Rechte ligger voor elektrische terrasoverkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:56

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

We hebben een pergola van mooi douglashout. +- 430x430cm.
Nu willen we daar waarschijnlijk een elektrische terrasoverkapping in plaatsen. Dat bestaat uit 4 banen van ongeveer een meter breed.

Nu moeten daar tussen natuurlijk liggers gemonteerd worden. Ik had al eens toen ik de pergola bouwde, geschaafde douglas balken 15x5 laten bezorgen, maar tegen de tijd dat ik de pergola bouwde merkte ik toch dat die liggers al wat waren krom getrokken. Onbruikbaar dus, want anders komt die zonwering klem te zitten.

Is er uberhaupt een optie,zonder dat ik met allerlei rare dwarslatten o.i.d., douglas liggers er tussen gooi? Of zit ik echt vast aan bijv. aluminium profielen of iets dergelijks vast? Het liefst heb ik natuurlijk liggers in douglaskleur...

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Moet de rails echt vlak op het hout gemonteerd worden? Kan je het niet iets stellen met stokeinden gedraaid in het hout en zo iets afstand creëren?

Andere optie is om het te monteren tussen de liggers op een netjes gecoat hoekprofiel. Echt perfect recht ga je het hout waarschijnlijk nooit krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:41
Zelfs al zou je nu rechte houten balken kunnen vinden, is het geen garantie dat ze ook recht blijven. Hout, afhankelijk van de soort, werkt nu eenmaal meer of minder door wisselende temperatuur en vochtigheid.

Als het percee hout moet zijn, dan zijn gelamineerde balken een mogelijkheid, een beetje het idee van houten metselprofielen. Dus niet die balkjes met aan elkaar gelijmde reststukken, zoals je tegenwoordig ook wel ziet.

En hoe kritisch is die zonwering? Als je aluminium liggers neemt, dan zullen die ook buigen a.g.v. de zon boven en de schaduw onder.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het idee van (vermoedelijk zo goedkoop mogelijke) rails op een houten frame in de volle zon/regen/vrieskou eigenlijk een beetje eng vind. vanuit de kassenbouw ken ik ook constructies die werken met een flexibele geleiding (meestal slaatdraad, maar wellicht ook gewoon zo eenvoudig als heel sterk bungeecord. mijn idee zou zijn om een rond stuk koord of kabel om een katrol te leggen en te spannen en je doek maak je dan op meerde plaatsen vast aan je spancoord en kun je zodoende dus in en uitrollen,

toegegeven ik zou niet weten waar waar je zo'n systeem voor consumenten zou moeten vinden maar misschien is er iemand die hier een bepaald merk in herkent...

ander zijn de bovendstaande opties misschien haalbaar - maar dan moet je je rails gewoon op zo'n manier monteren dat hij stelbaar is (ook bijvoorbeeld na een jaar is bij te stellen).