Hoe hoog mag een schutting naast een oprit zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.363 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:45
had een vraagje hoe hoog mag je een schutting/erfafscheiding maken tussen de oprit van mijn huis en de buren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58

dragonhaertt

@_'.'

Wat had je zelf al gevonden?
Kan je dat niet gewoon bij je gemeente vragen?
Welke gemeente gaat het überhaupt over?

Volgens mij kunnen dit soort regels nogal verschillen afhankelijk van de gemeente.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 21:55
Hoogte van erfafschijding is doorgaans vastgelegd in the welstandsnota van jouw gemeente.
Meestal 200cm, maar ik zou het vooraf opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:02
Vullisbak schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:17:
Hoogte van erfafschijding is doorgaans vastgelegd in the welstandsnota van jouw gemeente. Meestal 200cm, maar ik zou het vooraf opzoeken.
Dat is meestal alleen voor de achterzijde van een perceel. Aan de voorzijde zijn meestal afwijkende hoogtes. Je kan dat vinden bij het bestemmingsplan via de website ruimtelijke plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Voor het huis, dus voor de gevel is maximaal één meter. Daar achter maximaal twee. De APV kan nog speciale condities bevatten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:15
Dat verschilt per gemeente en soms zelf per wijk. Check even bij je gemeente. En de reden waarom je deze gaat plaatsen is niet gegeven. Maar wellicht ook handig om vooraf even met de buren te bespreken. KAn me namelijk wel voorstellen dat het opeen anders gaat worden bij het uitrijden van de oprit. Zo een afscheiding kan namelijk ook wel het zicht blokkeren.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:53
Afhankelijk van je gemeente kan er onderscheid worden gemaakt tussen 'harde' afscheiding en 'zachte' (muur / schutting i.t.t. begroeiing).

Zou het vooral met je buren bespreken, want mochten ze het er niet mee eens zijn, moet je de afscheiding op jouw kant van de grens zetten (i.p.v. op de grens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
dragonhaertt schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:16:
Wat had je zelf al gevonden?
Kan je dat niet gewoon bij je gemeente vragen?
Welke gemeente gaat het überhaupt over?

Volgens mij kunnen dit soort regels nogal verschillen afhankelijk van de gemeente.
gemeente Rheden wat ik zelf al gevonden heb is 1 meter maar dat is dan voor de voorzijde van het huis

over een oprit of tussen de oprit in dit geval kan ik niks vinden
Sparkiee schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:19:
Maar wellicht ook handig om vooraf even met de buren te bespreken. KAn me namelijk wel voorstellen dat het opeen anders gaat worden bij het uitrijden van de oprit. Zo een afscheiding kan namelijk ook wel het zicht blokkeren.
zou ik ook graag willen maar mijn buurvrouw is gisteren gaan hemelen :'( heeft daar niks mee te maken btw was het sowieso van plan geweest :)

[ Voor 32% gewijzigd door bie100 op 21-06-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FirePuma142 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:19:
Voor het huis, dus voor de gevel is maximaal één meter. Daar achter maximaal twee. De APV kan nog speciale condities bevatten.
@bie100

check wat FirePuma hier zegt; de APV stelt vaak nog eisen aan de hooge van schuttingen en heggen, vooral als dit vanuit verkeersveiligheid noodzakelijk is.

Een voorbeels hiervan is een huis waarbij de voortuin en de begroeing/schutting uitzichtbelemmerend werkt voor verkeersdeelnemers.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-04 23:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De één meter is veelal vanaf de voorzijde woning. Tussen twee opritten, zou het kunnen zijn dat je helemaal niets mag plaatsen. Je mag in ieder geval de schutting niet zomaar op de erfgrens plaatsen, dat kan alleen in samenspraak met de buren.

De vraag is blijft er dan uberhubt voldoende ruimte over om nog als oprit te dienen. Je geeft niet aan wat de reden van de schutting is en wat je exact met de ruimte wilt doen. Als je deze ruimte bij een tuin aan wilt trekken, goed mogelijk dat dit niet is toegestaan.

Bij mij in de wijk heeft elke, hoekwoning, tweeondereenkap en vrijstaande woning de verplichting minimaal ruimte te reserveren om twee auto's te kunnen parkeren op eigen terrien.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Fraggert schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:29:
[...]

@bie100

check wat FirePuma hier zegt; de APV stelt vaak nog eisen aan de hooge van schuttingen en heggen, vooral als dit vanuit verkeersveiligheid noodzakelijk is.

Een voorbeels hiervan is een huis waarbij de voortuin en de begroeing/schutting uitzichtbelemmerend werkt voor verkeersdeelnemers.
die zal ik wel opvragen en bekijken
_Dune_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:30:
De één meter is veelal vanaf de voorzijde woning. Tussen twee opritten, zou het kunnen zijn dat je helemaal niets mag plaatsen. Je mag in ieder geval de schutting niet zomaar op de erfgrens plaatsen, dat kan alleen in samenspraak met de buren.

