Sluit ik de PSU kabels correct aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik ga dit najaar voor het eerst een pc zelf bouwen en wil graag checken of ik de kabels, die bij de PSU worden meegeleverd, op de juiste manier aansluit.

Mijn moederbord wordt de uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS

Overzicht moederbord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Sx4VqDP6nd7g4J4XxnKjqJx-tQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/chSqgELArZnpp19jFc8N3sLe.gif?f=fotoalbum_large

Mijn voeding wordt de uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 750W

Bij de voeding worden de volgende kabels meegeleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNk6d5O3E77HRvCuoLe8otcpxyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9da6TaVkMJBBpXQfMj44LQrx.jpg?f=fotoalbum_large

Als gpu wil ik de RX 7800 XT kopen als hij uitkomt. Verder zal ik 2 ssd's gebruiken in 2 M.2 slots (4.0).

Volgens mij moet ik de meegeleverde kabels op de volgende manier gebruiken:

• 24+4-pin vanaf de voeding naar de 24-pin header ATX_PWR op het moederbord.
• 12V P8 vanaf de voeding naar de 8-pins header ATX_12V_1. Ik ga in principe niets (zwaar) overclocken. Ik heb gelezen dat dan de 12V P8 genoeg is. Of is het beter (of kan het geen kwaad) om ook één van de twee connectors van de dubbele 12V P4 kabel aan te sluiten op ATX_12V_2?
• Over de aansluiting van de RX 7800 XT twijfel ik. Welke kabel moet ik gebruiken? De PCIe 5.0 (12VHPWR) vanaf de voeding naar de aansluiting op de gpu? Of de twee PCIe's (6+2-pin) vanaf de voeding naar de aansluiting op de gpu?
• Klopt het dat PCIEX1_1 en PCIEX1_2 op het moederbord bedoeld zijn voor andere minder veeleisende kaarten en dat ik die in principe niet nodig heb, omdat ik die kaarten niet gebruik?
• Voor de 2 ssd's in de 2 M.2 slots heb ik geen kabels nodig.
• De headers voor de cpu-fan, de kabels van de case en de fan headers weet ik wel te vinden, denk ik.

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik zou eens rustig gaan zitten met de handleiding van het moederbord. Daar staat dit meestal erg duidelijk in omschreven (hoewel ik dit niet heb nagekeken voor dit specifieke moederbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:34:
Ik zou eens rustig gaan zitten met de handleiding van het moederbord. Daar staat dit meestal erg duidelijk in omschreven (hoewel ik dit niet heb nagekeken voor dit specifieke moederbord).
Het staat helaas niet (voor mij) duidelijk in de handleiding: https://dlcdnets.asus.com...=TUF%20GAMING%20B650-PLUS

Daarom mijn twijfel, vooral over de gpu kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zou even afwachten om te bekijken welke voedingskabels die RX 7800 XT nodig heeft.
Een (enigszins) nu verkrijgbare kaart (de RX6900XT) heeft al 3 x 8 (6+2) pins nodig.
Verder; hoeveel watt trekt die RX7800 XT? Er wordt gesproken over 285, maar dat is nog niet definitief.
En hoeveel watt trekt de processor die je gaat gebruiken?
Dan pas kijken naar welke voeding je gaat aanschaffen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Yaksa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:03:
Ik zou even afwachten om te bekijken welke voedingskabels die RX 7800 XT nodig heeft.
Een (enigszins) nu verkrijgbare kaart (de RX6900XT) heeft al 3 x 8 (6+2) pins nodig.
Verder; hoeveel watt trekt die RX7800 XT? Er wordt gesproken over 285, maar dat is nog niet definitief.
En hoeveel watt trekt de processor die je gaat gebruiken?
Dan pas kijken naar welke voeding je gaat aanschaffen.
Ja klopt. De definitieve keuze maak ik natuurlijk pas in het najaar. Maar omdat dit mijn eerste pc-bouw wordt probeer ik het alvast te begrijpen. Bedoel je trouwens dat bijvoorbeeld de RX6900XT met 3 x 8 (6+2) pins niet op dit moederbord kan worden aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Jammie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:13:
[...]Maar omdat dit mijn eerste pc-bouw wordt probeer ik het alvast te begrijpen. Bedoel je trouwens dat bijvoorbeeld de RX6900XT met 3 x 8 (6+2) pins niet op dit moederbord kan worden aangesloten?
De videokaart gaat in een PCI sleuf op je moederbord.
Maar de voeding voor je videokaart komt via een of meerdere kabels van de voeding zelf.
Dat moet die voeding natuurlijk wel aankunnen.
Bekijk dit filmpje (link) eens, daar wordt alles duidelijk uitgelegd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Yaksa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:24:
[...]

