MacBook pro 13 inch M2 houden of air m2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 21:45
Hoi,

Ik heb een MacBook pro M2 16 GB 512ssd. Wel nog de oude behuizing 13 inch en met touchbar. Werkt prima en ben er blij mee. Ik heb hem toen goedkoop kunnen krijgen (rond de 1200 euro) terwijl ik toen ook al aangetrokken was aan de 13 inch air (nieuw model en behuizing).

Echter nu is de 15 inch air m2 er. Ik doe alleen office taken en af en toe en video kijken, Citrix, maar geen videobewerking. Ik zou hem 1 op 1 kunnen inruilen voor een 15 inch air.

Maar ik ken de SSD snelheden die trager zijn met 256gb en 8gb ram is wel mager. Maarja wel groter scherm...

Ik ben benieuwd wat jullie in deze zwaarder vinden wegen. Mijn pro is zgan, 7x opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:54
Valt weinig over te zeggen voor ons buitenstaanders. Ik denk dat je het geheugen de komende jaren niet gaat missen als je het bij die taken houdt. Hoe veel schijfruimte heb je nu in gebruik? Als dat weinig is zou ik wel switchen voor de 15" air, vind het zelf een mooiere computer, dunnere bezels, groter scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:28
Opzouten schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:04:
Hoi,

Ik heb een MacBook pro M2 16 GB 512ssd. Wel nog de oude behuizing 13 inch en met touchbar. Werkt prima en ben er blij mee. Ik heb hem toen goedkoop kunnen krijgen (rond de 1200 euro) terwijl ik toen ook al aangetrokken was aan de 13 inch air (nieuw model en behuizing).

Echter nu is de 15 inch air m2 er. Ik doe alleen office taken en af en toe en video kijken, Citrix, maar geen videobewerking. Ik zou hem 1 op 1 kunnen inruilen voor een 15 inch air.

Maar ik ken de SSD snelheden die trager zijn met 256gb en 8gb ram is wel mager. Maarja wel groter scherm...

Ik ben benieuwd wat jullie in deze zwaarder vinden wegen. Mijn pro is zgan, 7x opgeladen.
Die air met 8GB is ruim voldoende voor je. Ik heb een M1 air met 8GB, doe veel zwaardere dingen mee dan wat jij beschrijft (VM's, Docker, Xcode, Anaconda) en ik heb er genoeg aan. 8 GB op een Silicon MacBook is meer dan genoeg voor Office taken. En als je tekort hebt gebruikt macOS gewoon je SDD als aanvulling op je ram.
Afhankelijk van wat je met je MacBook doet kan 256GB wel beetje aan de krappe kant zijn. Schijfgeheugen heeft de neiging wel steeds voller te raken en niks vind ik vervelender dan tekort hebben. Het gaat zelfs MacOS updates in de weg zitten. Maar in mijn geval komt dat ook deels door grote softwarepakketten. Mijn vriendin die vooral Office dingen met haar eigen MacBook doet, heeft zelfs aan 128GB genoeg. En voor materiaal waar je weinig mee doet kun je ook gewoon een externe schijf gebruiken.

Dat gezegd hebbende: Aan die Air M2 heb je genoeg, maar ik zou gewoon die pro houden die je al hebt. Die extra kracht zit niet in de weg en verkopen en kopen kost je alleen maar geld. Beter gewoon wat langer met die pro doen en dan in de toekomst een nieuwe M3, M4 of (in mijn geval als ik een M2 had, minstens) M5 MacBook Air kopen.
Met die air m2 schiet je weinig op, die andere vormgeving ben je na een tijdje weer vergeten. En wie weet wat Apple vervolgens in de toekomst uitbrengt.

[ Voor 6% gewijzigd door PrimusIP op 21-06-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Dank voor je reactie. Ik ben arts, werk vaak op lokatie. batterijduur is belangrijk vnl. Zit vooral in patiënt dossiers, voorschrijfsystemen, Citrix omgevingen, en moet af en toe grote pdf bestanden openen en vooral met teams werken. Ik gebruik Microsoft office als maken pakket, ook best vaak.

Verder kijk ik Ziggo go of netflix, niet heel gek verder.

Ik zou erg geholpen zijn met een 15 inch idd, vindt de air m2 ook mooier. Maar als ik dus teveel functionaliteit inlever en ik nu"goud" in handen heb dan kan ik wel leven met 13 inch. De macbook pro serie 14 inch vindt ik wel overkill voor het geld wat ik dan moet toeleggen, al snap ik dat dit de beste keuze is overall.

Ik verlies er ip alleen fictief geld op, want ik heb die 1879 niet betaald ondanks die wel nieuw was (de pro).
Verder doe ik alles uit m'n 1 TB OneDrive, er staat vrijwel niks lokaal behoudens apps en de office pakketten.

