog eens een (opgehoogd) terras en een grote put, dus die kabel dan naar binnen krijgen zou dan nog wel een dingetje worden. Waar een wil is, is een weg, maar als het via die koperen buis kan doe ik dat liever!
Gaat je niet lukken. Die kabel is zo stug als wat, bij de minste of geringste bocht (hoe flauw ook en je gaat hem op rol ontvangen dus helemaal recht krijg je hem nooit) loopt hij vast. Na maximaal een meter of 5 zit hij vast.
Hier zit deze kabel 2x (tegelijk getrokken in 13 meter mantelbuis van 50mm doorsnede) en hij zit muurvast, gaat geen kant meer op. En ja we hebben bij het trekken zo recht en parallel mogelijk ingevoerd.

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:21
Ik heb vrijwel dezelfde situatie. Ik heb vanuit de meterkast naar de stal een nieuwe YMVK kabel gelegd van 5x4mm2, afstand circa 65 meter. Op het dak van de stal liggen 24 panelen van 390w, totaal 9360 max met enphase micro inverters. Achteraf had ik vanwege het verlies beter een 5x6mm2 kunnen leggen. Gevalletje van verkeerd geïnformeerd worden. Het levert gelukkig geen problemen op. In het eerste jaar (2022/2023) een opbrengst van 9.854 kWh.

In de meterkast van de woning is de envoy aangesloten op 3x25A. Dat werkt prima.
Ik zou heel goed kijken naar welke kabel je moet hebben en wat dan de beste oplossing is. Met een paar meter extra kun je misschien het terras omzeilen?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:24
ik zou die micros sterk heroverwegen want dat kost je veeel.euros en daarmee kun je bijna altijd beter gewoon 2 panelen extra neerleggen ;)

die kabel klinkt als 5x2.5mm2 en kan daarmee misschieb net voldoen, maar 50m is wel eindje.

• Valorum
Herman55 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:47:
Achteraf had ik vanwege het verlies beter een 5x6mm2 kunnen leggen. Gevalletje van verkeerd geïnformeerd worden. Het levert gelukkig geen problemen op. In het eerste jaar (2022/2023) een opbrengst van 9.854 kWh.
Hoeveel verschil zou in jouw geval de 5x6mm2 maken/hebben gemaakt?
In de meterkast van de woning is de envoy aangesloten op 3x25A. Dat werkt prima.
Installateur hier is bang dat de afstand te groot is voor goede communicatie als ik het goed begrijp. Maakt het praktisch gezien uit of de Envoy in het bijgebouw of in de meterkast hangt?
Ik zou heel goed kijken naar welke kabel je moet hebben en wat dan de beste oplossing is. Met een paar meter extra kun je misschien het terras omzeilen?
Ik kan wel om het terras heen, maar dan kom ik waterleidingen, stroomkabels, riolering, een breed grindpad, een groentetuintje etc tegen :D Alles kan natuurlijk, maar als het niet nodig....

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 15:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Mocht je toch een nieuwe kabel gaan ingraven dan zou ik niet besparen op de kabeldiameter en minimaal 6mm2 erin leggen. 6mm2 kost weliswaar 6 euro per meter meer dan 2,5mm2 (dus bij 50m ben je 300 euro extra kwijt), maar aangezien het werk vooral in het graafwerk gaat zitten (en dat is voor beide diameters hetzelfde) zou ik koste wat koste willen voorkomen dat ik later spanningsproblemen krijg die te vermijden zijn door gebruik van een wat duurdere kabel.

Vergeet niet dat hele grote delen van NL op dit moment spanningsproblemen op het net hebben. Als dit ook voor jou regio geldt dan maak je jouw probleem groter door een te dunne kabel te leggen.

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:37

TWKterry

Master Mariner

Het lijkt me als je gaat graven je gewoon een 10cm regenwater buis legt waar je dan altijd later nog iets extra doorheen kan trekken of is dat al te ver vooruit gedacht.

