Hoeveel vermogen airco nodig op slaapverdieping

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:40
Hierbij een plattegrond van onze tweede verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zXkChCzR/plattegrond.jpggratis foto

Onze aircoman adviseert een 5 kW unit, te hangen op de grootste slaapkamer zodat dit ook de andere slaapkamers zal gaan afkoelen.
We hangen een gordijn op in het trapgat om te voorkomen dat er kou verloren gaat.

Als ik op basis van de m3's en isolatieniveaus ga rekenen kom ik uit op een unit van 3.5 kW. Dan zit ik al aan de hoge kant qua vermogen. Dat scheelt flink in de kosten.

Wat zouden jullie adviseren?

Keuze is tussen deze twee modellen:

Mitsubishi SRK35ZS-W
Mitsubishi SRK50ZS-W

[ Voor 6% gewijzigd door Lensent op 22-06-2023 10:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:41
Ik zit met het zelfde, maar vraag me vooral af hoe goed de kou (en in de winter de warmte) de hoek om gaat om de andere kamers te bereiken.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07 15:37

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Verwacht geen wonderen. We hebben een airco in onze slaapkamer. Als we de deur open zetten (airco zit wel met de rug naar de deur, en we hebben nog een vaste trap naar een zolder boven onze slaapkamer), wordt het op de overloop wel wat koeler, maar de waskamer (die weer aan de overkant van de overloop zit, snap je het nog?:P) wordt ook wel iets koeler maar duurt heeeeel lang. We hoopten met onze airco zelfs nog de verdieping beneden ons te koelen (koude lucht zakt tenslotte), maar helaas, dat gebeurt echt niet.

Kortom, het kan wel op dezelfde verdieping, maar verwacht geen 10 graden verschil ofzo...

[ Voor 3% gewijzigd door NeFoRcE op 22-06-2023 10:56 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:34
Een 5kw is enorm overbemeten. De 2.5 en 3.5 kunnen even ver terug moduleren, maar de 2.5 is al ruim voldoende. De kou zal voornamelijk te voelen zijn in de grootste slaapkamers, tenzij je de grootste slaapkamer ijskoud koelt. Een grotere unit helpt daar niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier gewoon in elke kamer een 2.5 unit en een 3.5 in een dubbele kamer.
1 unit

hopen dat je hele bovenverdieping koud gaat worden vind ik erg optimistisch

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 22:28
@jack zomer zo lang je meer warmte je huis uit kan krijgen dan dat de zon er in stopt, kun je je huis koelen. De snelheid waarmee je vervolgens die warmte je huis uit krijgt, wordt bepaald door de (over)capaciteit van je airco('s).

Ik gok zo dat met jouw installatie je de hele bovenverdieping in 2-3 uur van 28 naar 20C kan terugkoelen. Een kleinere installatie zal daar langer over doen. Uiteindelijk zal er evenveel warmte uit het huis gehaald worden.

Verder lees ik even mee, want ik wil na deze zomer ook een airco gaan hangen in een enigszins identiek huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 17:06
Ik heb een 2,5kw in de master bedroom. De koele lucht in de andere slaapkamers krijgen gaat je niet lukken. Ook niet met een zwaarder model.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

En als je dat op de overloop hangt met deuren open ? (Ik heb dezelfde verdieping 3 slaapkamers+ badkamer en wil ook n airco)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 22-06-2023 11:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:14
wij van wc eend adviseren de duurste wc eend?

Hoe zit het met je zonwering? is er misschien veel opwarming/ instraling te beperken?
Misschien is zonwering, een kleine airco, en een grote ventilator om de warmte uit de andere ruimtes te verplaatsen een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:56
Wij hebben voor 2 zolderkamers een Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF (4,2 kW) met 2 binnen units van elk 1,8kW. Die koelen de kamers supersnel en effectief. We hebben een maatje grotere buiten-unit genomen omdat die stiller en zuiniger is dan eentje met minder vermogen, het gaat er vooral om hoe ver een unit terug kan moduleren.

Met 1 unit meerdere ruimtes koelen, dat geloof ik niet (meer). Dat kost heel erg veel tijd en in de andere ruimtes heb je dan een (zeer) beperkte afkoeling, en in de kamer waar de binnenunit hangt zit je in een diepvries, en ws is de unit allang afgeslagen omdat de temperatuur daar al op de ingestelde temp zit.

Ik zou dus voor meerdere binnenunits gaan met een buitenunit die goed genoeg kan terugmoduleren. Ook moet je even kijken hoevaak/wanneer de binnenunits tegelijk aanstaan. Wij hebben bv een werkkamer en een slaapkamer, dus er is vrijwel geen overlap tussen de beide units. Maakt ook nog verschil voor het benodigde max vermogen.
Pagina: 1