Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-06 20:31
Als je een starter bent en nog niet eerder een huis hebt gekocht, geen schulden hebt en 1 inkomen hebt heeft het dan zin om een hypotheekadviseur te nemen?

Via tools als independer kom je al een heel eind als je geen vreemde situatie hebt.

Zag wel dat je voor execution only nog een toetsing moet doen.

Bij sommige banken is het verplicht om vanuit hun een adviseur in de arm te nemen. Maar hypotheken als Florius is de rente lager en dat niet noodzakelijk maar misschien zie ik iets compleet over het hoofd.

Alvast bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb het zonder gedaan en dat ging prima. Ook een "simpele" situatie zoals jij. Als je niet bang bent om zelf het één en ander te lezen dan is het makkelijk een paar duizend euro verdiend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:56
Ik heb het toen ik in eenzelfde situatie zat wel gedaan, maar in hindsight had ik het prima zelf kunnen doen. Weet niet of je in tijdsnood zit maar als niet zou ik het aanraden zelf te doen als je je goed inleest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@[Roland] een paar duizend? Er zijn wel goedkopere (online) adviseurs, bovendien zijn de kosten aftrekbaar, netto is het onder de 1000 wel te regelen.
Ik vond het wel prima om iemand te hebben om mee te sparren en opties te overwegen zoals hoelang vast zetten, lineair vs annuïteit vs mix, verhuismogelijkheden, etc.
Het stelt natuurlijk weinig voor als het je eerste hypotheek betreft, maar wel fijn dat er iemand meedenkt over de kleine lettertjes.
Bovendien had ik zo een aanspreekpunt om te zorgen dat alles op tijd in orde kwam met de notaris.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-06-2023 15:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:02
Freddy22 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:49:
Als je een starter bent en nog niet eerder een huis hebt gekocht, geen schulden hebt en 1 inkomen hebt heeft het dan zin om een hypotheekadviseur te nemen?
Alvast bedankt
Nope, zinloos als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-07 23:40
Ik heb de eerste keer zelf gedaan (execution only), bij verhuizen via een hypotheek adviseur.

Zeker voor een eerste keer kan het voor je vertrouwen in het proces misschien fijn zijn om te sparren, maar om een goede deal te krijgen is het zeker niet nodig. En voor Hypotheekrenteaftrek heb je als starter toch maar alleen de smaakjes lineair of annuitair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het kan prima zelf maar ik vond het wel prettig dit uit handen te geven omdat het best een grote beslissing is allemaal. En paar duizend? Complete onzin, ik had een compleet hypotheekadvies voor 1250 euro incl. nazorg.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:54:
@[Roland] een paar duizend? Er zijn wel goedkopere (online) adviseurs, bovendien zijn de kosten aftrekbaar, netto is het onder de 1000 wel te regelen.
Ik vond het wel prima om iemand te hebben om mee te sparren en opties te overwegen zoals hoelang vast zetten, lineair vs annuïteit vs mix, verhuismogelijkheden, etc.
Het stelt natuurlijk weinig voor als het je eerste hypotheek betreft, maar wel fijn dat er iemand meedenkt over de kleine lettertjes.
Bovendien had ik zo een aanspreekpunt om te zorgen dat alles op tijd in orde kwam met de notaris.
De hypotheker wilde toen 2500 euro van mij hebben. Toen heb ik idd niet verder geshopt en het zelf gedaan, was amper werk. Maar het kan vast goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

[Roland] schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:16:
[...]

De hypotheker wilde toen 2500 euro van mij hebben. Toen heb ik idd niet verder geshopt en het zelf gedaan, was amper werk. Maar het kan vast goedkoper.
Dat is wel fors ja. Maar het gaat er niet om of het “amper werk” is natuurlijk, maar om het gedegen advies door iemand die er veel verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:26
Het hangt af van hoeveel je op het randje zit van leencapaciteit.
Uiteindelijk wilde ik meer lenen dan ik kon op loon en nam extra lening op basis van energie zuinig huis en dan kan excecution only niet.

Toch zie in de meeste gevallen de meerwaarde ook niet ervan in.
Jij moet zelf weten hoe jij je voelt als je korte rente vaste periode neemt en de rente verdubbeld is als die is afgelopen.
Als je dat besef niet hebt uit jezelf, dan komt die ook niet van 2 velletje die een advies moeten voorstellen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:57
Eerste hypotheek via eyeopen gedaan. Was online adviseur en goedkoop. (Bestaat alleen niet meer).
Daarna 2 maal via plaatselijke adviseur. Deze deed advies+regelen+verzekering voor €1000,- dat vond ik een prima prijs.

Eerste hypotheek kan je zelf, maar voordeel van adviseur vind ik wel dat hij duidelijk weet wat er moet gebeuren, ook een idee heeft welke financiële instellingen je om welke reden beter kan mijden en druk kan zetten bij financiële instelling om zaken te versnellen.

Wel zou ik grote ketens als de Hypotheker mijden, die vragen volgens mij >3000,- voor iets wat dus ook voor €1000,- kan.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:20:
[...]