• Valorum
Fr33z schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:54:
ik zou die micros sterk heroverwegen want dat kost je veeel.euros en daarmee kun je bijna altijd beter gewoon 2 panelen extra neerleggen ;)
De uitdaging is dat het dak door de loop van de middag steeds meer schaduw krijgt. Oriëntatie van het dak is ongeveer zuid-oost, met een grote eikenboom naast het gebouw aan de zuidwestelijke kant. Daardoor kruipt er vanaf ongeveer 14:30 langzaam schaduw over het dak vanaf de ene kant naar de andere kant, totdat rond 17:00 het hele dak schaduw heeft. Voor zover ik het begrijp zou de opbrengst met panelen met een standard string setup en met een centrale omvormer daar behoorlijk onder leiden. Als er een goede en goedkopere manier is om met die schaduw om te gaan zonder teveel aan capaciteit in te leveren, dan sta ik er voor open.
die kabel klinkt als 5x2.5mm2 en kan daarmee misschieb net voldoen, maar 50m is wel eindje.
Ja, en het is waarschijnlijk eerder 75m tegen de tijd dat ik bij de meterkast uitkom. Dus die 2.5mm2 is dan wel magertjes ben ik bang. 1 optie is om het te proberen, en dan kan ik altijd later nog een nieuwe kabel trekken.

• Valorum
TWKterry schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:13:
Het lijkt me als je gaat graven je gewoon een 10cm regenwater buis legt waar je dan altijd later nog iets extra doorheen kan trekken of is dat al te ver vooruit gedacht.
Dat zou ik dan ook wel willen doen ja, als ik toch ga graven.

• Valorum
Managelorian schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:37:
Mocht je toch een nieuwe kabel gaan ingraven dan zou ik niet besparen op de kabeldiameter en minimaal 6mm2 erin leggen. 6mm2 kost weliswaar 6 euro per meter meer dan 2,5mm2 (dus bij 50m ben je 300 euro extra kwijt), maar aangezien het werk vooral in het graafwerk gaat zitten (en dat is voor beide diameters hetzelfde) zou ik koste wat koste willen voorkomen dat ik later spanningsproblemen krijg die te vermijden zijn door gebruik van een wat duurdere kabel.

Vergeet niet dat hele grote delen van NL op dit moment spanningsproblemen op het net hebben. Als dit ook voor jou regio geldt dan maak je jouw probleem groter door een te dunne kabel te leggen.
Ja, mee eens, ik heb liever wat overcapaciteit

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:00

LauPro

Prof Mierenneuke®

DjVe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:26:
Een AC kabel door een koperen leiding trekken vind ik al zeer onverstandig, maar een DC lijn met plus en min bij elkaar in een koperen buis is gewoon levensgevaarlijk.
DC kabels (zonnestroomkabels) zijn ook dubbel geïsoleerd. De koperen buis moet je dus wel aarden (beschouw het als een aardscherm), je kan hiervoor een klem gebruiken die ze ook gebruiken om een waterleiding te aarden. En omdat er natuurlijk kunststof omheen zit heb je geen directe geleiding met de grond. Ik zou het dan aan beide kanten doen, stukje kunststof strippen en klem er op. Zit er overigens een aparte aardpin bij het bijgebouw? Ook nog een aandachtspuntje wellicht.

Op zich kan je DC-kabels (mits je werkt met hoge spanningen) best aardig verlengen, maar mijn ervaring is dat het fijner is om systemen overzichtelijk te houden en dus ook de omvormer in de buurt van de panelen. Maar gelet op het feit dat je nu de keuze hebt, als het fijner is om alle omvormers bij elkaar te hangen (mogelijk in de toekomst een accusysteem willen gebruiken bijv.) dan kan je prima DC-kabels door die gasbuis trekken.

Niet met trekveren gaan werken, gewoon een touwtje er in en met een stofzuiger aan de andere kant er doorheen zuigen, dan een zwaarder touw er aan en kabel er doorheen trekken. Flink wat glijmiddel gebruiken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

LauPro schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:21:
[...]
DC kabels (zonnestroomkabels) zijn ook dubbel geïsoleerd. De koperen buis moet je dus wel aarden (beschouw het als een aardscherm), je kan hiervoor een klem gebruiken die ze ook gebruiken om een waterleiding te aarden. En omdat er natuurlijk kunststof omheen zit heb je geen directe geleiding met de grond. Ik zou het dan aan beide kanten doen, stukje kunststof strippen en klem er op. Zit er overigens een aparte aardpin bij het bijgebouw? Ook nog een aandachtspuntje wellicht.

Op zich kan je DC-kabels (mits je werkt met hoge spanningen) best aardig verlengen, maar mijn ervaring is dat het fijner is om systemen overzichtelijk te houden en dus ook de omvormer in de buurt van de panelen. Maar gelet op het feit dat je nu de keuze hebt, als het fijner is om alle omvormers bij elkaar te hangen (mogelijk in de toekomst een accusysteem willen gebruiken bijv.) dan kan je prima DC-kabels door die gasbuis trekken.

