Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 11:18
Hi,

Wij wonen in een nieuwbouwhuis waar vanuit de bouw een 2 tal 260 Wp panelen op ons tuinhuisje liggen.
Sinds een maandje hebben wij ook 14 panelen op het dak van ons huis laten leggen en de productie daarvan importeer ik in Home Assistant via de Enphase integratie. Deze installatie is zonder CT-spoelen.

De 2 panelen op ons tuinhuisje hebben een Enphase M215 micro-omvormer en zijn direct aangesloten op het net voor zover ik kan zien, maar ik zou de productie hiervan toch graag inzichtelijk willen krijgen indien mogelijk.
Het totale stroomverbruik/teruglevering heb ik al inzichtelijk via p1 meter uit te lezen, maar ik zou dus ook graag de bruto productie van die 2 panelen willen hebben. Dan kunnen we het % zelf verbruikte zonnestroom accuraat berekenen.

Is dit
  1. mogelijk om te doen?
  2. wat zou ik hiervoor nodig hebben?
Onderstaand wat foto's van onze situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQqr99JgYVmqth0egphy0ElHrGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3W3Dm9dL9J1BNkTOSP33nVH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-m8vPclWL3aepMD-ihgayHjnSRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywT0X7Ty5DR3t873wRRGdgko.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6efiUzRufrJq5r7xlpnstLbWEY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5acq926MmHdFB433nQBzj65j.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULwqSekb5I7Y7sc6YH_i0rGUKgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yU0KUcP8xuZ06RHYMeiPT1AK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 16:28

Goku33

Ownage!

De M215 is niet 'dom' toch? Hij moet ook ooit via een gateway geactiveerd zijn. Ik denk dat die 2 M215 omvormers dan aan je installatie moeten worden toegevoegd in de Enlighten app. Daarvoor heb je een installateursaccount nodig en de serienummers van je omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Is deze aansluiting op een groep die ook voor andere zaken gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Goku33 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:05:
De M215 is niet 'dom' toch? Hij moet ook ooit via een gateway geactiveerd zijn. Ik denk dat die 2 M215 omvormers dan aan je installatie moeten worden toegevoegd in de Enlighten app. Daarvoor heb je een installateursaccount nodig en de serienummers van je omvormers.
Nee deze waren al aangesloten en werkend voordat wij in het huis waren getrokken.
Er is geen gateway van aanwezig, vandaar mijn aanname dat het gewoon simpele omvormers zijn. In ieder geval in mijn installatie.
TwingyTwingy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:09:
Is deze aansluiting op een groep die ook voor andere zaken gebruikt wordt?
Klopt, het is helaas geen losse groep. Zit op dezelfde groep als alles in de woonkamer geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:59

Tazzios

..

indien je wifi bereik heb Shelly Plus 1PM (o.i.d.) in de inbouwdoos inbouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 21-06-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Tazzios schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:21:
indien je wifi bereik heb Shelly Plus 1PM (o.i.d.) in de inbouwdoos inbouwen.
Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht. Wifi-bereik moet wel goedkomen.
Domme vraag misschien, maar kan een dergelijke Shelly ook opbrengst meten en niet alleen verbruik? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Arachnan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:59:
Domme vraag misschien, maar kan een dergelijke Shelly ook opbrengst meten en niet alleen verbruik?
Hij meet 2 kanten op wat er doorheen gaat, wat bedoel je precies?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:04

DjVe

Hatsaflats!

Als je nu een systeem hebt op basis van de IQ7 serie, dan kan je de M215 via dezelfde gateway gewoon uitlezen. Dan heb je alleen een installateurs account voor nodig.

Als het een systeem is op basis van een IQ8 serie, dan heb je pech. Die werken niet samen met de M en IQ7 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
DukeBox schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:10:
[...]

Hij meet 2 kanten op wat er doorheen gaat, wat bedoel je precies?
Ik zat verkeerd te denken, het is een lange dag geweest :P
DjVe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:19:
Als je nu een systeem hebt op basis van de IQ7 serie, dan kan je de M215 via dezelfde gateway gewoon uitlezen. Dan heb je alleen een installateurs account voor nodig.

Als het een systeem is op basis van een IQ8 serie, dan heb je pech. Die werken niet samen met de M en IQ7 serie.
Dit snap ik niet helemaal. De nieuwe installatie is inderdaad op basis van de IQ7 serie met de Enhpase Metered Gateway. De zonnepanelen zitten hierop aangesloten, dus dat deze de opbrengst kan inzien snap ik. De 2 losse oude zonnepanelen zitten echter na de micro-omvormers gewoon op een groep aangesloten waar ook andere zones van het huis op zitten aangesloten, zonder gateway er tussen. Hoe kan die gateway dan de opbrengst van die 2 zonnepanelen zien?

Ik vermoed dat de meest simpele oplossing een Shelly gaat zijn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
De Enphase inverters sturen hun data over het stroomnetwerk, beetje vergelijkbaar met hoe LAN over stroom werkt. Dat signaal is in principe op te pakken in het gehele netwerk en in principe zelfs bij mensen verderop in de straat. In de praktijk is het signaal echter vrij zwak, waardoor teveel overgangen ervoor zorgt dat het niet werkt en het in huis al ergens vastloopt.
Wanneer er meerdere fasen gebruikt worden, dan is het signaal ook maar op 1 fase beschikbaar. Al levert Enphase verschillende oplossingen om over meerdere fasen heen te communiceren. De fasen worden dan met elkaar verbonden qua communicatie.

De gateway ziet dus alles op die fase en met zo'n koppel optie zelfs voor alle fasen, ongeacht waar in huis die zijn aangesloten of op welke groep. In de praktijk mogen er best veel overgangen tussen zitten voordat het niet meer werkt, aangezien de bandbreedte heel minimaal is.

Er is ook een gateway versie voor 3 fasen die direct alles ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door happysan op 21-06-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:04

DjVe

Hatsaflats!

Je hoeft alleen maar even op de "scan nieuwe micro's te drukken" als je bent ingelogd als installateur. Kost je niets en de kans is zeer groot dat ze gewoon gevonden worden en dus mee kunnen draaien in je portal.

Ik wil het ook best voor je proberen, maar stuur me dan even een PB. Dan stemmen we toegang even samen af :)

Edit: klein nadeel is echter wel, dat je productie CT spoelen (die nu om de zuivere productie aders zitten) dus niet helemaal meer kloppen, omdat er productie is buiten deze spoelen om. Dus kan zijn dat je af en toe een waarschuwing krijgt en er wat dingen aangepast moeten worden (meen dat je de meting van de productie ook vanuit de micro's kan laten doen en dus de CT voor productie kan uitschakelen).

[ Voor 38% gewijzigd door DjVe op 21-06-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Bedankt voor alle info! Interessant om te lezen hoe die omvormers werken.

Ik heb ook even contact gehad met Enphase support, maar zij geven aan dat mijn gateway cross-domain informatie op kan halen, dus bij een scan is de kans groot dat de micro-omvormers van de buren (ook) toegevoegd worden. Wij wonen in een wijk waar alle huizen namelijk dezelfde zonnepanelen + omvormers hebben gekregen.

Ik ga maar even de omvormers losschroeven zodat ik kan kijken of er nog een serienummer op staat wat nog leesbaar is na 6+jaar, want dan kan support die toevoegen.

Lukt dat niet of is het serienummer niet meer leesbaar, dan ga ik maar de Shelly route nemen, want dat lijkt mij sowieso iets wat wel gaat werken.
Pagina: 1