Dat is wel fors ja. Maar het gaat er niet om of het “amper werk” is natuurlijk, maar om het gedegen advies door iemand die er veel verstand van heeft.
Dat ben ik echt even niet met je eens. Zo spannend is een hypotheek niet. Amper werk is absoluut wel een indicatie voor de prijs, achterlijk hoge uurtarieven zijn niet nodig. Er wordt in mijn opinie misbruik (zeker in mijn geval) gemaakt door hypotheekadviseurs in het doen voorkomen alsof een hypotheek heel spannend en absoluut een adviseur nodig is. Dat is heel vaak niet het geval en dan is zijn die tarieven veel te hoog. Als je zzp-er bent, gaat scheiden, studie schuld hebt en een erfenis verwacht is het wat anders.

Dit heeft topicstarter goed aangevoeld en daarom een goese vraag. lekker zelf doen als er financieels niets bijzonders aan de hand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-07 16:17
Dit is een simpele situatie en zelf kan je met wat vergelijken ver komen.

Enig probleem op dit moment is dat er een flink tekort aan huizen is met als gevolg veel mensen voor dezelfde woning.

Elke makelaar die een huis verkoopt kijkt naar de volgende zaken:
1 Verkoopprijs
2 Welke voorwaarden worden er gesteld
3 Hoe zeker is het dat de financiëring rond komt?

Op punt 3 ga je nat daar je alleen kan zeggen met mijn salaris en een internetindicatie kan ik dat bedrag lenen. Met een hypotheekadviseur is dat voorwerk gedaan. Je bent geïnformeerd over de opties en kan bij vragen rustig naar die persoon doorverwijzen. Als de adviseur aangeeft voor dat bedrag kunnen we met de reeds aangeleverde papieren met gemak bij meerdere partijen terecht dan sta je op dat punt sterker.

Dus ja. Het is geld wat je kan besparen maar ook weer gedeeltelijk kan aftrekken bij je belastingaangifte. En op het grote geheel van een huis kopen is het een besparing die echt noodzakelijk is. Dat kan je jezelf afvragen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Ik blijf mij erover verbazen dat mensen gaan beknibbelen op zeg netto 1000 euro terwijl ze de grootste uitgave van hun leven gaan doen. 4, 5 of 6 ton wordt klakkeloos geleend en besteed aan een stel bakstenen, maar 1000 euro oeh nee dat is te veel.

Een goede hypotheekadviseur is zijn geld dubbel en dwars waard. Met 1 druk op de knop vergelijkt hij (of zij) honderden, zo niet duizenden, hypotheekaanbiedingen. Een hypotheek bestaat uit meer dan de aflossing per maand, gunstige voorwaarden kunnen je op termijn ook geld opleveren. Maar belangrijkste is dat de hypotheekadviseur met 1 druk op de knop ziet wat de beste keus is. 0,1% minder rente levert je op jaarbasis al een veelvoud op van die paar euro die hij kost.

Is men soms vergeten hoe geweldig de zelf te regelen hypotheken en leningen van DSB Bank waren jaren terug?

En mooi contrast, de meeste mensen op Tweakers hebben een baan waarbij ze het verafschuwen dat mensen zelf iets aan het knutselen zijn geweest. Het handige neefje wat een USB disk aansluit op een bedrijfslaptop of het kind wat even zelf Call of Duty installeert. Maar zelf vinden we het dan prima om maar wat aan te prutsen als het over tonnen gaat….

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:43:
0,1% minder rente levert je op jaarbasis al een veelvoud op van die paar euro die hij kost.
Ligt eraan voor hoeveel miljoen jij een hypotheek neemt, zal voor TS wel meevallen.

Wat betreft de rest: Want hypotheekadviseurs raadde toen DSB niet aan? Of alle twijfelachtige beleggingshypotheken met idiote kosten? Dat waren allemaal mensen die execution only gingen?

Verder alle hypotheekrentes vergelijken kost mij ruwweg 2 minuten: Wat invullen op één van de vergelijkingswebsites en het komt er allemaal uitrollen. Dan zijn er vast bijzondere producten die je niet terugvindt op die websites, maar dat zijn echt uitzonderingen.

En er zijn best complexere situaties waarbij je moet denken of je bestaande hypotheek wil meenemen, hoe je het beste overbruggingshypotheek kan doen, etc. Maar voor een eerste huis is er niks spannends aan.

Daarnaast is €1000 gewoon €1000. En ik weet ook dat bij bieden van zulke bedragen een €20k meer of minder weinig lijkt, maar het blijft alsnog een auto die je even extra betaald zonder auto te krijgen. (Oké geen nieuwe auto, maar wel een mooie tweedehands). Nu is €1000 een stuk minder, maar waarom zou je geld betalen voor een dienst die je niet nodig hebt?