De vraag is blijft er dan uberhubt voldoende ruimte over om nog als oprit te dienen. Je geeft niet aan wat de reden van de schutting is en wat je exact met de ruimte wilt doen. Als je deze ruimte bij een tuin aan wilt trekken, goed mogelijk dat dit niet is toegestaan.

Bij mij in de wijk heeft elke, hoekwoning, tweeondereenkap en vrijstaande woning de verplichting minimaal ruimte te reserveren om twee auto's te kunnen parkeren op eigen terrien.
er staat al een schutting tussen toen ik er ging wonen al 15 jaar geleden ,het plan is om het hoger te maken aan het begin van de oprit

de situatie in nu dat die van laag naar hoog gaat hij loopt alleen niet door voor de draai dat blijft dan gewoon zo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:26

JdM

Humbled

Daarbij gaat het in de regelgeving niet om de voorgevel, maar om de voorgevelrooilijn. Het kan daarmee in gevallen betekenen dat de 1 meter hoogte tot verder terug moet worden gehandhaafd dan de lijn van de voorgevel.
Zonder situatieschets is over de voorgevelrooilijn geen uitsluitsel te geven. Als het hier om een schutting gaat tussen twee woningen in een rij, dan zal de voorgevel waarschijnlijk ook voorgevelrooilijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

In principe schrijft de wet maximaal 2 meter voor een schutting vanaf de voorgevel van jouw gevel naar achteren toe, en 1 meter ervoor. Onder een schutting verstaat men een ondoorzichtig bouwwerk van steen of hout, maar in de praktijk kan metaal of kunststof ook werken tot dat doel, de tekst in de wet is al wat ouder gok ik.

Zoals anderen al schrijven kan het zijn dat de plaatselijke verordening van jouw gemeente anders voorschrijft, dus je moet beide wetten bij elkaar leggen.

Let er ook bij op dat beide buren in het beginsel samen verantwoordelijk zijn, maar dan dus ook samen bepalen wat er komt te staan en samen betalen (ieder 50% van de kosten). Dit is een wettelijke plicht waar je je buren via een kort geding toe kunt dwingen indien ze onwelwillend zijn, tenzij bijzondere omstandigheden zal de rechter dit toekennen (maar IANAL enzo).

Als de schutting op de erfgrens terecht komt is hij automatisch eigendom van beide buren, ongeacht wie gezet of betaald heeft. Wil je dit niet dan staat het je vrij om op eigen kosten een schutting op eigen grond te zetten waar de buren dan niks over te zeggen hebben en ook niks aan mogen doen (schilderen, dingen eraan hangen etc). Belangrijk is dat je, indien je hiervoor kiest, duidelijk weet dat een eventuele afstand van deze nieuwe schutting tot de erfgrens kan verjaren, en dus na 10 of 20 jaar in bezit komt van de buren en uiteindelijk jouw schutting de nieuwe erfgrens word. Dit kun je simpel voorkomen door e.e.a. vast te leggen maar ook gewoon door de buren toestemming te verlenen om die grond (ook al gaat het om centimeters) te gebruiken. Dit kan mondeling, maar schriftelijk is simpeler. De buren moeten jou ladderrecht verlenen om je in staat te stellen die schutting te plaatsen en te onderhouden.

(Ik heb er helaas ervaring mee opgedaan, don't ask :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
HTT-Thalan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:51:
In principe schrijft de wet maximaal 2 meter voor een schutting vanaf de voorgevel van jouw gevel naar achteren toe, en 1 meter ervoor. Onder een schutting verstaat men een ondoorzichtig bouwwerk van steen of hout, maar in de praktijk kan metaal of kunststof ook werken tot dat doel, de tekst in de wet is al wat ouder gok ik.

Zoals anderen al schrijven kan het zijn dat de plaatselijke verordening van jouw gemeente anders voorschrijft, dus je moet beide wetten bij elkaar leggen.

Let er ook bij op dat beide buren in het beginsel samen verantwoordelijk zijn, maar dan dus ook samen bepalen wat er komt te staan en samen betalen (ieder 50% van de kosten). Dit is een wettelijke plicht waar je je buren via een kort geding toe kunt dwingen indien ze onwelwillend zijn, tenzij bijzondere omstandigheden zal de rechter dit toekennen (maar IANAL enzo).

