Renoveer tips & tricks voor bungalow 1970

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frederik vd bal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 06:58
Enkele dagen geleden hebben wij een bungalow gekocht, deze heeft op zijn zachtst gezegd de nodige liefde nodig. Hier hebben wij nog meer dan 1 jaar de tijd voor omdat we ons huidige huis nog niet mogen verkopen (nieuwbouw 3 jaar clausule).

Nu heb ik al enkele dagen wat rond gekeken op het wonen forum van Tweakers, en vroeg me af of jullie hier eens naar zouden willen kijken.
  • Wat is handig om mee te beginnen.
  • Wat is een must om te doen.
  • Waar zijn subsidies te halen.
  • Is het verstandig dat we zo snel mogelijk +- 25 zonnepanelen erop willen
We willen veel zelf gaan doen omdat mijn vader al enige huizen verbouwd heeft en ik ook handige vrienden heb. We zijn van plan om aan de achterzijde tot aan de schoorsteen een nieuwe goed geïsoleerde muur eromheen te zetten.

Word een jaren plan maar uit eindelijk willen ook een de zijkant een carpoort voor 2 auto's en aan de volledige achterzijde een afdak van 4 meter.

https://www.funda.nl/koop...7024-dyckmeesterstraat-7/

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, ideeën en tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:49
Gefeliciteerd. Maar tja, waar te beginnen...

[ Voor 32% gewijzigd door JDillinger op 22-06-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 12:06
Misschien je je prioriteiten bepalen op basis van de bouwkundige keuring?

Ik zou eerst focussen op dingen die je niet direct ziet; leidingen,electra,etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Het ligt natuurlijk ook aan je budget, maar

Heeft de vloer nu enige vorm van isolatie? Is de elektra ook nog van 1970?

Volgenmij kun je het beste alles strippen, vloer eruit en alle leidingen vervangen. Volledig over op elektrisch, alles netjes geaard, 3 fasen, en meteen alles goed voor je zonnepanelen/warmtepomp en laders voor de autos. En het dak natuurlijk ophogen met een dikke isolatielaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ervaringsdeskundige met een bungalow uit 1960, inmiddels weer verkocht aan iemand die alles weer anders wilde.
- trek alles eruit, plafonds, elektra, keuken, etc.
- pas eventueel de indeling aan, dit is je moment om het goed te doen.
- trek overal nieuwe elektra en loze leidingen, die pijpjes kosten geen drol en later ben je blij dat je in elke hoe 3 leidingen hebt liggen. een bungalow met (waarschijnlijk) houten vloeren maakt dit een klusje van enkele dagen en je kunt overal makkelijk bij.
- denk na over je verwarmingsmethode, CV met radiatoren is leuk, maar is niet de richting van de toekomst. wellicht is door je werkzaamheden vloerverwarming met een warmtepomp ook een optie.
- plafonds er weer in, gelijk goed isoleren, afhankelijk of je een bruikbare zolder wilt kan isolatie prima in de vloer ipv het dak. edit: geen zolder, funda link niet bekeken
- stuccen. tegelwerk, keuken, badkamer
- vloer, schilderwerk, plinten
- inrichten.
spouwisolatie, tuin, nieuwe schutting etc kan allemaal later nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:26
Leuk huis waar zeker iets moois van te maken is.

Mijn gevoel? Vraag een bouwkundige om mee te kijken en te adviseren. Alles strippen en goed opnieuw beginnen. Alles goed isoleren, mischien vloerverwarming. Zonnepanelen -> dan ook je dakbedekking bekijken of deze nog lange tijd mee kan, anders vervangen (en mogelijk van buiten af isoleren). Electra vervangen en indien wenselijk overal ook netwerk aansluiting maken.

Begin met een uitgewerkt plan en van daaruit alles eruit en goed opbouwen. Hier vorige jaar een grote verbouwing gehad en grotendeels het zelfde gedaan(laten doen in ons geval). Achteraf nog steeds dingen waarbij we zoiets hebben van had ik maar omdat er toen niet goed genoeg over nagedacht was (airco op zolder (werkkamer) bijvoorbeeld en een warmtepomp. Je hebt nu de kans het goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Hier ook ervaringsdeskundige.

Ik lees niets over asbest. Daar zou ik eerst eens mee beginnen want die periode is berucht. Zeker in het dakbeschot en rookkanalen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Meteen boven op het dak isolatie aanbrengen en opnieuw bitumen (of kunststof) eroverheen. Hier vervolgens een batterij zonnepanelen op leggen ideale hoek en er zijn veel mogelijk.

