Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Moi iedereen, ik ben opzoek naar een nieuwe camera ter vervanging van mijn Nikon D3300 i.c.m. een Sigma 17-70 2.8-4, de kitlens en een Tamron 70-300 4.5-6.3. De hoofdreden waarom ik graag een nieuwe camera + lens wil is omdat ik graag betere filmcapiciteiten wil, snellere (en betere) autofocus en daarnaast uiteraard nieuw speelgoed :+

Buiten de bovenstaande redenen merk ik bij mijn drone dat ik het behoorlijk fijn vind om af en toe een foto / video direct vanaf mijn telefoon via bijvoorbeeld Whatsapp te sturen, in plaats van 's avonds wanneer de foto's overgeplaatst worden van drone naar laptop.

Ik ben nu zelf bij de Sony A6400 uitgekomen met de volgende opties:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1CameralenzenSony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS€ 539,-€ 539,-
1Systeemcamera'sSony A6400€ 839,-€ 839,-
Totaal€ 1.378,-

De telelens die ik nu voor de Nikon heb, wordt amper gebruikt. De laatste paar keer dat ik op reis ging heb ik 'm niet eens meegenomen en enkel een 17-70 meegenomen. Het meeste wat ik schoot zat toch aan de groothoek kant. Aan de ene kant miste ik het bereik van de 70-300, aan de andere kant had ik geen behoefte om deze steeds mee te moeten sjouwen.

Daarom ben ik op het volgende alternatief gekomen, met in dit geval een lens die qua licht wat sterker is dan de lens die ik vervang en daarnaast hetzelfde bereik heeft.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1CameralenzenTamron 17-70mm f/2.8 Di III-A VC RXD (Sony-E)€ 649,-€ 649,-
1Systeemcamera'sSony A6400€ 839,-€ 839,-
Totaal€ 1.488,-

Beide opties zijn in mijn ogen redelijk, echter ben ik benieuwd of dit goeie opties zijn of dat er andere opties zijn die beter zijn.

Voor nu probeer ik camera + lens/lenzen tussen de 1000 en 1500 te houden, en dan wanneer ik later andere lenzen nodig ben deze erbij te halen.

Nu is mijn vraag: kijk ik naar het juiste of zijn er betere opties of opties die meer geschikt zijn?

En weet iemand hoe het met de prijzen zit van deze camera? Gisteren was het bij Kamera Express 120 euro goedkoper dan vandaag, en ik meen me meerdere van dit soort fluctuaties gezien te hebben.

Voor de duidelijkheid heb ik ook de FAQ nog even ingevuld:
Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik neig zelf nu naar een mirrorless.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
De hoofdreden voor mij omk een nieuwe camera te kopen is voor reizen, daarnaast ook om een leuke middag in bijvoorbeeld een bos in de buurt door te brengen. Een niet al te grote / zware camera is dus handig.

Wil je foto's maken of filmen?
Beiden! De focus ligt op fotograferen, echter wil ik ook de optie hebben om fatsoenlijk te kunnen filmen. Het filmen aspect is ook een van de redenen waarom ik liever naar een andere camera kijk dan de huidige (D3300), het is het net niet. De autofocus tijdens het filmen is dramatisch langzaam.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Ik heb op dit moment zolas boven aangegeven een D3300 i.c.m. een Sigma 17-70 2.8-4, de kitlens en een Tamron 70-300 4.5-6.3. Ik ben hier niet gehecht aan, als het verstandiger is om een nieuwe set te halen is het prima.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Als het kan weathersealing of iets wat in de buurt komt. Ik denk niet dat ik van plan ben om in de stromende regen te gaan fotograferen, echter neem/nam ik mijn Nikon vaak mee naar watervallen waar redelijk wat water opgegooid wordt. Tot zover ik weet kunnen de meeste camera's dat redelijk goed aan, echter is het voor mijn onderbuik gevoel beter als het 'officieel' goed tegen water kan. Een viewfinder vind ik zelf handig, liever dat dan alleen via een scherm op de achterkant.

