Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Warmtepomp, hybride warmtepomp of aircons?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• prody5
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-09 21:04
We gaan in september in ons nieuwe huis wonen, we wonen nu in een huurhuis.

Het huis heeft geen zonnepanelen en energie label B.

We gaan in ieder geval zonnepanelen installeren, maar willen ook grotendeels van het gas af.
We willen het huis verwarmen en verkoelen.

Er zijn nu 3 opties die ik kan zien:
1 Warmtepomp
2 Hybride warmtepomp (Verplicht in 2026 bij vervanging CV?)
3 Aircons installeren in de woonkamer en de drie slaapkamers

Totale beschikbare budget voor de zonnepanelen en 1 van de drie opties is ongeveer 20,000 euro.
Wat zou jij doen in mijn situatie?

Dank je wel.

Alle reacties

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:01
Ik denk dat je iets meer informatie moet geven. Een en ander hangt af van je budget. Je geeft aan dat dit €20.000 is. Hoeveel panelen wil je gaan plaatsen? Afhankelijk daarvan hou je een bedrag over voor de rest. Airco's hoeven niet zo heel duur te zijn. Recentelijk 1 buitenunit en 2 binnenunits laten plaatsen voor net €2500,- Maar bij jou komen er dus 4 binnen units. Dan zal het wel duurder gaan worden.

Als je wil gaan werken met een warmtepomp moeten je radiatoren dit ook aankunnen en moet je het huis met een lagere aanvoer temperatuur ook warm krijgen. Ik zou eerst eens uitzoeken of dit kan. Als je het hele cv systeem moet gaan aanpassen naar een lagere aanvoertemperatuur omdat je verkeerde radiatoren hebt, dan zal een aardige hap uit je budget gaan.

Begin bij een offerte voor de zonnepanelen en kijk wat je dan nog over hebt om de rest aan te pakken.

• prody5
Ik denk dat het 12-16 panelen worden. Ik heb nog geen kosten kunnen krijgen hiervoor.

Hoe kan ik zelf uitvinden of mijn radiatoren geschikt zijn voor een warmptepomp?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

prody5 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:12:
Ik denk dat het 12-16 panelen worden. Ik heb nog geen kosten kunnen krijgen hiervoor.

Hoe kan ik zelf uitvinden of mijn radiatoren geschikt zijn voor een warmptepomp?
Een seizoen de keteltemperatuur op 40-45 graden zetten en kijken of het dan warm blijft.
Ga je zelf installeren of laten doen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
klump4u schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Een seizoen de keteltemperatuur op 40-45 graden zetten en kijken of het dan warm blijft.
En met 'een seizoen' bedoel je een winter? Want in de zomer (ook een seizoen) lukt het sowieso wel om met die keteltemperatuur te overleven :P

The devil is in the details.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
prody5 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:12:

Dat is afhankelijk van zowel de radiatoren als de warmte vraag van de woning.

Heb je de hulp topics over warmtepomp en zonnepanelen bovenaan het forum gezien ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• prody5
klump4u schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Ok, dus een warmtepomp kan maximaal 40-45 graden bereiken?

Ik ga het laten doen. Ik ben niet zo heel erg handig.

• prody5
Ronald schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:39:
[...]

Dat is afhankelijk van zowel de radiatoren als de warmte vraag van de woning.

Heb je de hulp topics over warmtepomp en zonnepanelen bovenaan het forum gezien ;)?
Ik zal ze eens gaan doorlezen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
prody5 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:58:
[...]

Ok, dus een warmtepomp kan maximaal 40-45 graden bereiken?

Ik ga het laten doen. Ik ben niet zo heel erg handig.
Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de efficiëntie van de warmtepomp.

Dat gaat met behoorlijke stappen. 35 graden is 20% minder verbruik voor zelfde hoeveelheid warmte, maar het kost zeer veel moeite bij het afgifte systeem om dat te realiseren.

50-55 redden warmtepompen ook wel, maar je ziet dat behoorlijk terug in gebruik.

En succesvol en zo kosteneffectief mogelijk warmtepomp systeem is dus meestal een balans tussen isolatie en afgifte systeem aanpassingen

Ik heb dus een afgifte systeem - geheel zelf - aangepast om veel vermogen bij 35 graden af te kunnen geven bij wat minder knappe isolatie wat ik minder makkelijk tot niet zelf kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 21-06-2023 21:14 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• prody5
Ik heb heel veel doorgelezen dit weekend en kom tot de volgende samenvatting.

Bodem warmtepompen zijn te duur voor het budget.
x/water warmtepompen werken niet goed om een huis te verkoelen.

CV ketel is vrij oud, dus waarschijnlijk wachten tot hij vervangen moet worden met een hybride warmtepomp in een paar jaar.