Inderdaad asbest, zoals hierboven beschreven.

Vloer eruit en schuimbeton + vloerverwarming dan meteen een wamtepomp eraan hangen. Vervolgens overal HR++ glas in laten zetten en je bent al een heel eind. Binnenin kan altijd worden gedaan, maar op deze manier is de schil in 1 keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

wat een ...bijzondere layout, en uitbouwkeuzes...

Subsidies zitten met name in je dakisolatie en glas.
Zou ook goed dik gaan kwa na-isolatie. Daar heb je in de zomer ook profijt van met zo'n lerp van een dak.

Houd er wel rekening mee dat je subsidies niet krijgt op delen die je nieuw maakt of herindeelt.
bijv: raam op een andere plek: "nieuwbouw" dus geen subsidie
of dakbalken vervangen: "nieuwbouw" dus geen subsidie

Die toch wel forse uitbouw die er al staat kan dus ook zomaar buiten alle subsidie regelingen vallen.

[ Voor 71% gewijzigd door paQ op 22-06-2023 10:35 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
Bedankt voor de vele reacties al.

Het dak is nog niet heel oud en willen we daardoor ook enkel van binnen gaan isoleren omdat dit anders een hele grote kostenpost word voor enkel de extra isolatie.

Bouwkundig rapport hebben we laten uitvoeren (zie link) https://drive.google.com/...Sh_2tgnr/view?usp=sharing

Alle ruiten en kozijnen zijn nog geen jaar geleden vervangen voor HR++. hier willen we wel enkele van bij bestellen omdat we meer licht in de woning willen krijgen.

Graag willen we alles behalve de slaapkamers voorzien van vloerverwarming.

De layout zal ook anders worden maar we moeten eerst nog uitzoeken wat wel en geen draagmuren zijn omdat er door de tijd toch enkele aanbouwen aan het huis gedaan zijn.

Dit is wat we denken dat gaat als we naar de verwachte draagmuren kijken (snel ontwerpje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKVzEUxDKuKEpWI94t_aM7bvtvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEq5eiwsem19hmKWrHzkUgaf.jpg?f=fotoalbum_large
paQ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:29:

Houd er wel rekening mee dat je subsidies niet krijgt op delen die je nieuw maakt of herindeelt.
bijv: raam op een andere plek: "nieuwbouw" dus geen subsidie
of dakbalken vervangen: "nieuwbouw" dus geen subsidie

Die toch wel forse uitbouw die er al staat kan dus ook zomaar buiten alle subsidie regelingen vallen.
Dankje hier had ik niet aan gedacht maar wel een goede om uit te zoeken!

[ Voor 16% gewijzigd door Frederik vd bal op 22-06-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:05
Frederik vd bal schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:42:
Bedankt voor de vele reacties al.

Het dak is nog niet heel oud en willen we daardoor ook enkel van binnen gaan isoleren omdat die anders een hele grote kostenpost word voor enkel de extra isolatie.

Bouwkundig rapport hebben we laten uitvoeren (zie link) https://drive.google.com/...Sh_2tgnr/view?usp=sharing

Alle ruiten en kozijnen zijn nog geen jaar geleden vervangen voor HR++. hier willen we wel enkele van bij bestellen omdat we meer licht in de woning willen krijgen.

Graag willen we alles behalve de slaapkamers voorzien van vloerverwarming.

De layout zal ook anders worden maar we moeten eerst nog uitzoeken wat wel en geen draagmuren zijn omdat er door de tijd toch enkele aanbouwen aan het huis gedaan zijn.

Dit is wat we denken dat gaat als we naar de verwachte draagmuren kijken (snel ontwerpje)
[Afbeelding]

[...]

Dankje hier had ik niet aan gedacht maar wel een goede om uit te zoeken!
Plat dak van binnenuit isoleren is niet aan te raden i.v.m. mogelijke vochtproblemen (opsluiting tussen dampdichte lagen). Gezien het bouwkundige rapport ook o.a. aangeeft de lichtkoepels en boeiboorden te vervangen, zou ik het hele dak opnieuw doen en flink opdikken qua isolatie.

