Cel kleur o.b.v. verschillende voorwaardes 2 andere cellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marith K
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-06-2023
Mijn vraag:

Ik wil graag dat Cel B8 rood kleurt zodra er een bedrag is ingevuld bij R8 tot en met W8 en wanneer het selectie vakje bij "DVO" niet is ingevuld(ONWAAR). Wat voor formule gebruik ik daarvoor? Ik kan het wel met 1 van de 2 maar niet met beide tegelijk.
Dus zodra het selectievakje ONWAAR is + er een bedrag is ingevuld bij R8 t/m W8 dan mag moet B8 op rood anders niet.
Zie onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRw9dZazoJRs38FwCoTRWV2Fghk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bclEW0qPy7rpGMOXdfRjeDZR.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Google Spreadsheets

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik ken conditionele opmaak in Google Spreadsheets ik weet hoe je met een van de 2 zoals met de formule:
''=$F8'' een cel kan geel kan laten kleuren op basis van een selectievakjes die is aangevinkt(WAAR).
En ook gewoon de tekst bevat waaronder een bedrag.
Maar nu moet ik ze allebei in een formule verwerken en dat is niet gelukt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Geen kant en klaar antwoord, maar je kunt om te beginnen eens (evt. in een paar losse kolommen) de drie checks die je wil doen uitschrijven, zodat je uiteindelijk drie kolommen hebt met daarin TRUE of FALSE. Daarna hoef je die alleen maar te combineren naar één formule.

Dat combineren gaat het makkelijkste (maar het lelijkste) door een geneste IF te gebruiken;
code:
1
2
3
4
5
IF(cond1, 
    IF(cond2, 
        IF(cond3, true, false), 
    false), 
false)

Daar komt dan uiteindelijk true uit als ze alle 3 matchen, en false als een van de drie niet matcht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 20:13

Ursamajor

Astrofotograaf

Of met een aangepaste formule in de conditionele opmaak:
=EN(ISLEEG(A1);ISLEEG(B1))
of wat je er dan ook verder in een van de condities wil zetten.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Marith K schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:39:
Ik wil graag dat Cel B8 rood kleurt zodra er een bedrag is ingevuld bij R8 tot en met W8 en wanneer het selectie vakje bij "DVO" niet is ingevuld(ONWAAR). Dus zodra het selectievakje ONWAAR is + er een bedrag is ingevuld bij R8 t/m W8 dan mag moet B8 op rood anders niet.
Je vraag is voor mij onduidelijk. Bij R8 t/m W8 kan er geen bedrag worden ingevuld, want in R8 en T8 t/m W8 staan selectievakjes, terwijl in S8 de letter B staat. Er is wel een bedrag ingevuld in AB8.
Ik doe een gok: Bedoel je dat B8 rood moet worden als:
- R8 niet is aangevinkt;
- én 1 van de cellen T8, U8, V8, W8 wél is aangevinkt;
- én er bij AB8 wél een bedrag is ingevuld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marith K
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-06-2023
Beste Dix-neuf, Ik zie nu inderdaad dat wat ik als cellen aangaf niet klopte.
Je had hem idd bijna goed het moet als volgt:
B8 rood als:
- R8 niet is aangevinkt
- Z8 t/m AD8 een bedrag is ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
1. Zorg dat in cel R8 een selectievakje is geplaatst (via "Invoegen - Selectievakje").

2. Selecteer in Google Sheets cel B8 en zorg dat die cel geselecteerd blijft zolang je met de conditionele opmaak bezig bent.

3. Kies bovenaan in het menu: Opmaak - Conditionele opmaak.

4. Aan de rechterzijde verschijnt het venster voor conditionele opmaak. Klik daarin onder de tekst "Cellen opmaken als" (en rechts van het vak waarin waarschijnlijk staat "Is niet leeg") op het pijltje en kies daarin de onderste optie (die pas te kiezen is als je de vertikale schuifbalk naar beneden verplaatst): "Aangepaste formule is".

5. Typ in het vak waarin staat: "Waarde of formule":

EN(ISLEEG($B8)=ONWAAR;$R8=WAAR;AANTAL($Z8:$AD8)=5)

NB: als in slechts 1 van de cellen Z8:AD8 een bedrag moet staan, wijzig dan =5 in =1 , en als de voorwaarde is dat in 1 of meer van de 5 cellen een bedrag moet zijn ingevuld, wijzig dan =5 in >0 .

6. Klik onder "Opmaakstijl"op het verfemmertje, kies de kleur rood, en klik daaronder op "Klaar".

7. Test het resultaat door het selectievakje in R8 aan te vinken, door er voor te zorgen dat B8 niet leeg is, en door in Z8:AD8 één bedrag (of meer bedragen, al naargelang wat je wil) te plaatsen. Cel B8 moet dan rood kleuren.
'
Pagina: 1