Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-08 15:11
Beste,

Al enige jaren gebruik ik met regelmaat de dslr van mijn vader. Ondertussen is er wat budget om zelf iets aan te schaffen.

De camera waar ik redelijk wat ervaring mee heb is een Nikon d5600 met een Tamron superzoom (18-300) en een Nikon 55mm f1. 8 portretlens.
Met name in lage licht omstandigheden merk ik regelmatig dat ik net iets meer zou willen kunnen. Zowel qua autofocus als hoeveelheid ruis.
Zoals de meeste hobbyisten heb ik niet 1 specifieke doelstelling om te fotograferen.
Mensen is wel prioriteit nummer 1.
Bij voorkeur heb ik iets waarmee ik miniaturen ook goed kan vastleggen. (niet echt macro, maar een beetje vergroting is wel fijn)
Ik ga niet of weinig filmen en in die gevallen is 1080p voldoende.

Hoewel het gemak van een superzoom mij aanspreekt, mis ik daar (in ieder geval bij de lens die ik ken) het grote diafragma voor een mooi bokeh als er een beetje uitgezoomed is.
Ik denk daarom aan 2 lenzen.

Na een aantal reviews lezen is mijn oog gevallen op de Nikon z5. Omdat ik nog geen lenzen heb, is het merk nog zeker niet vastgesteld, maar het is wel een lichte pre omdat ik gewend ben aan de interface.

Andere camera's waar ik naar heb gekeken zijn de Sony a7ii en de Canon eos rp.

Bij canon kom ik met de lenzen die zo uit met wat ik hebben wil. (De zoomlens is een stuk duurder of hebben een minder groot diafragma)

En van wat ik uit reviews interpreteerde was de Sony a7ii toch net iets minder goed. (en de a7iii is een stuk duurder)

Ik hoor graag wat jullie denken van mijn huidige keuze, en of er mogelijk toch alternatieven te vinden zijn.

De uv filters gebruik ik om krassen op de lens te voorkomen. Tas en sd kaartjes lijken me prima, maar mocht ik iets over het hoofd zien, hoor ik het graag.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2GeheugenkaartenSandisk Extreme Pro Extreme PRO (UHS-I (200MB/s) 128GB)€ 24,99€ 49,98
1FiltersHoya UV Prime-XS€ 27,95€ 27,95
1FiltersHoya UV Prime-XS€ 39,95€ 39,95
1CameralenzenNikon Nikkor Z 40mm f/2€ 225,-€ 225,-
1CameralenzenTamron 70-300mm f/4.5-6.3 Di III RXD - Nikon Z€ 679,-€ 679,-
1Systeemcamera'sNikon Z 5 Body Zwart€ 1.099,-€ 1.099,-
1CameratassenLowepro Slingshot Edge 250 AW Zwart€ 115,65€ 115,65
Totaal€ 2.236,53

Beste antwoord (via Eldunari op 21-06-2023 16:04)

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je hebt nog niks, het maakt dus niet uit of je voor een Nikon, Canon of Sony full frame systeemcamera gaat. Ze maken allemaal prachtige foto's, als jij (de fotograaf) op het juiste moment op het knopje drukt terwijl je camera de juiste kant op wijst. Want compositie, uitsnede en timing maken of het een doorsnee kiekje of een award winning foto is, en niet of het met een Nikon, Canon of Sony camera is gemaakt.

Dus probeer de camera's eens uit. Dat kan bij een goede fotozaak. Menu's, plaatsen van knoppen, zijn de instellingen die jij vaak moet maken makkelijk te maken of moet je daarvoor 10 niveau's de menu's in, dat soort zaken.

Succes!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:54

voz

De echte kenner

Full frame geeft sowieso mooiere bokeh, ook met gelijk diafragma. Bij overgang van aps-c naar fullframe (canon 7d naar 6d mark II) stond ik verbaasd van de mooiere bokeh met dezelfde lens.

Het schijnt dat canon mooiere bokeh heeft dan nikon, maar dat is alleen wat ik uit canon lensreviews haal. Gezien ik toch al canon heb, heb ik geen reden gehad me te verdiepen in nikon om na te gaan of dat inderdaad zo is.

Over merken kan ik verder niet zoveel zeggen, ik merk in de discussie vaak dat dat meer persoonlijke voorkeur is dan grote technische verschillen.

Qua lenzen: een 70-300 is een mooie allround telezoom.
Waarom kies je voor een 40mm prime en niet een aansluitende standaardzoom met een bereik van, zeg, 24-105? En als je een prime wil ivm groter diafragma, waarom dan 40mm en niet bv 35 of 50?

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Ik zal nog eens in de Canon reviews duiken over het bokeh. Ik herken inderdaad de strijd wel tussen canon en nikon aanhangers.

