Diesel of goedkope benzine?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Goedenavond allemaal,

In mei ben ik van job geswitcht en rij ik zo'n 50km per dag voor woon/werk. Dit is 13000km per jaar (exclusief privé rijden). Met privé rijden er bij kan dit oplopen tot 25k of meer zelfs.

Nu rij ik een suzuki Swift sport 1.6 uit 2007 (in april gekocht met 174k en er staat nu 180k op) en dat tikt aardig aan omdat ik gemiddeld 1 op 14 rij.

Op www.omslagpunt.com is het goedkoper om bij 13xxxkm per jaar rijden een diesel te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ybc8vN2r8Hn6Z3_6qsulUKRsv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MF7DTDIksTRI21YghFunAtK3.jpg?f=fotoalbum_large

In het voorbeeld hierboven heb ik mijn eigen suzuki gepakt en als diesel een golf 6 1.6 TDI.

Omdat de prijzen van een diesel nu lager zijn dan benzine is het voor mij erg aantrekkelijk om een diesel te nemen (jongere auto met een opties vergeleken met een benzine auto).

Het enige wat me een beetje tegenhoudt is of ik binnen nu en 2-3 jaar een verbod ga krijgen in Rotterdam (ik werk in het centrum).

Ik zal dan vanwege budget kijken naar een diesel van rond 2011.

Iemand die mij kan helpen met mijn keus?

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 23-06-2023 00:28 . Reden: Linkje gefikst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 16:37
Maak hetzelfde rekensommetje met een zuinige benzineauto.
Dan zul je zien dat diesel met jouw afstanden lood om oud ijzer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Japiooo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:40:
Maak hetzelfde rekensommetje met een zuinige benzineauto.
Dan zul je zien dat diesel met jouw afstanden lood om oud ijzer is.
Dat snap ik, maar dan krijg je of oude diesel of met hele hoge km standen. Dat wil ik liever niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Je rekensom laat even buiten beschouwing dat je niet zomaar diesel in je Swift kan gieten, dus die andere auto moet nog wel aanschaft worden, en daar ga je misschien verlies op maken en sowieso afschrijven. Hoeveel kilometer moet je 'winst' maken met die diesel voordat je quitte speelt en gaat verdienen aan de switch?

Jouw som zegt dat je ±500e per jaar kunt besparen, als je ook maar duizend euro in schiet bij deze (in)ruil ben je de winst van de eerste 2 jaren alweer kwijt, en dan moet je ook nog geluk hebben met onderhoud (is veelal duurder bij diesel).

Er misschien wel meer te winnen bij het aanpassen van je huidige rijgedrag (hypermilen, bandenspanning tikkeltje hoger, altijd de goedkoopste pomp vinden, misschienn wel carpoolen??).

Swift sport uit 2007 op autoscout:

https://www.autoscout24.n...ort=standard&ustate=N%2CU

Golf 6 diesel uit 2011:

https://www.autoscout24.n...ort=standard&ustate=N%2CU

ik heb er niet uitgebreid doorheen gebladerd maar me dunkt dat je moet bijleggen dan hoor.

[ Voor 40% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-06-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30
Ik rij op dit moment een 1.0 Skoda Scala en die rijdt best goed en zuinig voor zover ik kan zien.
Nu is dit wel een lease auto met tankpas, maar dat viel me aardig op.

Lpg is met jouw kilometers ook wel een optie.

Inderdaad, ga je er wat mee opschieten om de auto te verkopen en een andere te nemen. Verwacht het niet.