Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoe kan ik deze actuator omschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 23:14
Ik heb een defecte actuator die een klep bedient in mijn verwarmingssysteem. Nu heb ik er 1 gevonden die wat geavanceerder is, maar ik wil deze eigenlijk laten werken zoals mijn oude... (m.a.w. hij moet gewoon de klep dicht kunnen laten gaan of open)

Is dat mogelijk, zoja, hoe moet ik deze draden dan omleggen?

Momenteel heb ik de bovenste, deze is dus defect. De onderste heb ik aangeschaft. (typenummers VA-7450-1001 en VA-7452-9001)

Productsheet: https://ib-controls.com/docs/ICN/va7450pb.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H22zlpJJHnyzcSYvCSY5hrbc8WY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nPGabBCg1mJcAV8ZzmH4j0fK.png?f=fotoalbum_large

Huidige actuator die defect is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwAgi4SubPHdDCgbWmCP5a3u34k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FY2msjlt3p5nmk1yktaWbtqu.jpg?f=fotoalbum_large
Hoor graag van jullie of dit kan en hoe ik dat dan om kan schakelen, mijn dank is groot

[ Voor 21% gewijzigd door Mr.Joker op 22-06-2023 18:37 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:57

SA007

Moderator Tweaking
Je zal een circuit moeten maken wat het schakelsignaal omzet naar 0-10V.
Hoe dat er precies uitziet hangt denk ik sterk af van hoe de circuits nu zitten.

Waarschijnlijk lopen er nu 3 draden naar de actuator, dat houdt in dat er nu op 1 of de andere draad spanning komt terwijl de nieuwe een continue spanningsdraad wil.
Dat kan je wel oplossen met een klein 24V relais zodat de draad waar spanning op binnenkomt naar de spanningdraad van de nieuwe geschakeld wordt.
Maar daarmee ben je er niet, er moet ook een 0-10v signaal gemaakt worden zodat de klep weer wat hij moet doen, waarschijnlijk is schakelen tussen 0 en 10v prima, dat houdt in dat je met een gelijkrichter (om van ac naar dc te gaan), een condensator en een 10v spanningsregelaar waarschijnlijk genoeg kan bouwen om een 10v dc signaal te maken, wel het draadje tussen zwart en blauw eruit halen dan, en hopen dat die niet intern zit...

2 andere opties zijn:
- De juiste zoeken/kopen.

- Uit elkaar halen en kijken of je intern niet van 2 1 werkende kan maken.

Ook past dit topic wellicht beter in smarthome, daar worden dit soort kleppen meer gebruikt.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De vraag is allereerst, regelt de oude klep tussen open en dicht.
Oftewel, schakelt er een relais tussen "rood" of "wit". Of is er nog een positie mogelijk waarbij geen van beide verbonden is. (En daarmee dus een regeling in stappen mogelijk maakt)

Als hij of rood of wit aanstuurt, dan is er inderdaad wel een goed haalbare oplossing zoals hierboven omschreven.
Maar als hij moduleert, dan gaat het erg lastig worden, en moet je eerst een schema maken wat een 0-10v signaal maakt op basis van de 2 ingangen, met waarschijnlijk ook nog een bepaalde looptijd die in je regelaar is ingesteld.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 23:14
Bedankt voor jullie input tweakers, ik denk dat ik gewoon de juiste koop.... Kost me helaas een stuk meer, maar ik wil ook niet de printplaat van mijn warmtepomp doorbranden door verkeerd te schakelen. Dat kost me een stuk meer dan een juiste actuator

Ik zat er nog aan te denken om het motortje over te zetten aangezien de printplaat waarschijnlijk significant anders is, maar ik gok dat de motor ook anders is, aangezien de huidige actuator simpelweg de klep open of dicht laat gaan en de nieuwe actuator kan de klep op meerdere standen positioneren.