Audio opstelling in gedachten - Lukt dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 21:56
Ik ga verhuizen en ga daarbij mijn thuiskantoor dus ook verhuizen naar een nieuwe kamer. Ik heb daarvoor een andere opstelling dan nu in gedachten.

Dit gaat de nieuwe ruimte worden;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hp9lRmm.png

Het idee is als volgt;

Op mijn bureau met een speakerstandaardje (Bureau komt tegen de muur (links)
2x Klipsch R-41PM
Tegen de achterwand (Uiterst links en rechts achter in de hoek)
2x Klipsch RP-8000F
In een van de overgebleven hoeken;
1x Klipsch R-100SW

Mijn audiomeubel plaats ik rechtsonderin in de hoek, daarop zet ik mijn versterker.
Ik trek een HDMI kabel van PC naar versterker en stop een HDMI Dummy in de out-port.

Tot zover werkt alles, ik zit dan nog met twee dingen in mijn hoofd;

-Het liefst wil ik dat de versterker aan gaat bij computer aan, en uit gaat bij computer uit.
Maar een PC heeft natuurlijk geen (e)arc poort, zijn er alternatieven om te zorgen dat de versterker de computer volgt?

-Ik wil de vloerstaanders ook gebruiken om stereo muziek te luisteren
Als ik een spelletje speel of een film/serie kijk wil ik de opstelling gewoon zoals bovenstaand gebruiken. Echter, als ik werk wil ik het liefst stereo muziek alleen uit de vloerstaanders. Maar dat gaat natuurlijk niet, want die staan aangesloten op surround left en right. Een oplossing zou zijn om all-stereo te gebruiken op de versterker. Maar het liefst heb ik dan het geluid alleen uit de vloerstaanders.
Zijn daar nog handige truc'jes voor?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Mbt tot de versterker aan en uit laten gaan zou je kunnen naar een trigger kabel die aansluiten op de versterker en verbinden naar de pc.
moet je alleen iets verzinnen hoe je er 12v op krijgt vanaf de computer.

Als het goed is geeft de voeding van de pc ook 12v af, als je die zou kunnen verbinden met de trigger kabel dan ben je theoretisch gezien klaar.

[ Voor 25% gewijzigd door NicoHF op 21-06-2023 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:44
je zou ook een master slave stekkerdoos kunnen overwegen, een vereiste is dan wel dat wanneer je versterker aanstaat en je op dat moment de stekker uit het stopcontact haalt en later weer in het stopcontact steekt deze dan ook aangaat, wanneer hij dat niet doet en alleen in standby mode gaat zal dit niet werken.

Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Welke versterker heb je? Mijn voor- en eindversterker hebben een trigger in, mijn voorversterker ook een trigger out. Die heb ik verbonden met de eindversterker. Wanneer ik de voorversterker in- of uitschakel, doet de eindversterker dat ook netjes.

Ik zag wat knutsels online van mensen die een USB plug gesloopt hebben en deze aan zo'n mono mini jack hebben geknoopt en mensen die dat vanaf een molex of floppy stekker deden om zo de versterker aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
PageFault schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:52:
Welke versterker heb je? Mijn voor- en eindversterker hebben een trigger in, mijn voorversterker ook een trigger out. Die heb ik verbonden met de eindversterker. Wanneer ik de voorversterker in- of uitschakel, doet de eindversterker dat ook netjes.

Ik zag wat knutsels online van mensen die een USB plug gesloopt hebben en deze aan zo'n mono mini jack hebben geknoopt en mensen die dat vanaf een molex of floppy stekker deden om zo de versterker aan te zetten.
Een Marantz NR1508, heeft geen DC trigger helaas.
Servpage schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 05:59:
je zou ook een master slave stekkerdoos kunnen overwegen, een vereiste is dan wel dat wanneer je versterker aanstaat en je op dat moment de stekker uit het stopcontact haalt en later weer in het stopcontact steekt deze dan ook aangaat, wanneer hij dat niet doet en alleen in standby mode gaat zal dit niet werken.
Grappig. Ik wist helemaal niet dat dat bestond. In principe zou ik dus mijn PC op 'Master' kunnen aansluiten en dan mijn 2 monitoren en versterker als slave. Ik ga later even testen wat er gebeurd als ik de versterker van- en aan het stroom haal. Hopelijk springt hij gewoon weer aan i.p.v. standby. Dan is dat 1 van de 2 uitdagingen al opgelost :)

[ Voor 38% gewijzigd door Valandin op 23-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Valandin schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:51:

-Het liefst wil ik dat de versterker aan gaat bij computer aan, en uit gaat bij computer uit.
Maar een PC heeft natuurlijk geen (e)arc poort, zijn er alternatieven om te zorgen dat de versterker de computer volgt?
In- dan wel uitschakelen van andere (via HDMI aangesloten) apparatuur gaat niet met HDMI (e)ARC maar over HDMI CEC. Als de GPU dit protocol ondersteunt kan dat voldoende zijn voor het in- dan wel uitschakelen van de receiver als deze met HDMI aan is gesloten. Geen idee alleen of HDMI CEC iets is wat ook op GPU's geïmplementeerd is (en met HDMI CEC is het altijd de vraag of het werkt zoals bedacht).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Valandin schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Een Marantz NR1508, heeft geen DC trigger helaas.

[...]

Grappig. Ik wist helemaal niet dat dat bestond. In principe zou ik dus mijn PC op 'Master' kunnen aansluiten en dan mijn 2 monitoren en versterker als slave. Ik ga later even testen wat er gebeurd als ik de versterker van- en aan het stroom haal. Hopelijk springt hij gewoon weer aan i.p.v. standby. Dan is dat 1 van de 2 uitdagingen al opgelost :)
Ik zelf heb geen goede ervaringen met het het telkens van het stroom afhalen van de versterker.
Deed dat ook altijd echt maanden lang gedaan totdat ineens m'n moederbord een defect had wat volgens de reparateur daardoor kwam.
Zal wel uitkijken met het in en uitschakelen van stroom, eigenlijk adviseer ik je om dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
NicoHF schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:02:
[...]

Ik zelf heb geen goede ervaringen met het het telkens van het stroom afhalen van de versterker.
Deed dat ook altijd echt maanden lang gedaan totdat ineens m'n moederbord een defect had wat volgens de reparateur daardoor kwam.
Zal wel uitkijken met het in en uitschakelen van stroom, eigenlijk adviseer ik je om dat niet te doen.
Bedankt voor de tip. Al vraag ik me wel af of dat anekdotisch is of dat het werkelijk door een master/slave blok komt. Volgens mij werkt de power-knop van een versterker niet heel anders, dat is ook een directe stroomonderbreking. Maar ik ben in ieder geval gewaarschuwd. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Valandin schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:14:
[...]

Bedankt voor de tip. Al vraag ik me wel af of dat anekdotisch is of dat het werkelijk door een master/slave blok komt. Volgens mij werkt de power-knop van een versterker niet heel anders, dat is ook een directe stroomonderbreking. Maar ik ben in ieder geval gewaarschuwd. :9
Met de powerknop van de versterker blijft die nog in standby staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:58
@Valandin Wellicht kan je je vloerstaanders inruilen voor boekenplankspeakers. Dan lost je natuurlijk gewoon je probleem op doordat je je fronts kan gebruiken als stereo links/rechts. Hoef je ook niet op zoek naar rare truukjes om je rears ineens als fronts voor je stereo links/rechts te gaan gebruiken.

Gezien je een subwoofer hebt zou het geen of weinig invloed moeten hebben op de geluidskwaliteit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1