Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:10
Mijn vrouw werkt in augustus 2 jaar bij een instelling op de administratie. In maart heeft ze van haar toenmalige manager te horen gekregen dat ze een vast contract zou krijgen ( mondeling + mail ) verder waren de beoordeling ook positief e.d.

Nu is haar functie verhuist en heeft ze andere manager gekregen. Die nu aangeeft, we gaan eerst jaar verlengen en als je aan je verbeter punten hebt gewerkt gaan we kijken als we verder met je gaan.

Nu is dit bij mijn vrouw best hard aangekomen en begint ze erg te twijfelen over haar kunnen e.d. Heeft hier ook met haar huidige manager over gesproken en die gaat nog even kijken en overleggen…

Mag een werkgever dit zomaar toepassen?

Als ik onderstaande jurisprudentie lees kan dit mogelijk niet zomaar:
https://anderzadvocaten.n...jds%20alsnog%20intrekken.

Wat zijn jullie gedachte/praktijk ervaringen hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nieuwe manager: maak haar duidelijk dat het ‘dus’ niet aan haar kant ligt. Misschien is die andere overdreven nerveus over de nieuwe functie. Sowieso is nog een laatste tijdelijke contract toch geen ramp? Ook over een jaar is er er volgens mij een tekort aan ervaren personeel.

Los van de juridische kant. De nieuwe mgr netjes laten weten dat ze gegeven de eerdere schriftelijke bevestiging verrast is sowieso even doen.

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 21-06-2023 19:26 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:35
Je hebt een bevestiging per mail begrijp ik? Dan heb je gewoon een toezegging van degene die op dat moment bevoegd was, dus dan zou ik gewoon naar HR gaan met die mail en aangeven dat je een contract voor onbepaalde tijd hebt conform de mail.

Wat je daarbij wel moet bedenken is wat het met de sfeer doet. Bovenstaande is je recht, of het daarna nog gezellig werken is is de volgende vraag en ik denk ook een belangrijke vraag, dus probeer het wel in een "ontspannen sfeer" op te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
kiefty14 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:04:

Vergeet even de jurdische kant: de nieuwe manager geeft aan dat er verbeterpunten zijn waaraan gewerkt moet worden en daarna kijken we of we verder met je willen? Ik zou daar op focussen, want deze manager lijkt kritisch te zijn over het functioneren van je vrouw in deze nieuwe rol ;) Je kunt juridisch misschien wel gelijk hebben, en met HR iets regelen, maar dit zou bij mij de vraag oproepen: wil ik überhaupt wel verder zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

F_J_K schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:25:
Ook over een jaar is er er volgens mij een tekort aan ervaren personeel.
Geen idee welke sector, maar bijvoorbeeld:

De bouw en alles daaromheen heeft last van hoge rentes, inflatie, stikstofcrisis en materiaalkosten.
Als je geen projecten hebt, gaat als eerste het personeel met een tijdelijk contract er uit.
We Are Borg schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:18:
[...]
dit zou bij mij de vraag oproepen: wil ik überhaupt wel verder zo :)
De keuze om wel/niet door te gaan is makkelijker bij een vast contract.

In het geval van een tijdelijk contract wordt die keuze voor je gemaakt na een jaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In maart waren er geen verbeterpunten neem ik aan, want er kwam een aanbod voor een vast contract? Verbeterpunten kunnen niet zomaar even ontstaan, zeker niet bij een nieuwe manager die amper ervaring heeft met hoe je vrouw werkt. Is er ook sprake van een verbetertraject/beoordelingstraject? Dat kan ook niet zomaar even opgestart worden namelijk. Het klinkt een beetje alsof ze wellicht van je vrouw afwillen, maar wellicht ook niet. Of dat ze die optie nog even openhouden (re-organisatie op komst?). Maar als dat vermoeden er wel is zou ik toch harder inzetten op een vast contract. Maar goed, aan de andere kant is simpelweg vragen om een afspraak - en geen onbelangrijke - na te komen niet perse hard inzetten.

Geen vakbond die kan bijstaan of adviseren?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:54
Aikon schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:47:
In maart waren er geen verbeterpunten neem ik aan, want er kwam een aanbod voor een vast contract? Verbeterpunten kunnen niet zomaar even ontstaan, zeker niet bij een nieuwe manager die amper ervaring heeft met hoe je vrouw werkt. Is er ook sprake van een verbetertraject/beoordelingstraject? Dat kan ook niet zomaar even opgestart worden namelijk. Het klinkt een beetje alsof ze wellicht van je vrouw afwillen, maar wellicht ook niet. Of dat ze die optie nog even openhouden (re-organisatie op komst?). Maar als dat vermoeden er wel is zou ik toch harder inzetten op een vast contract. Maar goed, aan de andere kant is simpelweg vragen om een afspraak - en geen onbelangrijke - na te komen niet perse hard inzetten.

