1 jaar of drie jarig energie contract.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 12:59
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb het forum al even doorzocht maar kan de juiste vraagstelling toch niet vinden. Ik heb gisteren gebeld met Essent en besloten om mijn energiecontract met drie jaar te verlengen tegen de volgende tarieven,

elektriciteit Normaaltarief : € 0,38840 / kWh en Totaal elektriciteit Daltarief (1 t/m 10.000 kWh): € 0,38598 / kWh

gas (1 t/m 170.000 m3): € 1,33318 / m3

Nu is de terugleververgoeding die ik krijg een lachertje, maar zolang ik kan salderen maakt mij dit niet uit. Wij gebruiken op dit moment nog gas voor het douchen en koken, maar wanneer de geplande verbouwing start voor de badkamer valt het douchen weg i.v.m. een al aangeschafte warmtepompboiler.

Nu komt de hamvraag, wat gebeurt er na 2025 en het salderen? Mijn huidig contract loopt nu nog tot 12 december 2023 en dit zou betekenen dat het nieuwe contract nog ongeveer aanblijft 2 jaar na 2025. Ik heb tijdens het afsluiten van het contract geen rekenschap gehouden met de nieuwe regels van het salderen en ben benieuwd naar jullie mening, of het toch niet beter is het driejarig contract te verscheuren en in plaats een één jarig contract af te sluiten.

Graag hoor ik van jullie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
Mijn huidig contract loopt nu nog tot 12 december 2023 en dit zou betekenen dat het nieuwe contract nog ongeveer aanblijft 2 jaar na 2025.
Misschien dat je het anders bedoelt, maar 'ongeveer 2 jaar na 2025' lees ik als 'tot en met het einde van 2027'.

Maar als je contract 12 december 2023 ingaat, dan loopt die tot 12 december 2026, wat een jaar eerder is dan het einde van 2027 ;)

Of bedoel je 'ongeveer 2 jaar nadat 2025 begint op 1 januari 2025'?

Zelf heb ik eind 2021 voor 3 jaar bij Vattenfall een contract afgesloten, wat op zich mooi op tijd was voor de flinke verhogingen van laatste jaren. Maar ondanks dat 3-jarig vast contract gingen prijzen toch omhoog vorig jaar, vanwege belastingen enzo.

Momenteel vind ik ~40 cent voor een kWh nog steeds aan de hoge kant, dus zelf zou ik voor 1 jaar gaan op dit moment.

[ Voor 40% gewijzigd door Hahn op 21-06-2023 09:12 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 12:59
Het contract loopt vanaf 12 december 2023 drie jaar, wat einde contract datum betekent 12 december 2026. Doordat dit bijna twee jaar is na ''afschaffing saldering'' of andere regelgeving wat nog steeds onduidelijk is, vraag ik me af of dit het wel waard is en of ik niet beter voor een jaar kan kiezen.

Uiteraard begrijp ik dat niemand de markt kan timen, maar het zit me ook niet helemaal lekker doordat ik niet exact weet wat er gaat gebeuren met de salderingsregeling. Mocht die 80% er door komen, wordt er dan bijvoorbeeld van die 5 cent terugleververgoeding uit gegaan of van het tarief waarvoor ik het stroom in koop. Want feitelijk leg ik toch vast dat ik over de looptijd 5 cent krijg voor mijn stroom of zie ik dit verkeerd.

Bedankt voor het reageren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
Darkbullet schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:15:
Het contract loopt vanaf 12 december 2023 drie jaar, wat einde contract datum betekent 12 december 2026. Doordat dit bijna twee jaar is na ''afschaffing saldering''
Daarom dat ik vroeg wat je bedoelde, want 'na 2025' (= vanaf 1 januari 2026 dus) en 'na 1 januari 2025' scheelt een heel jaar ;)
Mocht die 80% er door komen, wordt er dan bijvoorbeeld van die 5 cent terugleververgoeding uit gegaan of van het tarief waarvoor ik het stroom in koop. Want feitelijk leg ik toch vast dat ik over de looptijd 5 cent krijg voor mijn stroom of zie ik dit verkeerd.
Die 80% zou zijn van de kale kosten van wat je er qua inkoop voor betaalt. Dus niet 1 precies bedrag voor iedereen bij elke energiemaatschappij.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
Energiemaatschappijen boden geen jaar of 3-jaar contracten aan toen het hen niet zeker was dat ze daar winst op maakten. Nu wel. Dat zegt mij genoeg.

