Welk netwerkapparaat voor thuiswerkplek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-R
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:31
Goedenavond,

Zoals wel meerdere hier heb ook ik in de corona-periode (noodgedwongen) vanuit huis moeten werken. Dit deed ik daarvoor eigenlijk zelden maar moet zeggen het bevalt me af en toe wel. Nu zijn we afgelopen jaar ook in de tuin bezig geweest en een van de ideeën was om in het tuinhuisje een soort kantoor/werkplek in te richten. Dit staat inmiddels maar heb er tot op heden nog niet gebruik van kunnen maken als werkplek. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat er nog geen fatsoenlijk internet beschikbaar is. Nu heb ik destijds wel ondergronds een UTP kabel aangebracht vanuit de woning naar het tuinhuisje.

Nu is mijn vraag welk netwerkapparaat kan ik hier het beste aansluiten om hier goed netwerk te hebben? (WiFi & liefst ook nog bedraad)

In het verleden heb ik weleens twee routers/modems achter elkaar gehad maar hier bleef er uiteindelijk een hele trage verbinding bij over.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:26
Wat heb je aan router in huis? Als je een product hebt wat uitgebreid kan worden met een soort van Mesh blijft alles een netwerk.
Je sluit de netwerkkabel op het device voor backbone en zodoende heb je een wifi netwerk en kan er ook met vaste verbindingen een aansluiting gemaakt worden.
Een voorbeeld hiervan is bv ai mesh van Asus maar er zijn meerdere die gelijke mogelijkheden bieden om bv tp link of fritzbox te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zo moeilijk hoeft dit niet te zijn.
- plaats een switch in je tuinhuisje waar je je computer en andere netwerk apparatuur kan inprikken
- prik het ene einde van je ondergrondse UTP kabel in de switch
- prik het andere einde van je ondergrondse UTP kabel in je router (en als dat niet meer kan, plaats dan een switch tussen je router en UTP kabel en prik ze beide daar in.
- klaar

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 22-06-2023 20:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 11:58
Eerst even een kleine waarschuwing, ik ben onbekend met je situatie maar een grond UTP kabel kan heel vervelend uitpakken.

Als je een grote tuin hebt en de nodige meters UTP door de grond gelegd hebt, heb je kans dat je bij blikseminslag in de omgeving je hele netwerk frituurt. Daarom zou ik altijd een glasvezel kabel leggen. Maar goed misschien hebben we het hier over 5 á 10 meter in een druk bewoond gebied en is het risico verwaarloosbaar.

Dat uit de weg: Je hebt een een internetverbinding op je nieuwe werkplek en zoekt een oplossing voor goed internet zowel bekabeld als wifi.

Wat je zoekt zijn 2 dingen:
- Een Switch
- Een Access point.

Nu heb je grofweg 3 opties:
A ) Een losse switch, Een los AP
B ) Een AP met geintegreerde switch
C ) Een WiFi router waarbij je de router functionaliteit uitschakeld.

Optie C vind ik niet geweldig en geef ik je liever geen advies in.
Optie B:
Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall bied je een kwalitatief zeer goed AP met sterke wifi on de omgeving en 4 netwerkpoorten om iets op aan te sluiten, voeden kan via POE in huis zodat je op je werkplek geen stroom naar het apparaat hoeft de brengen.

Een voordeligere keuze is de TP-Link EAP615-WALL, kost minder dan de helft, bied je 3 netwerkpoorten en ook een solide WiFi verbinding. Software is wat minder fijn afgewerkt, maar de prijs maakt dat meer dan goed.

Optie A:
Koop een kwalitatief goede switch van bijv. TP-Link en een goed AP van Ubiquiti of TP-Link en hang deze op een goede plek op.

Persoonlijk ging ik voor Optie B, dat is het beste van 2 werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Als je nog een router hebt liggen ergens in je verzameling spullen,
dan kun je die in je tuinhuisje neerzetten.
Vaak zit hier een 4 poorts switch in (LAN) en je kan hem als Access Point (wi-fi) configureren.
Dit is denk ik de goedkoopste en makkelijkste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:28
EverLast2002 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:06:
Als je nog een router hebt liggen ergens in je verzameling spullen,
dan kun je die in je tuinhuisje neerzetten.
Vaak zit hier een 4 poorts switch in (LAN) en je kan hem als Access Point (wi-fi) configureren.
Dit is denk ik de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
Sluit hem dan aan op één van de access aansluiting en zeker niet op de WAN poort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
saaltink schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:50:
[...]