Als de schutting op de erfgrens terecht komt is hij automatisch eigendom van beide buren, ongeacht wie gezet of betaald heeft. Wil je dit niet dan staat het je vrij om op eigen kosten een schutting op eigen grond te zetten waar de buren dan niks over te zeggen hebben en ook niks aan mogen doen (schilderen, dingen eraan hangen etc). Belangrijk is dat je, indien je hiervoor kiest, duidelijk weet dat een eventuele afstand van deze nieuwe schutting tot de erfgrens kan verjaren, en dus na 10 of 20 jaar in bezit komt van de buren en uiteindelijk jouw schutting de nieuwe erfgrens word. Dit kun je simpel voorkomen door e.e.a. vast te leggen maar ook gewoon door de buren toestemming te verlenen om die grond (ook al gaat het om centimeters) te gebruiken. Dit kan mondeling, maar schriftelijk is simpeler. De buren moeten jou ladderrecht verlenen om je in staat te stellen die schutting te plaatsen en te onderhouden.

(Ik heb er helaas ervaring mee opgedaan, don't ask :P).
nou goed hij komt op eigen grond te staan,maar als aan gegeven er staat al een schutting tussen . het enige wat ik wil is er een hogere plaatsen de oude schutting wordt ook niet verwijdert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:52
bie100 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:00:
[...]

nou goed hij komt op eigen grond te staan,maar als aan gegeven er staat al een schutting tussen . het enige wat ik wil is er een hogere plaatsen de oude schutting wordt ook niet verwijdert
Als de huidige schutting van laag naar hoog loopt zou het mij weinig verbazen als dat gedaan is om aan de wetgeving / gemeentelijke eisen te voldoen. Ik zou er dus zeker rekening mee houden dat hoger niet mag (zeker als de hoogte nu +- 1 meter is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]nou goed hij komt op eigen grond te staan,maar als aan gegeven er staat al een schutting tussen . het enige wat ik wil is er een hogere plaatsen de oude schutting wordt ook niet verwijdert
Wat jij wilt doet niet ter zake. Het gaat er om wat er mag.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Dennism schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Als de huidige schutting van laag naar hoog loopt zou het mij weinig verbazen als dat gedaan is om aan de wetgeving / gemeentelijke eisen te voldoen. Ik zou er dus zeker rekening mee houden dat hoger niet mag (zeker als de hoogte nu +- 1 meter is).
ja in het begin is die 1 meter op het eind meer dan 2
Yaksa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:08:
[...]

tja dat was de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Niet helemaal. Dat ligt er aan of er iemand klaagt en/of hoe alert de gemeente is en/of hoe erg in het zicht/in de loop die schutting staat. Zo heb ik een buurman die jaren geleden een illegaal hoge schutting aan de voorkant heeft geplaatst. Dat ding zie ik er de komende jaren ook nog wel staan.

Maar goed, geen garantie natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 21-06-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
bie100 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:26:
[...]
gemeente Rheden wat ik zelf al gevonden heb is 1 meter maar dat is dan voor de voorzijde van het huis

over een oprit of tussen de oprit in dit geval kan ik niks vinden
Uit deze twee zinnen lijkt te volgen dat je denkt dat iedereen begrijpt hoe de situatie bij jou in elkaar steekt. Sommige mensen hebben namelijk een oprit aan 'de voorzijde'.

Ik denk dat het handig is om een schematische tekening toe te voegen zodat het duidelijker wordt waar je wat wil plaatsen. Sommige mensen plaatsen een foto, maar dat is uiteraard wel herleidbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Heb je deze check al gedaan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Zie ook deze (relatief oude) brochure:

https://www.rijksoverheid...f-en-perceelafscheidingen

[ Voor 6% gewijzigd door Real op 21-06-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:30
[...]

Een heg is verreweg de makkelijkste maas in de wet.
Of nog beter een aantal hoge struiken.

Worden elk jaar hoger, je kan zelf snoeien zoals je wil qua hoogte en breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Roenie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:13:
[...]Niet helemaal. Dat ligt er aan of er iemand klaagt en/of hoe alert de gemeente is en/of hoe erg in het zicht/in de loop die schutting staat. Zo heb ik een buurman die jaren geleden een illegaal hoge schutting aan de voorkant heeft geplaatst. Dat ding zie ik er de komende jaren ook nog wel staan.
Ik denk niet dat het hier de bedoeling is dat we TS gaan adviseren hoe hij (misschien wel illegaal) een schutting mag gaan plaatsen zonder dat de gemeente er achter komt of zonder dat hij klachten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
FRANQ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:17:
[...]Een heg is verreweg de makkelijkste maas in de wet.
Zonder overzichtstekening is dat niet in te schatten.
Struiken kunnen verkeersbelemmerend werken op kruisingen en bij overhangen over trottoirs voetgangers hinderen. Beide situaties dienen door de eigenaar voorkomen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
[...]

Gaat dat wel lekker als je de oude schutting wil laten staan, zoals TS van plan lijkt?