Je kunt het ook later doen; eerst ervaren hoeveel warmte in de komende winter weglekt door het dak. Wat is de huidige staat van isolatie daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Maar dan moeten al je panelen er weer af etc.
Ik zou het nu niet laten hangen om een nieuwe laag bitumen. Het is even slikken kwa afvoer, maar denk echt niet dat je er spijt van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:02
Destralak schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:49:
[...]
Plat dak van binnenuit isoleren is niet aan te raden i.v.m. mogelijke vochtproblemen (opsluiting tussen dampdichte lagen). Gezien het bouwkundige rapport ook o.a. aangeeft de lichtkoepels en boeiboorden te vervangen, zou ik het hele dak opnieuw doen en flink opdikken qua isolatie.

Je kunt het ook later doen; eerst ervaren hoeveel warmte in de komende winter weglekt door het dak. Wat is de huidige staat van isolatie daar?
Je kan ook kosten besparen door het slopen en leggen van de isolatie zelf te doen en alleen het dakleer branden uit te besteden. Afhankelijk van hoeveel tijd je hebt en hoe handig je bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Het aanbrengen van de isolatie, alsmede de isolatie moet wel op een factuur van een aannemer / installateur staan.
Het is toch 30 euro per m2 subsidie, dus echt wel de moeite. (bij minimaal 2 maatregelen)
Dat is meer dan de PIR kost, dus die is in wezen gratis, mits je het laat uitvoeren.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 22-06-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
paQ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:14:
Het aanbrengen van de isolatie, alsmede de isolatie moet wel op een factuur van een aannemer / installateur staan.
Het is toch 30 euro per m2 subsidie, dus echt wel de moeite. (bij minimaal 2 maatregelen)
Dat is meer dan de PIR kost, dus die is in wezen gratis, mits je het laat uitvoeren.
Jammer dat dit door een bedrijf gedaan moet worden. maar toch ga ik er eens naar kijken omdat er meerdere keren word afgeraden om vanuit binnen te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
paQ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:14:
Heb je helemaal gelijk in. Ik kan wel zeggen dat ik wat gevallen ken waarbij de factuur niet perse overeenkwam met die van de aannemer/installateur, maar ok, dat is fraude en zou je niet moeten willen.
Frederik vd bal schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:32:
[...]
Jammer dat dit door een bedrijf gedaan moet worden. maar toch ga ik er eens naar kijken omdat er meerdere keren word afgeraden om vanuit binnen te isoleren.
Op zich hoeft het allemaal niet super duur te zijn. Als je een offerte gaat opvragen laat ze dan ook voor diverse diktes van de isolatie een offerte sturen. Van wat ik van de dakdekkers heb begrepen is dat de kosten niet zozeer in de isolatie zitten. Dat wil zeggen, voor het werk maakt het doorgaans niet uit of het 8, 10, of 16 cm dik PIR of iets dergelijks moet zijn (afgezien van de dakrand vervangen/ophogen, maar is al een kans dat het toch al moet gebeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Het RVO heeft volgens mij toegang tot meer satellietbeelden dan wij denken.
Van mijn renovatie was mijn hele pakket aan subsidieaanvraag tweemaal afgewezen. Na wat doorverbinden bij het RVO kon ik opmaken uit het gesprek, dat tijdens dat zelfde gesprek de behandelaar precies kon zien wat er allemaal aan het huis gedaan was. :o
"Maar ik zie ook dat de balken zijn vervangen?"
uuuh... uhhhhhh.... :X

Ik kan met zeer lang zoeken alleen maar een satellietfoto vinden dat het dak eraf was, maar de balken er nog lagen. Die hebben volgens mij commerciële toegang tot satellietbeelden om eea te staven.

Er is me ook toen uitgelegd dat de delen waarbij de balken vernieuwd waren er geen subsidie zou worden toegekend, want dat was 'nieuwbouw'.
Al met al ben ik zo ca 2100 euro subsidie misgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
paQ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:49:
Het RVO heeft volgens mij toegang tot meer satellietbeelden dan wij denken.
Van mijn renovatie was mijn hele pakket aan subsidieaanvraag tweemaal afgewezen. Na wat doorverbinden bij het RVO kon ik opmaken uit het gesprek, dat tijdens dat zelfde gesprek de behandelaar precies kon zien wat er allemaal aan het huis gedaan was. :o
"Maar ik zie ook dat de balken zijn vervangen?"
uuuh... uhhhhhh.... :X

Ik kan met zeer lang zoeken alleen maar een satellietfoto vinden dat het dak eraf was, maar de balken er nog lagen. Die hebben volgens mij commerciële toegang tot satellietbeelden om eea te staven.

