Pompadvies beregening via druppelslangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peejee77
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik ben van plan zelf een beregeningssysteem aan te leggen in de tuin. Dit systeem zal alleen bestaan uit druppelslangen, waarbij het water wordt opgepomp uit een sloot die aan de tuin grenst.
Om de juiste pomp te selecteren zit ik nog met een paar vragen.

De pomp staat bij de sloot en gaat middels tyleen leiding naar een 4-weg verdeler. (lengte leiding ca 13 meter)
Daarna heb ik 3 groepen getekend. De lengtes (tyleen/druppelslang 6 ltr/m/h) zijn als volgt: Groep 1: 20/66, Groep 2: 24/40, Groep 3: 15/50
De groepen zullen worden aangestuurd door een computer met magneetventielen.

Ik begrijp dat een hydrofoorpomp met een expansievat de beste keuze is voor druppelslangsystemen. Sowieso moet de pomp zelfstartend zijn zodat de besproeiing automatisch kan plaatsvinden.

Nu zit ik met de volgende vragen:

- Welke pomp het meest geschikt is voor mijn situatie. Hoe krachtig moet de pomp zijn?
- Ik lees dat de druppelslangen belast kunnen worden tot 1,5-3,5 bar. Sommige pompen gaan hierover heen. Zijn deze dan niet geschikt of is dat regelbaar?
- Op sommige verdelers is het mogelijk om de waterafgifte te regelen. Is dat een optie als de druk van de pomp hoger is dan de leidingen aankunnen?
- Een waterfilter is aan te bevelen. Nu zie ik verschillende opties in de markt: PVC filterbuis met smalle zaagsnedes in de lengterichting, filters die vlak voor de inlaat van pomp geplaatst worden en filters die in de magneetventielen zitten voor ieder circuit. Wat is daarin het beste?

Alvast dank voor de moeite van het beantwoorden van mijn vragen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-05 16:12
Even los van het pomp verhaal... mag je zomaar water uit de sloot gebruiken voor het beregenen (bevloeien) van je tuin? Je onttrekt dan oppervlaket water uit een rivier. Met de tegenwoordige waterstanden, droogte e.d is dat natuurlijk maar de vraag of dat zomaar mag.

De pomp...als de druk van de pom hoger is dan de maximale druk voor de slangen kun je er vast wel een reduceer tussen plaatsen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Sparkiee schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:30:
Even los van het pomp verhaal... mag je zomaar water uit de sloot gebruiken voor het beregenen (bevloeien) van je tuin? Je onttrekt dan oppervlaket water uit een rivier. Met de tegenwoordige waterstanden, droogte e.d is dat natuurlijk maar de vraag of dat zomaar mag.
Dat is "natuurlijk" de vraag helemaal niet, TS vraagt om technisch advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Sparkiee schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:30:

De pomp...als de druk van de pom hoger is dan de maximale druk voor de slangen kun je er vast wel een reduceer tussen plaatsen.
Meeste gemeentes/waterschappen hanteren een 10m3/uur grens, voordat je het moet melden. Boven de 50m3./uur zal je vaak een vergunning nodig hebben. Ga er maar van uit dat je voor je tuintje niet 10m3./uur of meer hoeft op te pompen.