De videokaart gaat in een PCI sleuf op je moederbord.
Maar de voeding voor je videokaart komt via een of meerdere kabels van de voeding zelf.
Dat moet die voeding natuurlijk wel aankunnen.
Bekijk dit filmpje (link) eens, daar wordt alles duidelijk uitgelegd.
Ah ja, ik bedoelde natuurlijk de voeding. Het filmpje (speelfilm) heb ik trouwens al een paar keer bekeken, maar bedankt voor de tip.

Maar toch de vraag: als een gpu 3 x 8 (6+2) pins nodig heeft, zou dat met deze voeding uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 750W kunnen of moet ik dan een andere voeding kopen die wel 3 x 8 ondersteunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jammie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:18:

Maar toch de vraag: als een gpu 3 x 8 (6+2) pins nodig heeft, zou dat met deze voeding uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 750W kunnen of moet ik dan een andere voeding kopen die wel 3 x 8 ondersteunt?
Ik zou gelijk een voeding kopen die genoeg aansluitingen heeft. In theorie kun je met verloopjes gaan werken, maar die zijn lang niet altijd even stabiel, veroorzaken wel eens kortsluiting, dus zou ik persoonlijk nooit doen.

Pak gewoon iets dat 3x PCIe heeft.
En een voeding aansluiten is niet lastig, alles past maar op 1 manier (tenzij je gaat forceren), en als je een kabel vergeet start je systeem niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-06 23:53
Jammie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Ah ja, ik bedoelde natuurlijk de voeding. Het filmpje (speelfilm) heb ik trouwens al een paar keer bekeken, maar bedankt voor de tip.

Die voeding heeft maar één aansluiting voor een pcie-kabel met twee stekkers en één 12vhpwr aansluiting. Hoewel er technisch gezien een pcie-kabel valt te maken die je in de aansluiting steekt voor de 12vhpwr, is dat nogal omslachtig. Als je een kaart met 3x 8-pin pcie koopt, zou ik voor een andere voeding gaan die wordt geleverd met minstens drie pcie-stekkers.

En om nog even in te gaan op je eerdere reactie: die tweede (4-pin) stekker linksboven je moederbord hoef je niet aan te sluiten, tenzij je van plan bent meer dan 288W te trekken. Echter, als je de tweede kabel toch al hebt, dan is het een kleine moeite om die ook aan te sluiten. Heeft geen negatieve effecten, ziet er naar mijn mening net wat beter verzorgd uit en heeft een (waarschijnlijk verwaarloosbaar) klein effect op de efficiëntie, omdat meer geleiders leidt tot minder weerstand en dus minder verlies door opwarming van de kabels. Maar nogmaals, dat effect zal waarschijnlijk totaal verwaarloosbaar zijn. Ik zou het puur voor de looks aansluiten.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De extra 4-pin EPS is idd zoals hierboven is gezegd niet nodig. Zorgt alleen voor potentieel iets betere stabiliteit in geval de CPU toch net even wat piekt, maar die kans is verwaarloosbaar. Dat is alleen als je gaat overclocken. Ik heb 'm bij m'n eigen systeem wel aangesloten. Want waarom niet? Kan geen kwaad tenslotte.

De videokaart die je wilt kopen zal géén 12VHPWR aansluiting hebben, dus die kabel heb je niets aan. De RX7900XT en RX7900XTX hebben beide 2x 8-pin PCIe stekkers nodig, maar veel AIBs (board partners zoals Powercolor, ASRock, ASUS, etc) hebben er 3 nodig. De gekozen voeding heeft echter maar 1 kabel met een aftakking naar 2x 8-pin PCIe. De RX7800XT zal hoogstwaarschijnlijk ook 2x 8-pin PCIe nodig hebben en wellicht dat AIBs hier alsnog 3 op zetten. Het is sterk af te raden om een enkele kabel met pigtail te gebruiken als de kaart maar 2x 8-pin nodig heeft. Je kan dus beter voor de 850 Watt versie gaan, die wel twee kabels levert voor een totaal van 4x 8-pin PCIe stekkers. Je zal dan beide kabels gebruiken, mogelijk een pigtail afhankelijk van de keuzes van de kaart maker. In dat geval is zo'n pigtail dan weer niet erg, omdat het 'extra' vermogen dat hier doorheen moet minder is dan wanneer je een enkele kabel met pigtail zou gebruiken.

Ik heb een RX7900XTX en mijn voeding, een Thermaltake 1200 Watt voeding, gaf mij alsnog maar 2 kabels voor totaal 4x 8-pin PCIe en moet dus wel een pigtail gebruiken. Geen enkel probleem mee.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Dank allemaal voor de reacties. Heel verhelderend. Ik begrijp nu in ieder geval waar ik straks op moet letten. Top!
Pagina: 1