Aankoopadvies muis: (eindeloos) scrollen, kantoorwerk, gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-06 11:11
Ik zoek een?
Een degelijke muis. Ik heb jarenlang een Logitech G502 gehad, maar de knop om het scrollwieletje vrij te laten draaien heeft het begeven. Die functie gebruik ik vrij veel bij het doornemen van lange documenten, dus het leek me handig om de G502 met pensioen te sturen. Heeft 'ie zeker verdiend. Maar de vervanger moet dus wel over het vrijdraaiende scrollwieletje beschikken.

Ik zou na mijn positieve ervaring met de G502 eigenlijk blind weer een nieuwe kopen, maar zag hier in de recensies voorbij komen dat er veel klachten zijn betreffende de switches. Daarom dat ik toch advies kom vragen in dit topic.

Zo af en toe speel ik nog wel eens een game (FPS, RTS), dus een beetje degelijke sensor en responstijd is welkom.

Ik ben wat huiverig voor draadloze exemplaren wegens doembeelden van lege of defecte accu's op de meest ongunstige momenten en tragere responstijden. Maar wellicht is dat met de moderne draadloze muizen eigenlijk geen zorg meer.

Verder ben ik een fingertip gripper, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik relatief grote handen heb en de G502 vrij klein is. Het mag best een flinke muis zijn die solide aanvoelt. Een wat hoger gewicht vind ik geen probleem.

Wat is je budget?
Eigenlijk niet meer dan nodig. Mijn bovengrens lijkt me een euro of 100, maar wanneer de perfecte muis een paar tientjes meer kost is dat ook geen ramp.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Windows 11, MSI B660 Tomahawk, i7-12700, 64GB RAM, RTX3080. In mijn thuiskantoor, op een mat van schuim.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De MX2 of 3s werkt bij mij prima voor wat jij hier allemaal noemt. Als hij per abuis leeg is kun je hem bedraad maken en opladen, je kunt hem dan gewoon blijven gebruiken mocht dat een issue zijn. (ze gaan best lang mee op de accu trouwens)

Je hebt de mogelijkheid om de radio dongle te gebruiken (raad ik je aan) of bluetooth.

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 22-06-2023 18:39 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Topmuisjes. Let op er zijn wel wat duidelijke verschillen Er is genoeg over te vinden.

Ik heb deze twee in Anywhere uitvoering
2s- mechanische wielklik vergrendeling
2s- zijdelings scrollen met wiel

3- veel betere accu.
3- fijne scrollen (vind ik, soepeler, scrolt verder, wiel voelt degelijker/zwaarder)
3- usb c
3- meer duimruimte (doordat de duimknoppen net even anders geplaatst en vormgegeven zijn)

De 3s heeft stille klikken en dat moet je fijn vinden … ik niet.

En dan de Master of de Anywhere uitvoering: da’s persoonlijke voorkeur.

[ Voor 6% gewijzigd door Boeryepes op 23-06-2023 07:54 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb een MX Master 3 en daar ben ik heel tevreden over, tussen de horizontale scroll en magnetische free scroll.

Leeg is hij niet gauw, maar ik heb zo'n magnetisch USB-C kabeltje besteld een keer en het stekkertje zit altijd in m'n muis, als ik dan de melding krijg dat hij leeg is gooi ik m'n muis richting het kabeltje, klikt hij automatisch vast, en ga ik even koffie halen. Tegen de tijd dat ik terug kom is hij weer vol :)

Batterij gaat weken mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nr.004
@Falcon @Boeryepes en @Oon , hartelijk bedankt voor de suggesties! Ik heb de MX Master 3s besteld. Geen idee wat ik van de stille klikjes vind, daar ga ik achter komen. Zeker het idee dat hij in een koffiepauze weer vol te laten is, maakt dat mijn vrees over draadloze muizen maar eens aan de praktijk onderworpen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
nr.004 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:57:
@Falcon @Boeryepes en @Oon , hartelijk bedankt voor de suggesties! Ik heb de MX Master 3s besteld. Geen idee wat ik van de stille klikjes vind, daar ga ik achter komen. Zeker het idee dat hij in een koffiepauze weer vol te laten is, maakt dat mijn vrees over draadloze muizen maar eens aan de praktijk onderworpen moet worden.
Veel plezier ermee. Welke kleur heb je gekozen?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Boeryepes schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Heb een zwarte pc-behuizing, zwarte speakers, zwart toetsenbord, zwarte monitor, zwarte microfoonstandaard en zwarte camera. Dus het is geen grijze muis geworden.

Bedenk me nu overigens pas dat ik bij een draadloze muis ook nog het serieuze risico loop dat ik hem kwijt raak, als de chaoot die ik ben. Dus wellicht was een iets opvallendere tint dan zwart wel een goed idee geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
nr.004 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:30:
[...]
Dus wellicht was een iets opvallendere tint dan zwart wel een goed idee geweest.
Je hebt nog 2 weken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

nr.004 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Heb een zwarte pc-behuizing, zwarte speakers, zwart toetsenbord, zwarte monitor, zwarte microfoonstandaard en zwarte camera. Dus het is geen grijze muis geworden.

Bedenk me nu overigens pas dat ik bij een draadloze muis ook nog het serieuze risico loop dat ik hem kwijt raak, als de chaoot die ik ben. Dus wellicht was een iets opvallendere tint dan zwart wel een goed idee geweest.
Laad je hem aan het oplaadsnoertje ;)

Wel even de Logitech software installeren, kun je alles instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Boeryepes schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Ik ken iemand die ooit de witte MX Master heeft gekocht, en dan ook nog eens gewoon redelijk vette handen heeft van zichzelf. Laten we het er, om het niet al te smerig te maken, op houden dat witte muizen in ieder geval een slecht idee zijn, zeker met dat zachte rubber van Logitech :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Oon schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:25:
[...]