Daarnaast waarschijnlijk airco's installeren in de woonkamer en de drie slaapkamers. Heeft iemand geprobeerd om een grotere airco op het bestaande ventilatie systeem aan te sluiten?

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 11:55
prody5 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:12:
Ik heb heel veel doorgelezen dit weekend en kom tot de volgende samenvatting.

Bodem warmtepompen zijn te duur voor het budget.

CV ketel is vrij oud, dus waarschijnlijk wachten tot hij vervangen moet worden met een hybride warmtepomp in een paar jaar.

Daarnaast waarschijnlijk airco's installeren in de woonkamer en de drie slaapkamers. Heeft iemand geprobeerd om een grotere airco op het bestaande ventilatie systeem aan te sluiten?
Voor warm water kan je wellicht een warmtepompboiler plaatsen.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:39
prody5 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:12:
Dat is geen juiste aanname. Werkt hier in iedergeval prima, de woning heb ik afgelopen weekend heerlijk op 22-23⁰C kunnen houden.
Enkele weken terug nog wat kouder, 20⁰C maar dat is echt niet fijn als het buiten 30⁰C is.

Uiteraard wel afhankelijk van de isolatie van je woning, en het afgiftesysteem.

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:26
Met L/W genoeg kunnen koelen hangt inderdaad van je isolatie en afgifte af. Energielabel B is al best netjes natuurlijk, maar of je dan genoeg kunt koelen in jouw situatie met L/W is nog niet zeker. Ik lees graag je afwegingen mee, want ook ik ben een dergelijke afweging aan het maken met ongeveer hetzelfde budget en hetzelfde aantal slaapkamers. Ik neig voor onze situatie sterk naar L/L, maar de isolatie is dan ook zeer matig in ons (wel na-geïsoleerde) huis uit 1959. Wat je wellicht ook mee kunt nemen in je overwegingen:
1. Heb je vloerverwarming of wil/ga je die nog laten aanleggen?
2. Als je voor L/L gaat, heb je voor warm water (SWW) t.z.t. nog een warmtepompboiler nodig en dan heb je ruimte voor een boilervat nodig. Bij ons wordt dat een uitdaging omdat we erg weinig ruimte hebben op zolder en wel een bad hebben dat veel gebruikt wordt. Maar ja, dat puzzelstukje ga ik dan later nog maar over nadenken… Voordeel van L/W is dat je dit wel meteen mee kunt nemen.
3. Als je voor L/L gaat dan moet je ook een andere verwarmingsoplossing voor de badkamer hebben. Bijvoorbeeld een infrarood-paneel.

• prody5
G-addict schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Dat is geen juiste aanname. Werkt hier in iedergeval prima, de woning heb ik afgelopen weekend heerlijk op 22-23⁰C kunnen houden.
Enkele weken terug nog wat kouder, 20⁰C maar dat is echt niet fijn als het buiten 30⁰C is.

Uiteraard wel afhankelijk van de isolatie van je woning, en het afgiftesysteem.
Het is meer een algemene conclusie gebaseerd op deze opmerking in het "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11":
"Koelen met een L/W warmtepomp is geen groot succes bij de meeste hier op het forum. Het grote probleem is dat de temperatuur wel naar beneden gaat maar de relatieve luchtvochtigheid niet. Die gaat zelfs omhoog als de temperatuur naar beneden gaat wat het leefklimaat nog beroerder maakt."

Ik kan er niet op gokken dat ik 1 van de gelukkigen ben.

• prody5
Siepie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:54:
Met L/W genoeg kunnen koelen hangt inderdaad van je isolatie en afgifte af. Energielabel B is al best netjes natuurlijk, maar of je dan genoeg kunt koelen in jouw situatie met L/W is nog niet zeker. Ik lees graag je afwegingen mee, want ook ik ben een dergelijke afweging aan het maken met ongeveer hetzelfde budget en hetzelfde aantal slaapkamers. Ik neig voor onze situatie sterk naar L/L, maar de isolatie is dan ook zeer matig in ons (wel na-geïsoleerde) huis uit 1959. Wat je wellicht ook mee kunt nemen in je overwegingen:
1. Heb je vloerverwarming of wil/ga je die nog laten aanleggen?
2. Als je voor L/L gaat, heb je voor warm water (SWW) t.z.t. nog een warmtepompboiler nodig en dan heb je ruimte voor een boilervat nodig. Bij ons wordt dat een uitdaging omdat we erg weinig ruimte hebben op zolder en wel een bad hebben dat veel gebruikt wordt. Maar ja, dat puzzelstukje ga ik dan later nog maar over nadenken… Voordeel van L/W is dat je dit wel meteen mee kunt nemen.
3. Als je voor L/L gaat dan moet je ook een andere verwarmingsoplossing voor de badkamer hebben. Bijvoorbeeld een infrarood-paneel.
1. Dat zit niet in de plannen op dit moment, omdat de vloer in het nieuwe huis er nog goed uit ziet.
2. Ruimte is geen probleem. Het plan is om op de zolder een opslagruimte te maken, met nog een beetje plaats over om te slapen voor een gast. De warmtepomp boiler vervangt de CV? Dus ook mogelijk om warmtepomp boiler ipv CV + hybride warmtepomp te doen?
3. We hebben de hele vorige winter overleeft zonder de badkamer te verwarmen.