Ik zie hier in de regio ook wel eens mensen met struiken tegen een bestaande schutting aan, maar echt heel lekker voor de struiken lijkt dat niet te zijn (altijd veel 'bederf' aan de schutting kant) en kost ook veel ruimte op TS zijn perceel, waardoor afhankelijk van de situatie de oprit mogelijk ook niet goed meer gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Yaksa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Zonder overzichtstekening is dat niet in te schatten.
Struiken kunnen verkeersbelemmerend werken op kruisingen en bij overhangen over trottoirs voetgangers hinderen. Beide situaties dienen door de eigenaar voorkomen te worden.
Dat vind de gemeente hier veiliger :F
Volgens hun haalt het de snelheid eruit.

Realiteit is dat ik met de neus van mijn auto al een stuk de kruisende weg op moet voordat ik linksaf kan kijken.
Het is een hele drukke straat, en het gaat een keer fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
ja net

U hebt de check gedaan voor Erf- of perceelafscheiding plaatsen. De uitkomst hiervan is:

Bouwen: Geen omgevingsvergunning nodig.
[...]

ben eerlijk gezegd niet van het snoeien :) ( zeg maar lui)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:05
Roenie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:13:
[...]
Niet helemaal. Dat ligt er aan of er iemand klaagt en/of hoe alert de gemeente is en/of hoe erg in het zicht/in de loop die schutting staat. Zo heb ik een buurman die jaren geleden een illegaal hoge schutting aan de voorkant heeft geplaatst. Dat ding zie ik er de komende jaren ook nog wel staan.

:? Zo kan je alles wel rechtpraten wat krom is. Dat je buurman ermee wegkomt betekent niet dat het mag, alleen dat 'ie geluk heeft gehad, tot nu toe.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Dennism schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Gaat dat wel lekker als je de oude schutting wil laten staan, zoals TS van plan lijkt?

Ik zie hier in de regio ook wel eens mensen met struiken tegen een bestaande schutting aan, maar echt heel lekker voor de struiken lijkt dat niet te zijn (altijd veel 'bederf' aan de schutting kant) en kost ook veel ruimte op TS zijn perceel, waardoor afhankelijk van de situatie de oprit mogelijk ook niet goed meer gebruikt kan worden.
Tsja,

Maar een struik of zuilvorm krijg je geen gedoe mee over de hoogte.
Het is gewoon beplanting wat groeit.

Een schutting is een bouwwerk, en dan handhaven ze veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
FRANQ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:27:
[...]

Tsja,

Maar een struik of zuilvorm krijg je geen gedoe mee over de hoogte.
Het is gewoon beplanting wat groeit.
Is dat wettelijk zo? Hier in de buurt is volgens mij als meermaals mensen gewoon verplicht bij te snoeien zodat ook beplanting niet over de voorgeschreven hoogte gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dennism schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:32:
[...]

Is dat wettelijk zo? Hier in de buurt is volgens mij als meermaals mensen gewoon verplicht bij te snoeien zodat ook beplanting niet over de voorgeschreven hoogte gaat.
Dat zal dan toch echt lokaal geregeld moeten zijn. Dus dan is er hoe dan ook niets "wettelijks", hooguit plaatselijke bepalingen.
"Over het algemeen" mag een schutting voor de voorgevelrooilijn niet hoger zijn dan 1 meter. Die beperking geld niet voor een heg of haag. Toen wij dit huis kochten hadden we zelfs een haag van 3 meter. Inmiddels al een paar keer goed gesnoeid en nu weer op "normale hoogte".

Ik zie tegenwoordig soms bij nieuwbouw nogal "rare bepalingen" over de inrichting van het perceel voorbijkomen, dus het zou me ook weer niet verbazen.... Heb zelfs al voorbij zien komen dat mensen een bepaalde heg moesten handhaven en onderhouden in de voortuin..... of ze dat nou mooi vonden of niet. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-06-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:46:
Heb zelfs al voorbij zien komen dat mensen een bepaalde heg moesten handhaven en onderhouden in de voortuin..... of ze dat nou mooi vonden of niet. :)
Dat principe kennen wij hier ook in bepaalde wijken, waar dit zelfs geregeld is in VVE per straat (of soort van, zal denk ik geen echte VVE zijn) enkel voor het groen in de straat, die dan 2-3 jaarlijks de boel verplicht laten onderhouden zoals het in de akte staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

bie100 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:26:
[...]

ja net

U hebt de check gedaan voor Erf- of perceelafscheiding plaatsen. De uitkomst hiervan is:

[...]

ben eerlijk gezegd niet van het snoeien :) ( zeg maar lui)
Dan bereik je toch precies je doel? Een hoge erfafscheiding _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
bie100 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:26:
[...]ja net
[...]
Heb die check net ook gedaan (voor de gemeente Rheden). Uitkomst: Vergunningsplichtig.