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 25-06-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
D-dark schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:03:
...Op punt 3 ga je nat daar je alleen kan zeggen met mijn salaris en een internetindicatie kan ik dat bedrag lenen. Met een hypotheekadviseur is dat voorwerk gedaan. Je bent geïnformeerd over de opties en kan bij vragen rustig naar die persoon doorverwijzen. Als de adviseur aangeeft voor dat bedrag kunnen we met de reeds aangeleverde papieren met gemak bij meerdere partijen terecht dan sta je op dat punt sterker...
Vertel jij de verkopende makelaar details over je hypotheek? :? En doorverwijzen? Ik heb nog nooit iets over mijn hypotheek verteld aan de verkoper. Waarom zou je dat doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:30:
[...]
Vertel jij de verkopende makelaar details over je hypotheek? :? En doorverwijzen? Ik heb nog nooit iets over mijn hypotheek verteld aan de verkoper. Waarom zou je dat doen?
Verplicht is het natuurlijk niet. Maar als jij onder voorbehoud financiering een bod doet, kan je sterker staan als je de verkopers duidelijk kan maken dat zeer waarschijnlijk alles gewoon rond moet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-07 16:17
Roenie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:30:
[...]
Omdat sommige verkopers graag zekerheid hebben.
Die willen een goed bod en geen problemen of vertraging met het rond krijgen van de hypotheek.
Vooral als ze zelf een nieuwe woning hebben gekocht waarbij ze op het randje zitten.

Als dat meteen duidelijk is kan je een streepje voor hebben.
Was voor de verkoper van mijn huidige woning wel 1 van de factors die de doorslag gaven.

Plus je hoeft niet meteen heel je hebben en houden op tafel te gooien.
De gegevens doorgeven is al genoeg en de hypotheekadviseur geeft alleen maar aan of je bod goed haalbaar is qua hypotheek. Niets meer en niets minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Waarom bezuinigen op een hypotheekadviseur waar de kosten het jaar erop via de belasting aftrekbaar zijn. Scheelt veel stress + je kan vragen stellen. Ik doe nooit zonder.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 13:01
Ik heb 3 keer een nieuwe hypotheek afgesloten. Bij de eerste vond ik het wel prettig om een adviseur te hebben. Niet zozeer voor de beste hypotheekrente, maar juist om na te denken over langjarige financiële planningen (wat als.over 10 jaar dit, hoe als je uit elkaar, wat als arbeidsongeschikt). Het doorrekenen daarvan kan ik in inmiddels ook zelf, en had ik vast toen ook wel gekund, maar ik vond het toch wel heel nuttig. Daarbij kreeg ik flinke korting op het advies middels mijn werk als ik hypotheeladvies en pensioenadvies tegelijk deed.

De 2e keer wilde ik eigenlijk zonder, maar de nieuwbouw hypotheek van Nationale Nederlanden was toen zoveel beter dan andere, dat ik voor NN koos. Deze hadden helaas standaard een 'onafhankelijk' hypotheek adviseur erbij. Deze was uiteindelijk nog wel nuttig omdat er e.e.a. mis ging bij het klaarzetten voor de notaris: ik had een korte communicatielijn naar NN via de adviseur.

De derde keer was oversluiten en dat heb ik bewust execution only gedaan, omdat dat en de beste rente gaf, en ik inmiddels meer dan genoeg weet over het wat als verhaal.

Kortom, eerste keer een adviseur zou ik persoonlijk wel aanraden voor het sparren, niet voor het krijgen van de beste de deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Vergeet niet dat een advies van een adviseur viir de adviseur niet vrijblijvend is. Zij hebben ook een zorgplicht richting de klant. Mochten er fouten gemaakt zijn in hun advies waardoor je als klant in de problemen komt, dan zijn zij verantwoordelijk. Als je alles zelf doet ben je zelf de pineut als je een inschattingsfout hebt gemaakt. Maar goed, velen vinden dat je makkelijk het werk van professionals zelf kunt doen dus veel plezier net een dhz hypotheek. Ik vraag me wel altijd af hoe die mensen zelf reageren als een hobbyist denkt dat ze hun werk wel even kunnen doen. Of vindt je xelf ook dat je eigen vakkennis niets voorstelt en dat bijvoorbeeld die hypotheekadviseur 's avonds wel een stuk software kan maken of een datacenter beheren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x86dev
  • Laatst online: 23-06 20:36
Agent47 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:40:
Waarom bezuinigen op een hypotheekadviseur waar de kosten het jaar erop via de belasting aftrekbaar zijn. Scheelt veel stress + je kan vragen stellen. Ik doe nooit zonder.
Paar centen besparen. Volgende topic zal wel zijn met de vraag voor goedkoopste hypotheek 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 13:11
Gewoon zelf doen. Zo ingewikkeld is het allemaal niet, kan je prima zelf. Ze laten je uiteraard geloven dat het wel veel werk is met grote consequenties, dat is als starter helemaal niet aan de orde. Maargoed, dat zeggen ze natuurlijk niet, ze zijn ook niet gek ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Frame164 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:54:
Vergeet niet dat een advies van een adviseur viir de adviseur niet vrijblijvend is. Zij hebben ook een zorgplicht richting de klant. Mochten er fouten gemaakt zijn in hun advies waardoor je als klant in de problemen komt, dan zijn zij verantwoordelijk. Als je alles zelf doet ben je zelf de pineut als je een inschattingsfout hebt gemaakt. Maar goed, velen vinden dat je makkelijk het werk van professionals zelf kunt doen dus veel plezier net een dhz hypotheek. Ik vraag me wel altijd af hoe die mensen zelf reageren als een hobbyist denkt dat ze hun werk wel even kunnen doen. Of vindt je xelf ook dat je eigen vakkennis niets voorstelt en dat bijvoorbeeld die hypotheekadviseur 's avonds wel een stuk software kan maken of een datacenter beheren?
Sorry, maar dit is echt een drogredenatie. Van de douche schoonmaken, tot ramen lappen, de dakgoot schoon maken, de heg snoeien, een PC in elkaar zetten, zonnepanelen neerleggen of een terras aanleggen. Het zijn allemaal dingen waar je een professional voor kan inhuren, of je kan het zelf doen. Sommige daarvan doet bijna iedereen zelf, andere maar sommige. Maar dat een beroep bestaat betekend niet dat je het niet zelf kan doen.