Over de keuze van de 40mm lens:
Er is een (volgens reviews) goede 24-70mm f4 lens beschikbaar, maar ik maak me een beetje zorgen om het bokeh.
De keuze op 40mm is gekomen door de beschikbare lenzen.
Er is ook een 50mm 1.8 beschikbaar, maar die is €300 duurder. Reviews van dit 40mm model zijn heel goed. Dus lijkt me het een redelijke kostenbesparing.
Er is een samyang 85mm die echt een portretlens is, maar die heeft geen autofocus. (iets wat ik toch wel heel makkelijk vind)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Als jouw ervaring al is dat je veel rondom de 40mm fotografeert, dan is een 40mm natuurlijk een uitstekende keuze.

Probeer wel eerst het verschil te bekijken tussen bokeh op een cropsensor en full frame. Kans is aanwezig dat je blij verrast gaat zijn van alleen al het verschil tussen beide, zelfs met dezelfde lens.

Edit: Discussie over bokeh ff vs crop op dpreview

[ Voor 15% gewijzigd door voz op 21-06-2023 13:09 ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:22
voz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:34:
Het schijnt dat canon mooiere bokeh heeft dan nikon, maar dat is alleen wat ik uit canon lensreviews haal. Gezien ik toch al canon heb, heb ik geen reden gehad me te verdiepen in nikon om na te gaan of dat inderdaad zo is.
Kwalitetit van de bokeh is een lens eigenschap. Heeft niks met de camerabody of merk te maken.

@Eldunari
De uv filters zou ik weg laten. Die zijn nutteloos.
De camerasensor is niet gevoelig voor uv- licht en voor bescherming is de zonnekap en de coating op het front element meer dan voldoende.

Wat betreft lenskeuze (brandpuntafstand, max. diafgrama, zoom, prime, enz.). Dat is een persoonlijke keuze.
Als je een lens op fullframe wil vergelijken met wat je nu hebt, dan moet je een cropfactor van 1.5 toepassen op de brandpuntafstand, diafragma en iso.
40mm, F/2, iso 200 op fullframe geeft hetzelfde plaatje als 27mm, F/1,4, iso 100 op APS-C.

[ Voor 40% gewijzigd door wappiewappie op 21-06-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Met wat extra Google werk inderdaad tests van de 24-70 lens gevonden waar ze wat meer op het bokeh ingaan. Zeker ingezoomd lijkt het toch wel meer op wat ik zoek dan ik verwacht had.
ook op 40-50mm bereik is het nog best aardig.
Wist nog niet dat verschil in scherpte-diepte zo groot was tussen aps-c en 35mm.
Overweeg nu dan toch inderdaad de 40mm voor nu achterwege te laten. En die lens erbij te nemen.

@wappiewappie uv licht maak ik me in ieder geval geen zorgen om. Zie om me heen meer mensen die het voor krasbescherming gebruiken. Nu je het zo zegt, vraag ik me inderdaad af of het een terechte zorg is, of dat het weggegooid geld is. Ik heb zelf nog nooit krassen op lens of filter gehad. )

[ Voor 26% gewijzigd door Eldunari op 21-06-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

wappiewappie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Kwalitetit van de bokeh is een lens eigenschap. Heeft niks met de camerabody of merk te maken.
De lensfabrikant bepaalt de eigenschappen. Ik las onlangs in een review dat het lijkt alsof Nikon minder aandacht besteedt aan een mooie bokeh dan Canon. Maar “mooi” is natuurlijk subjectief.
@Eldunari
De uv filters zou ik weg laten. Die zijn nutteloos.
De camerasensor is niet gevoelig voor uv- licht en voor bescherming is de zonnekap en de coating op het front element meer dan voldoende.
Ik zou zeker wel een filter nemen ter bescherming van je lens. Niets zo vervelend als een krasje of putje op je front element. Ook al zie je er op de foto vaak niets van terug. Dan beter op je filter. Hoeft geen uv-filter te zijn; er bestaan ook speciale beschermfilters. Voor sommige lenzen geldt zelfs dat een filter verplicht is om de weatherproofing te garanderen.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 22:00

Deathchant

Don't intend. Do!

