Mini M2 16GB RAM of MacBook Air M2 16GB voor programmeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07 16:32
Beste mede Tweakers,

Ik ben opzoek naar jullie mening want zit op het moment te twijfelen. Op het moment ben ik in bezit van een Macbook pro m1 8gb ram 13inch 2020. Die ik gebruik voor mijn thuis studie full stack development.

Nu merk ik soms dat ik op mijn macbook te weinig ruimte heb om te multitasken (scherm en geheugen naar de toekomst). Nu was ik aan het denken om de nieuwe air 15inch 16gb ram te bestellen. Maar echter de prijs houd me op het moment tegen en dat ik maar weer 1 extern scherm kan gebruiken. Nu was ik aan het denken om me een mac mini m2 16gb aan te schaffen waarbij ik wel 2 schermen kan gebruiken en de prijs zowat de helft is en toch dezelfde specs heb.

Ook moet ik erbij vermelden dat mijn werkomgeving redelijk verschillend is. Zo vind ik het wel eens fijn om thuis aan de keukentafel te zitten of buitenshuis te werken. Maar als ik echt concentratie nodig heb om mij af te zonderen en mijn ding te doen zonder afleiding.

Graag hoor ik jullie eerlijke mening/ervaring hierover om mij verder te helpen.

Groet,

Larey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Qua specs zijn ze praktisch gelijk, beide M2 met 16 GB geheugen. Het aantal schermen maakt geen verschil. Bij de Air kun je het scherm van de Air gebruiken plus één extern scherm. Bij de Mac Mini zijn dat twee externe schermen. In beide gevallen kom je dus op (maximaal) twee schermen.

Blijft over de form factor. Dat is een keus die je zelf moet maken. Wil je buitenshuis werken, dan moet je de Air nemen. Voordeel van de Mac Mini is de prijs en dat er geen accu's in zitten die kunnen degraderen. Doe je er gemiddeld een jaar of 3 mee (zoals met je huidige MBP), dan is dat geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:21
Met je huidige MacBook kun je ook meer dan één extern scherm gebruiken via DisplayLink. Daar heb je dan wel een dock voor nodig die dat ondersteunt.

Je bent dus niet gebonden aan een Mac Mini of een nieuwe MacBook. Als je meer geheugen wil voor de toekomst kun je ook later investeren in een nieuwe en nu nog even door.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
Oke bedankt! ga ik zo eens meer over zoeken.

Alleen het gevaar is nu om een 2e scherm erbij te hebben is dat ik nog meer open kan zetten waarbij ik denk snel door mijn ram geheugen heen ben. Want heb al eens een aantal keer in de gate gehouden wat ik gebruik aan ram als ik bezig ben en dat ligt zo rond de 6/7 gb dus kans dat ik erover ga is wel groot. Maar is het overwegen waard om het nog even uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mijn advies zou zijn, niet te beknibbelen op ram,

als een mac mini met 32gb ram leverbaar is voor een prijs die jij ervoor kunt (of wilt) betalen dan zou ik daar zeker voor kiezen.

in tegenstelling tot wat veel mensen roepen is opslag op een mac zelden echt een probleem, je hebt waarschijnlijk al een 2,5gbit of 10gbit netwerk kaartje, en je hebt beschikking over thunderbolt waardoor je bijna ongelimmiteerd gratis (nuja vergeleken met apple prijzen) je opslag kunt blijven aanvullen. gewoon een thunderbolt -> m.2 adapter en je opslag problemen zijn uit de lucht.

ram daarentegen kun je niet zomaar toevoegen en cpu-cores evenmin. de vraag is dan even wat je wilt doen en wat voor werkzaamheden je doorgaans uitvoert... wil je per sé mobiel kunnen werken op een mac dan zou je je huidige macbook kunnen behouden en die voor eenvoudige werkzaamheden blijven gebruiken, is dat een beetje overkill kun je proberen iemand te vinden die zijn macbook air wil ruilen tegen jouw pro en dan steek je zo een paar honderd euro in je zak voor de aanschaf van je nieuwe mac mini.

tenminste dat zou mijn oplossing zijn, gewoon een mac mini voor het serieuzere werk https://www.upgreatest.nl...4931-ac00-38ddfce7874e%5D (eerste google hit zegt dan dit, als prijsvoorbeeld, dat blijft prima in de range van een m2-16gb air 15inc. maar heb je véél meer geheugen om mee te spelen. om amazon zijn genoeg usb4 (40gbit) m.2 behuidingen te vinden, om vrij eenvoudig nog eens 2 of meer TB aan opslag toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik ben zelf programmeur en heb zowel een
Mac Mini M1 16gb ram (backup, gebruikt voor ik M1 Max macbook kocht)
Macbook Pro M1 Max 16” 32gb ram (eigen laptop)
Macbook Pro M2 Pro 14” 16gb ram (werk laptop)

Het verschil tussen een M1, M1 Max en M2 Pro is niet echt merkbaar. Het verschil wat ik _wel_ erg merk is de hoeveelheid ram. Met de M2 Pro met 16gb heb ik al meerdere malen meldingen gehad van MacOS dat mijn geheugen vol zat.