Ik had overigens bij mijn hypotheek een adviseur (van Rabo, voor Rabo). In combinatie met de "doe het meeste zelf" optie, wat bij hun betekende dat je gewoon de documenten zelf upload, ipv dat je papier geeft aan de adviseur en die ze inscant. En dat was een bedrag wat niet zoveel meer was als execution only, en ik zie best wel voordelen dat je iemand hebt om wat te vragen. Dus ik zal echt niet zeggen dat iemand absoluut geen adviseur moet nemen. Tegelijk zeker als starter, gaat een adviseur hypotheek-technisch echt veel toevoegen bij een starter die zich zelf behoorlijk heeft ingelezen? Ik geloof er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

In principe kan je het in zo'n basisscenario prima zelf doen. Dan moet je inderdaad wel een goed beeld hebben van hoe alles in elkaar zit.

Alleen jijzelf kan hier inschatten hoe goed jouw kennisniveau is en hoe goed jij jezelf hebt ingelezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:21

FreakNL

Well do ya punk?

Agent47 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:40:
Mijn eerste en enige hypotheekadvies sloeg ook nergens op. In retrospect had ik dat prima zelf gekund.

En aftrekbaar is iets anders dan gratis hè ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-07 23:43
Ik zit zelf in de hypotheken wereld. Vroeger was de prioriteit van een hypotheekadviseur die hypotheek aanraden waar hij zelf de hoogste commissie voor kreeg. Tegenwoordig is dat verboden, dus nu kijkt de hypotheekadviseur waar het meeste geautomatiseerd gaat en hij zelf het minste werk van heeft. Effectief dus nog steeds waar hij zelf het meest aan kan verdienen.

Ik zelf heb mijn eigen hypotheek opgezet met een familiebank constructie (dus niet alleen het aanvragen), ondanks mijn beperkte hypotheek kennis toendertijd. Ik denk dat als het je interesseert en je goed inleest je heel goed zelf een hypotheek kan uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Nu online
Ben je enigszins financieel onderlegd en heb je nu al goed in je hoofd of je annuïtair of lineair wilt gaan aflossen en voor welke periode je de rente vast zou willen zetten? Zo ja, vind ik execution only zeker een goede optie om te overwegen.

Zelf heb ik vorig jaar in dezelfde situatie als die van jouw mijn hypotheek nog via een online adviseur afgesloten, het neemt je toch wel wat werk uit handen en ik ben er ook nog wel iets wijzer van geworden. Denk dan bijvoorbeeld aan zaken als een eventuele overlijdensrisicoverzekering, wellicht niet nodig in jouw geval maar toch het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Als je een redelijk standaard situatie hebt kan het prima zonder adviseur.
Redeneren om wel een adviseur te nemen is dat die wat makkelijker ook de onbekende hypotheekverstrekkers in hun overzicht hebben en makkelijker kunnen zoeken op voorwaarden die er bij zitten. Bijvoorbeeld langere geldigheid van aanbod, dagrente, annuleringskosten etc.

Daarnaast zit er vaak ook advies bij voor rekening houden met situaties in de toekomst als arbeidsongeschiktheid etc.

Als laatste is het ook iemand die beter weet wat de hypotheekverstrekker precies wil aan documenten. In ons geval was er een hoop gedoe omtrent eigen geld dat verspreid stond over meerdere bankrekeningen en een hypotheekverstrekker die niet geloofde dat we toch echt meer dan 2k per maand spaarden het afgelopen half jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Sissors schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:48:
[...]