Geen vakbond die kan bijstaan of adviseren?
Iedereen heeft toch verbeterpunten, dus je kan prima een vast contract krijgen, ookal heb je nog dingen die je kunt verbeteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bartske schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:50:
[...]

Iedereen heeft toch verbeterpunten, dus je kan prima een vast contract krijgen, ookal heb je nog dingen die je kunt verbeteren.
Ja tuurlijk, maar als er opeens verbeterpunten verschijnen na wisseling manager dan moet je opletten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:39

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zie dit veel; als bedrijven de wettelijke mogelijkheden hebben om nog een tijdelijke verlenging te geven wordt dit bijna altijd gedaan en ik zou er niks achter zoeken (al is dat makkelijker gezegd dan het onderbuik gevoel wat ontstaat). Als ik mensen een vast contract wil geven dan is van HR altijd de vraag of er nog verleningsopties zijn en dan moet ik die eerst uitzitten. Pas na een 3e verlening wordt er naar vast gekeken, of ik moet hele zware argumenten aandragen incl langere termijn financiering.

Het is laf indekken van de WG, eens. Als je er echt mee zit geef dat als feedback naar je manager terug dat dit juist contra werkt omdat er onzekerheid onstaat. Ik betwijfel wel of je manager hier iets mee gaat doen, maar als niemand die feedback op dit systeem geeft veranderd het ook niet.

Hopelijk kan je vrouw dit omzetten en weer met zin aan de slag en dan komt het vast goed,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-05 17:48
Ik zal je manager hierop aanspreken. En misschien eerst via HR die gaan over de personeel bestanden.

Zo niet zal ik wel adviseren om dit te tekenen dan heb je wel een baan.

Netjes is het niet. Maar of het een goede manager is die zo de afspraken van de vorige manager niet na komt dan zeg ik nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 18:55
Dus als ik het goed begrijp,
Oude manager heeft goedkeuring gegeven voor vast contract (neem aan geen dusdanige verbeterpunten dat er geen twijfel over bestond).

Nieuwe manager komt binnen, kent je vrouw niet zo goed en zegt vervolgens dat er verbeterpunten zijn. Dus geen vast contract.

Verder heb je mondelijk + schriftelijk bevestiging hiervan. Zou ik inderdaad steviger tegen ingaan en niet meteen akkoord gaan met weer een tijdelijk contract.
Mochten ze op hun strepen staan, tekenen en mocht ze het zo voelen gewoon lekker verder kijken in de tussentijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kiefty14
Gisteren heeft mijn vrouw haar manager gebeld en aangegeven dat dit niet de afspraak was. Ze gaat nog overleggen maar dat wil niet betekenen dat ze op de beslissing terug komt vertelde ze. Verder begon ze over de ontwikkelpunten e.d. en klapte mijn vrouw helaas dicht.

Inmiddels heeft ze via HR systeem jaar contract gekregen en afgewezen met toelichting dat het voor onbepaalde tijd moet zijn.

Ze heeft haar oude manager en nieuwe manager gemaild in 1 mail dat er afspraken gemaakt waren voor onbepaalde tijd en dat deze gerespecteerd dienen te worden. De mail is netjes zonder krachttermen.

Voor mijn vrouw is de sfeer nu wel redelijk verpest omdat het voor niet bekend was en dat het per mail wordt medegedeeld ipv 1-op-1 moment. Uiteraard waardeert ze dat ze feedback krijgt maar niet op zo’n manier.

Waarschijnlijk hebben we volgende een update voor het vervolg.

In bovenstaande situatie zou ik persoonlijk mijn conclusies trekken alleen in de situatie van mijn vrouw is het wel wat lastig i.v.m. Vrij specifiek werk wat ze heel leuk vind incl collega.s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 22-05 13:32
DCV191283 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:29:
Je hebt een bevestiging per mail begrijp ik? Dan heb je gewoon een toezegging van degene die op dat moment bevoegd was, dus dan zou ik gewoon naar HR gaan met die mail en aangeven dat je een contract voor onbepaalde tijd hebt conform de mail.