[ Voor 14% gewijzigd door Opzouten op 21-06-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik heb trouwens een koper in de wacht voor 1500 euro voor mijn pro. En de air m2 15 kan ik voor 1450 nieuw kopen... Maar ahv alle adviezen hier zal ik de keus maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Opzouten schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:00:
Ik heb trouwens een koper in de wacht voor 1500 euro voor mijn pro. En de air m2 15 kan ik voor 1450 nieuw kopen... Maar ahv alle adviezen hier zal ik de keus maken
Dat scheelt. Dan houd je er zelf geld aan over in plaats van er aan te verliezen. Dat verandert de zaak voor me. Dan kan ik me voorstellen dat je voor die air gaat als je een groter scherm prettiger vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Klopt,

Maar hoezeer heb ik dus "goud" in handen, en geef ik dit dan eigenlijk te goedkoop weg? De animo voor m'n 13 inch pro is al super slecht... Voor de verkoop dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:54

voz

De echte kenner

Als een groter scherm belangrijk voor je is, dan zou je mijn inziens de ruil gerust kunnen maken. Minder werkgeheugen en een kleinere SSD lijkt me voor jouw gebruik geen enkel probleem. De tragere SSD zal alleen in theorie een probleem zijn bij jouw gebruik.

Goud in handen met een macbook pro 13”? Zou niet weten waarom. Het is eigenlijk een air met ventilator en een extra gpu core…

Edit: de M1 is een air met extra gpu core en fan. Weet niet hoe dat voor de M2 is. Maar wat mij betreft is de 13” pro een vreemde eend tussen de grotere Pro modellen.

[ Voor 18% gewijzigd door voz op 21-06-2023 12:25 ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Dank.
De M2 air 15 inch heeft ook 10 gpu cores en 8 cpu. Niet 8/8 zoals de 23 inch air.

Met goud bedoel ik 16/512gb. Ik weet dat m'n pro lekker werkt. Maar ik weet niet of dat komt door de 16/512 specc... Zou de 8/256 net zo best werken? Ik lees wel eens wat over latency/lag, of is dat geen probleem?

De m2 pro is dezelfde MacBook pro als M1. Zelfde behuizing, touchbar, alles. lijkt niet mee te gaan met de tijd waarin de andere MacBooks zich bevinden.

En het welbekende throttle probleem van de air? Is dat ook iets voor me om me zorgen om te maken? Hij moet wel betrouwbaar zijn....

[ Voor 32% gewijzigd door Opzouten op 21-06-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

De verkoopbaarheid van de M2 pro met z’n oude behuizing lijkt me ondanks de specs niet fantastisch.

Verder kan ik alleen zeggen dat mijn M1 pro 8/256 uitstekend werkt voor basistaken die jij benoemt.

Throttling probleem van de air ben ik niet bekend mee. Zal een thermal throttling zijn welke zich voordoet bij zware taken, dunkt me? Ik vermoed dat bij mijn M1 de fan zelfs nog nooit gedraaid heeft met alleen basistaken…

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Maar dan heb jij ook een oude behuizing M1 pro dus?

Ja thermal throttling:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Opzouten schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:44:
Maar dan heb jij ook een oude behuizing M1 pro dus?

Ja thermal throttling:)
Klopt. M1 “oude” behuizing. Gekocht in plaats van een air, puur in verband met beschikbaarheid en goede aanbieding. Prima compacte macbook, maar weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de air toentertijd.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
voz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:21:
Edit: de M1 is een air met extra gpu core en fan. Weet niet hoe dat voor de M2 is. Maar wat mij betreft is de 13” pro een vreemde eend tussen de grotere Pro modellen.
Wat die core betreft: Alleen de M1 air met 8gb en 256gb. De m1 air met 512gb heeft zelfde aantal cores als de pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Moet je wel intensieve taken draaien. Sommige slecht geoptimaliseerde games heb ik het wel gehad. Bij “gewone” dingen nooit last van. En trouwens, thermal throttling ga je ook met ventilator krijgen, alleen zal de drempel ietsje later zijn omdat het met die ventilator nog wat kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Lastig zeg, wat is nou de juiste keuze:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Opzouten schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:39:
Lastig zeg, wat is nou de juiste keuze:p
Als het grotere scherm voor jou een meerwaarde heeft, dan zou ik daarvoor gaan. De rest van de specs is verwaarloosbaar voor jouw gebruik.

Succes met het maken van de keuze!