Niet met trekveren gaan werken, gewoon een touwtje er in en met een stofzuiger aan de andere kant er doorheen zuigen, dan een zwaarder touw er aan en kabel er doorheen trekken. Flink wat glijmiddel gebruiken.
DC hoort gescheiden in buis te liggen (dus plus en min in afzonderlijke buis). Helemaal wanneer je zaken door de grond gaat trekken, want een parallelle vlamboog is bijzonder onprettig. Het helpt dan absoluut niet dat de buis zelf ook nog eens geleidend is, dus ik blijf bij mijn punt:

DC gebundeld trekken door een koperen buis is levensgevaarlijk.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DjVe schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:54:
DC hoort gescheiden in buis te liggen (dus plus en min in afzonderlijke buis). Helemaal wanneer je zaken door de grond gaat trekken, want een parallelle vlamboog is bijzonder onprettig. Het helpt dan absoluut niet dat de buis zelf ook nog eens geleidend is, dus ik blijf bij mijn punt:

DC gebundeld trekken door een koperen buis is levensgevaarlijk.
Ik zie niet in wat het risico is op vlambogen in een koperen buis (die is geaard), er zal vrij snel een aardfout optreden en de zekering zal ingrijpen. Je zou zelfs de min aan de koperen buis kunnen hangen en dan alleen een pluskabel kunnen trekken :+ . Dan heb je een soort coax gebouwd.

Maar zonder gekheid: DC bekabeling is al dubbel geïsoleerd en dus al veilig. Een kabel die in de grond ligt 50 cm diep is zo veilig als het maar kan. De meeste 'regels' zijn geënt op verzekeringskwesties, en verzekeraars eisen bij grotere installaties met veel panelen inderdaad dat de kabels 'zoveel mogelijk' (8 cm) uit elkaar liggen. Bij particulieren met enkele strengen is dit vrijwel nooit haalbaar, je gaat geen twee dakdoorvoeren maken voor 1 string zonnepanelen.

Ik ben er overigens geen fan van omvormers ver van de panelen op te hangen, maar zoals gezegd mocht er in de toekomst behoefte zijn aan een accusysteem dan is het bij sommige opstellingen wenselijk dat de omvormer dichtbij de accu's staat. Indien dit geheel niet aan de orde is lekker de omvormer aan of in het bijgebouw ophangen.

Wat regels:
https://www.verzekeraars....chure-pv-installaties.pdf

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

LauPro schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:38:
[...]
Ik zie niet in wat het risico is op vlambogen in een koperen buis (die is geaard), er zal vrij snel een aardfout optreden en de zekering zal ingrijpen. Je zou zelfs de min aan de koperen buis kunnen hangen en dan alleen een pluskabel kunnen trekken :+ . Dan heb je een soort coax gebouwd.
Met alle respect: complete nonsens wat je hier zegt. Een parallelle vlamboog is niet te stoppen. Je sluit een DC circuit helemaal kort zonder enige weerstand. De enige manier om dit af te zetten is het onderbreken van deze DC kring en dat gaat niet. Dus je moet de boel gecontroleerd laten uitbranden. Erg fijn dat je dan 50M buis hebt met twee DC aders die tegen elkaar liggen.
[...]
Maar zonder gekheid: DC bekabeling is al dubbel geïsoleerd en dus al veilig. Een kabel die in de grond ligt 50 cm diep is zo veilig als het maar kan. De meeste 'regels' zijn geënt op verzekeringskwesties, en verzekeraars eisen bij grotere installaties met veel panelen inderdaad dat de kabels 'zoveel mogelijk' (8 cm) uit elkaar liggen. Bij particulieren met enkele strengen is dit vrijwel nooit haalbaar, je gaat geen twee dakdoorvoeren maken voor 1 string zonnepanelen.

Ik ben er overigens geen fan van omvormers ver van de panelen op te hangen, maar zoals gezegd mocht er in de toekomst behoefte zijn aan een accusysteem dan is het bij sommige opstellingen wenselijk dat de omvormer dichtbij de accu's staat. Indien dit geheel niet aan de orde is lekker de omvormer aan of in het bijgebouw ophangen.