Wat je daarbij wel moet bedenken is wat het met de sfeer doet. Bovenstaande is je recht, of het daarna nog gezellig werken is is de volgende vraag en ik denk ook een belangrijke vraag, dus probeer het wel in een "ontspannen sfeer" op te pakken.
Van de andere kant. Wat doet het met de sfeer als een manager iets beloofd en je maakt het als bedrijf niet waar.

Ik denk dat de overdracht bagger is gegaan. En de manager dat gewoon zsm goed hoort te maken. Dat heeft niks met de sfeer te maken, maar dan ben je gewoon een slechte manager.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
Kevinp schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:12:
[...]

Van de andere kant. Wat doet het met de sfeer als een manager iets beloofd en je maakt het als bedrijf niet waar.

Ik denk dat de overdracht bagger is gegaan. En de manager dat gewoon zsm goed hoort te maken. Dat heeft niks met de sfeer te maken, maar dan ben je gewoon een slechte manager.
Ik zeg ook niet dat je het om de sfeer moet accepteren... Alleen storm er niet gelijk met 5 advocaten en een wetboek op af... Misschien heeft de manager betreffende mail inderdaad nooit gezien en weet hij nergens van, dus hou het in eerste instantie gezellig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

We Are Borg schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:18:
de nieuwe manager geeft aan dat er verbeterpunten zijn waaraan gewerkt moet worden en daarna kijken we of we verder met je willen? Ik zou daar op focussen, want deze manager lijkt kritisch te zijn over het functioneren van je vrouw in deze nieuwe rol ;)
Het is maar de vraag of dat echte verbeterpunten zijn of dat het eerder punten zijn om perfectie na te streven. Het ligt ook aan de klik tussen de mensen, het kan zijn dat de klik met de voormalige manager een stuk beter was dan de nieuwe. (en iedereen heeft verbeterpunten, ook die nieuwe manager :D, het is niet een reden om een beloofde omzetting naar vaste aanstelling dan maar niet te doen)

Heb ook genoeg managers gezien die iemand minpunten geven omdat ze "geen inzet tonen op de werkvloer". Die inzet is dat je bereid bent om vrijwillig en onbetaald een aantal uren per week over te werken... Deze personen waar zeer productief binnen hun 40 uur per week, maar wilden niet meer uren maken (en zeker niet onbetaald). Daarom werden ze weggezet als werknemers met slechte werkethiek.....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DCV191283 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:29:
...Wat je daarbij wel moet bedenken is wat het met de sfeer doet. Bovenstaande is je recht, of het daarna nog gezellig werken is is de volgende vraag en ik denk ook een belangrijke vraag, dus probeer het wel in een "ontspannen sfeer" op te pakken.
Die ontspannen sfeer is bij de vrouw van de TS ook verpest door de nieuwe manager.

Mijn aanpak: inzetten op vaste baan en tegelijkertiujd met de nieuwe manager werken aan de verbeterpunten. Vrouw van TS haar vaste contract en nieuwe manager kan met de verbeterpunten helpen. Iedereen blij zou je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:11
Mijn vrouw werkt in augustus 2 jaar bij een instelling op de administratie. In maart heeft ze van haar toenmalige manager te horen gekregen dat ze een vast contract zou krijgen ( mondeling + mail ) verder waren de beoordeling ook positief e.d.

Nu is haar functie verhuist en heeft ze andere manager gekregen. Die nu aangeeft, we gaan eerst jaar verlengen en als je aan je verbeter punten hebt gewerkt gaan we kijken als we verder met je gaan.

Nu is dit bij mijn vrouw best hard aangekomen en begint ze erg te twijfelen over haar kunnen e.d. Heeft hier ook met haar huidige manager over gesproken en die gaat nog even kijken en overleggen…

Mag een werkgever dit zomaar toepassen?

https://anderzadvocaten.n...jds%20alsnog%20intrekken.

Zoals je terecht quote: als de aanzegging is gedaan kan je daar niet op terugkomen. Maar hangt volledig af van hetgeen in de email stond. Moesten er nog verdere afspraken worden gemaakt over salaris/functie? Of was alles in kannen en kruiken en was het enkel een feitelijke verlenging?

Recent nog, iets andere casus, maar ook een toezegging/aanbod dat werd ingetrokken maar waar werkgever toch aan werd gehouden. Daar waren echter meer feiten, zoals het reeds toezenden van de overeenkomst als het daadwerklijk uitvoeren van de overeenkomst.

https://uitspraken.rechts...743&showbutton=true&idx=2

o.a.:
4.8
Het antwoord op de vraag of een overeenkomst tot stand is gekomen, is afhankelijk van wat beide partijen over en weer hebben verklaard en uit elkaars verklaringen en gedragingen hebben afgeleid, overeenkomstig de betekenis die zij daaraan in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs mochten toekennen. Aanbod en aanvaarding behoeven niet steeds uitdrukkelijk plaats te vinden. Zij kunnen in elke vorm plaatsvinden en kunnen ook besloten liggen in een of meer gedragingen.