Overigens, er is een 'Notitie erf- en perceelsafscheidingen' voor de Gemeente Rheden.
In navolging van de actualisatie van de bestemmingsplannen is een 1ste algehele herziening
opgesteld welke in januari 2011 in werking is getreden.
Erf- en perceelsafscheidingen zijn onlosmakelijk verbonden met de karakteristiek van een
woonomgeving. Ter vergroting van de individuele woonbeleving worden afscheidingen opgericht
om de privacy als onderdeel van het woongenot te vergroten. Desalniettemin zijn aan de
oprichting van dergelijke bouwwerken regels verbonden om het algemene woon- en leefklimaat
van woonomgevingen niet aan te tasten als gevolg van het vergroten van het woongenot op
individueel niveau.

Ik zou die ook even helemaal (bovenstaande is de aanhef) nalezen en contact opnemen met de gemeente zelf om zekerheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Hann1BaL schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Dan bereik je toch precies je doel? Een hoge erfafscheiding _/-\o_
ja ach hoog 40 cm hoger moet te doen zijn :)
Yaksa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:08:
[...]

Ik zou die ook even helemaal (bovenstaande is de aanhef) nalezen en contact opnemen met de gemeente zelf om zekerheid te krijgen.
ja de gemeente ga ik zeker vragen hoe het zit voor de zekerheid

[ Voor 39% gewijzigd door bie100 op 21-06-2023 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Als je op deze site je adres invult, dan kun je zien welke bestemming(en) je perceel heeft en welke bestemmingsplannen er zijn.

https://www.ruimtelijkeplannen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:26:
[...]

:? Zo kan je alles wel rechtpraten wat krom is. Dat je buurman ermee wegkomt betekent niet dat het mag, alleen dat 'ie geluk heeft gehad, tot nu toe.
Ik beweer ook niet dat het wettelijk mag. Alleen dat regels niet altijd gehandhaafd worden. En als je schutting 1,20 in plaats van 1 meter is en niet 2 meter hoog dat is natuurlijk ook wel een ander geval. De TS weet zelf vast wel in wat voor type gemeente hij-zij woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 19:05
Roenie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:12:
[...]

Ik beweer ook niet dat het wettelijk mag. Alleen dat regels niet altijd gehandhaafd worden.
Mijn punt blijft precies hetzelfde. Als iemand iets anders vraagt, bijvoorbeeld 'mag dit of is dit fraude?' en daar wordt op gereageerd met 'dat mag niet, want dat is fraude', dan zou jij daar toch ook niet op reageren met 'nou, dat is niet helemaal waar, want soms kom je ermee weg!'..?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Mijn punt blijft precies hetzelfde. Als iemand iets anders vraagt, bijvoorbeeld 'mag dit of is dit fraude?' en daar wordt op gereageerd met 'dat mag niet, want dat is fraude', dan zou jij daar toch ook niet op reageren met 'nou, dat is niet helemaal waar, want soms kom je ermee weg!'..?
Ik reageerde niet op de vraag of iets mag of niet, maar op de volgende posting:
[...]

Waarbij ik aangeef dat wat je wilt wel degelijk leidraad kan zijn. Regels zijn soms van rubber of worden niet gehandhaafd. En als je dat risico wilt lopen kan het een optie zijn. Wellicht ben jij roomser dan de paus maar misschien is de TS bereid om de randjes op te zoeken of daar zelfs iets overheen te gaan. Zolang de consequenties te dragen zijn moet iemand dat zelf weten vind ik. Een hogere schutting dan toegestaan is niet per definitie een probleem. We hebben hiet hier immers niet over een halszaak. Maar goed, ik ben op dat gebied wat pragmatischer ingesteld en dat iets niet mag of hoort beoordeel ik per geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je moet niet denken in voor het huis en achter het huis je moet denken in voorerfgebied en achtererfgebied, even de "toets" doen en je weet waar wat stopt en begint. Vergunningsvrij is 2 meter hoog in het achtererfgebied en 1 meter hoog voorerf gebied. Al het andere is bijna overal vergunningsplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Roenie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:31:
[...]maar misschien is de TS bereid om de randjes op te zoeken of daar zelfs iets overheen te gaan.
TS heeft al aangegeven bij de gemeente navraag te doen over wat er mogelijk is en is dus waarschijnlijk niet van plan om de randjes op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:08
Het gaat hier om een uitrit voor een auto. Dat betekent dat je vanaf de uitrit goed zicht moet hebben over kruisend verkeer op stoep en straat. Met een schutting hoger dan 2m zie je niks aankomen. Dat kan behoorlijk gevaarlijk zijn in een woonwijk. Ik denk dat je niet hoger mag dan 1m (is al best zichtontnemend) en ik vermoed dat handhaving vrij snel aanbelt als je er een schutting van 2 m hoog neerzet.