[ Voor 1% gewijzigd door Joesv op 21-06-2023 18:46 . Reden: verduidelijking ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Ik heb nog een als nieuwe A6400 liggen. Gaat deze week te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Een tweedehands Olympus M5.III of M1.II ?
Zouden rond de 600-700 moeten kosten, dan moet er natuurlijk nog wel een lens bij.
Waarom?
Weathersealed, goede beeldstabilisatie (5 assige IBIS), 4K video, microfoon-ingang... en alleszins handzame cameras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:41

g0tanks

Moderator CSA
Je zou nog naar een uitvoering: Nikon Z 50 + 18-140 VR Kit Zwart kunnen kijken. Qua specificaties vergelijkbaar, maar wellicht dat je het fijner vindt werken omdat je al Nikon gewend bent.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
C6DL schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:10:
Ik heb nog een als nieuwe A6400 liggen. Gaat deze week te koop
Ik hou het sowieso in mijn achterhoofd, dit is nu eerst wat, daarna komt de waar :)
Tarquin schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:06:
Een tweedehands Olympus M5.III of M1.II ?
Zouden rond de 600-700 moeten kosten, dan moet er natuurlijk nog wel een lens bij.
Waarom?
Weathersealed, goede beeldstabilisatie (5 assige IBIS), 4K video, microfoon-ingang... en alleszins handzame cameras.
Ik heb zelf geen enkele ervaring met Olympus, hoe zit het over het algemeen met de lenzen hiervoor? Tot zover ik weet, correct me if I'm wrong, heeft Sony ( / Sigma / Tamron) een aantal zeer goede lensen voor de e-mount.
g0tanks schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:22:
Je zou nog naar een uitvoering: Nikon Z 50 + 18-140 VR Kit Zwart kunnen kijken. Qua specificaties vergelijkbaar, maar wellicht dat je het fijner vindt werken omdat je al Nikon gewend bent.
Als ik in de pricewatch kijk, zie ik voor Nikon Z-mount APS-C maar 7 lenzen staan, dus de enige keuze voor een upgrade qua lenzen is op dit moment eigenlijk full-frame lenzen, oftewel extra glas. Of kijk ik er verkeerd naar? Een systeem van een paar jaar oud zou toch al wel meer ondersteunde lenzen moeten hebben?

Bedankt voor de suggesties trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
Z-mount is vooral op full frame gericht, dus ik verwacht niet heel veel APS-C lenzen. Je kan het ook zien als investeren in een lens die je later ook op een full frame Z-camerabody kan gebruiken. De roadmap die Nikon een tijd geleden neerzette voor de Z-mount lens line-up laat ook maar vier DX lenzen zien, tegenover een hoop full frame lenzen, dat is al een duidelijke indicatie waar ze op focussen: https://photographylife.com/nikon-z-lens-roadmap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:41

g0tanks

Moderator CSA
Joesv schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 03:04:
Als ik in de pricewatch kijk, zie ik voor Nikon Z-mount APS-C maar 7 lenzen staan, dus de enige keuze voor een upgrade qua lenzen is op dit moment eigenlijk full-frame lenzen, oftewel extra glas. Of kijk ik er verkeerd naar? Een systeem van een paar jaar oud zou toch al wel meer ondersteunde lenzen moeten hebben?
Nikon Z heeft inderdaad een beperkt lensaanbod, maar hoe erg is dat in de praktijk?

Ik heb een Nikon Z6 en gebruik 95% van de tijd dezeflde lens (een 24-70mm f/4).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
Het is vooral het DX aanbod voor de Z-mount wat erg beperkt is. Voor een full-frame Z camera kan je intussen best aardig uit de voeten. Er zijn nog steeds meer F-mount lenzen dan Z-mount lenzen op de markt maar voor een systeem van nog maar vijf jaar oud... Maar ook: als je een goede lens/set hebt dan doe je hier jaren mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:56

[...]