voz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Ik zou zeker wel een filter nemen ter bescherming van je lens. Niets zo vervelend als een krasje of putje op je front element. Ook al zie je er op de foto vaak niets van terug. Dan beter op je filter. Hoeft geen uv-filter te zijn; er bestaan ook speciale beschermfilters. Voor sommige lenzen geldt zelfs dat een filter verplicht is om de weatherproofing te garanderen.
Een filter is een extra laagje glas bovenop een lens met al veel glaselementen. Elke air-to-surface overgang is potentieel lichtverlies (in de praktijk zal het wel meevallen, maar toch) en extra kans op strooilicht/flare.
Daarnaast kan een filter ook juist ervoor zorgen dat wanneer het kapot gaat zich juist in het frontelement boort.
Voor beide geschetste issues is er een makkelijke oplossing: gebruik een zonnekap ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Zoals hierboven ook al aangegeven, kies een goede standaardlens zodat je een vergelijkbaar bereik hebt als met de lagere kant van je superzoom Tamron lens. Die start bij (18x1,5=) 27mm ongeveer, dus een 24-70 of 24-105 zou mooi zijn. Je bent nu gewend aan een (55x1,5=) 82mm lens op je D5600 dus dat is inderdaad een portretlens, maar je gaat dan erg teleurgesteld zijn met een 40mm of 50mm aangezien dat een geheel ander beeld geeft.

Je gaat wel aan de tele-kant een hoop inleveren. Je Tamron komt nu tot (300x1,5=) 450mm en met de 70-300 houd je daar dus maar 300mm van over. Reken er wel op dat alles wat meer dan 300mm levert op full-frame flink groot, zwaar en duur is dus ik zou gerust beginnen met die 70-300 en kijken wat je kan croppen op je foto's. Daar is best wel wat ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
OK, de uv filters gaan eruit.

Ik ben me bewust van het minder grote tele bereik, maar was ook op de hoogte van de grote kosten voor full frame tele lenzen.
Dit is niet iets wat ik echt hard denk te gaan missen. Zeker als ik mag kroppen ivm met uiteindelijke formaat.

De 55mm vind ik nu vaak te veel tele omdat ik vaker hele mensen om de foto wil krijgen nog dan alleen het gezicht. Maar 40mm Full frame is inderdaad wel heel veel grotere hoek dan 55mm aps-c.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je hebt nog niks, het maakt dus niet uit of je voor een Nikon, Canon of Sony full frame systeemcamera gaat. Ze maken allemaal prachtige foto's, als jij (de fotograaf) op het juiste moment op het knopje drukt terwijl je camera de juiste kant op wijst. Want compositie, uitsnede en timing maken of het een doorsnee kiekje of een award winning foto is, en niet of het met een Nikon, Canon of Sony camera is gemaakt.

Dus probeer de camera's eens uit. Dat kan bij een goede fotozaak. Menu's, plaatsen van knoppen, zijn de instellingen die jij vaak moet maken makkelijk te maken of moet je daarvoor 10 niveau's de menu's in, dat soort zaken.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 22:00

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben het helemaal eens met mijn bovenbuurman: uiteindelijk is de camera een tool...een tool die voor jou intuitief moet aanvoelen. Dus probeer ze allemaal om te kijken hoe ze in de hand liggen, en of de knopjes goed kunt vinden en op makkelijke plekken zitten e.d. Je kunt een camera met de beste specs hebben, maar als ie niet goed vasthoudt of je kunt maar niet wennen aan de plaatsing van de knopjes, dan word je toch een beetje tegengehouden om je tool te gebruiken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eldunari
Het is uiteindelijk alleen een tool, maar wel 1 die meer of minder geschikt is voor bepaalde fotos die ik wil maken. (hoewel dat meer nog aan de lenzen zal liggen dan aan de bodies in dit geval)
Het menu doorzoeken om te kijken waar de veelgebruikte knopjes zitten is een goede tip waar ik iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Je camera en lenzen kosten in verhouding ongeveer 1 : 0,9. Als je later nog meer lenzen aanschaft is dat prima. Ik raad iedereen een 1:3 ratio aan, omdat lenzen zoveel meer belangrijker zijn dan dat doosje dat het beeld van de lens vastlegt.

Je schrijft dat de nikon iets beter is dan de sony... dat geeft wel aan dat je je zit te baseren op reviews en niet op hands-on ervaring. Niemand zal verschil in foto's tussen beiden kunnen zien. Dat geeft aan dat je beter naar gebruiksgemak, prijs en gewicht kunt kijken, dan naar een verschil dat alleen in reviews bestaat. Kijk of je jezelf hier wat geld kunt besparen!

Tot slot die filters, ik heb op al mijn dure lenzen een filter zitten. Ik bestel ze van het merk KnightX op AliExpress en dan heb ik er 3 voor de prijs van één van die filters uit jouw lijstje. Met achttien coatinglagen.
Doe er mee wat je wilt, de wel-of-geen filterdiscussie is voornamelijk religieus van aard. Maar ik kan gewoon naar de reflectie kijken en zien dat ze goed ontspiegeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:41
Je zou eventueel bij Budgetcam een bepaalde camera voor een dag kunnen huren om te kijken of de camera jou bevalt.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1