Wat regels:
https://www.verzekeraars....chure-pv-installaties.pdf
Ja een DC kabel is dubbel geïsoleerd, maar de plus en min moeten gescheiden gelegd worden in een buis (ook bij een particulier). Je moet gewoon ontzettend voorzichtig zijn met DC leidingen, want als er iets fout gaat, dan gaat het vaak goed fout.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DjVe schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:13:
Met alle respect: complete nonsens wat je hier zegt. Een parallelle vlamboog is niet te stoppen. Je sluit een DC circuit helemaal kort zonder enige weerstand. De enige manier om dit af te zetten is het onderbreken van deze DC kring en dat gaat niet. Dus je moet de boel gecontroleerd laten uitbranden. Erg zijn dat je dan 50M buis hebt met twee DC aders die tegen elkaar leggen.
Elke kabel moet je zekeren toch? Als je een DC kabel onder de grond hebt zal er tussen de panelen en de kabel een zekeringsautomaat moeten komen. In het scenario dat er onder de grond 'vlambogen' plaatsvinden, dit is mijns inziens de meest veilige situatie die er kan ontstaan. Vlambogen zijn alleen gevaarlijk als ze gebeuren bij brandbaar materiaal, onder de grond in een koperen buis is dit uitdrukkelijk niet het geval.

Voordat het geheel in bedrijf wordt gesteld kan de weerstand worden gemeten van de kabels en eventueel de isolatiewaarde. Een gladde koperen buis heeft weinig kans op beschadigingen. Als je echt rustig wil slapen dan een vlamboogdetectieautomaat plaatsen. Verder hebben veel moderne omvormers al vlamboogdetectie, dus die zullen melding hier van maken en dan kan je er naar handelen.
Ja een DC kabel is dubbel geïsoleerd, maar de plus en min moeten gescheiden gelegd worden in een buis (ook bij een particulier). Je moet gewoon ontzettend voorzichtig zijn met DC leidingen, want als er iets fout gaat, dan gaat het vaak goed fout.
Volgens mij bedoel je dat DC-leidingen gescheiden van AC-leidingen moeten liggen en bij grotere installaties (zie de norm) inderdaad geheel gescheiden. Nogmaals, scope-12 (waar je naar refereert) is een verzekeringskwestie, niet relevant voor kleine installaties bij particulieren. De geldende NEN-norm bij particulieren praat over kabelvermogens en daar wordt (los van de dubbele isolatie) DC niet anders behandeld dan AC.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

LauPro schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:39:
[...]
Elke kabel moet je zekeren toch? Als je een DC kabel onder de grond hebt zal er tussen de panelen en de kabel een zekeringsautomaat moeten komen. In het scenario dat er onder de grond 'vlambogen' plaatsvinden, dit is mijns inziens de meest veilige situatie die er kan ontstaan. Vlambogen zijn alleen gevaarlijk als ze gebeuren bij brandbaar materiaal, onder de grond in een koperen buis is dit uitdrukkelijk niet het geval.

Voordat het geheel in bedrijf wordt gesteld kan de weerstand worden gemeten van de kabels en eventueel de isolatiewaarde. Een gladde koperen buis heeft weinig kans op beschadigingen. Als je echt rustig wil slapen dan een vlamboogdetectieautomaat plaatsen. Verder hebben veel moderne omvormers al vlamboogdetectie, dus die zullen melding hier van maken en dan kan je er naar handelen.
Hoe wil jij een DC kabel dan zekeren op een parallelle vlamboog dan? Dat gaat namelijk niet. Vlamboog detectie doet helemaal niets bij een parallelle vlamboog. Alleen bij een seriële potentiële vlamboog kan deze ingrijpen (maar een seriële vlamboog is meestal ook niet zo gevaarlijk, want de stroomkring wordt relatief snel onderbroken).

Een parallelle vlamboog ontstaat in bijna alle gevallen door verkeerd handelen (graafwerkzaamheden op de verkeerde plek bijvoorbeeld). Het betekend dat je complete leiding van de schuur naar het huis (en potentieel meer) wegsmelt totdat het geleidende contact er niet meer is. Nogmaals je hebt echt geen idee hoe gevaarlijk dit is!
LauPro schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:39:
[...]

[...]
Volgens mij bedoel je dat DC-leidingen gescheiden van AC-leidingen moeten liggen en bij grotere installaties (zie de norm) inderdaad geheel gescheiden. Nogmaals, scope-12 (waar je naar refereert) is een verzekeringskwestie, niet relevant voor kleine installaties bij particulieren. De geldende NEN-norm bij particulieren praat over kabelvermogens en daar wordt (los van de dubbele isolatie) DC niet anders behandeld dan AC.
In de NPR 5310 (onderdeel van de NEN1010) die dus gewoon van toepassing is op particuliere installaties, moeten DC kabels gescheiden gelegd en doorgevoerd worden. In de SCOPE12 (wat dus een andere norm is dan de NEN1010) moet dit inderdaad ook, maar is men veelal veeleisender betreffende compatibiliteit en samenstelling van de materialen waarmee dit gedaan wordt. Bij ALLE pv installaties dient DC gescheiden gelegd te worden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:30
Zonnepanelen kun je niet zekeren....