Ik heb zelf geen enkele ervaring met Olympus, hoe zit het over het algemeen met de lenzen hiervoor? Tot zover ik weet, correct me if I'm wrong, heeft Sony ( / Sigma / Tamron) een aantal zeer goede lensen voor de e-mount.
[...]
Olympus deelt een lensmount (micro four thirds) met Panasonic. Er zijn wel wat fabrikanten die voor deze mount lenzen maken. Er staan er 219 in de pricewatch. Het systeem is vooral heel erg interessant als je wat meer lenzen wil meenemen. Ze zijn een stuk kleiner dan voor andere systemen. Kleine primes zijn een fantastische match.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Laatst online: 26-09 17:56

Ja maar lenzen kosten gewoon tijd om te ontwikkelen, een productie voor op te zetten en dan te produceren.
Er worden enkele lenzen per jaar geïntroduceerd dus 7 is niet gek. Voor een vrij nieuw systeem.
Ik heb zelf geen enkele ervaring met Olympus, hoe zit het over het algemeen met de lenzen hiervoor?
Ik heb behoorlijk wat kennis en ik ben echt de tel kwijt.
Je hebt een cropfactor dus wat op full frame 50mm is, doe je op M4/3 met een 25 mm lens.
Dus eens kijken welke lenzen ik uit het hoofd weet die 25mm aanbieden:

Olympus 12-100 F4.0
Olympus 12-200
Panasonic 14-140
Olympus 14-150
Olympus 25mm f1.8
Panasonic 25mm f1.7
Olympus 14-42 kitlens
Olympus 12-40 f2.8 pro
Olympus 8-25 f4 pro
Olympus 12-45 f4 pro
Panasonic 12-35 kitlens
Panasonic 12-35 HD f2.8 Pro
Olympus 25mm f1.2 Pro
Meike 25mm f1.8 handmatig (€82)
Meike 25mm T2.2 videolens (met T-stops dus)
Panasonic Leica 12-60 f2.8-f4.0
Panasonic 14-42 kitlens (pancake versie, normale versie en HD versie)

Dat zijn er 17 en dan heb ik er nog een paar samengevoegd ook.
En je kunt vergelijkbare lijstjes maken voor andere brandpunten.
Het leuke is dat Olympus en Panasonic vaak dezelfde lenzen hebben maar dan met een andere ontwerpfilosofie.
Olympus maakt bv een compromisloze f2.8 40-150 zoomlens. (en een F4 versie die lichter is) (en een f3.5-5.6 versie die lichter én goedkoper is).
Panasonic biedt dan een 35-100 F2.8 - dus zelfde diafragma, minder zoom maar 1/3e van het gewicht.
En een 50-200 maar dan weer geen constant diafragma over het hele zoombereik.
Er is dus echt wat te kiezen.
Het is echt een volwassen ecosysteem. Met een tweedehands markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
g0tanks schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Nikon Z heeft inderdaad een beperkt lensaanbod, maar hoe erg is dat in de praktijk?

Ik heb een Nikon Z6 en gebruik 95% van de tijd dezeflde lens (een 24-70mm f/4).
Goed punt, ik swap ook amper.. Al moet ik zeggen dat de gedachte dat er altijd nog een (niet te zware) wel fijn is ;) Maar goed een keer een duurdere lens is natuurlijk ook niet een ramp, betekent alleen dat de grens wat verder is.
Archer_VC10 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:41:
Het is vooral het DX aanbod voor de Z-mount wat erg beperkt is
Precies, + het nieuws van gisteren met de nieuwe lenzen is natuurlijk ook niet verkeerd. Er zijn iig genoeg voor full frame... alleen zwaarder + duurder.
Teun_2 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Olympus deelt een lensmount (micro four thirds) met Panasonic. Er zijn wel wat fabrikanten die voor deze mount lenzen maken. Er staan er 219 in de pricewatch. Het systeem is vooral heel erg interessant als je wat meer lenzen wil meenemen. Ze zijn een stuk kleiner dan voor andere systemen. Kleine primes zijn een fantastische match.
Keuze zat dus, en dat het kleiner is, is natuurlijk al helemaal mooi meegenomen. Maar hoe zit het met de kwaliteit van de lenzen zelf? Ik ben zelf nog nooit met een Olumpus (of Panasonic overigens) in aanraking geweest.
Tarquin schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Ja maar lenzen kosten gewoon tijd om te ontwikkelen, een productie voor op te zetten en dan te produceren.
Er worden enkele lenzen per jaar geïntroduceerd dus 7 is niet gek. Voor een vrij nieuw systeem.

[...]