Ligt eraan voor hoeveel miljoen jij een hypotheek neemt, zal voor TS wel meevallen.
Misschien is 0,1% wat te weinig voor een jaar, maar op de gehele looptijd zal TS dit met gemak in veelvoud terugverdienen.
Wat betreft de rest: Want hypotheekadviseurs raadde toen DSB niet aan? Of alle twijfelachtige beleggingshypotheken met idiote kosten? Dat waren allemaal mensen die execution only gingen?
Waar precies heb ik dat gezegd? Er waren zeker ook adviseurs die het adviseerden in die tijd, zeker omdat het toen nog toegestaan was om "stiekem" provisie te ontvangen van de aanbieder. Dat is gelukkig allemaal ver verleden zijn.
Verder alle hypotheekrentes vergelijken kost mij ruwweg 2 minuten: Wat invullen op één van de vergelijkingswebsites en het komt er allemaal uitrollen. Dan zijn er vast bijzondere producten die je niet terugvindt op die websites, maar dat zijn echt uitzonderingen.
Ik garandeer je dat wat jij ziet op de websites en kan vergelijken bij lange na niet de rentes zijn die een adviseur kan aanbieden.
En er zijn best complexere situaties waarbij je moet denken of je bestaande hypotheek wil meenemen, hoe je het beste overbruggingshypotheek kan doen, etc. Maar voor een eerste huis is er niks spannends aan.
Ik zou juist zeggen dat voor een eerste huis het juist aan te raden is. Omdat je dan, over het algemeen genomen, 0,0 ervaring hebt.
Daarnaast is €1000 gewoon €1000. En ik weet ook dat bij bieden van zulke bedragen een €20k meer of minder weinig lijkt, maar het blijft alsnog een auto die je even extra betaald zonder auto te krijgen. (Oké geen nieuwe auto, maar wel een mooie tweedehands). Nu is €1000 een stuk minder, maar waarom zou je geld betalen voor een dienst die je niet nodig hebt?
Gaan we nu het bieden op een huis vergelijken met een hypotheekadviseur? Als je geld wil besparen, dan kan je inderdaad beter minder betalen voor een huis. Dat levert vele malen meer op dan die 1000 euro.

Ik betwist dat het een dienst is die je niet nodig hebt. Een betrouwbare en goede hypotheekadviseur is zijn geld altijd waard. Of het nu het ontzorgen is, de beste tarieven of voorwaarden vinden of complexe materie begrijpbaar maken. Linksom of rechtsom levert het altijd op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:54

Thompson

Beeromaniac

Hier ook met een vergelijkbare simpele situatie zelf geregeld, toen gekozen voor Bank of Schotland, inmiddels Lloyds bank, geen enkel probleem gehad met regelen en ook in latere fases niet.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Sirhc_95 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:12:
Ben je enigszins financieel onderlegd en heb je nu al goed in je hoofd of je annuïtair of lineair wilt gaan aflossen en voor welke periode je de rente vast zou willen zetten? Zo ja, vind ik execution only zeker een goede optie om te overwegen.
Waarom zou je enkel en alleen annuïtair of lineair willen aflossen? Er zijn meer smaken en deze smaken kunnen prima passen bij een bepaalde situatie.

Een ander voordeel van een goede adviseur kan zijn dat hij/zij juist zou kunnen adviseren om een korte looptijd te nemen en aan zogenaamde rentebewaking doet (* dit is slechts een voorbeeld). Als de rente een bepaalde richting op gaat kan hij/zij je dan verder adviseren en dit regelen. Zo kan je bijvoorbeeld profiteren van een lagere rente met een korte looptijd en bij stijging van die rente kijken of het voordelig is deze vast te zetten voor langere tijd. De gemiddelde adviseur software kan dit gewoon voor je bewaken en berekenen, heb je geen omkijken naar als klant. Natuurlijk zijn adviseurs ook geen waarzeggers en weten ze ook niet wat overmorgen brengt (morgen lukt mogelijk nog net), maar ze hebben op zijn minst een beter inzicht in de markt dan de gemiddelde klant.

In mijn ogen is een hypotheek niet zo simpel als annuïtair/lineair en een looptijd. Dit kan het wel zijn, maar ik vind dat je dit altijd door een expert moet laten uitzoeken of dat zo is. Je praat over een uitgave van tonnen waar je voor 30 jaar aan vast zit en in die jaren een veelvoud van die tonnen voor terug gaat betalen aan de bank. Dat wil je toch gewoon goed in kaart hebben voor je begint? Daar ga je toch geen 1000 euro op besparen?

Blijf het frappant vinden hier op Tweakers, wat ik eerder al benoemde maar ook dat men voor een (ik noem maar wat) videokaart van 700 euro dagenlang reviews gaat lezen, posts maakt, informatie inwint en weet ik wat meer en dan voor een huis van tonnen maar gewoon wat bij elkaar klikt op een website...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:53:

[...]

Waar precies heb ik dat gezegd? Er waren zeker ook adviseurs die het adviseerden in die tijd, zeker omdat het toen nog toegestaan was om "stiekem" provisie te ontvangen van de aanbieder. Dat is gelukkig allemaal ver verleden zijn.
Maar als adviseurs het toen ook aanraadde, hoe hielp het dan om een adviseur te nemen die zulk soort dingen aanraadde? Welk probleem loste dat op?
[...]

Ik garandeer je dat wat jij ziet op de websites en kan vergelijken bij lange na niet de rentes zijn die een adviseur kan aanbieden.
Lijkt mij niet slim van een bank in deze tijden van online vergelijken, om stiekem nog veel lagere rentes te hebben dan je online hebt staan. Was bij mij iig niet het geval ook.
[...]