Als je de vlamboog wilt detecteren heeft siemens daar een unit voor. Afschakelen (op het dak) moet je dan zelf regelen met een dure contactor o.i.d.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:13
DC kabel moet je altijd zo kort mogelijk houden. Het advies om Solaredge te gebruiken en de omvormer in de meterkast te plaatsen is levensgevaarlijk! Plaats de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen en houd de DC-lus altijd zo klein mogelijk.

Wat je vrij gemakkelijk kunt doen om de spanningsval over de bestaande kabel te meten, is een zware verbruiker aan te sluiten in de schuur. Als je een opwek van 4kW verwacht, zet dan een kachel oid van 3,6kW aan in de schuur en meet de spanning in de schuur en in de meterkast. De spanning in de schuur zal lager zijn. Dat verschil krijg je grofweg ook met je zonnepanelen. Als dat slechts 5V is, dan zal er niet zo'n probleem zijn. Is het 10V, dan wordt het misschien wel een puntje. Eea is natuurlijk ook afhankelijk van wat er nog meer aan PV in de buurt ligt. Meet de netspanning eens gedurende langere tijd (bv via een P1 monitor) en kijk vooral wat er gebeurt als de zon flink schijnt. Als bij veel zon de netspanning lager dan 243 volt blijft, dan heb je zelfs vij 10V spanningsval over je kabel nog opbrengst, want de micro's stoppen pas bij 254 volt.

Je kunt uitgaan van gemiddelden, want je opwek zal niet de gehele dag het maximum bereiken. Laat dat gewoon zo. Je kunt beter wat aftoppen.

Er zijn hele topics over of het nu wel of niet slim is om voor Enphase te kiezen. Maar daar gaat het vooral om de opbrengst t.o.v. de investering. Een Enphase systeem is vaak wat duurder, dus als je puur gaat kijken naar de opbrengst per euro, dan zal Solaredge misschien wat beter scoren. Daar worden optimizers gebruikt waarbij er ook goed rekening wordt gehouden met schaduwvorming.

Wat mij echter naar Enphase heeft geduwd was de makkelijke verdeling over de fasen (bij Enphase bestaat geen 3-fasen omvormer, alle micro's zitten op hun eigen fase) waardoor het makkelijker is om later om te schakelen naar een 3-fasen systeem. EN wat je bij geen enkel ander systeem ziet: de productie kan altijd door bij een defect paneel of omvormer. Als bij Solaredge 1 paneel of optimizer ermee stopt (of de omvormer gaat stuk) dan is het wachten tot je een nieuw hebt (onder garantie wellicht) en zolang staat je volledige productie stil. Bij Enphase is het hooguit het defecte paneel en/of de micro die niet werkt, de overige panelen produceren gewoon door.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DjVe schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:07:
[...]
Hoe wil jij een DC kabel dan zekeren op een parallelle vlamboog dan? Dat gaat namelijk niet. Vlamboog detectie doet helemaal niets bij een parallelle vlamboog. Alleen bij een seriële potentiële vlamboog kan deze ingrijpen (maar een seriële vlamboog is meestal ook niet zo gevaarlijk, want de stroomkring wordt relatief snel onderbroken).

Een parallelle vlamboog ontstaat in bijna alle gevallen door verkeerd handelen (graafwerkzaamheden op de verkeerde plek bijvoorbeeld). Het betekend dat je complete leiding van de schuur naar het huis (en potentieel meer) wegsmelt totdat het geleidende contact er niet meer is. Nogmaals je hebt echt geen idee hoe gevaarlijk dit is!
Er zijn inmiddels al toestellen die ook bij seriële/parallelle vlambogen kunnen detecteren (ook de omvormer zelf). Maargoed, zoals je zelf ook al aangeeft gaat dit dus bij uitstek mis hij het doorhalen - van de gele gasbuis. Als je dat aan het doen bent dan is het een kwestie van de werkschakaar bij de panelen uitzetten. Of waarschijnlijk proberen de gaskraan te zoeken.

Het is in ieder geval normaal gebruik om kabels fysiek te beschermen met metalen buizen, goten of kokers. Dat er kortsluiting en vlambogen in die metalen buizen/goten ontstaan is een acceptabel risico. Ik werk veel de UK en daar doen ze niets anders dan stalen buizen en kokers, ook voor PV en het ligt lang niet altijd 8 cm uit elkaar. Dus zo gevaarlijk is het niet. In Nederland mag je het nota bene gewoon een in kunststof buis leggen.