Je hebt een cropfactor dus wat op full frame 50mm is, doe je op M4/3 met een 25 mm lens.

Het is echt een volwassen ecosysteem. Met een tweedehands markt.
Goed punt, daar heb ik ook niet echt bij stil gestaan. Daarnaast ook goed om te weten dat beide fabrikanten het op een andere manier benaderen...

Ik denk dat ik maar naar een showroom ga om ook de olympus in handen te hebben (net zoals de Nikon) en kijken wat ik er van vind, hoe de menus zijn en hoe het in de hand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
Afgelopen weekend heb ik blogs, videos en andere websites bekeken en vaak kwam MFT naar voren wanneer het over reizen ging.

Ik heb de Olympus E-M1 III vergeleken met de A6400, en hoewel de body een stuk groter is, is het geheel een stuk kleiner wanneer ik het samen met een aantal lenzen vergelijk.

Echter: in tegenstelling tot wat ik vooral bij Sony lenzen zag zie ik vrij weinig algemene aanbevelingen voor lenzen, wat zijn een aantal aanbevolen lenzen. Hierboven staat een lijst met een aantal lenzen die dezelfde range hebben (nogmaals dank daarvoor @Tarquin), maar welke zou qua kwaliteit en functionaliteit overeenkomen met bijvoorbeeld de Tamron 17-70, Sigma 18-50 of de standaard kitlens? In andere woorden: wat is een go-to lens die daar ongeveer mee overeenkomt? Ik heb hiervoor redelijk veel artikelen over vooral het e-mount platform gelezen en vroeger heel veel Nikon F waar ik heel veel reviews e.d. voor gelezen heb maar eigenlijk nooit gekocht heb :+).

Hierboven is al aangegeven dat je de focal length x 2 moet doen om de full frame equivalent te krijgen ( wat ik om een 1 of andere reden moeilijker vind dan asp-c -> full :+) ). Aangezien het sensor een stuk kleiner is dan FF / asp-c, betekent dit dan ook dat de sluitertijd langer moet / iso een stuk hoger om dezelfde belichting te krijgen?

Ik heb helaas nog niet een plek hier in de buurt kunnen vinden waar ze volgens de website een M1.III en een A6X00 als showmodel hebben... Misschien moet ik dan toch maar een trip naar een andere regio maken waar ze tweedehands in de winkel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:22
Joesv schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 01:57:
Aangezien het sensor een stuk kleiner is dan FF / asp-c, betekent dit dan ook dat de sluitertijd langer moet / iso een stuk hoger om dezelfde belichting te krijgen?
Nee, dat heeft de fabrikant al voor jou gedaan.
Iso 200 of mft is vergelijkbaar met iso 800 op ff.
Dezelfde iso waarde, f-stop en sluitertijd geven daardoor op elke camera dezelfde belichting.
maar welke zou qua kwaliteit en functionaliteit overeenkomen met bijvoorbeeld de Tamron 17-70, Sigma 18-50 of de standaard kitlens?
De mft equivalent voor de Tamron 17-70 F/2,8 zal iets van een 12-50mm F/2,0 zijn. Die bestaat niet, maar deze komt daar het dichts bij in de buurt. Is één stopje minder lichtsterk: uitvoering: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO
Review: https://www.opticallimits.com/m43/862_oly1240

[ Voor 37% gewijzigd door wappiewappie op 28-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik zit eigenlijk in dezelfde zoektocht en de laatste weken enorm veel reviews gelezen en bekeken. Ging alle kanten op; crop, fullframe, verschillende merken en modellen. Zat heel erg op Fuji modellen zoals de X-S10 of eventueel de nieuwe X-S20, maar moet zeggen dat ik nu (ook) uit kom op de Sony A6400 + 18-135mm lens. Sony lijkt ongeevenaard als het gaat om autofocus. De 18-135mm komt er ook heel goed af, bv hier in de top 10 van allround reiszoom objectief: https://www.frankwandelt....ven-voor-je-spiegelreflex

En ik raakte vooral enthousiast bij het kijken van A6400 video's op dit kanaal:
https://www.youtube.com/@CurtisPadley/search?query=a6400

O.a. bij Coolblue krijg je nog extra 100,- kassakorting en als je gebruik maakt van CashbackXL gaat er nog weer 3% extra vanaf (dat krijg je als tegoed op je CashbackXL account). Kom je net onder de 1200,- uit.