Ik ken iemand die ooit de witte MX Master heeft gekocht, en dan ook nog eens gewoon redelijk vette handen heeft van zichzelf. Laten we het er, om het niet al te smerig te maken, op houden dat witte muizen in ieder geval een slecht idee zijn, zeker met dat zachte rubber van Logitech :+
Ik heb een witte anywhere voor kantoorwerk. Geen enkele klachten, geen aanslag of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Boeryepes schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Ik heb een witte anywhere voor kantoorwerk. Geen enkele klachten, geen aanslag of zo.
Dat zegt meer over jouw hygiene dan over de muis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Falcon schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:36:

Je hebt de mogelijkheid om de radio dongle te gebruiken (raad ik je aan) of bluetooth.
Als ik de Bolt-ontvanger aan de achterkant van mijn pc in een USB-port druk heb ik gigantische lag. Is hemelsbreed hooguit een meter, maar kennelijk komt het signaal er niet goed doorheen. Heb er nu dus een (zeldzame) frontpoort voor op moeten offeren.

Verder lijkt het op het eerste gezicht een prima muis. Ietsjes groter dan de G502, wat wel fijn is, en iets minder weerstand op de muisklikken. Dat laatste is wel even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

nr.004 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:53:
[...]

Als ik de Bolt-ontvanger aan de achterkant van mijn pc in een USB-port druk heb ik gigantische lag. Is hemelsbreed hooguit een meter, maar kennelijk komt het signaal er niet goed doorheen. Heb er nu dus een (zeldzame) frontpoort voor op moeten offeren.

Verder lijkt het op het eerste gezicht een prima muis. Ietsjes groter dan de G502, wat wel fijn is, en iets minder weerstand op de muisklikken. Dat laatste is wel even wennen.
Je hebt de keuze uit 3 kanalen, al mee gespeelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
Falcon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:54:
[...]

Je hebt de keuze uit 3 kanalen, al mee gespeelt?
Lijkt niet echt verschil te maken. Zodra ik die dongle in de achterkant van mijn pc duw is de verbinding ontzettend slecht. Ik heb er een metalen standaard voor mijn monitorspeaker tussenstaan, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een afstand van een meter dan al teveel is voor zo'n dongle.

Wel vervelend dat ik nu mijn frontpoort op moet offeren, want die gebruik ik bijvoorbeeld ook voor het aansluiten van camera en externe HDD's e.d.

Verder vind ik de muis heel comfortabel voor kantoorwerk, maar wat minder comfortabel bij het gamen. Denk dat ik dan de muis toch iets steviger vastgrijp of zo. Heb dus ook maar een G502X Plus besteld. Even kijken hoe die bevalt. Kan de MX Master 3S altijd nog naar kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

nr.004 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:24:
[...]

Lijkt niet echt verschil te maken. Zodra ik die dongle in de achterkant van mijn pc duw is de verbinding ontzettend slecht. Ik heb er een metalen standaard voor mijn monitorspeaker tussenstaan, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een afstand van een meter dan al teveel is voor zo'n dongle.

Wel vervelend dat ik nu mijn frontpoort op moet offeren, want die gebruik ik bijvoorbeeld ook voor het aansluiten van camera en externe HDD's e.d.

Verder vind ik de muis heel comfortabel voor kantoorwerk, maar wat minder comfortabel bij het gamen. Denk dat ik dan de muis toch iets steviger vastgrijp of zo. Heb dus ook maar een G502X Plus besteld. Even kijken hoe die bevalt. Kan de MX Master 3S altijd nog naar kantoor.
Het blijft techniek, succes met de muistocht! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
De G502X Plus lijkt het bij de eerste indruk goed te doen. Geen problemen met het gebruik van de USB-poorten aan de achterzijde van de kast. Helaas geen gewichtjes bij deze muis, ik vind hem iets aan de lichte kant. Dan even die RGB-meuk uitschakelen en vanavond eens proberen bij een potje gamen. Denk dat de Master 3s dan mooi naar kantoor kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Ah, volgens mij heb ik het probleem met het beperkte bereik van de dongle ook opgelost. De betreffende USB-poort wordt haast overdekt door de antennetjes van de Wi-Fi-ontvanger. Die zullen wel voor interferentie hebben gezorgd. Die antennetjes heb ik nu even de andere kant opgedraaid en kan ik zelfs vanaf de andere kant van bureau nog zonder vertraging de muis bedienen.

Voor mensen die de afweging tussen G502X Plus en MX 3S moeten maken: de MX 3S voelt een stuk meer solide aan. Hij is groter en zwaarder (141 gr. vs. 106 gr.) maar voelt ook steviger. Met name het scrollwieletje is op de MX 3S een stuk hoogwaardiger dan op de G502X Plus, en is bovendien voorzien van een gemengde klik/vrijdraai-stand. Bij de G502X Plus kun je alleen schakelen tussen óf klik, óf vrijdraaiend. Voor gamen vind ik de G502X Plus een stuk comfortabeler omdat je hand "platter" blijft, waar hij door de vorm van de MX 3S wat naar buiten gekanteld staat. De MX 3S gaat naar kantoor, en de G502X Plus blijft in mijn thuiskantoor.
Pagina: 1