We dwalen denk ik van het topic af, waarschijnlijk geeft het accupakket (voor het geval je ondergrond DC-kabels trekt) meer risico dan de potentiële vlambogen ondergronds.
In de NPR 5310 (onderdeel van de NEN1010) die dus gewoon van toepassing is op particuliere installaties, moeten DC kabels gescheiden gelegd en doorgevoerd worden. In de SCOPE12 (wat dus een andere norm is dan de NEN1010) moet dit inderdaad ook, maar is men veelal veeleisender betreffende compatibiliteit en samenstelling van de materialen waarmee dit gedaan wordt. Bij ALLE pv installaties dient DC gescheiden gelegd te worden.
Ik blijf erbij: dit is een verzekeringskwestie. Als jouw verzekering Scope12 vereist, dan moet je het doen. Maar dat gaat niet op voor kleine installaties bij particulieren.

Laat ik het anders zeggen: Het doorhalen van een gasleiding in de tuin is even gevaarlijk als een koperen buis met daarin een 800V DC voeding. Dus dan ook maar geen gasleidingen meer in de grond?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Gas kan je afzetten: DC niet

Er is geen werkschakelaar bij de panelen, die krengen blijven leveren tot de stroomkring is doorgesneuld. Dat is het gevaar. Eenmaal gestart kan je niets meer doen dan toekijken en gecontroleerd laten uitfikken. Ik heb dit meerdere malen gezien bij omvormers van 60 tot 250KW. Dat zijn echt geen geintjes.

En NEN1010 is geen verzekeringkwestie. Dat is de norm die elke instalateur dient te volgens om een fatsoenlijke installatie te maken, om zo haar klanten (leken) te behoeden. Scope12 is zwaarder, maar daar zitten meestal ook grotere geldbedragen achter (voorraden, bedrijfspanden). In de NPR5310 staat zeer duidelijk dat DC gescheiden moet blijven. Dus ook bij een simpel systeem van 4 panelen bij ome Henk op de veranda.

• Herman55
Valorum schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:20:

Hoeveel verschil zou in jouw geval de 5x6mm2 maken/hebben gemaakt?
Ik heb werkelijk geen idee. De leverancier gaf aan dat dat zo'n 5 tot 10% zou kunnen schelen. Ik ben zelf niet zo heel erg thuis in dit soort berekeningen/inschattingen. Nu kan ik het ook niet uitrekenen omdat er een groot deel eigen verbruik in zit, maar als ik kijk naar de opbrengst in het eerste jaar ben ik in elk geval dik tevreden. ;)
Installateur hier is bang dat de afstand te groot is voor goede communicatie als ik het goed begrijp. Maakt het praktisch gezien uit of de Envoy in het bijgebouw of in de meterkast hangt?
In principe niet. In de meterkast is voor mij handig om een directe connectie te maken met Home Assistent.
Ik kan wel om het terras heen, maar dan kom ik waterleidingen, stroomkabels, riolering, een breed grindpad, een groentetuintje etc tegen :D Alles kan natuurlijk, maar als het niet nodig....
Ach, dat is maar 1x, en dan is het goed geregeld.

• Herman55
PhilipsFan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:41:
Er zijn hele topics over of het nu wel of niet slim is om voor Enphase te kiezen. Maar daar gaat het vooral om de opbrengst t.o.v. de investering. Een Enphase systeem is vaak wat duurder, dus als je puur gaat kijken naar de opbrengst per euro, dan zal Solaredge misschien wat beter scoren. Daar worden optimizers gebruikt waarbij er ook goed rekening wordt gehouden met schaduwvorming.
Functioneren de micro's bij Enphase dan niet als een optimizer? Ik heb schaduw op m'n dak en merk wel degelijk dat effect.
Kijk maar eens naar mijn systeem in november 2022. De bovenste rij vol in de zon en levert ongeveer 16,5 kWh gemiddeld, de onderste rij in de schaduw van de schuur er voor en levert ongeveer 8,5 kWh gemiddeld.
Elk paneel wordt afzonderlijk zoveel mogelijk geoptimaliseerd aan de maximale opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-7S6s4uU8zLb5AVr9m1fFykDHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LPugKiVz90Seg7SM8CtKtwr8.png?f=fotoalbum_large

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:13
Herman55 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:12:
[...]

