Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssuh!
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-04 15:16
Beste tweakers,

Sinds een jaar of 2 heb ik mijn thuis-lab-server geupgrade naar een Z490 platform en heb in de afgelopen 2 jaar probleemloos kunnen genieten van de mogelijkheden. In deze thuis-server zitten 2 extra insteek modules (een 4-in-1 intel Gbit netwerk adapter en een Adaptec SAS controller (ASR71605). De server draait Windows Server en wordt maandelijks netjes onderhouden en waar nodig geupdate.

Na een herstart bleef het scherm voor de bios hangen op 'cannot load raid-management software, press any key to continue'. Ik vermoedde dat mijn Adaptec kaartje was overleden en ging op onderzoek uit. Na een herstart (ein reboot macht immer gut) bleef op het moederbord het lampje van MEM branden.. okay, eerst de defecte kaart eruit en verder kijken.

Eenmaal de kaart verwijderd, ging de BIOS door de self-test heen en startte de server op en ik dacht het euvel gevonden te hebben. Gezien er een BIOS update beschikbaar was, heb ik deze toegepast, de server weer opgebouwd met de hardware in de hoop dat een BIOS update met 'default waarden' misschien de redder in nood was, maar helaas.

De machine startte pas op nadat de raid kaart eruit gehaald was. Case closed, nieuw kaartje bestellen en gas erop! Toen de server daarna nog meer vreemd gedrag bleef vertonen. De machine bleef instabiel. CACHE MANAGER en MEMORY MANAGEMENT bsod's bleven om de oren vliegen en ben ik verder gaan graven.

Na urenlang memtest86 gedraaid te hebben (verschillende configuraties), blijkt 1 van de 4 geheugen modules. Deze foutieve module verwijderd en nog eens proberen om mijn raid-kaart nog eens proberen... zelfde foutmelding.

Ik heb de netwerk kaart (slot-1 - 1 pcie-lane gen3) in het slot van de raid adapter gestoken (slot-3 - 2 pcie-lane gen2) en de netwerk kaart werkt naar behoren. De raid kaart op de slot 1 erbij zorgt ervoor dat het systeem blijft hangen in de ram-fase van de POST. Zodra er alleen de raid adapter in zit (dus zonder NIC) start het systeem ook niet op.

Nu heb ik nog een oud moederbord liggen (Z77) en dacht: laat ik de raid kaart nog eens kijken op dit moederbord (eliminatie / bevestiging). Op dit moederbord werkt de raid kaart naar behoren, ziet de disken en, niet geheel onbelangrijk, het systeem start op.

Mijn vraag: wat is er nu stuk? Ik neig naar het moederbord, maar wil er vanavond nog een ander (type) kaart insteken die niet 1x pcie is.

Mijn 2e vraag, is er een softwarematige manier om de CPU te testen? (als deze al de boosdoener kan zijn)
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Aangezien het probleem zich rond de BIOS afspeelt, is denk ik alleen de hardware relevant? (anders vul ik dit zodra ik thuis ben graag aan):

MSI MAG z490 Gaming Plus
i9 10900K @ default (voor de problemen liep deze op 5GHz OC'ed vanuit de BIOS)
128 GB corsair CMK64GX4M2D (3600Mhz kit met CL18)
Adaptec ASR71605 (RAID 71605/71605Q)
Intel T4 nic (type nummer moet ik even schuldig blijven).
Met/Zonder disken (allen SATA / SAS) maakt geen verschil, mocht het relevant zijn, voeg ik deze toe.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Zoals hierboven (ruimer) omschreven: Ik heb de insteekmodules op verschillende plekken in mijn systeem gehad, en in het Z490 systeem blijft de raid adapter het opstarten verhinderen. In het Z77 systeem, werkt de kaart naar behoren.

Het omruilen van de kaarten in de desbetreffende PCIe slots heeft nog niet tot een werkend resultaat geleidt

Het alleen installeren van de raid kaart (ongeacht het slot) heeft ook nog niet tot een werkend resultaat geleidt.

De BIOS is up-to-date naar de laatst beschikbare BIOS versie van MSI.

De BIOS is helemaal gereset naar de default waarden.

De ram-modules zijn allemaal een keer gehusseld geweest (en uiteindelijk zitten er nu 2 plankjes in (uit dezelfde kit) in dual channel mode)

De CPU is een keer ge-reseat geweest.

Verder zijn alle aansluitingen losgehaald (Sata kabels e.d.) tot het minimaal-benodigde over is gebleven.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-05 12:16
ik zou een usb stick maken met bv HBCD_PE met een bare minimum configuratie.