Als je denkt dat dit overdreven is/wel zal meevallen: een familielid in een rolstoel is onlangs in het ziekenhuis beland met hersenletsel, omdat automobilist en hij elkaar niet konden zien door een te hoge heg op de hoek van een straat. Bewoner is aansprakelijk. Die rolstoel kan ik jouw geval ook een kinderwagen of kind op driewieler zijn. Doe het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 20:35

paQ

Verkeer speelt geen issue als je aanhoudt wat @twain4me net schrijft.
Op je achtererf mag het 2m hoog zijn. Dat achtererf begint op 1m achter je voorgevelrooilijn mits je niet in een hoekwoning woont en je aan de (2e) straatkant je oprit hebt. Ws. niet gezien je je wilt afscheiden van de oprit van je buur.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Toke_gt schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:29:
. Met een schutting hoger dan 2m zie je niks aankomen. Dat kan behoorlijk gevaarlijk zijn in een woonwijk. Ik denk dat je niet hoger mag dan 1m (is al best zichtontnemend) en ik vermoed dat handhaving vrij snel aanbelt als je er een schutting van 2 m hoog neerzet.
nee ik hou dan anderhalve meter vrij wat nu ook al zo is dus het belemmert niet het zicht en 2 meter wordt het dan ook niet 1 meter 40 is de bedoeling

en daarbij als ze van de oprit af rijden hebben ze meer last van hun eigen muur dan van mijn schutting wat dat betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jouw buurvrouw is gaan hemelen en er staat nu al een schutting op de erfgrens, dan is die mandelig. Dan zul je dus moeten wachten tot er een nieuwe bewoner is en hopen dat die er aan mee wil werken :)

Wil je daar niet op wachten, moet je aan de diverse eisen van je gemeente voldoen (die kun je checken) en zet je hem er tegenaan.

Persoonlijk zou ik lekker even wachten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Zoiets hadden wij al door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
The Eagle schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:36:

Persoonlijk zou ik lekker even wachten :)
ja dat kan ook maar goed je weet niet hoe die zijn en of ze het willen
BFmango schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:37:
[...]

Zoiets hadden wij al door :)
gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je weet idd niet hoe die zijn en wat ze willen, maar als ie op de erfgrens staat is de boel mandelig en heb je daar weinig keuze in.
Als optie: Je zou de erven kunnen bellen (wel even netjes condoleren) en vragen hoe ze er in staan en of ze bezwaar hebben. Ik gok niet dat ze mee zullen betalen ;) En als ze het snel willen verkopen zullen ze er ook niet op zitten te wachten dat jij nog even gaat lopen klussen terwijl er makelaar en kopers over de vloer komen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:08
bie100 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:32:
[...]
nee ik hou dan anderhalve meter vrij wat nu ook al zo is dus het belemmert niet het zicht en 2 meter wordt het dan ook niet 1 meter 40 is de bedoeling
Sorry, te snel door het topic gebladerd. Maar ook 1.40 is hoog als je in een auto zit. Ik snap nu alleen niet meer hoe de situatie eruit ziet. De schutting/muur begint 1.5 m vanaf straat/stoeprand? Kun je misschien een tekeningetje maken? Want het maakt best veel verschil voor de discussie.
en daarbij als ze van de oprit af rijden hebben ze meer last van hun eigen muur dan van mijn schutting wat dat betreft
Dit begrijp ik niet. Ik heb het niet over de buren en wat zij wel of niet zien, maar de toevallige passanten die op stoep of straat passeren op het moment dat jij je oprit verlaat. Voordat je ziet wat eraan komt, liggen ze al onder je auto. Maar goed, ik begrijp dat er nog een heel stuk eigen terrein is bij de oprit waar niets staat. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
The Eagle schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:42:
Je weet idd niet hoe die zijn en wat ze willen, maar als ie op de erfgrens staat is de boel mandelig en heb je daar weinig keuze in.
Als optie: Je zou de erven kunnen bellen (wel even netjes condoleren) en vragen hoe ze er in staan en of ze bezwaar hebben. Ik gok niet dat ze mee zullen betalen ;) En als ze het snel willen verkopen zullen ze er ook niet op zitten te wachten dat jij nog even gaat lopen klussen terwijl er makelaar en kopers over de vloer komen.
ik heb een koophuis de buurvrouw zat in een huurhuis van de woningstichting het contact met de dochter is goed maakte haar geen reet uit wat ik doe (haar eigen woorden :) )
Toke_gt schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:48:
[...]

Sorry, te snel door het topic gebladerd. Maar ook 1.40 is hoog als je in een auto zit. Ik snap nu alleen. Iet meer hoe de situatie eruit ziet. De schutting/muur begint 1.5 m vanaf straat/stoeprand? Kun je misschien een tekeningetje maken? Want het maakt best veel verschil voor de discussie.

[...]