Functioneren de micro's bij Enphase dan niet als een optimizer? Ik heb schaduw op m'n dak en merk wel degelijk dat effect.
Kijk maar eens naar mijn systeem in november 2022. De bovenste rij vol in de zon en levert ongeveer 16,5 kWh gemiddeld, de onderste rij in de schaduw van de schuur er voor en levert ongeveer 8,5 kWh gemiddeld.
Elk paneel wordt afzonderlijk zoveel mogelijk geoptimaliseerd aan de maximale opbrengst.

[Afbeelding]
Uiteraard. Ik bedoelde te zeggen dat zowel Solaredge als Enphase systemen zijn die rekening houden met schaduwen en de opbrengst optimaliseren. Maar voor een gelijk Wp vermogen is een Enphase systeem wat duurder in aanschaf.

• Valorum
Herman55 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:01:
[...]Nu kan ik het ook niet uitrekenen omdat er een groot deel eigen verbruik in zit, maar als ik kijk naar de opbrengst in het eerste jaar ben ik in elk geval dik tevreden. ;)
Ik heb eens wat spanningsval calculators op het www geprobeerd, en als ik het goed doe zou het verlies ruim minder dan 5%/10V zijn met zowel 4mm2 als 6mm2. Dus ik denk dat het allebei wel goed zou zijn dan. Dus dat strookt dan ook wel met jouw tevredenheid :)
In principe niet. In de meterkast is voor mij handig om een directe connectie te maken met Home Assistent.
Ik ben niet bekend met hoe je de Envoy met Home Assistant verbind. Waarom is de afstand daarvoor belangrijk? Als de Envoy maar ergens op m'n netwerk zit, is dat niet voldoende?

• Valorum
In het geval van Enphase is dit niet van toepassing dan denk ik, gezien de omvormers achter de panelen zitten?

• Valorum
LauPro schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:21:
Zit er overigens een aparte aardpin bij het bijgebouw? Ook nog een aandachtspuntje wellicht.
Nee volgens mij niet...
Dat was de aanpak die ik in gedachten had. Gaat dat ook met een AC kabel denk je?

• Valorum
PhilipsFan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:41:
Er zijn hele topics over of het nu wel of niet slim is om voor Enphase te kiezen. Maar daar gaat het vooral om de opbrengst t.o.v. de investering. Een Enphase systeem is vaak wat duurder, dus als je puur gaat kijken naar de opbrengst per euro, dan zal Solaredge misschien wat beter scoren.
Ja dat was ook mijn verwachting, en heb offertes voor beide systemen, maar gek genoeg komen ze dicht bij elkaar in de buurt. Bovendien is 1 van de Enphase offertes zo'n €2000 goedkoper dan de andere offertes voor een paar panelen meer met hogere capaciteit. Dus Enphase lijkt me, gezien mijn situatie met de schaduw enzo, een goed passende oplossing.
Wat mij echter naar Enphase heeft geduwd ...
Dat is goed om te weten, bedankt

• Valorum
LauPro schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:33:
We dwalen denk ik van het topic af
Ja, maar ik heb wel weer wat geleerd, dus het is leuk om de discussie te volgen.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:10
Valorum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:27:
Ik ben niet bekend met hoe je de Envoy met Home Assistant verbind. Waarom is de afstand daarvoor belangrijk? Als de Envoy maar ergens op m'n netwerk zit, is dat niet voldoende?
Ja, als je de envoy zelf 50 meter van het huis zet, dan zou dat via wifi waarschijnlijk lastig worden. In dat geval zou je een netwerkkabel moet hebben liggen. Maar in principe zou die envoy toch moeten kunnen communiceren over 50-60 meter kabel met de microomvormers?
En, als je de Envoy in het bijgebouw plaatst, dan kun je dus ook niet de CT's installeren voor monitoring van verbruik en productie, anders dan de info uit de microomvormers. Er van uitgaande dat je een Envoy-S metered hebt. Of heet die nu IQ-Gateway metered?

[ Voor 19% gewijzigd door ahbart op 27-06-2023 11:09 ]

• Ronald
PhilipsFan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:41:Als bij Solaredge 1 paneel of optimizer ermee stopt (of de omvormer gaat stuk) dan is het wachten tot je een nieuw hebt
Uitgeschakelde optimizer, zelf defect of uitgeschakeld vanwege geen voldoende stroom van paneel staat in bypass…

Bypass testen is expliciet onderdeel van optimizer diagnose

Ofwel je verkondigt onzin

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DjVe schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:48:
Gas kan je afzetten: DC niet

Er is geen werkschakelaar bij de panelen, die krengen blijven leveren tot de stroomkring is doorgesneuld.
Ik plaats in zo'n geval altijd een werkschakelaar tussen de panelen en de voedingskabel, zodat je het spanningsloos kan maken.