4.9
De inhoud en strekking van de hiervoor aangehaalde e-mail van 12 oktober 2021 van [algemeen directeur] is luid en duidelijk en komt erop neer dat [eiseres] een “vaste aanstelling” krijgt, dat wil zeggen een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, en in samenhang daarmee ook een salarisverhoging. Die toezegging is gepaard gegaan met toezending van een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, die nagenoeg gelijkluidend is aan de eerdere schriftelijke arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, en waarin alle belangrijke afspraken zijn neergelegd over onder meer de functie en het salaris. Aan die toezegging in de e-mail van 12 oktober 2021 heeft EOS ook gevolg gegeven, door het salaris te verhogen in december 2021 en door een vermelding op de salarisspecificaties vanaf januari 2022 dat sprake is van een contract voor onbepaalde tijd.

4.10.
Het enkele feit dat partijen niet zijn overgegaan tot ondertekening van de schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd doet er niet aan af dat die overeenkomst tot stand is gekomen. Ondertekening van die overeenkomst is immers geen vereiste voor totstandkoming daarvan. Bovendien blijkt uit de stukken en wat op de zitting is besproken dat partijen het over alle belangrijke en essentiële onderdelen van de arbeidsovereenkomst eens waren. Er is geen discussie over de functie die is overeengekomen, namelijk Jeugdzorgmedewerker B, geen discussie over het salaris en ook geen discussie over andere afspraken die in de schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Stom op 23-06-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Mr. Stom schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:23:
[...]

Zoals je terecht quote: als de aanzegging is gedaan kan je daar niet op terugkomen. Maar hangt volledig af van hetgeen in de email stond. Moesten er nog verdere afspraken worden gemaakt over salaris/functie? Of was alles in kannen en kruiken en was het enkel een feitelijke verlenging?

Recent nog, iets andere casus, maar ook een toezegging/aanbod dat werd ingetrokken maar waar werkgever toch aan werd gehouden. Daar waren echter meer feiten, zoals het reeds toezenden van de overeenkomst als het daadwerklijk uitvoeren van de overeenkomst.

https://uitspraken.rechts...743&showbutton=true&idx=2

o.a.:

[...]
Functie alles blijft hetzelfde, ze werkt met CAO loonschalen en treden.

Er is ook aantal keer gemeld van wat gek dat je de verlenging nog niet hebt en we gaan er achter aan. Zelfs de nieuwe manager heeft dit gemeld en ineens komt ze met dit verhaal op te proppen. Organisatie is een grote instelling in de zorg dus weinig van doen met teruglopende omzet e.d. lijkt mij ;)

inmiddels ligt de casus ook bij de HR alleen is haar manager nu aantal dagen met verlof dus weer even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

https://www.daanlegal.nl/...and-geeft-verplichtingen/

Ik zou eens goed op mijn strepen gaan staan dus.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
Ongelooflijk toch dat zelf met het arbeiders tekort waar NL en BE mee kampen dat er nog steeds managers zijn die denken dat ze de eikel kunnen uithangen ...
Ik zou moest ik in haar plaats zijn, contact niet aanvaarden en op gemak uitzien naar andere betrekking, binnen de 2 weken is ze terug aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Mondelinge toezegging en ook nog eens per email zijn gewoon rechtsgeldig, er hoeft niet perse een arbeidscontract te worden ondertekend om dat rechtsgeldig te kunnen verklaren.

Een rechter zal daar naar alle waarschijnlijkheid gehakt van maken.

Goed dat je vrouw een email gestuurt heeft een aangeven heeft dat ze een vast contract eist, omdat het ook was toegezegd.

