Hoi,
Wij zijn nu bezig met het uitzoeken welke zonnepanelen we op ons dak willen. Maar iedere offerte zegt iets anders. Hebben jullie advies wat in onze situatie het beste is?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ybs3nnWd2vY8L0cepbVXe0gm.jpg?f=user_large)
Meeste offertes gaan uit van 6 panelen boven de dakkappel. Ik heb er ook 1 waar ze er 7 kwijt kunnen (4 portrait, 3 landscape of zelfs 8 (5 portrait, 3 landscape). De glas-glas panelen zijn kleiner, dus daarvan kunnen er ook 8 op.
Instraling dak achter: 95%, dak voor: 60%. Uitgerekend door 1 van de leveranciers.
Alvast heel erg bedankt!
Wij zijn nu bezig met het uitzoeken welke zonnepanelen we op ons dak willen. Maar iedere offerte zegt iets anders. Hebben jullie advies wat in onze situatie het beste is?
Foto's
Ons huis ligt op het zuidwesten. Is een tweekapper, gaat om de linkse op het plaatje, met de twee dakkapellen. Dakhoek is 39,3 graden.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ybs3nnWd2vY8L0cepbVXe0gm.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Afstand van de dakkapel tot de nok is 9 dakpannen. Ongeveer 3,06 meter. Breedte is 6,60 ongeveer, maar links zit de schoorsteen (nep) en afvoerpijpen. Schoorsteen is ongeveer een meter breed. Pijpjes 75 cm ongeveer. Onder de dakkapel zijn 3 pannen, dus daar past niets. Op de berging (naast het huis) is nooit zon.Meeste offertes gaan uit van 6 panelen boven de dakkappel. Ik heb er ook 1 waar ze er 7 kwijt kunnen (4 portrait, 3 landscape of zelfs 8 (5 portrait, 3 landscape). De glas-glas panelen zijn kleiner, dus daarvan kunnen er ook 8 op.
Schaduw
Geen schaduw. Mogelijk in de kortere dagen, wat zachte schaduw van hoge bomen aan de oostkant.Instraling dak achter: 95%, dak voor: 60%. Uitgerekend door 1 van de leveranciers.
Jaarverbruik
Ongeveer 3100 KwH. Geen plannen voor elektrische auto of warmtepomp binnen 10 jaar.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase. Meterkast is uit 2018.Budget en doel
Liefst zo veel mogelijk panelen op het dak op het zuidwesten.Wie gaat het project uitvoeren
We willen alles laten doen.Bijhouden van data
Op zich wel interessant, maar ga niet meer gebruiken dan de app van de fabrikant.Reeds verkregen offertes
| Panelen | Omvormer | Wattpiek | Prijs | Per Wattpiek |
| Jinko Solar 430 WP | GoodWe 2500-XS | 2580 | 3072 | 1,19 |
| Jinko Solar 430 WP | Enphase Envoy-S | 2580 | 3763 | 1,46 |
| Recom Lion Glas/Glas 390 WP | Solplanet 3000-S 1P 3KW EU | 3120 (zonder backgain) | 5250 | 1,68 |
- Wat raden jullie aan?
- Is glas-glas aan te raden op mijn dak? Ik las dat het wel wat voordelen had, maar ook kleurverschillen?En is dit een goede prijs?
- Ik neig eigenlijk naar string, omdat er geen schaduw is. Is de omvormer daarvan voldoende? Of zouden jullie een kleinere nemen? En de leverancier van de glas-glas zei dat hij ze ook nog op twee strings kon leggen (dus 2x4)
- Die Enphase topt af, is dat voor dit dak onhandig of maakt dat niet uit?
- En passen er inderdaad 8 op (178*113), of wordt dat te dicht bij de rand?
Regio
Den Bosch.Alvast heel erg bedankt!