Mijn twijfel zit hem nog in de missende IBIS. Ik lees wel vaak dat stabilisatie in de lens meer waard is dan in body. Als je ook lenzen wil gebruiken zonder stabilisatie is het een ander verhaal, maar ik vermoed dat die 18-135mm er bij mij het grootste deel op zit.

Last but not least, er komen binnenkort weer nieuwe Sony modellen aan, waarschijnlijk ook een A6700. Maar die komt te laat voor de zomervakantie en daarnaast kan je dan altijd blijven wachten op iets nieuwers :)

Ik zou niet zo goed weten welke gelijkwaardige set ik van een ander merk zou krijgen voor rond de 1200,- ?

[ Voor 13% gewijzigd door bsmpower op 28-06-2023 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bsmpower schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:00:

Ik zou niet zo goed weten welke gelijkwaardige set ik van een ander merk zou krijgen voor rond de 1200,- ?
Canon R10+18-150 kost na cashback iets van 1280€.
uitvoering: Canon EOS R10 + RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM-lens Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
wappiewappie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:07:
[...]

Nee, dat heeft de fabrikant al voor jou gedaan.
Iso 200 of mft is vergelijkbaar met iso 800 op ff.
Dezelfde iso waarde, f-stop en sluitertijd geven daardoor op elke camera dezelfde belichting.
Kijk, dat scheelt! Lekker makkelijk dus :)
wappiewappie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:07:

De mft equivalent voor de Tamron 17-70 F/2,8 zal iets van een 12-50mm F/2,0 zijn. Die bestaat niet, maar deze komt daar het dichts bij in de buurt. Is één stopje minder lichtsterk: uitvoering: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO
Review: https://www.opticallimits.com/m43/862_oly1240
Thanks, en al helemaal voor de review. Is een mooi startpunt!
bsmpower schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:00:
Last but not least, er komen binnenkort weer nieuwe Sony modellen aan, waarschijnlijk ook een A6700. Maar die komt te laat voor de zomervakantie en daarnaast kan je dan altijd blijven wachten op iets nieuwers :)
Volgens verscheidende websites is het een opvolger voor de a6600... oftewel: ver buiten mijn price range ;). Wel een goed iets om in het achterhoofd te houden tijdens het maken van een keuze, voor hetzelfde geld zijn er mensen die een upgrade willen hebben van hun huidige camera.

De zomer vakantie is op zich geen ramp, hoewel ik een weekje wegga, ben ik pas later dit jaar van plan om een tijdje weg te zijn. Zou mooi zijn als ik tijdens die week een nieuwe camera heb, maar geen probleem. Ik kan altijd nog mijn D3300 meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer niet alles door te beredeneren, slechte camera's zijn er niet de kosten zitten in je glas. Dan zijn er nog overwegingen als wil ik alles nieuw of ben je een 2e hands koper. Ben je het laatste dan is het handig te kijken naar het 2e hands aanbod wat er is. Voor de ene lensvatting is het aanbod veel groter dan het andere.
Je vindt video belangrijk, kijk dan naar een camera met interne stabilisatie. Verder is het belangrijkst wat vindt jij prettig werken!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
Frogmen schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:53:
Probeer niet alles door te beredeneren, slechte camera's zijn er niet de kosten zitten in je glas.
Dan zijn er nog overwegingen als wil ik alles nieuw of ben je een 2e hands koper. Ben je het laatste dan is het handig te kijken naar het 2e hands aanbod wat er is. Voor de ene lensvatting is het aanbod veel groter dan het andere.
Je vindt video belangrijk, kijk dan naar een camera met interne stabilisatie. Verder is het belangrijkst wat vindt jij prettig werken!
Liefste nieuw, al kwam ik een aantal tweedehandse body's voor de E-M1.III bij webshops tegen. Het probleem van tweedehands is dat ik nu niet in staat ben om in te schatten wat wel / niet goed is. Bij particulier zou ik er op zich ook geen probleem mee hebben, ik heb zowel marktplaats als v&a hier in de gaten gehouden en zal het in de gaten houden. Mocht het niet een stuk goedkoper zijn om het tweedehands te halen, ga ik uiteraard voor nieuw. Een nieuw product uit de verpakking halen is natuurlijk geweldig :D