Er is me ook toen uitgelegd dat de delen waarbij de balken vernieuwd waren er geen subsidie zou worden toegekend, want dat was 'nieuwbouw'.
Al met al ben ik zo ca 2100 euro subsidie misgelopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sLDNxx8u_-k1OYw0teYltEFr1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTpOtcRSTC7Y4DxP9TTUzLIn.jpg?f=fotoalbum_large (ongeveer de ruimtes met jaartallen)

Dat zou hier dan ook een moeilijk geval kunnen worden want de originele woning is een heel stuk uitgebouwd door de tijd heen. En als het enkel om de originele woning gaat zou ik al bijna de helft van de subsidie mislopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dat moet je vooraf even uitzoeken dan (niet bij RVO).
Kan me voorstellen dat er in 2019 gewoon regels waren aan nieuw/uitbouw, ook tav isolatiewaarden.
Zou gek zijn als je daar achteraf een subsidie voor kunt opstrijken omdat het destijds niet is gedaan. (Lees: gebouwd volgens voorschrift)
Ik ga er vanuit dat dit gezien wordt als nieuwbouw die onaf is. (Dus alles buiten de originele bouwmassa)

hier zie je net wat meer op ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaQjnf3KyFJs7xDdzLxD5VH4dx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lTDqFD9h16Uysb15gxfcTqq6.png?f=fotoalbum_large

https://www.arcgis.com/ap...b40704266831f2ba06e9d4ad1

Het valt dus wel mee eigenlijk. Dat lichtgrijze (nieuwe bitumen) zal waarschijnlijk moeilijk over gedaan worden.

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 22-06-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
WON >>> BK

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Voor de subsidie moet je ook even checken of er niet al eerder subsidie is aangevraagd voor een maatregel. Dat mag namelijk maar 1x per woning per maatregel.
Uitbouw is sowieso lastig want het moet onderdeel zijn van de thermische schil.

@paQ ISDE maakt het niet veel uit wat de vorige situatie was, alleen of het nieuw gebouwd is (maar deze is alweer 4 jaar oud, dus lijkt me sterk), geen uitbouw is die niet onderdeel is van de thermische schil en of de nieuwe isolatiemaatregel voldoet aan de eisen. Heb je een bestaande woning met HR++ glas en er is nog nooit ISDE voor aangevraagd zou je best nieuw HR++ glas erin kunnen plaatsen en er subsidie voor aanvragen. Niemand gaat dat alleen doen, want het kost je als eigenaar alleen maar geld.

Mijn ervaring met de aanvragen tot nu toe is dat een foto van de eindsituatie + foto van plaatsing in combinatie met de factuur + betaalbewijs voldoende was voor toekenning.

@Frederik vd bal Aangezien je nu toch best ruim de tijd hebt zou ik even goed kijken naar wat je nou precies wil hebben aan het einde van de rit qua comfort en financiën. Persoonlijk ben ik van mening dat je altijd eerst de buitenkant goed moet aanpakken voordat je de binnenkant doet, aangezien dat de beschermende schil is. Maar als je voor comfort bijv. een nieuwe betonvloer + vloerverwarming/verkoeling wil dan is dat wel handig om te doen voordat je er in gaat. Dak is dan wat makkelijker later te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Staat me iets bij dat het van voor 2018 moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

Prachtige kavel.. al overwogen om plat te gooien en iets nieuws neer te zetten?
Je gaat behoorlijk wat geld kwijt zijn voor de verbouwing..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:22
Wij hebben en moderniseren/renoveren ook een bungalow uit 65. Plafond is overal schrootjes en super brandgevaarlijk. Vergeet je budget en planning maar alvast. Beiden zijn niet ruim genoeg.
Electra is waarschijnlijk nog het oude kleuren schema. Kunststof van de bedrading is na al die jaren broos, ga je er mee aan de slag dan rest alleen alles vernieuwen. Kan je mooi gelijk doen als je toch de plafonds er uit haalt.
Check ook je riool en waterleidingen. En idd, op de meest vreemde plekken asbest. In plafonds, als stelplaatjes, onder een vloer.

Succes!

Edit: wat sport life zegt. Is uiteindelijk goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Japiooo op 22-06-2023 16:37 ]

Pagina: 1