1 geheugen module gebruiken (als dat kan) en alle banken testen. doe dit met al je geheugen modules.

als je een wekende combo heb, dan test je dat je raid controller en windows werkt. (stabiel zonder BSOD)
werkt dat dan ga je weer terug en nu ga je met 2 geheugen modules werken.

kan zijn dat een bank defekt is op je moeder bord. dit komt vaker voor dan een CPU defect. maar als 1 module al niet meer goed werkt op alle banken dan vermoed ik dat je CPU defect is omdat de mem controller in de CPU zit. op het mainbord zit allen maal lains en een connector. dat alle 4 defect is geloof ik niet tenzij er echt iemand aan heeft lopen ziten ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssuh!
Hallo Master_duck,

Dank voor je reactie! Ik heb mijn moederbord aan een serie memory tests onderworpen waarbij 3 van de 4 geheugen stikjes in alle banken naar behoren werken (alle tests succesvol) en 1 geheugen stikje faalt in alle banken. Ik kan er denk ik vanuit gaan dat de 3 modules, de memory lanes en de CPU in orde zijn?

Verder ben ik verder gegaan om de raid-controller te testen. Helaas blijft het moederbord 'halten' bij RAM validatie en komt het moederbord niet in het boot proces...

Ik heb nog een oude PCIe grafische kaart gevonden, daarmee boot het systeem wel, maar ik moet nog testen of deze in Windows goed herkent wordt. (in Hirens worden er teveen onbekende apparaten herkent en het is al laat om dit snel even te verifieren)

Nogmaals dank zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-05 12:16
Janssuh! schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:45:
Hallo Master_duck,

Dank voor je reactie! Ik heb mijn moederbord aan een serie memory tests onderworpen waarbij 3 van de 4 geheugen stikjes in alle banken naar behoren werken (alle tests succesvol) en 1 geheugen stikje faalt in alle banken. Ik kan er denk ik vanuit gaan dat de 3 modules, de memory lanes en de CPU in orde zijn?

Verder ben ik verder gegaan om de raid-controller te testen. Helaas blijft het moederbord 'halten' bij RAM validatie en komt het moederbord niet in het boot proces...

Ik heb nog een oude PCIe grafische kaart gevonden, daarmee boot het systeem wel, maar ik moet nog testen of deze in Windows goed herkent wordt. (in Hirens worden er teveen onbekende apparaten herkent en het is al laat om dit snel even te verifieren)

Nogmaals dank zover!
lijkt er op dat 1 mem module niet goed werkt. de fout melding (RAM validation) die je krijgt, even na gezocht wat dat kan betekenen, is dat je mem modules niet goed zijn ingesteld. ik zou 2 modules proberen en de juiste instellingen configureren voor jou mem modules, ik lees dat XMP profiel 2 een oplossing kan zijn (als je modules die hebben) of de standart configuratie van jedec specificatie van de module instellen. in de bios.

je kan bv met CPUZ de mem module uitlezen en kan je de profielen en instellingen uitlezen. je hebt daar ook andere tools voor. kan zijn dat je ook eerst naar een lagere mem snelheid moet. de cpu support
DDR4-2933 maar lager mag ook 2666, 2333 zijn ook nog opties. en de timings zijn ook belangrijk. gebruik geen Auto voor je mem instellingen. daar zit namaelijk de fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssuh!
Hallo Master_duck,

Ik heb gekeken en verschillende BIOS instellingen gebruikt: Default (2100MT) en XMP2 (3600MT). Beide instellingen maken geen verschil met het inprikken van de Raid kaart.

Ik ben het systeem nu aan het doortesten met een andere boot-drive met W10 erop, kijken of ik een PCIe Grafische kaart aan de praat kan krijgen (Gen2x16).

Als deze ook niet verschijnt, kan het dan zijn dat het MoBo defecte PCIe lanes heeft? Of zou het alsnog de CPU kunnen zijn? (ik dacht tot vorige week dat RAM nooit stuk kon gaan, net zoals de CPU...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janssuh!
Vandaag met een ander moederbord (zelfde geheugen en cpu) getest, het systeem start direct op en herkent de RAID kaart.

De defecte RAM module uit eerdere testen blijft ook in dit moederbord defect.

Mijn conclusie: Het moederbord is overleden en heeft naar alle waarschijnlijkheid een RAM module mee het graf in genomen.
Pagina: 1