En goed punt over de camera's en glas, van het glas was ik me al bewust maar qua camera's zit je al snel op het punt dat het niet veel meer uitmaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Nu online
Je moet een beetje geluk hebben met 2e hands spul. Ik heb ooit een X-T20 kunnen kopen voor een scherp bedrag. Diegene had volgens mij niet erg door wat het nog waard was en fotografeerde er nooit mee. Was daadwerkelijk als nieuw. Maar heb ook een keer een camera gekocht waarbij ik er pas later achterkwam dat ik vlekjes op de foto had. Die waren pas zichtbaar vanaf ong F/8 en alleen op een heldere lucht of witte muur. Kreeg het niet meer weg ook... Maar dat zijn dingen die je kan testen bij de verkoper, zou om die reden ook niet meer zo snel een camera 2e hands kopen (online dan he).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
Ik koop precies om die reden ook liever niet tweedehands producten online en dat het verzonden wordt. Misschien bij een tweedehands winkel dat ik het risico wel wil lopen maar ik ga er toch liever heen.

Goeie tip trouwens, een foto van een witte muur maken en dan bekijken of er vlekken of andere narigheden te zien zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
  • Nu online
Joesv schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:18:
Ik koop precies om die reden ook liever niet tweedehands producten online en dat het verzonden wordt. Misschien bij een tweedehands winkel dat ik het risico wel wil lopen maar ik ga er toch liever heen.

Goeie tip trouwens, een foto van een witte muur maken en dan bekijken of er vlekken of andere narigheden te zien zijn.
Met een hoog diafragma! Dan valt het pas op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Joesv schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:18:

Al mijn gear is 2e hands maar we altijd opgehaald (gaat toch om veel geld) super goede ervaringen mee.
Met mijn D500 werd al gemeld sensor is vuil, kreeg zelfs netjes korting om hem te laten reinigen. Die heeft mij toen niet veel gekost. Maar op laten sturen zou ik nooit doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:40:
[...]

Al mijn gear is 2e hands maar we altijd opgehaald (gaat toch om veel geld) super goede ervaringen mee.
Met mijn D500 werd al gemeld sensor is vuil, kreeg zelfs netjes korting om hem te laten reinigen. Die heeft mij toen niet veel gekost. Maar op laten sturen zou ik nooit doen.
Dat sowieso, en naar mijn gevoel kan je redelijk snel zien of het foute boel is. Aan de andere kant, ik kan nog niet inschatten of het wel goed is. Dus dat wordt sowieso een gevalletje "trust your gut".

Dank iedereen voor de suggesties, ik duik mijn rabbit hole(s) weer in :D !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Waarom geen A6100 i.p.v. de A6400? Het enige wat ik kan bedenken is dat de A6400 een weather seal heeft een een betere kwaliteit viewfinder.

Voor de rest zit er weinig verschil in en bij Cameranu.nl is die met kit lens 689,- euro.

Overige geld wat je bespaard, kan je weer uitgeven aan een lens of andere dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
Knamix schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:17:
Waarom geen A6100 i.p.v. de A6400? Het enige wat ik kan bedenken is dat de A6400 een weather seal heeft een een betere kwaliteit viewfinder.

Voor de rest zit er weinig verschil in en bij Cameranu.nl is die met kit lens 689,- euro.

Overige geld wat je bespaard, kan je weer uitgeven aan een lens of andere dingen :)
Het is inderdaad de weather sealing (en naast de viewfinder zijn ze als het goed is tot zover ik weet identiek). Ben bij best wel veel watervallen geweest waar de hele omgeving nat was van de waterdruppels; ik was altijd bang dat mijn camera schade zou oplopen door die druppels (waarschijnlijk compleet onterecht) en die plastic hoezen voor in de regen vond ik net iets te overdreven :+ . Dat gezegd te hebben, ik zou ze natuurlijk wel gebruiken als het redelijk regent, weather sealing of niet.
Pagina: 1