Dit begrijp ik niet. Ik heb het niet over de buren en wat zij wel of niet zien, maar de toevallige passanten die op stoep of straat passeren op het moment dat jij je oprit verlaat. Voordat je ziet wat eraan komt, liggen ze al onder je auto. Maar goed, ik begrijp dat er nog een heel stuk eigen terrein is bij de oprit waar niets staat. (?)
anderhalve meter van de oprit staat niks mijn auto is hoger dan 1.40 daar zouden ze dan meer last van hebben dan van de schutting

de muur waar ik het over heb is de muur van hun huis en ligt aan een eenrichtingsweg maar ik zal wel een foto maken hoe het er uit ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
bie100 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:25:
[...]

ik heb een koophuis de buurvrouw zat in een huurhuis van de woningstichting het contact met de dochter is goed maakte haar geen reet uit wat ik doe (haar eigen woorden :) )
Leuk hoor, maar dat de buurvrouw overal toestemming voor geeft betekent niet dat de eigenaar (de woonstichting) dat ook doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
President schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Leuk hoor, maar dat de buurvrouw overal toestemming voor geeft betekent niet dat de eigenaar (de woonstichting) dat ook doet!
Ik heb geen toestemming nodig van de Woningstichting het komt op mijn eigen erf te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 20:35

paQ

bie100 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:25:
[...]

anderhalve meter van de oprit staat niks mijn auto is hoger dan 1.40 daar zouden ze dan meer last van hebben dan van de schutting

de muur waar ik het over heb is de muur van hun huis en ligt aan een eenrichtingsweg maar ik zal wel een foto maken hoe het er uit ziet
dat antwoord maakt het niet duidelijker

Hoe dan ook, neem je voorgevel, trek die denkbeeldig door, doe 1 meter richting je garage (als die er is) vanaf daar is je achtererf. (en mag je boven die 1 meter hoogte komen)
Afbeeldingslocatie: https://www.planviewer.nl/static/images/article/default/0001/01/ca34b062f709e7eb6cdb2316785d7b0f2a2629f5.png

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 21-06-2023 23:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
hoi mensen daar ben ik weer heb de gemeente gevraagd hoe en wat en het gekke is dat volgens de gemeente mijn oprit ook mijn achtertuin is , want als ik mijn achterdeur uit loop kom ik gelijk op mijn oprit,ik heb achter een stukje tuin en gelijk daar aan vast de oprit die dan vast zit met mijn voormalige buurvrouw haar oprit,maar de gene die er echt verstand van heeft op het gemeentehuis is op vakantie dus ik kom er nog op terug

nog ff wat de nabestaanden zijn het huis aan het ontruimen want het is een huurwoning,de woningstichting is komen kijken wat er nog in huis moet gebeuren bla bla,nou kwamen ze ook uit op de schutting die al tussen de oprit staat en die moeten ze weghalen van de stichting,maar daar hebben ze geen zin in uiteraard ,nou kwamen ze bij mij uit om dat die mandelig is met andere woorden ze mogen de schutting niet weg halen want de helft is van mij,weet iemand soms hoe dat zit wettelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:11
Er zijn wat beperkingen aan de hoogte van erfascheiding grenzend aan de weg. Met name gericht op de verkeersveiligheid.
Specifiek vermeld in de verplichtingen van mijn woning staat dat er geen struikgewas hoger dan 1.5m voor de rooilijn mag staan. Ook weet ik van iemand waarvan de gemeente heeft gevorderd een schutting af te breken of aan te passen, deze schutting van 2m stond naast een oprit aan de achterzijde van een hoekwoning. Deze is aangepast zodat deze eerst onder 1m begint en dan oploopt.
En ja, dit is in dezelfde gemeente.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 01-07-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
bie100 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:06:
hoi mensen daar ben ik weer heb de gemeente gevraagd hoe en wat en het gekke is dat volgens de gemeente mijn oprit ook mijn achtertuin is , want als ik mijn achterdeur uit loop kom ik gelijk op mijn oprit,ik heb achter een stukje tuin en gelijk daar aan vast de oprit die dan vast zit met mijn voormalige buurvrouw haar oprit,maar de gene die er echt verstand van heeft op het gemeentehuis is op vakantie dus ik kom er nog op terug

nog ff wat de nabestaanden zijn het huis aan het ontruimen want het is een huurwoning,de woningstichting is komen kijken wat er nog in huis moet gebeuren bla bla,nou kwamen ze ook uit op de schutting die al tussen de oprit staat en die moeten ze weghalen van de stichting,maar daar hebben ze geen zin in uiteraard ,nou kwamen ze bij mij uit om dat die mandelig is met andere woorden ze mogen de schutting niet weg halen want de helft is van mij,weet iemand soms hoe dat zit wettelijk?
De stichting kan toch himmel ginne opdracht geven om een schutting weg te halen waar ze niet 100% eigenaar van zijn.