Eventuele verbeterpunten zouden moeten opgenomen moeten worden in een functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek, daar van zou er ook kopie aan de werknemer(ster) je vrouw gegeven moeten worden, mocht dat niet het geval zijn dan moet ze die opvragen zodat er inzicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 18:55
De werknemer "verziekt" de sfeer door op haar strepen te gaan staan.
De werkgever verziekt de sfeer net zo door terug te komen op een eerder genomen beslissing (mondeling en op papier)

Ik ken de verbeterpunten niet, maar kan mij niet voorstellen dat het zulke ernstige punten zijn om het aanbod in te trekken, daarnaast de toezegging is gewoon geldig.
Zoals hierboven al gezegd is, verbeterpunten moeten tijdens een formeel gesprek op tafel komen.
Niet even tussendoor met de mededeling dat je gedag kan zeggen tegen een vaste aanstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Kortom: inzetten op vaste aanstelling en gesprek over wat te verbeteren en hoe dat moet gebeuren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 07:11
Je vrouw heeft groot gelijk, afspraak is afspraak. Goed dat het op mail vastligt.

Qua toon, je/ze hoeft niet hoog van de toren te blazen. Ze kan gewoon aangeven "afspraak is afspraak", en dat werkgever dat in de dagelijkse gang van zaken ongetwijfeld ook van haar verlangt.
Juist in een grote organisatie zou ik me verder ook niet teveel zorgen maken over de arbeidsrelatie, zeker wanneer ze dit gewoon zakelijk benadert.

Ik blijf het bijzonder vinden dat in sectoren waarin men zit te gillen om medewerkers, zo met ze wordt omgegaan...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54
'Afspraak is afspraak' geldt meestal alleen als de 'afspraak' is opgelegd door de manager. Net zoals 'flexibele werktijden' alleen betekent dat de manager jouw uren kan aanpassen, maar als je zelf een keertje niet wilt werken kan dat nooit. 'Geen 9 tot 5 mentaliteit' betekent dat je prima tot 6 kunt blijven zitten, maar als je een keertje om 4 weg wil dan is het opeens toch wel een 9 tot 5 mentaliteit. Of als je vraagt of al die extra uren uitbetaald worden, dan geldt voor het salaris ineens dat het toch een 'van 9 tot 5' baan is.

Werkgevers zijn meestal dickheads.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59

Roozzz

Plus ultra

Wild Chocolate schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:27:
Je vrouw heeft groot gelijk, afspraak is afspraak. Goed dat het op mail vastligt.

Qua toon, je/ze hoeft niet hoog van de toren te blazen. Ze kan gewoon aangeven "afspraak is afspraak", en dat werkgever dat in de dagelijkse gang van zaken ongetwijfeld ook van haar verlangt.
Juist in een grote organisatie zou ik me verder ook niet teveel zorgen maken over de arbeidsrelatie, zeker wanneer ze dit gewoon zakelijk benadert.
Dit dus. Lekker zakelijk erin gaan zitten, doet de werkgever ook.
Ik blijf het bijzonder vinden dat in sectoren waarin men zit te gillen om medewerkers, zo met ze wordt omgegaan...
Pay peanuts, get monkeys. Dat geldt in het bijzonder voor middenmanagement.

Ik zie wel een verbeterpuntje bij de nieuwe manager...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

PhilipsFan schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:28:
'Afspraak is afspraak' geldt meestal alleen als de 'afspraak' is opgelegd door de manager. [..] Werkgevers zijn meestal dickheads.
offtopic:
Mwoa. Dan heb je gewoon pech gehad of let je bij solliciteren niet op. Ik heb dat nooit zo meegemaakt. Nou ja, 1x bij via Randstad een studentenbaantje enveloppen-stouwen waar ik dus na een dag wegliep.
Maar zowel bij andere bij-baantjes als daarna de 'echte' banen herken ik dat niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:43
F_J_K schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:41:
[...]

offtopic:
Mwoa. Dan heb je gewoon pech gehad of let je bij solliciteren niet op. Ik heb dat nooit zo meegemaakt. Nou ja, 1x bij via Randstad een studentenbaantje enveloppen-stouwen waar ik dus na een dag wegliep.
Maar zowel bij andere bij-baantjes als daarna de 'echte' banen herken ik dat niet.
Sommige managers proberen gewoon hun boekje te buiten te gaan, sommigen bewust, anderen onbewust. Vooral dat laatste is ook in gedachten te houden, want ik heb ook dat relaties zien verstoren waar het voorkomen had kunnen worden met wat wederzijds begrip. Managers zijn niet alwetend en weten soms ook niet altijd dingen die ze wel zouden moeten weten. Anderen zijn als mens gewoontedier, zien dat een hoop medewerkers niet weten wat hun rechten zijn en houden dat als status quo aan. Dat laatste zie ik vaak mbt overuren bij ons.

offtopic:
Heb meerdere managers gehad die me er maar wat graag aan herinnerden dat van een consultant verwacht wordt dat er meer wordt gewerkt dan het contractuele aantal uren. Op het antwoord dat ze dan toch echt een fout hebben gemaakt bij het opstellen van het contract, blijft het meestal stil, totdat ze beseffen met iemand te maken te hebben die het spel snapt.