• Valorum
ahbart schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:07:
Ja, als je de envoy zelf 50 meter van het huis zet, dan zou dat via wifi waarschijnlijk lastig worden. In dat geval zou je een netwerkkabel moet hebben liggen.
Wifi is inderdaad een uitdaging op die afstand :) Maar er steekt een Cat5E kabel uit in de kast in het bijgebouw, ik weet alleen nog niet waar ie uitkomt in het huis :D Ik ben sowieso van plan om er lan/internet te hebben omdat we de zolder gaan gebruiken voor thuiswerken/logeren.
Maar in principe zou die envoy toch moeten kunnen communiceren over 50-60 meter kabel met de microomvormers?
Tja, de installateur was daar niet zo zeker van. Ik neem aan dat ie later altijd nog verplaatst kan worden?
En, als je de Envoy in het bijgebouw plaatst, dan kun je dus ook niet de CT's installeren voor monitoring van verbruik en productie, anders dan de info uit de microomvormers. Er van uitgaande dat je een Envoy-S metered hebt. Of heet die nu IQ-Gateway metered?
Uh oh, what zijn CT's? En monitoring van verbruik en productie... gaat dat niet via m'n slimme meter in de meterkast? (En op de offerte staat een Envoy-S.)

• Valorum
LauPro schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:22:
[...]
Ik plaats in zo'n geval altijd een werkschakelaar tussen de panelen en de voedingskabel, zodat je het spanningsloos kan maken.
Dit lijkt me sowieso wel een goed idee voor de veiligheid.

• ahbart
Valorum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:16:
Uh oh, what zijn CT's? En monitoring van verbruik en productie... gaat dat niet via m'n slimme meter in de meterkast? (En op de offerte staat een Envoy-S.)
Dan vermoed ik dat je de standaard Envoy-s hebt en niet de monitored. Ja je kunt altijd de meter uitlezen met p1. De metered levert extra informatie met de ct-spoelen aangesloten.

• Herman55
Valorum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:27:
Ik heb de Envoy met een cat kabel aangesloten. Bekabeld aansluiten heeft bij mij altijd de voorkeur. Alleen als het niet anders kan gebruik ik wifi (niet dus). Als jij in het bijgebouw een cat kabel hebt liggen (of kunt krijgen) maakt de plaatsing van de Envoy in jouw geval helemaal niks uit. Met een bekabeld netwerk heb je alleen te maken met de maximale afstanden van de cat kabel en daar loop je niet snel tegen aan.

• Herman55
ahbart schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:07:
Ja, als je de envoy zelf 50 meter van het huis zet, dan zou dat via wifi waarschijnlijk lastig worden. In dat geval zou je een netwerkkabel moet hebben liggen. Maar in principe zou die envoy toch moeten kunnen communiceren over 50-60 meter kabel met de microomvormers?
Ik heb de Envoy metered en die heeft geen enkele moeite met het overbruggen van de afstand van 65 meter. Nog niet 1x heeft hij het laten afweten. De communicatie intern gaat ook over de stroomkabels.

• Valorum
ahbart schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:19:
Dan vermoed ik dat je de standaard Envoy-s hebt en niet de monitored. Ja je kunt altijd de meter uitlezen met p1. De metered levert extra informatie met de ct-spoelen aangesloten.
Heb net even de offerte erbij gepakt, en het is de Monitored.

• Valorum
Herman55 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:49:
Bekabeld aansluiten heeft bij mij altijd de voorkeur.
Bij mij ook :) Als ik die cat kabel niet terug kan vinden in het huis, dan zou ik zelfs willen proberen een nieuwe door die buis te trekken.

• ahbart

• Valorum
Ah, super leerzaam, bedankt! Dus als ik het goed begrijp moet de Envoy eigenlijk wel in de meterkast in het huis dan als je de metering wil doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorum op 28-06-2023 16:46 ]

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
Valorum schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:20:

Ik heb 82 mtr 5x6 kabel tussen mijn enphase omvormers en envoy/meterkast liggen..
Geen enkel communicatieprobleem gehad

• ahbart
Valorum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:30:
[...]
Ah, super leerzaam, bedankt! Dus als ik het goed begrijp moet de Envoy eigenlijk wel in de meterkast in het huis dan als je de metering wil doen.
Tja, dat is een keuze. Het levert uiteindelijk wel meer informatie op.
Pagina: 1