Zo moeilijk is da toch nie. Of wel?

Maar jij bent toch liever lui zei je, dus doe gewoon niks en kijk wat die stichting met jou gaat communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
bie100 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:06:
nou kwamen ze ook uit op de schutting die al tussen de oprit staat en die moeten ze weghalen van de stichting,maar daar hebben ze geen zin in uiteraard ,nou kwamen ze bij mij uit om dat die mandelig is met andere woorden ze mogen de schutting niet weg halen want de helft is van mij,weet iemand soms hoe dat zit wettelijk?
Kadaster erbij halen om te bepalen of de schutting op de erfgrens staat of niet.
Als dat wel het geval is dan mag de stichting de schutting alleen met jouw toestemming weghalen.
Staat de schutting op jouw perceel dan mogen ze dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
BFmango schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Maar jij bent toch liever lui zei je,
alleen in het weekend >:)

ja ik kan afwachten maar ik verwacht niet dat ze naar me toe komen
Yaksa schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:50:
[...]

Kadaster erbij halen om te bepalen of de schutting op de erfgrens staat of niet.
Als dat wel het geval is dan mag de stichting de schutting alleen met jouw toestemming weghalen.
Staat de schutting op jouw perceel dan mogen ze dat natuurlijk niet.
staat op de erfgrens dat is zeker maar de stichting vergeet weleens dat ik gekocht zit :+ ff een toevoeging de stichting haalt de schutting niet weg ze hebben de nabestaanden die opdracht gegeven

[ Voor 52% gewijzigd door bie100 op 01-07-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
bie100 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:50:
[...]
de stichting haalt de schutting niet weg ze hebben de nabestaanden die opdracht gegeven
Het is maar helemaal de vraag of de woningstichting dat wel kan vragen aan de erfgenamen, want het verwijderen van een schutting is geen kleine herstelling zoals beschreven in de bijlage bij het Besluit kleine herstellingen (Stb. 2003, 168):
Artikel 1 De herstellingen aangewezen in de bijlage behorend bij dit besluit worden in ieder geval aangemerkt als kleine herstellingen als bedoeld in artikel 240 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.
Bijlage behorende bij artikel 1 van het Besluit kleine herstellingen
l. het onderhoud aan tuinen, erven, opritten en erfafscheidingen, zodanig dat deze onroerende aanhorigheden een verzorgde indruk maken, waaronder in elk geval:
– bij eerste bewoning van een woonruimte de tot het woonruimtegedeelte van het gehuurde behorende tuin of erf: de aanleg van de tuin of erf met uitzondering van de aanleg van opritten en toegangspaden en het aanbrengen van een eenvoudige erfafscheiding;
– het vervangen van kapotte planken of segmenten van houten erfafscheidingen, het rechtzetten en recht houden van houten erfafscheidingen;
– indien de erfafscheidingen zijn geverfd of gebeitst: erfafscheidingen regelmatig verven of beitsen;
Ik vermoed dat de erfgenamen van de overleden huurder volstrekt in hun recht staan als ze vinden dat de verhuurder de schutting samen met jou moet verwijderen of vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Real schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:27:
[...]

Het is maar helemaal de vraag of de woningstichting dat wel kan vragen aan de erfgenamen, want het verwijderen van een schutting is geen kleine herstelling zoals beschreven in de bijlage bij het Besluit kleine herstellingen (Stb. 2003, 168):

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik vermoed dat de erfgenamen van de overleden huurder volstrekt in hun recht staan als ze vinden dat de verhuurder de schutting samen met jou moet verwijderen of vernieuwen.
ze hebben een hele waslijst van klussen die ze moeten doen :|

de schutting verwijderen zou kunnen maar dan de planken aan hun kant (ook geen porem maar goed ) vernieuwen is sowieso geen sprake van dat gaan ze niet doen

wat ze eigenlijk graag willen is dat ik op schrift zet dat de schutting van mij is maar dat zie ik niet zitten wettelijk is de schutting voor de helft al van mij , kijk ik wil best wel met ze mee denken maar ik wil ook goede afspraken maken met de stichting of de nieuwe bewoners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:35
@bie100 Als je geen situatietekening geeft, kunnen wij ook niet veel. Vrij standaard situatie is bv de gedeelde oprit van twee tweekappers. Dan is het plaatje hier paQ in "schutting oprit" vrij duidelijk. Je OP is al erg mager, we verlangen wel enig vorm van eigen inzet.

Overigens, zou je wat meer interpunctie en hoofdletters toe kunnen passen? Het ontbreekt vrijwel compleet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
@Señor Sjon Mag op slot,Ik neem de schutting over wat er tussen staat! ,En plaats een nieuwe op mijn eigen kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:35
Dit topic heeft zijn tijd wel gehad.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.