Nee heb je, ja kun je krijgen is het motto van iedere manager. Sterk in je schoenen staan dwingt echter meer respect af dan ja knikken. De praktijk is natuurlijk minder zwart-wit, het blijft geven en nemen, maar een goed manager snapt ook dat een (terecht) verongelijkte medewerker ook niet in zijn of haar interesses is :)

Het belangrijkste is zakelijk te blijven en je niet te laten grijpen door zwakke, emotionele argumenten als het niet willen verstieren van de sfeer. Het niet nakomen van afspraken is in dit geval vooralsnog geheel de schuld van de werkgever als entiteit en zoals gezegd, mogelijk nog niet eens opzettelijk. Afspraak is afspraak, niemand wil een onbetrouwbare partner in een relatie, ook niet in een zakelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
Roenie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:39:
[...]
Die ontspannen sfeer is bij de vrouw van de TS ook verpest door de nieuwe manager.

Mijn aanpak: insetten op vaste baan en tegelijkertiujd met de nieuwe manager werken aan de verbeterpunten. Vrouw van TS haar vaste contract en nieuwe manager kan met de verbeterpunten helpen. Iedereen blij zou je zeggen.
Selectief quoten is ook een vak...

Volgens mij ben ik het eerste deel van mijn reactie toch vrij duidelijk dat je in moet zetten op het vaste contract? En of de sfeer nu verpest zal er alles vanaf hangen of de manager dit bewust doet ofdat hij een fout maakt omdat z'n overdracht rottig is geweest. Als hij die hele mail en toezegging niet kent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
DCV191283 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Selectief quoten is ook een vak...

Volgens mij ben ik het eerste deel van mijn reactie toch vrij duidelijk dat je in moet zetten op het vaste contract? En of de sfeer nu verpest zal er alles vanaf hangen of de manager dit bewust doet ofdat hij een fout maakt omdat z'n overdracht rottig is geweest. Als hij die hele mail en toezegging niet kent...
Waar het mij om ging is dat een werknemer die voor zijn-haar rechten opkomt, niet degene is die de sfeer verpest, maar de manager die afspraken niet na komt. Maar wellicht heb ik je verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
Roenie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:35:
[...]
Waar het mij om ging is dat een werknemer die voor zijn-haar rechten opkomt, niet degene is die de sfeer verpest, maar de manager die afspraken niet na komt. Maar wellicht heb ik je verkeerd begrepen.
Natuurlijk is de manager hier fout en is hij de eerste die de sfeer beïnvloed, maar je hebt zelf de keuze om te gaan voor onherstelbaar beschadigd, of proberen de verhoudingen zo te houden dat terugkeer een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
DCV191283 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:49:
[...]

Natuurlijk is de manager hier fout en is hij de eerste die de sfeer beïnvloed, maar je hebt zelf de keuze om te gaan voor onherstelbaar beschadigd, of proberen de verhoudingen zo te houden dat terugkeer een optie is.
Dat sowieso :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 11:19
Nu is dit nog geen ontslag, maar aan de term "verbeterpunten" dienen meerjaarlijkse gesprekken aan vooraf te gaan waar bij besproken wordt wat er niet goed gaat / beter kan en wat het traject wordt om dit te bereiken. Vervolgens dient dit in 2 of meer voortgangsgesprekken besproken (en gedocumenteerd) te worden.

Het out of the blue gooien met verbeterpunten en daar meteen iemand op afrekenen kan niet.
Klinkt meer alsof de manager punten probeert te scoren bij de baas van 'kijk eens wat ik kan' en op school /cursus geleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:10
Dit soort acties door van die "tough guy/girl" managers moet je gelijk de kop indrukken. Je hebt een rechtsgeldige toezegging gekregen op papier. Tekenen die handel en snel een beetje. Anders kun je er gewoon een zaak van maken die je met twee vingers in de neus zal winnen.