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik zou natuuijk gewoon 16gb kunnen aanvinken voor 200 euro meer. Alleen die ruimte op de SSD heb ik niet echt nodig. Maar mis ik de snelheid dan ook niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtHPhYirS_r6oJSOnH2QJs0iRtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHPBPtE5V5S3tjiLvYdxVnRe.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ik toch aan het kijken ben, wat vinden jullie hiervan? Of ga ik dan de mist in omdat ik dan geen Silicon heb? lijkt een goede spec. Dit kan ik in seal kopen voor 900.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Opzouten schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:20:
[Afbeelding]

Nu ik toch aan het kijken ben, wat vinden jullie hiervan? Of ga ik dan de mist in omdat ik dan geen Silicon heb? lijkt een goede spec. Dit kan ik in seal kopen voor 900.
Vergeleken met M1 en M2 is Intel echt een flinke stap terug, zou ik zeker niet doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Maar ook voor wat ik er mee doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Opzouten schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:23:
Maar ook voor wat ik er mee doe?
Ja, gewoon voor alles. Uberhaupt al programma's opstarten is een flink verschil.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:39
Je vind batterijduur belangrijk, dan zou ik niet meer naar een oude i7 kijken en gewoon lekker de overstap naar een 15” Air maken. Past precies bij je gebruikersprofiel. Niet te veel twijfelen, daar is het leven te kort voor.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Zo is het zeker !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:07
Opzouten schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:20:
[Afbeelding]

Die heb ik ook gezien en overwogen. Goedkoper zeker, en voor 900 eigenlijk best een killer deal hoor, al ga je op veel zaken inderdaad achteruit. Scherm en speakers in ieder geval niet. Uiteindelijk zelf ook een air gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Dus geen i7 dus? Misschien laten ze idd Intel vallen dan:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou er bij dat Intel-spul ook niet vanuit gaan dat het nog eeuwig door Apple ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Koop a.u.b. geen Intel meer...

De M1/M2 socs zijn gewoon een geval apart en niet te vergelijken met de voorgaande Intel troep. Van de lagere SSD snelheden ga je niet veel van merken. Het is lager dan voorgaande MacBooks, maar nog steeds sneller dan gewoonlijk en dat ga je gewoon niet merken.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Eén factor die nog niet is genoemd: de 15 inch Macbook Air heeft vermoedelijk behalve een beter scherm ook veel mooier geluid dan je M2 Pro. Je zegt dat je hem ook gebruikt voor Netflix en Ziggo Go, dus dat kan ook enige meerwaarde geven.

En inderdaad, nu nog een Intel Mac kopen is geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik kan hem ook vrijwel inruilen voor 100 euro uit eigen zak erbij voor een nieuwe gesealde M1 pro 14 inch. Is dat nog iets? Of zeg je van M1 pro niet meer aan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

De vraag is wat je nu zelf echt wil: Wat vind je het meest belangrijk? Voor jouw gebruik is een M1 prima, een M2 prima, een air prima en een pro ook prima. Staar je je nu niet een beetje blind op voor jouw gebruik onbelangrijke details, waar zit je twijfel?

Eerder gaf je aan flink geholpen te zijn met een 15” scherm, waarom ga je daar dan niet gewoon voor? Je gaat sowieso geen relevante functionaliteit inleveren voor jouw toepassingen.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:39
Je blijft maar twijfelen terwijl je al had kunnen genieten van een mooi 15” scherm op een laptop met “all day” accu, lekker fluisterstil zonder ventilator. Neem gewoon die m2 15” Air en ga lekker verder met je leven. Je gaat er gewoon plezier mee hebben.

Ik werk in de IT en zit de hele dag achter een Mac Mini M1 en mis daar ook niks aan terwijl mijn eisen net wat verder gaan dan die van jou. Heb ook als ik op pad ben een MacBook Pro met i7 en erger me bijna elke keer aan de accuduur en de ventilator.

Iedereen hier geeft aan dat je er gelukkig mee gaat worden, gewoon luisteren en doen >:)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Haha dank. Ik ben nog niet in de gelegenheid om de switch te maken door even andere dingen prio, maar volgende week komt de keuze. Dus ja ik droom en kijk ondertussen. Tis ook allemaal mooi spul:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Opzouten schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:34:
Haha dank. Ik ben nog niet in de gelegenheid om de switch te maken door even andere dingen prio, maar volgende week komt de keuze. Dus ja ik droom en kijk ondertussen. Tis ook allemaal mooi spul:)
Soms kan een keuze maken lastig zijn, zeker als je tevreden bent met wat je hebt. Maar je gaat er zeker niet op achteruit, dus als je het graag wilt hebben: doen. Je leeft maar één keer en als je het jezelf kan permitteren, waarom niet? :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Nou hier een update. Ik heb de volgende deal kunnen doen: een MacBook pro m2 pro 14 inch met 16/512 voor 1700 nieuw. Ik ben hier er blij mee, iets groter scherm en een mooier scherm. Ik zit de komende 10 jaar goed :)

Dank voor alle adviezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:07
Opzouten schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:45:
Nou hier een update. Ik heb de volgende deal kunnen doen: een MacBook pro m2 pro 14 inch met 16/512 voor 1700 nieuw. Ik ben hier er blij mee, iets groter scherm en een mooier scherm. Ik zit de komende 10 jaar goed :)

Dank voor alle adviezen
Goede deal. Waar je heb je die gehaald?
Pagina: 1