Patchpaneel in tuinhuis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 12:04
Hey allemaal,

Onze vloer gaat eruit voor vloerverwarming en in het najaar zetten we een tuinhuis, het ideale moment dus om wat wachtbuizen te leggen.

Als ik van mijn patchpaneel in huis een CAT6A naar het tuinhuis trek, kan ik daar dan een (klein) patchpaneel tegen de wand zetten en vandaar naar mijn (toekomstige) poort e.d. gaan? Of verlies ik dan veel snelheid?

Thx voor jullie advies!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Als je er een switch bij hangt en de boel netjes afwerkt op dat patch paneel, denk ik dat je een fraaie oplossing hebt.

Vergeet niet om ook wat extra kabels te trekken (of voor te bereiden door een extra loze leiding) voor toekomstig gebruik. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alarm, stroom, zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:18

Klippy

Still Game

Je zegt niks over de afstand dus dat is gissen. Er van uit gaande dat je een gemiddelde woning en tuin hebt is dit geen probleem. Eventueel een switch er tussen voor actieve versterking.
Maar hoeveel snelheid heeft je poort nodig denk je?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

voor één kabel (of twee) zou ik gewoon een wcd gebruiken, maar ja dat is prima.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 12:04
Klippy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:53:
Je zegt niks over de afstand dus dat is gissen. Er van uit gaande dat je een gemiddelde woning en tuin hebt is dit geen probleem. Eventueel een switch er tussen voor actieve versterking.
Maar hoeveel snelheid heeft je poort nodig denk je?
Ik schat zo'n 20m afstand. Is dat OK?

Poort: geen idee, moet ik nog voor kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:33
20 meter is geen enkel probleem. Ik weet niet precies hoe de kabel gaat lopen, neem voor de zekerheid een utp kabel die geschikt is voor buiten.

Zoals @CyBeR al aangeeft kun je in het tuinhuis de kabel ook afmonteren in een wcd. Zeker als het 1 of 2 kabels zijn dan is dit waarschijnlijk de mooiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:34
stefaanoyen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:47:
[...]
Ik schat zo'n 20m afstand. Is dat OK? Poort: geen idee, moet ik nog voor kijken :)
20 meter is geen probleem. UTP kan tot 100 meter zonder problemen. Ben hier ook bezig met een schuurtje voorzien van netwerk. De afstand zal iets van 30 - 40 meter worden. Ik trek 2 of 3 kabels van de meterkast naar het schuurtje. Omdat ik meer dan 2 aansluitingen nodig heb komt er een patchpaneel te zitten voor 12 aansluitingen daarbij een switch om het een en ander te verdelen. De aansluitingen zelf krijgen een opbouw WCD. Bij 2 aansluitingen zou ik voor een WCD kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
hoe is het met temperatuur en vochtigheid gesteld, vooral in de winter? vooral vochtigheid en elektronica gaan niet goed samen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PetervdM schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:54:
hoe is het met temperatuur en vochtigheid gesteld, vooral in de winter? vooral vochtigheid en elektronica gaan niet goed samen.
Eens.

Als het een (in koude seizoenen) onverwarmde tuinhuis betreft moet je kijken naar dampdichte oplossingen om condensatie en corrosie te voorkomen. IP67 waterdichte wandcontactdozen bestaan en zijn voor dit soort oplossing aanbevolen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je alles in een patchkast afmonteert (of een afgesloten kastje maakt) en ook de switch erin plaatst dan blijft het allemaal net even iets warmer en heb je geen condens probleem. Een houten kastje geeft al minder condens problemen dan staal.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Je bent wat complexer aan het denken dat nodig is. Cat6 kabel kan (indien <55m) tot 10 Gbit/s. Ik ga er niet van uit dat je dat als internet-abbo hebt, en zelf als je dat zou hebben dat je dat in een tuinhuisje nodig hebt. Zelfs als je 90% capaciteit kwijt raakt heb je nog 1Gbit/sec over!

Hoe ik het zou doen:

- Koop een buitenkabel Cat6, leg die aan naar je huisje.
- Houdt rekening met condens/vocht, dus een tactisch geplaatste waterdichte doos zou gunstig kunnen zijn
- Hang in je schuurtje een router (ik gok dat je wifi wilt, anders is een switch prima)
- Je zou een grotere (doorzichtige) doos kunnen zodat je router ook goed droog blijft.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Ik heb gewoon een cat6 outdoor kabel naar mijn tuinhuis liggen met daar een 8 poorts UniFi switch en U6-LR access point. Die access points kunnen tot 95% vochtigheidsgraad aan, en de switch heeft ervoor 2 jaar in weer en wind in een werfkast gelegen. Het kan wel wat verdragen.

Ik heb wel de stroom in het tuinhuis achter een aparte differentieel zitten, zo vliegt enkel die eruit bij kortsluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Ik raad altijd aan om een harde PVC afvoerbuis leggen (indien bochten maximaal 45°); dan kan je er achteraf zelfs nog een waterleiding door duwen als je dat zou willen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1