• Siepie
1. Als je geen vloerverwarming hebt of gaat aanleggen, dan kun je alsnog voor L/W kiezen, maar dan moet je goed kijken/berekenen of je radiatoren voldoende afgifte hebben om lage temperatuur (40 graden bijv.) erdoor heen te krijgen en dat het dan nog voldoende warm wordt in je huis bij koude buitentemperaturen. Ik heb begrepen uit andere topics hier op tweakers dat dat best kan lukken als je grote 2-laags of 3-laags radiatoren hebt, zoals ze aangelegd werden in de jaren 60-70, maar dat het soms ook kan zijn dat je radiatoren niet genoeg afgifte-oppervlakte hebben (kennelijk sommige soorten die rond de jaren 80-90 wel eens aangelegd werden in huizen). Als je hele goede isolatie hebt, is dit wellicht minder een issue omdat de warmte dan beter binnen blijft als die er eenmaal is.

• Siepie
2. Een warmtepompboiler vervangt de CV (gasketel) voor de functie “warm water”. Hij vervangt niet de CV (gasketel) voor de functie “huis verwarmen”, maar je kunt hem wel gebruiken om eventueel je huis wat bij te verwarmen (naast dus de warmwatervoorziening). Er is hier ook een topic over warmtepompboilers voor o.a. bijverwarming. Ik weet even de titel niet precies.

[ Voor 3% gewijzigd door Siepie op 27-06-2023 07:32 ]

• Henk Rutten
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-06-2024
Het beste is geen overhaaste beslissingen nemen. 2 aico systemen kunnen normaalgesproken je huis prima verwarmen en koelen. als je de systemen kunt scheiden in de etage en begane grond ben je voor niet erg veel geld klaar. Als je nu een offerte vraagt is di waarschijnlijk hoger dan eentje in september.
Persoonlijk zou ik eerst het dak volleggen en een winter overzien wat de opbrengst is voordat ik de andere maatregelen zou treffen.

• prody5
Siepie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:26:
1. Als je geen vloerverwarming hebt of gaat aanleggen, dan kun je alsnog voor L/W kiezen, maar dan moet je goed kijken/berekenen of je radiatoren voldoende afgifte hebben om lage temperatuur (40 graden bijv.) erdoor heen te krijgen en dat het dan nog voldoende warm wordt in je huis bij koude buitentemperaturen. Ik heb begrepen uit andere topics hier op tweakers dat dat best kan lukken als je grote 2-laags of 3-laags radiatoren hebt, zoals ze aangelegd werden in de jaren 60-70, maar dat het soms ook kan zijn dat je radiatoren niet genoeg afgifte-oppervlakte hebben (kennelijk sommige soorten die rond de jaren 80-90 wel eens aangelegd werden in huizen). Als je hele goede isolatie hebt, is dit wellicht minder een issue omdat de warmte dan beter binnen blijft als die er eenmaal is.
Ik kies vooral geen L/W, omdat het moeilijk zou zijn met koelen.

• prody5
Siepie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:31:
2. Een warmtepompboiler vervangt de CV (gasketel) voor de functie “warm water”. Hij vervangt niet de CV (gasketel) voor de functie “huis verwarmen”, maar je kunt hem wel gebruiken om eventueel je huis wat bij te verwarmen (naast dus de warmwatervoorziening). Er is hier ook een topic over warmtepompboilers voor o.a. bijverwarming. Ik weet even de titel niet precies.
Dit zou dan wel een goede optie zijn als:
1 Mijn CV vervangen moet worden en
2 De aircons het huis genoeg verwarmen in de winter

• prody5
Henk Rutten schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:49:
Het beste is geen overhaaste beslissingen nemen. 2 aico systemen kunnen normaalgesproken je huis prima verwarmen en koelen. als je de systemen kunt scheiden in de etage en begane grond ben je voor niet erg veel geld klaar. Als je nu een offerte vraagt is di waarschijnlijk hoger dan eentje in september.
Persoonlijk zou ik eerst het dak volleggen en een winter overzien wat de opbrengst is voordat ik de andere maatregelen zou treffen.
Ja, hopelijk werkt het goed. Het plan is om zo veel mogelijk zonnepanelen te leggen.

Ik ga denk ik geen winter wachten met de aircos, omdat het na de winter ook weer niet goedkoop zal zijn denk ik en ik hopelijk al veel kan besparen met de aircos deze winter.
Pagina: 1