Ik zou juist zeggen dat voor een eerste huis het juist aan te raden is. Omdat je dan, over het algemeen genomen, 0,0 ervaring hebt.
Klopt, tegelijk is het wel de eenvoudigste situatie omdat er niet een bestaand huis verkocht hoeft te worden, geen overbrugging is, etc.
Ik betwist dat het een dienst is die je niet nodig hebt. Een betrouwbare en goede hypotheekadviseur is zijn geld altijd waard. Of het nu het ontzorgen is, de beste tarieven of voorwaarden vinden of complexe materie begrijpbaar maken. Linksom of rechtsom levert het altijd op.
En als je zelf stelt dat het via meerdere opties nuttig kan zijn, kan je echt niet voorstellen dat er ook mensen zijn waarvoor geen van die opties het geval zijn?
Drardollan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:02:
[...]
Blijf het frappant vinden hier op Tweakers, wat ik eerder al benoemde maar ook dat men voor een (ik noem maar wat) videokaart van 700 euro dagenlang reviews gaat lezen, posts maakt, informatie inwint en weet ik wat meer en dan voor een huis van tonnen maar gewoon wat bij elkaar klikt op een website...
Het is toch juist het omgekeerde? Mensen lezen zich zelf in, en zoeken dingen uit, in plaats van blind naar de "expert" te gaan en die in drie klikken in zijn software het samen te laten stellen. Net als de HDMI kabel van de BCC voor €80, want de expert daar zei dat je die toch echt nodig had. En als je €1500 voor je nieuwe TV betaald, dan ga je daar toch niet op besparen?

En als je zelf hebt ingelezen, ja dan kan je prima stellen dat het duidelijk voor je is wat je wil.

Waarbij nogmaals, ik wil zeker niet elke starter adviseren gewoon voor execution only te gaan, ik zou tegelijk wel adviseren iig geen dure adviseur te nemen, en voor degene die zelf denken het goed genoeg uit gezocht te hebben en weten wat ze willen: Go for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:28
@Freddy22
Belangrijkste vraag is of je wil betalen voor een stukje ontzorgen. Een goede adviseur kan je ook helpen/ondersteunen in het complete proces. Kan heel veel stress bij je wegnemen.
Maar als je alles al op een rijtje hebt en je hoeft enkel alleen nog de hypotheek is execution only zeker een optie.
PS: heb je toevallig een aankoopmakelaar? Vaak geven die ook nog ondersteuning en wordt execution only nog interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Maar als adviseurs het toen ook aanraadde, hoe hielp het dan om een adviseur te nemen die zulk soort dingen aanraadde? Welk probleem loste dat op?
Gelukkig zijn de regels veranderd en is een adviseur nu wel van waarde. Die tijd was anders en niet goed.
[...]

Lijkt mij niet slim van een bank in deze tijden van online vergelijken, om stiekem nog veel lagere rentes te hebben dan je online hebt staan. Was bij mij iig niet het geval ook.
Lijkt mij bijzonder slim. De gemiddelde bank zit vaak niet te wachten op een huis tuin en keukenprutser. Dat kost ze veel meer tijd, energie en risico's. Door dat bij de adviseur neer te leggen scheelt dat de bank nogal wat. Daar staat veelal een lagere rente of betere voorwaarden tegenover.

Dat jij dat toen niet gezien hebt, dat is logisch. Jij hebt geen adviseur gehad.
[...]

Klopt, tegelijk is het wel de eenvoudigste situatie omdat er niet een bestaand huis verkocht hoeft te worden, geen overbrugging is, etc.
Er zijn vele malen meer factoren die van belang zijn om het complex te maken.
[...]

En als je zelf stelt dat het via meerdere opties nuttig kan zijn, kan je echt niet voorstellen dat er ook mensen zijn waarvoor geen van die opties het geval zijn?
Zeker.
Maar die komen dat niet navragen op een forum, want die weten het al.
[...]

Het is toch juist het omgekeerde? Mensen lezen zich zelf in, en zoeken dingen uit, in plaats van blind naar de "expert" te gaan en die in drie klikken in zijn software het samen te laten stellen. Net als de HDMI kabel van de BCC voor €80, want de expert daar zei dat je die toch echt nodig had. En als je €1500 voor je nieuwe TV betaald, dan ga je daar toch niet op besparen?

En als je zelf hebt ingelezen, ja dan kan je prima stellen dat het duidelijk voor je is wat je wil.
Want via internet krijg je altijd het beste advies? Bijzonder. Dat is misschien niet zo erg bij een videokaart van 700 euro, maar je huist van tonnen... Daar wil je geen misser op maken als het even kan.
Waarbij nogmaals, ik wil zeker niet elke starter adviseren gewoon voor execution only te gaan, ik zou tegelijk wel adviseren iig geen dure adviseur te nemen, en voor degene die zelf denken het goed genoeg uit gezocht te hebben en weten wat ze willen: Go for it.
Een goede adviseur hoeft geen dure adviseur te zijn. De meeste adviseurs bieden hun diensten in verschillende opties aan. In geval van TS kan hij waarschijnlijk uit met de "goedkoopste dienst" omdat de situatie niet heel complex is.

