Netwerk nieuwe naam geven (incl. Accespoints)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 08:50
Mijn vraag
In mijn huis heb ik een KPN router en 2 accespoints. Deze zijn een aantal jaren geleden geïnstalleerd. Ze hebben verschillende namen en frequenties (2,4 en 5 GHz).

Woonkamer: Experiabox V10A met de fabrieksnaam
Eetkamer: Asus RT-AC87U ingericht als accespoint met aparte naam voor 2,4 en voor 5 GHz
Zolder: ASUS RT-AC87U ingericht als accespoint met aparte namen voor 2,4 en voor 5 GHz

Via een kabel is de woonkamer verbonden met de eetkamer en vanaf de woonkamer ook verbonden met de zolder.

Het maakt het extra lastig omdat de WW van de verschillende signalen onderling ook nog eens verschillen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Alle normale software voor de routers. Ik sluit niet uit dat er wel weer een firmware update zal zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alleen de wachtwoorden nog van de ASUS op zolder, dus ik zal moeten gaan resetten.

Hoofd vraag:
Hoe krijg ik alle routers/ accespoints op dezelfde naam? Ik zou ze graag op de Experiabox naam willen hebben. Met uiteraard 1 wachtwoord voor het 2,4 en 5 GHz signaal.

Moet ik ze 1 voor 1 met de laptop benaderen en dan de router opnieuw instellen, d.m.v terug naar fabrieksinstellingen?

Moet ik de DHCP instelling van de beide ASUS routers dan wel handhaven.?

Veranderd dit nog iets voor het aansluiten van de kabels, qua poort?

Ik weet uit ervaring dat als je in de basis iets niet goed doet, je er heel veel last van kunt krijgen. Dus vandaar dat ik de vraag hier als eerste stel.

Alvast dank voor het meedenken.

Gr. Theo

Beste antwoord (via tommy2005 op 24-06-2023 15:36)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Kwestie van gewoon de SSID's van de extra routers/AP hetzelfde SSID en beveiliging geven als je Experia Box voor zowel 2,4 en 5 GHz.
Zelf heb ik geen aparte SSID's voor 2,4 en 5 Ghz, dat werkt voor mij prima maar dat moet je zelf proberen of dat voldoet in jouw situatie.

Je routers kan je als het goed is als volwaardig AP configureren, ze zullen dan functioneren als DHCP Client en krijgen dan een IP van de KPN router.

Als je de routers moet resetten is het het eenvoudigst om deze eerst alleen met de laptop (kabel) te verbinden en te configureren als AP.
Daarna aansluiten op je netwerk en vandaar uit verder configureren naar wens wat betreft SSID/beveiliging.

Voor het IP lokaliseren van de AP's heeft Asus zelf een tooltje of je kan in je in je router kijken.
Een IP scan tool gebruiken kan natuurlijk ook.
Zelf gebruik ik in dat soort situaties vaak even het Nirsoft WakeMeOnLan tooltje
Afbeeldingslocatie: https://www.nirsoft.net/utils/wakemeonlan.png

Asus: How to set up operation mode- Access Point(AP) mode?
Asus: Hoe stel ik de Access Point (AP) -modus in op de ASUS Router?

Een Wifi analyzer tool is dan wel handig om te kijken of er goed wordt gewisseld tussen de verschillende AP's.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
- zorg dat er 1 DHCP server actief is in je hele netwerk (meest logisch is de KPN Experiabox)
- maak 1 logisch SSID aan voor zowel je 2.4 als het 5 GHz wifi.
- maak een goed sterk wifi wachtwoord (minstens 12 karakters incl speciale tekens) dat je gebruikt voor je SSID.
- geef de 2 Asus access points allebei een vast ip adres, dat buiten je dhcp scope ligt.
- bekabeling kan blijven zoals het is.

- Het resetten van een KPN EB heb ik nog nooit gedaan, ik weet niet of KPN er na de reset hun settings remote weer inschieten of dat de EB zelf zijn settings ophaalt.
- als je een router reset zul je met een laptop/pc en een utp kabel 1 op 1 even moeten verbinden om eea te configureren.

[ Voor 6% gewijzigd door EverLast2002 op 22-06-2023 20:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Kwestie van gewoon de SSID's van de extra routers/AP hetzelfde SSID en beveiliging geven als je Experia Box voor zowel 2,4 en 5 GHz.
Zelf heb ik geen aparte SSID's voor 2,4 en 5 Ghz, dat werkt voor mij prima maar dat moet je zelf proberen of dat voldoet in jouw situatie.

Je routers kan je als het goed is als volwaardig AP configureren, ze zullen dan functioneren als DHCP Client en krijgen dan een IP van de KPN router.

Als je de routers moet resetten is het het eenvoudigst om deze eerst alleen met de laptop (kabel) te verbinden en te configureren als AP.
Daarna aansluiten op je netwerk en vandaar uit verder configureren naar wens wat betreft SSID/beveiliging.

Voor het IP lokaliseren van de AP's heeft Asus zelf een tooltje of je kan in je in je router kijken.
Een IP scan tool gebruiken kan natuurlijk ook.
Zelf gebruik ik in dat soort situaties vaak even het Nirsoft WakeMeOnLan tooltje
Afbeeldingslocatie: https://www.nirsoft.net/utils/wakemeonlan.png

Asus: How to set up operation mode- Access Point(AP) mode?
Asus: Hoe stel ik de Access Point (AP) -modus in op de ASUS Router?

Een Wifi analyzer tool is dan wel handig om te kijken of er goed wordt gewisseld tussen de verschillende AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
EverLast2002 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:20:
- geef de 2 Asus access points allebei een vast ip adres, dat buiten je dhcp scope ligt.
Een vast IP geven is natuurlijk ook prima.
Het is maar wat je voorkeur is.
Voor de Wifi AP/switch functionaliteit kan je ook een IP gebruiken wat helemaal buiten je eigen lokale netwerk ip range ligt, dat werkt ook prima.
Alleen is het dan natuurlijk wat lastiger om je AP weer te bereiken om wat aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 08:50
Dank voor jullie aanbevelingen. Ik ga er eens goed voor zitten, zullen de kinderen leuk vinden als ik de netwerken off-line haal 🤣 om alles opnieuw in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Heb precies dezelfde setup als jij en werkt hier prima. Essentieel is inderdaad zelfde SSID, beveiliging en wachtwoord.
The_Doman schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:27:
[...]

Een vast IP geven is natuurlijk ook prima.
Het is maar wat je voorkeur is.
Voor de Wifi AP/switch functionaliteit kan je ook een IP gebruiken wat helemaal buiten je eigen lokale netwerk ip range ligt, dat werkt ook prima.
Alleen is het dan natuurlijk wat lastiger om je AP weer te bereiken om wat aan te passen.
Waarom is dit eigenlijk? Heb dit al zo vaak meemaakt. Een device heeft wél een valid IP, maar is niet bereikbaar...

[ Voor 9% gewijzigd door Nachoman op 25-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Nachoman schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:42:
Heb precies dezelfde setup als jij en werkt hier prima. Essentieel is inderdaad zelfde SSID, beveiliging en wachtwoord.

[...]

Waarom is dit eigenlijk? Heb dit al zo vaak meemaakt. Een device heeft wél een valid IP, maar is niet bereikbaar...
Ik denk dat hij doelt op het hebben van 2 verschillende subnetten, 1 voor regulier lan en 1 voor management.
Bijv regulier is 192.168.1.0/24 en het management netwerk is 10.0.0.0/24.
Zonder extra configuratie kunnen die twee netwerken elkaar niet zien/bereiken.
Pagina: 1