Sluit hem dan aan op één van de access aansluiting en zeker niet op de WAN poort
Kan wel, dan creeert ie een apart (tuinhuis)netwerkje. :P
Maar inderdaad, gewoon de tuin utp kabel inprikken in 1 van de 4 LAN poorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
saaltink schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:50:
[...]

veel (LEES: vermoedelijk de meeste) wireles routertjes ondersteunen wel iets van een bridge-modus waarin de lan / wan / wifi / dhcp / firewall zut wordt uitgeschakeld en je dus feitelijk gewoon een 5 poort switch overhoud die teven ook wifi clients kan aansluiten. (vandaar de naam bridge)

als je device een setup-wizzard heeft dan zal deze zo'n optie vrijwel altijd aanbieden maar de naamgeving daarbij is soms nogal lastig. sommigen noemen het accespoint anderen bridge ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-R
Bedankt allen voor de reacties. Met een switch + router zou ik er dus moeten zijn.
eltweako schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:59:
Eerst even een kleine waarschuwing, ik ben onbekend met je situatie maar een grond UTP kabel kan heel vervelend uitpakken.

Als je een grote tuin hebt en de nodige meters UTP door de grond gelegd hebt, heb je kans dat je bij blikseminslag in de omgeving je hele netwerk frituurt. Daarom zou ik altijd een glasvezel kabel leggen. Maar goed misschien hebben we het hier over 5 á 10 meter in een druk bewoond gebied en is het risico verwaarloosbaar.
Dat zal wel meevallen, de kabel is door een mantelbuis getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

GT-R schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:30:
Bedankt allen voor de reacties. Met een switch + router zou ik er dus moeten zijn.

[...]

Je hebt geen router nodig. Je hebt al een router thuis als jij internet afneemt thuis van een provider die zich richt op consumenten.
Hier prik je de UTP kabel in, de kant van het tuinhuisje in een switch en dan vanaf de switch je computer/laptop eventueel kun je ook een access point ophangen die je in die switch prikt voor gedegen WiFi-dekking rondom je tuinhuisje.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-R
True schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:42:
[...]

Je hebt geen router nodig. Je hebt al een router thuis als jij internet afneemt thuis van een provider die zich richt op consumenten.
Hier prik je de UTP kabel in, de kant van het tuinhuisje in een switch en dan vanaf de switch je computer/laptop eventueel kun je ook een access point ophangen die je in die switch prikt voor gedegen WiFi-dekking rondom je tuinhuisje.
Bedoel jij geen modem? Een router is er toch voor om (lokaal) een draadloos netwerk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GT-R schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:30:

[...]

Dat verandert weinig, tenzij die mantelbuis van geleidend materiaal gemaakt is, en dan nog is de vraag of het zoden aan de dijk zet. Het probleem met blikseminslag is inductie waardoor enorme stromen over een geleider komen te lopen.

Of dit echt een issue is, hangt af van afstand en omgeving. Als er in de nabije omgeving veel hogere punten zijn dan jouw tuinhuis (lees: je woont in stedelijke omgeving) of de afstand tuinhuis-woning is zo klein dat je woning zelf inslagpunt gaat zijn en bijkomende risico van een koperen kabel verwaarloosbaar gaat zijn. Als het daarentegen gaat om tientallen meters afstand in landelijke omgeving zonder bomen, dan is het een reeel risico.
GT-R schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:27:
[...]

Bedoel jij geen modem? Een router is er toch voor om (lokaal) een draadloos netwerk te maken?
Nee, een access point (AP) breidt een bedraad netwerk draadloos uit. Een router verbindt twee verschillende netwerken (bijvoorbeeld jouw thuisnetwerk en het internet). Een provider levert een modem (koper) of ONT (glas) waar vaak een router en een AP ingebouwd zijn - maar het zijn losse rollen. Een modem stuurt een digitaal signaal over een analoge medium, een ONT is manier om met digitaal glasnetwerk te verbinden. In een thuissituatie heb je één modem/ONT nodig, maar ook maar één router, tenzij je netwerk in tuishuisje wilt scheiden van de rest.

De verwarring ontstaat omdat mensen zeggen dat je een oude router (met ingebouwde AP) als AP kunt gebruiken. Het kastje is weliswaar een router, maar uitgerekend die functionaliteit gebruik je niet in dit geval - daarom ook het advies om niets in de WAN-poort te steken (omdat dat dus ander netwerk is dan de LAN-poorten)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 02-07-2023 09:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Inductie schade door bliksem inslag kan net zo makkelijk op een van de vele andere bekabelingen (elektra, telefoon, televisie, water, gas) optreden en die utp kabel verhoogt dat hele kleine risico maar een heel erg klein beetje.
Als je het van belang acht kun je beter je verzekering polis controleren of zulke schade gedekt is.

Veder is een switch plus een accespoint voldoende om te realiseren wat je wilt.
Of als je wilt een router met wifi waar je de router functie niet van gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

GT-R schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:27:
[...]

Wat @dion_b ook al aangeeft, je hebt al een modem en een router (al dan niet samen in één product) van je consumenten internetprovider gekregen, er is geen noodzaak om nog een router aan te schaffen je wilt een switch en een access point.

Misschien helpt dit je:

[ Voor 3% gewijzigd door True op 02-07-2023 12:12 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1