Spreken namens huurder mbt informatie huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluefoot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-06-2023
Bij het huurhuis van mijn moeder zijn er vermoedens van asbest en wij willen graag te weten komen of er asbesthoudend materiaal is gebruikt bij de bouw (dit was voor 1993 toen het verboden werd).

Ik spreek vaak namens mijn moeder als het gaat over wettelijke zaken etc. omdat zij het Nederlands niet goed beheerst, en dacht (misschien naïef) dat ik de verhuurder kon bellen met deze vraag. Echter werd er nogal kortaf gereageerd dat alleen direct met de huurder over zulke zaken gesproken wordt en dat zij zelf moest bellen.

Ik vroeg mij af wat mijn/haar rechten zijn mbt iemand (als ik) aanstellen die namens haar (de huurder) spreekt? Is het zo simpel als mijn moeder laten bellen en mij het gesprek laten overnemen? Of kunnen ze zelfs hierover moeilijk gaan doen?

Beste antwoord (via bluefoot op 23-06-2023 17:46)

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37
Als de verhuurder moeilijk doet dan stuur je hem op voorhand een door je moeder getekende volmacht waarin staat dat jij bevoegd bent om met betrekking tot alle aangelegenheden betreffende de huurovereenkomst je moeder te vertegenwoordigen, zowel schriftelijk als mondeling en zowel in als buiten rechte.

Catch a smile out there!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het hechtgebonden asbest is mag de verhuurder dat gewoon laten zitten.

Lijkt me geen probleem als jij voor je moeder belt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Gewoon samen even bellen op speaker?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37
Als de verhuurder moeilijk doet dan stuur je hem op voorhand een door je moeder getekende volmacht waarin staat dat jij bevoegd bent om met betrekking tot alle aangelegenheden betreffende de huurovereenkomst je moeder te vertegenwoordigen, zowel schriftelijk als mondeling en zowel in als buiten rechte.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluefoot
Glenfiddich schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:57:
Ok thanks! Ja, de verhuurder kwam zodanig pedantisch over dat ik vrees dat het daartoe moet komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:41
bluefoot schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:48:
[...]

Ok thanks! Ja, de verhuurder kwam zodanig pedantisch over dat ik vrees dat het daartoe moet komen.
Aan de andere kant, zou jij het fijn vinden als je verhuurder details over jouw woning of huurcontract ofzo telefonisch zou overhandigen aan iedere willekeurige beller?

Zou mij niets verbazen als ze dat volgens de AVG niet eens mogen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluefoot
RocketKoen schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:53:
[...]

Aan de andere kant, zou jij het fijn vinden als je verhuurder details over jouw woning of huurcontract ofzo telefonisch zou overhandigen aan iedere willekeurige beller?

Zou mij niets verbazen als ze dat volgens de AVG niet eens mogen.
Aan iedere willekeurige beller die zich voordoet als het kind van en daarvoor bewijs levert, belt met het huistelefoonnummer van dat adres, en slechts een informatieve vraag stelt die mogelijk relevant is voor de gezondheid van de inwoner van dat huis?

Het is ook niet alsof ik vraag naar het contractuele maandbedrag of het merk slotensysteem. Maar goed, kudo's voor de verhuurder die volledig handelt ten behoeve van de huurder en niet uit paranoia om henzelf tot in de puntjes in te dekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:04
@bluefoot Je kunt wel badinerend doen, maar heb je hen ook de situatie uitgelegd en gevraagd op welke wijze je wel namens je moeder (de huurder) informatie kan ontvangen? Waarschijnlijk zijn ze dan best welwillend om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet niet wat voor talen je moeder wel spreekt, maar bij veel verhuurders zijn er ook medewerkers die meerdere talen spreken. Misschien kun je daar eens naar informeren, kan ze zelf bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-09 22:53
Wat een onzin. De medewerker kan ook ter verificatie bijvoorbeeld de geboortedatum vragen.

Maar wat voor vermoedens zijn er? Is er asbestverdacht materiaal aanwezig? Zo ja dan kan de verhuurder een proefmonster laten testen om er zeker van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:17
Wat in dit soort gevallen goed werkt is het vragen om een meer algemeen antwoord (informatie).

"Stel dat huurder een vraag heeft met betrekking tot asbest. Hoe kan zijn/haar zoon (ivm taalbarrière) in contact treden met de juiste persoon?"

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1