De werkgever is hier de oorzaak waarom sfeer verziekt raakt, niet de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-05 20:36
Het beste advies is hier ga naar een jurist die gespecialiseerd is in arbeidsrecht.
Maar wat ze als eerste moet doen is aan de nieuwe manager aangeven dat ze niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden omdat er eerder een vast contract is aangeboden en dat ze die gaat accepteren.
Tevens moet ze gewoon aangeven dat als de nieuwe manager daar niet akkoord dit voor gaat leggen aan de directie en/of een kortgeding gaat aanspannen om toch nog een vast contract te krijgen.
En ja zo manager is gewoon een kl--tzak die zijn positie misbruikt en denkt dat het bedrijf van hem/haar is.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• kiefty14
De kogel is door de kerk en wordt contract voor onbepaalde tijd.

Afgelopen vrijdag heeft mijn vrouw nog contact gehad met de HR afdeling en kreeg gister berichtje van de HR dat haar manager nog contact met haar op zou nemen.

De manager was not amused dat ze naar de HR was gelopen want het opschakelen naar hogerop was niet noodzakelijk. Verder probeerde ze in de mail het verhaal te draaien e.d. maar lijkt er op dat ze op het matje is geroepen. Dus voor nu contract tekenen en even afwachten hoe het verder zich gaat ontwikkelen en waar nodig tijdig ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:04
kiefty14 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:45:
De kogel is door de kerk en wordt contract voor onbepaalde tijd.

Afgelopen vrijdag heeft mijn vrouw nog contact gehad met de HR afdeling en kreeg gister berichtje van de HR dat haar manager nog contact met haar op zou nemen.

De manager was not amused dat ze naar de HR was gelopen want het opschakelen naar hogerop was niet noodzakelijk. Verder probeerde ze in de mail het verhaal te draaien e.d. maar lijkt er op dat ze op het matje is geroepen. Dus voor nu contract tekenen en even afwachten hoe het verder zich gaat ontwikkelen en waar nodig tijdig ingrijpen.
Goede keuze en mooi resultaat. Met de direct leidinggevende kwam ze er niet uit, dan lijkt HR me bij uitstek de volgende gesprekspartner. Manager had ook gepasseerd kunnen worden door omhoog te escaleren, als er nog een laag boven zat. Had manager dat liever gehad?

En ik denk wél dat het nodig was, gezien het eerdere verloop:
kiefty14 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:10:
Gisteren heeft mijn vrouw haar manager gebeld en aangegeven dat dit niet de afspraak was. Ze gaat nog overleggen maar dat wil niet betekenen dat ze op de beslissing terug komt vertelde ze. Verder begon ze over de ontwikkelpunten e.d. en klapte mijn vrouw helaas dicht.

[ Voor 0% gewijzigd door wheel op 27-06-2023 19:38 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Logisch dat de manager not amused was, want die maakt nu een slechte beurt bij HR. :P Enfin, eind goed, al goed. Ik hoop dat de relatie met de manager er niet te veel door geschaad is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 15:29
Op zich mooi dat het nu opgelost is, maar dergelijke moving the goal posts fratsen zouden bij mij echt een keiharde red flag zijn. En al helemaal in combinatie met de gesloten houding.
Mijn ervaring is ook dat dit type manager echt nogal not amused zal zijn dat ze naar HR gestapt is en dit je vrouw wellicht zal nadragen. Die relatie goed in de gaten houden wat mij betreft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Krisp schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:16:

Enfin, eind goed, al goed. Ik hoop dat de relatie met de manager er niet te veel door geschaad is.
van wat ik lees qua verloop, hoe de manager reageerde (al vooraf dat die over 'verbeter-punten begonnen was en ook dat die dat trucje weer herhaalde toen de vrouw haar op de al gemaakte afspraak wees) en dat die nu van hogeraf op het matje geroepen is, en daarom draait, denk ik dat de relatie zéér sterk verslechterd zal zijn;

De kans is groot dat het voor een van beide buigen-of-barsten zal zijn op termijn, de vraag is dan eerder wie. TS gaf aan dat zn vrouw in een eerder gesprek ''dichtsloeg'.
Anderszijds, er is ook een zeker kans dat de manager zich zo gedroeg uit onzekerheid/onhandigheid en domweg niet goed op haar plek zit.... En dan kan het best lonen om iig het geduld te hebben te kijken hoe dit zich uiteindelijk zal ontwikkelen, zou doodzonde zijn als ze dan voor de datum dat het cvaste contract in zou gaan alsnog ontslag neemt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12

Dido

heforshe

RM-rf schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:21:
De kans is groot dat het voor een van beide buigen-of-barsten zal zijn op termijn, de vraag is dan eerder wie.
In mijn ervaring (maar, YMMV) hoeven mensen op de werkvloer die hun werk goed doen over het algemeen niet heel bang te zijn dat ze de komende-en-gaande middle-managers niet "overleven". Ik heb in de afgelopen 23 jaar per functie/werkplek waar ik zat gemiddeld een manager of 4 of 5 "versleten" (en meestal verdwenen die zonder dat dat iets met mij te maken had!)