Mijn advies is simpel, als je op een forum moet vragen om advies over je hypotheek of advies of je daar een adviseur voor moet inschakelen: je hebt een adviseur nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Lijkt mij bijzonder slim. De gemiddelde bank zit vaak niet te wachten op een huis tuin en keukenprutser. Dat kost ze veel meer tijd, energie en risico's. Door dat bij de adviseur neer te leggen scheelt dat de bank nogal wat. Daar staat veelal een lagere rente of betere voorwaarden tegenover.

Dat jij dat toen niet gezien hebt, dat is logisch. Jij hebt geen adviseur gehad.
Euhm, ik heb gewoon een adviseur gehad. En ook bij een ander eerste gesprek gehad.
[...]

Zeker.
Maar die komen dat niet navragen op een forum, want die weten het al.
Of die willen voor zoiets belangrijks en groots (waar jij op hamert) gewoon nog even een extra check voor zichzelf inbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 13:11
Drardollan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Mijn advies is simpel, als je op een forum moet vragen om advies over je hypotheek of advies of je daar een adviseur voor moet inschakelen: je hebt een adviseur nodig.
Maargoed dat jij geen adviseur bent dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb zelf wel gebruik gemaakt van een hypotheekadviseur toen ik mijn huis kocht. Eerst heb ik een oriënterend gesprek gehad (gratis) om meer duidelijkheid over hypotheekmogelijkheden te krijgen dan zo'n online calculatortje je kan bieden. Daarna ging het heel snel, van oriënterend gesprek tot sleuteloverdracht was geloof ik een week of negen. Ik heb toen wel overwogen het zelf te regelen, maar heb om meerdere redenen toch die adviseur gebruikt.

Het is mijn eerste koophuis en ik kocht alleen. Dan kan je al niet sparren/overleggen met iemand die in hetzelfde schuitje aan het stappen is. Ook kom ik niet bepaald uit een familie van huizenbezitters die me kunnen adviseren en de meeste vrienden zitten/zaten al jaren in koophuizen. Die hadden ook niet bepaald de meest up-to-date kennis van de hypotheekmarkt op dat moment en ook over het algemeen kochten die met partners, regelmatig ook met familiehypotheken en/of behoorlijke schenkingen. Dat zijn heel andere situaties.

Dus, vanwege onbekendheid met de materie + snelle doorlooptijd zorgden ervoor dat ik gewoon een hypotheekadviseur heb gebruikt. Achteraf was ik er ook wel blij mee. Kon ze altijd bellen of mailen met snelle respons, er was heel duidelijk aangegeven wat ik allemaal aan moest leveren aan documenten en uiteindelijk was alles ruim op tijd geregeld voor de sleuteloverdracht. Had ik zelf naast een fulltime baan zelf alles uit moeten zoeken, offertes op moeten vragen, notaris/bouwkundige keuring/taxatie moeten regelen had ik dat nooit gered.

[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 26-06-2023 11:53 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
ID-College schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:51:
[...]

Maargoed dat jij geen adviseur bent dan ;)
Klopt. Dat is maar goed ook. Trekt mij namelijk totaal niet. Laat mij maar met de computers werken, dan kan iemand anders mijn financiën doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:47:
[...]
Of die willen voor zoiets belangrijks en groots (waar jij op hamert) gewoon nog even een extra check voor zichzelf inbouwen?
OK.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 26-06-2023 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Drardollan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:43:
Ik blijf mij erover verbazen dat mensen gaan beknibbelen op zeg netto 1000 euro terwijl ze de grootste uitgave van hun leven gaan doen. 4, 5 of 6 ton wordt klakkeloos geleend en besteed aan een stel bakstenen, maar 1000 euro oeh nee dat is te veel.

Een goede hypotheekadviseur is zijn geld dubbel en dwars waard. Met 1 druk op de knop vergelijkt hij (of zij) honderden, zo niet duizenden, hypotheekaanbiedingen. Een hypotheek bestaat uit meer dan de aflossing per maand, gunstige voorwaarden kunnen je op termijn ook geld opleveren. Maar belangrijkste is dat de hypotheekadviseur met 1 druk op de knop ziet wat de beste keus is. 0,1% minder rente levert je op jaarbasis al een veelvoud op van die paar euro die hij kost.

Is men soms vergeten hoe geweldig de zelf te regelen hypotheken en leningen van DSB Bank waren jaren terug?

En mooi contrast, de meeste mensen op Tweakers hebben een baan waarbij ze het verafschuwen dat mensen zelf iets aan het knutselen zijn geweest. Het handige neefje wat een USB disk aansluit op een bedrijfslaptop of het kind wat even zelf Call of Duty installeert. Maar zelf vinden we het dan prima om maar wat aan te prutsen als het over tonnen gaat….
Nou, het is prima zelf uit te zoeken zonder adviseur, alleen dat is niet voor iedereen weggelegd. Velen hebben de tijd er niet voor (of willen de tijd er niet aan besteden) en/of hebben niet het inzicht / de kennis om het allemaal uit te zoeken en een goede vergelijking te maken.