Voor die 12 cent onder het prijsplafond hoef je het ook niet te doen, dat scheelt je maximaal een tientje per maand. Daarvoor neem ik wel de gok om hem nog niet vast te zetten. (of je moet meer dan die 1200m3 verbruiken natuurlijk)

Mochten de prijzen begin volgend jaar weer flink omhoog gaan verzint onze overheid wel weer wat zoals het prijsplafond dit jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas18GT op 21-06-2023 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:15
Omdat het afschaffen van salderen juist zo onzeker is en eerder ook al meermaals is uitgesteld, denk ik dat je je daar niet zo'n zorgen over moet maken.

Ook omdat, nu nog, in hetzelfde wetsvoorstel zit dat de TLV 80% moet worden. Dan zou dat dus juist weer een deel van het wegvallen van salderen en de belachelijk lage TLV die je nu krijgt weer verbeteren.
Komt ook nog bij dat je dan waarschijnlijk 2 leveranciers op je slimme meter mag, dus kun je dit contract houden voor je verbruik en een met een hogere TLV voor je teruglevering.

Al met al te veel onzekerheden om je nu druk over te maken bij het afsluiten van een 3-jarig contract.

Toevoeging; persoonlijk zou ik niet voor een 3-jarig contract gaan, vanwege de nieuwe boeteregeling. Ik verwacht dus ook niet dat dit gunstige prijzen zijn voor de toekomst en wil dan over kunnen stappen. (Met de nieuwe boeteregeling heeft overstappen effectief weinig zin.)
En ik weet niet hoe het in jouw geval zit, maar als jij dadelijk helemaal van het gas af wilt, zit je met die boete om je gas op te zeggen.
Ja, het schijnt dat als je echt gasloos gaat, dat je dan die boete niet hoeft te betalen, maar er zit een verschil tussen gasloos volgens de netbeheerder en gewoon je gascontract opzeggen. En dat verschil kan kostbaar zijn...

Ik heb mijn stroom nu 1 jaar vast, bij Engie met een hoge TLV en ik heb mijn gas 2 jaar vast bij Green Choice met nog de oude opzegregeling.

[ Voor 40% gewijzigd door Truus01 op 21-06-2023 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik heb het ook vastgezet voor 3 jaar bij vattenfall €98 per maand. Goeie deal, niets meer aan doen.
€0.32 per kwh en €1.33 voor gas.
Ik saldeer 100%, en gas is dus 2x zo duur als 3 jaar terug.

Gas gaat nog wel een dingetje worden straks. Dus de onzekerheid is kwijt.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 21-06-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik vind die prijzen behoorlijk hoog voor een 3 jaar contract.
zou of nog wachten op een betere aanbod wellicht anders of een 1 jaar pakken.

Zelf had ik ook een 1 jaar afgesloten wegens een te onzekere toekomst voor mijzelf ik weet niet wat er gaat gebeuren in 3 jaar tijd met de prijzen/salderen maar ook in m'n privé situatie waardoor ik wellicht misschien het contract eventueel van 3 jaar moet afkopen en een hoge boete moet betalen.
mede door dit had ik gekozen voor 1 jaar.

Als het de oude boeteregeling nog was dan had ik 3 jaar gepakt bij Coolblue wss voor €1.16 m3 en stroom elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal19722
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 20:07
Interessant topic wat ik mee volg. Essent biedt mij bij 3 jaar nu: stroom normaal tarief 0,326 euro en daltarief 0,32499, gas 1,169 m3

De redenatie voorheen geen 3 jarige contracten en nu wel, dus extra winst voor bedrijf vind ik een aardige, maar onvoldoende overtuigend.
Eneco 3 jaar vast: stroom 0.397 euro voor normaal tarief stroom en gas: 1,37 m3 Is nogal een verschil...

Dus ik hoor graag alle pro's en cons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:15
Van wat ik aan tarieven de laatste tijd voorbij heb zien komen, is dat een goede aanbieding.
Dus de vraag is vooral, ga je je voor 3 jaar vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-07 13:23
Waar zie je dat Pascal? Als ik Essent.nl check, zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvyYM-pkpPBu1yWA_a8pT2roQ_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nRRGCftsWfkhFIZExWrFW3rK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

jeroen3 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:38:
Ik heb het ook vastgezet voor 3 jaar bij vattenfall €98 per maand.
Dat voorschotbedrag zegt helemaal niets. Die van mij is EUR 15,00 per maand terwijl ik realistisch gezien op EUR 0,00 zou moeten/kunnen hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 24-06-2023 19:01 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1