De baan, het bedrijf, het werk, je collega's (als groep), dat zijn langetermijn-vooruitzichten. Wie vandaag je urenbriefje aftekend, morgen je vakantie goedkeurt of volgende week een gesprek in de beoordelingscyclus inplant... dat kunnen drie verschillende mensen zijn.

Ja, die nieuwe manager van de vrouw van de TS is nu niet blij met de situatie, en niet blij met de vrouw van de TS. Los van of dat al dan niet tereceht is, zou dat (in het geval van een onprofessionele manager!) inderdaad kunnen leiden tot een slechte verstandhouding, maar als de positie van de vrouw van de TS daar onder gaat lijden, is dat het uitgelezen moment om contact op te nemen met een vertrouwenspersoon bij de werkgever. Aangezien ze de weg naar HR eerder al gevonden heeft zou de drempel om naar een vertrouwensersoon te stappen relatief laag moeten zijn, lijkt me.

Ik zou wel als tip meegeven vooral alles wat er nu gebeurd is goed vast te leggen (ook buiten de werk-email!). Waarschijnlijk heb je het nooit nodig, maar beter mee dan om verlegen :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-05 12:37
Ik had in het begin van mijn carrière een gelijksoortige situatie. Vast contract was ineens niet mogelijk (ondanks mondelinge toezeggingen). Toen toch een jaarcontract getekend. Vlak voordat dat contract afliep kreeg ik wél het aanbod voor een vast dienstverband, alleen heb ik toen bedankt en vond ik een nieuwe werkgever.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Ik heb dit ook gehad dat dingetje met verbeterpunten.

Het antwoord van mijn zijde was waar uit blijkt dat? (Meer dan 10 jaar geen beoordeling gehad)
Vervolgens aangegeven bij HR dat ik wel verder wilde professionaliseren maar dan dan wel bij een neurale persoon die hier in gespecialiseerd is en niet door mijn manager.

Ik heb een aantal sessies gehad vervolgens heeft de manager mijn ontslag aangezegd waarschijnlijk omdat deze zich niet realiseerde dat het ook over zijn gedrag ging op het werk ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:38

Is het niet zo dat je maximaal 2 jaar and maximaal 3 tijdelijke contracten mag krijgen. Dus mag ze überhaupt nog wel weer een jaarcontact krijgen? Volgens mij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Even scherp zijn op wraak achtige situaties.
Als er verbeterpunten zijn (en hierboven wordt genoemd dat dit in een structurele manier moet, maar dat is echt niet zo, die gesprekken zouden geen verrassing moeten zijn ) feedback gebeurt gewoon in het dagelijkse werk. Maar even oppassen dat je vorige niet opeens een verbeterplan opgewreven krijgt.

Andere ogen, andere inzichten. Kan goed zijn dat er verbeterpunten zijn, iedereen kan zich verbeteren, maar spel moet wel fair gespeeld blijven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43

tweakerbee

dus..?

sinasappel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:35:
[...]
Is het niet zo dat je maximaal 2 jaar and maximaal 3 tijdelijke contracten mag krijgen. Dus mag ze überhaupt nog wel weer een jaarcontact krijgen? Volgens mij niet meer.
Ik lees 3 jaar, tenzij CAO iets anders zegt.
Sinds 1 januari 2020 gaat een tijdelijk contract automatisch over in een vast contract als een werknemer meer dan 3 opvolgende tijdelijke contracten heeft gekregen. Of als een werknemer langer dan 3 jaar meerdere tijdelijke contracten bij zijn werkgever heeft gehad. Tenzij er in de cao andere regels staan.
https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
sinasappel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:35:
[...]

Naar mijn weten mag de werkgever 2x verlengen in 3 jaar. Dus als ze van begin af aan hadden verteld dat ze wouden verlengen met een jaar was er niets aan de hand geweest. De werkgever heeft per mail vast bevestigd

https://www.werk.nl/werkz...ract%20van%203%20maanden.

Heb een aantal jaar geleden voor een arbeidsconflict een advocaat ingeschakeld….

Deze vanmiddag een mail gestuurd voor raad. Zal de terugkoppeling hier nog posten. Vond het voor nu nog iets te vroeg om advocaat in te schakelen want als je die optrommelt dan is het vaak wel een heel eind klaar 8)
Pagina: 1