Heb voor onze woning alles zelf uitgezocht omdat ik het leuk vond om te doen en er, mijn inziens, ook wel het inzicht in heb. En ja, dat is niet simpelweg alleen maar rentes met elkaar vergelijken, maar ook alle overige zaken (mag je extra aflossen en hoeveel, wat als je wilt verbouwen/verhuizen, hoe bepalen de hypotheekverstrekkers de rente en hoe lang is het aanbod geldig etc.). Heb daar heel wat avondjes aan besteed, een shortlist gemaakt van 2 of 3 aanbieders en uiteindelijk op basis van al mijn uitzoekwerk een keuze gemaakt. Daarbij dan ook de hele uitwerking van wat voor hypotheek ik nu wilde (soort hypotheek, rentevaste periode) en of dit haalbaar was met mijn inkomen.
Eindresultaat was dat de daadwerkelijke hypotheekaanvraag eigenlijk alleen een formaliteit was. Het hielp in mijn geval ook wel dat ik een juiste contactpersoon bij de desbetreffende hypotheekverstrekker had kunnen vinden (die man was destijds hoofd hypotheken Nederland van hun bedrijf). Hypotheekgesprek gevoerd met de insteek van "klopt het allemaal wat ik uitgezocht/bedacht heb?" en daaruit bleek, na een paar checks, dat het inderdaad allemaal klopte. Gesprek op vrijdag gevoerd, de daarop volgende dinsdag kon ik al terug komen om de aktes te tekenen. Kreeg uiteindelijk zelfs flink korting op de hypotheekaktes, omdat ik alles zelf had uitgeplozen en het voor hen alleen maar een "klik en klaar" actie was.

Het kan dus allemaal prima, maar je moet het willen/kunnen. Zeker in de afgelopen paar jaar was de huizenmarkt heel wat hectischer en heb je wellicht al meer dan genoeg zorgen aan je hoofd en moet je sneller kunnen handelen, tsja dan heb je niet de zin/tijd om dat zelf te doen. Prima, twijfel je ook maar op enig moment, schakel een hypotheekadviseur in.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik zie het zeker niet als overbodige luxe om een hypotheekadviseur in de arm te nemen, mits tegen een fatsoenlijke prijs. Vermijdt in ieder de grote jongens en neem een lokale hypotheekadviseur in de arm.

Heb vorig jaar een lokale adviseur in de arm genomen en geen moment spijt van gehad. We zijn erg goed geholpen met betrekking tot de juiste keuze maken met betrekking tot voorwaarden, bereidstellingsprovisie en druk zetten bij de hypotheekverstrekker toen onze aanvraag niet tijdig behandeld zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Nu online
Drardollan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:02:
[...]

Waarom zou je enkel en alleen annuïtair of lineair willen aflossen? Er zijn meer smaken en deze smaken kunnen prima passen bij een bepaalde situatie.
Ik weet niet zeker of je nou doelt op een combinatie van een annuïtair en lineair leningdeel of juist een aflossingsvrije hypotheek, maar in het laatste geval is je de hypotheekrente niet aftrekbaar en komt je ook niet in aanmerking voor de gunstigere NHG rentetarieven (zeker als starter mogelijk relevant met de rentes van nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Sirhc_95 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Ik weet niet zeker of je nou doelt op een combinatie van een annuïtair en lineair leningdeel of juist een aflossingsvrije hypotheek, maar in het laatste geval is je de hypotheekrente niet aftrekbaar en komt je ook niet in aanmerking voor de gunstigere NHG rentetarieven (zeker als starter mogelijk relevant met de rentes van nu).
Ik zeg dat er meer smaken zijn, en soms zijn bepaalde smaken zeer geschikt voor een bepaalde situatie. NHG is bijvoorbeeld leuk, maar niet zaligmakend en verbonden aan allerlei voorwaarden. Als je dat toch al niet hebt en de hypotheekrente aftrek een minder belangrijk punt is kan het prima zijn om wel een aflossingsvrij deel te hebben.

Ik heb niet gezegd wat de juiste keuze is, dat is per situatie anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:10
Freddy22 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:49:
Mijn 2 centjes:

Nee.

Als jij gewoon weet wat je aan het doen bent, lekker execution only doen. Dat betekent wel dat je zelf kan uitleggen wat het risico is als je met restschuld moet verkopen, en dat je weet wat het verschil is tussen annuiteiten/lineair enzo.
Mijn ervaring is dat de gemiddelde hypotheekverstrekker minder goed de risico's kan uitleggen dan een hoop starters zelf, die weten heel vaak veel beter wat ze aan het doen zijn. Of jij daar bij hoort weet ik natuurlijk niet :P

Wij hebben het zelf via Independer ingevuld en uiteindelijk execution only via Centraal Beheer zelf gedaan (zij waren destijds het goedkoopste).

Let wel dat een hypotheekverstrekker misschien bij andere geldverstrekkers kan komen, en dat hypotheekkosten aftrekbaar zijn. Als je 0,01% goedkoper uit kan via een 'echte' adviseur, dan kan dat vaak. Maar als diezelfde geldverstrekker ook via Independer te benaderen is... zou ik dat vooral doen d:)b

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1