Ik zou dus zelf kijken naar een aanbieding voor bijvoorbeeld een M1 (normaal, pro of max )met 32 gb geheugen, of deze proberen te scoren via de V&A of ergens refurbished. Ik zou niet perse de air nemen, als je zwaar werk doet wil je liever wel actieve koeling. De M1 chip is echt prima snel genoeg voor de meeste taken. Het deel budget voor de upgrade naar 32 gb is veel belangrijker.

Vind je het aantal schermen belangrijk, dan is de M1 Pro of Max wel een vereiste, anders zit je vast aan een gelimiteerd aantal externe schermen. Of je moet een externe videokaart gebruiken, maar dat kost weer CPU.

Ik heb bijna een jaar een Mac Mini gebruikt als dagelijkse computer en vond het verschrikkelijk om niet de laptop form factor te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Edwin88 op 01-07-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Of je moet een externe videokaart gebruiken
die worden helaas niet ondersteunt op mac m% chips

Misschien dat er ooit nog eens een geniaal persoon komt die het werkend krijgt via kernel hacks

Maar verder hadden we dus het zelfde idee Liever meer ram

#update:
offtopic:
@Edwin88 - je geeft aan een extra grafische adapter (videokaart wil ik zo'n ding toch eigenlijk niet noemen), te gebruiken die meer schermen toevoegt dan door apple ondersteund, gewoon uit pure nieuwschrierigheid zou je je post willen aanpassen met een linkje naar de gebruikte adapter...

[ Voor 37% gewijzigd door i-chat op 02-07-2023 22:01 . Reden: off-topic reactie op edwin88 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
i-chat schreef op zondag 2 juli 2023 @ 01:39:
[...]
die worden helaas niet ondersteunt op mac m% chips
Geen videokaart zoals bij windows inderdaad, maar wel voor meer bureau ruimte..

Ik gebruik op mijn M2 Pro een externe usb-hdmi kaart en kan zo 4 externe schermen aansturen (2 native, 2 via software)

Maar dit is via de CPU en kost dus wat snelheid (maar ik vind schermruimte belangrijker)

Hier een linkje naar de adapter die ik gebruik: https://www.startech.com/...deoadapters/107b-usb-hdmi

Zie mijn post hier

[ Voor 32% gewijzigd door Edwin88 op 02-07-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
Voor als tijdelijke oplossing was ik aan het denken om me een HP usb-c dock g2 te kopen met displaylink ondersteuning. Zodat ik toch voor nu 2 externe monitoren kan gebruiken en om later toch over te stappen naar een krachtigere/grotere macbook.

Want doe op het moment nog niet heel intensief iets met web development dus om nu bak met geld uit te geven lijkt me een beetje overkill als ik er nog niet heel intensief iets mee doe.

Hier de link: https://www.hp.com/nl-nl/...d=5tw13aa&opt=abb&sel=acc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larey96
@Gr4mpyC3t _/-\o_
Bedankt voor je tip ! Heb toen straks mijn dock met displaylink binnen gekregen en gelijk geïnstalleerd.

Moet eerlijk toegeven was eerst wel een beetje sceptisch hierover. Maar moet eerlijk toe geven ben hier helemaal op terug gekomen en kan het iedereen aanraden. Werkt feilloos tot nu toe, nog geen moment gehad van dat het even niet werkt ofz.
Wou dat ik dit eerder wist had me zo veel moeite en soms ook wel wat ergernis bespaard 😄.

Nogmaals bedankt! En maar eens kijken voor een krachtigere macbook 15" ofz.

Voor de gene die benieuwd zijn welk dock ik besteld heb. Zie de link in mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:21
Larey96 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:49:
@Gr4mpyC3t _/-\o_
Bedankt voor je tip ! Heb toen straks mijn dock met displaylink binnen gekregen en gelijk geïnstalleerd.

Nogmaals bedankt! En maar eens kijken voor een krachtigere macbook 15" ofz.
Top! Graag gedaan natuurlijk. Veel plezier er van! ;)

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1