PV verdeler locatie DIY zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-02 00:35
Hallo,

Ik ben voornemens om 6 zonnepanelen te plaatsen achterin de tuin op onze overkapping

3x 860wp= 2580w piek Welke ik wil aansluiten middels een PV verdeler. Ik dacht in eerste instantie als de PV verdeler voor de zonnepanelen worden aangesloten dat het wel genoeg beveiligd zou zijn voor eventuele overbelasting. Maar volgens mij ligt het toch wat genuanceerder. Ik heb wel een apart “tuin” groep maar daar zitten wat lampen en koelkast op. Onder het huis ligt een kabel welke wordt gesplitst naar tuin, 1 naar single stopcontact andere naar de schuur. Kunnen jullie eens meedenken of mijn idee voor het plaatsen van de PV verdeler juist is? Mind my teken skills ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y170fMjtgHDOa5W2DUAWhsI67M4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3VGv6lqM9SkskZOgLmbCaIm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:39
De pv verdeler moet direct op de kabel die vanaf de meterkast komt. Daar mogen tussen pv verdeler en groepenkast geen aftakkingen op zitten. Anders heeft de hele pv verdeler geen zin.

Dus groepenkast, kabel, pv verdeler, en dan daar 2 b16 automaten in, een waar alleen de zonnepanelen op komen en een waar alle verbruikers die eerst op die kabel zaten op komen.

Een andere mogelijkheid is er niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Dus eigenlijk heel simpel: wcd in tuin afsluiten en je bent klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
Dank voor jullie reacties , als ik niets aansluit op de wcd gaat dus goed? Hier nog een foto van de vertakking onder m’n huis. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjTWu_rmZzm15jMAiH8Kxczp1Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDLdpVYG9vTDhrsY9IB7vvzp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mausse schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:43:
Dank voor jullie reacties , als ik niets aansluit op de wcd gaat dus goed? Hier nog een foto van de vertakking onder m’n huis. [Afbeelding]
nee dat gaat niet goed. je kan morgen omvallen en de volgende heeft geen idee dat kabels niet juist zijn beveiligd achter die wcd, daarom hebben we normen. dus de wcd afkoppelen (weghalen) of een nieuwe kabel. alleen het voornemen om hem niet meer te gebruiken is niet goed genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 22-06-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
Oké helder, gaan we doen maar wat is het grootste gevaar kortsluiting waardoor de stop eruit slaat. Of overload zonder stop waardoor de boel zou kunnen smelten -> brand. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mausse schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:55:
Oké helder, gaan we doen maar wat is het grootste gevaar kortsluiting waardoor de stop eruit slaat. Of overload zonder stop waardoor de boel zou kunnen smelten -> brand. ?
Dat laatste
de wcd zou in theorie 16a + het vermogen van de zonnepanelen kunnen trekken daar is de kabel en het stopcontact niet op gedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
Dank @twain4me ! Dan haal ik de kabel naar wcd weg. Is het dan verder geen probleem dat er nog een kabelmof tussen zit, zie eerdere foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mausse schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:17:
Dank @twain4me ! Dan haal ik de kabel naar wcd weg. Is het dan verder geen probleem dat er nog een kabelmof tussen zit, zie eerdere foto.
nee dat mag, uiteraard wel handig dat die goed is gemaakt, voorkomt storringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30

Theo

moederbord

mausse schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:17:
Indien je de optie hebt dat is het handig om een nieuwe kabel te trekken zonder een lasdoos of een mof erin. Je PV gaat best wat vermogen leveren voor best heel erg veel uren per jaar. Een piepkleine fout in de lasdoos (lees: imperferfectie) maakt niks uit wanneer je een uurtje per week er een 2 kW belasting op zet. Maar wanneer er per jaar 2.500 kWh door deze lasdoos gaat dan moet je echt heel zeker zijn dat deze lasdoos echt perfect is gezien deze best heel veel, en heel zwaar belast wordt.
Er is een reden dat in de industrie zware apparaten vereisen dat ze een directe, ononderbroken kabel hebben als voedingskabel. Elke onderbreking (wat een lasdoos is) dat is een risico. En met heel veel uren per jaar dat er stroom loopt door die kabel, en het feit dat het ook nog eens veel stroom is maakt het gelijk een daadwerkelijk risico..

(en wanneer je dan toch een nieuwe kabel trekt, dan kun je gelijk een separate groep in de meterkast maken, en je stopcontact laten hangen)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Beetje overdreven om een nieuwe kabel te trekken. Gewoon zorgen dat de lasdoos in orde is.

Desnoods koop je een nieuwe lasdoos (indien oude al wat slijtage vertoont) en een setje Wago klemmen (eventueel lasdoos nog vol laten lopen met giethars) en dan gaat het het echt helemaal goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Niet gaan knoeien
Gewoon een nieuwe kabel trekken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Jongens, kom op zeg. We hebben het over een simpele YMVK kabel waar een maximale belasting van 16A op komt te staan, maar waarbij PV maximaal 10A kan voeden.

Je hele huis ligt vol met koppelingen/wcd. Je gaat daar toch ook niet continue een nieuwe kabel voor trekken als je er een WCD bij wil hebben.

Zolang je je binnen de gestelde normen houdt van het materiaal en het fatsoenlijk afwerkt is er geen enkel risico. Wago klemmen zijn foolproof (je ziet of het goed zit). Nieuwe lasdoos erom met wartels: eenvoudiger kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
Dank voor advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-05 11:23
Theo schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:49:
[...]

Er is een reden dat in de industrie zware apparaten vereisen dat ze een directe, ononderbroken kabel hebben als voedingskabel.
Elke fabriek waar ik de afgelopen 35 jaar ben geweest beschouwd een kabel met een goede mof als ononderbroken kabel. En ook een kastje met klemmenstrook of geïsoleerd opgestelde bouten voor de verbinding is dik in orde. Ik ken echt geen fabriek waar ze een nieuwe kabel trekken als het apparaat anders wordt opgesteld of de kabel heeft een beschadiging.

Daarnaast is er niet zo'n eis als die waar jij het over hebt maar is dat gewoon een logisch gevolg van de opbouw van een installatie.

Er is geen enkele reden om een nieuwe kabel te trekken, pure geld en tijdsverspilling, als TS de verbindingen in die lasdoos even nakijkt en ze zijn in orde dan is alles goed, hooguit zou je adviseren om een nieuwe doos te pakken met betere wartels (ronde kop voor betere afsluiting) zodat je daar de komende decennia geen omkijken naar hebt i.p.v. een half uitgedroogde doos met oude wartels.

[ Voor 21% gewijzigd door Groningerkoek op 26-06-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Maak je geen zorgen om een lasdop:
leuke video YouTube: Wago 222 Connectors vs Others, Testing Current Overload and Flammabi...

Lang verhaal kort: de isolatie van je kabel is al in vlammen op voordat er iets met de wago gebeurt

[ Voor 15% gewijzigd door AtomicShockwave op 27-06-2023 13:09 ]

Pagina: 1