Constructiehout verwijderen na plaatsing dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:02
Beste Klus-Tweakers,

Bij ons is gister een dakkapel geplaatst en het resultaat is verbluffend. Echter is er een stuk constructiehout op de grond achtergebleven waarvan ik me afvraag of ik dit kan verwijderen zonder problemen.

Dit stuk hout was in de orginele opstelling een onderdeel van de dragende dakconstructie. Op dit hout was ook duidelijk aangegeven dat dit niet verwijderd mocht worden met oranje stickers. Nu is de dakkapel geplaats en is er voor het dak een grote dwarsbalk aangebracht, het constructiehout is voor het grootste deel verwijderd, behalve de balk die op de grond ligt dus.

Lang verhaal kort, kan ik deze balk veilig verwijderen? Ik wil dit namelijk graag zodat ik het vloeroppervlakte wat er bij is gekomen egaal kan maken met de bestaande vloer, de balk steekt nu namelijk boven het beton uit.

Hier een foto van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25W9df6nY6KN06SK8jyeNdXEwe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBPWiXxMm40MiQ8a6p03BfAY.jpg?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking, het gaat alleen om het deel tussen de staanders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sHPo58hwr5ihIDxQS1gKg_neqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jetc4DDXGi4eBhCKTWKnscsi.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

-Heaget

[ Voor 25% gewijzigd door Heaget op 21-06-2023 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Vermoedeling zit die met slagpluggen vast in de vloer. Makkelijkste is om op de plek waar ie 'zweeft' (dus niet vast zit), met zaag, of multitool door te zagen en dat hout weg te halen. Dan houd je allemaal kleine stukjes hout op de grond over. Dat kan je met een schroevendraaier of breekijzer loswrikken.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 15:32

Gertjuhjan

Software Engineer

Is deze plaatsing uitgerekend door de constructeur? Als ik zie wat ze bij ons hebben moeten doen om een vergelijkbaar resultaat te krijgen dan vind ik jou foto's of erg beangstigend, of bij ons hebben ze veel te veel gedaan. (Of we hebben een compleet ander type dak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS68v5iy8KFk5aVHSp2U91OWz-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3d1E2Ytbe0dWtqRcWyAKgKO.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons hebben ze
  • Een metalen dwarsbalk (boven aan de dakkapel gemaakt)
  • Een volledig nieuwe draagconstructie onderaan de dakkapel gemaakt

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Gertjuhjan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:50:
Is deze plaatsing uitgerekend door de constructeur? Als ik zie wat ze bij ons hebben moeten doen om een vergelijkbaar resultaat te krijgen dan vind ik jou foto's of erg beangstigend, of bij ons hebben ze veel te veel gedaan. (Of we hebben een compleet ander type dak).

[Afbeelding]

Bij ons hebben ze
Bij Heaget is er geen gording doorgezaagd, dan is je hele constructie nog intact (en verder zie ik niet zoveel anders om eerlijk te zijn.)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Gertjuhjan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:50:

[Afbeelding]

Bij ons hebben ze
Dit is allemaal gedaan door een bedrijf wat bij ons in de buurt al vele dakkapellen heeft geplaatst, dus ik ga er vanuit dat dit is zoals het hoort. Bij ons is inderdaad ook een grote dwarsbalk aangebracht, verder is dit, wat het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 15:32

Gertjuhjan

Software Engineer

Ja wij hadden daar geen gording, dus wellicht is dat de reden. Maar wat ik wel zie is dat het deel waar de stickers op zaten dat het een dragende constructie is, nu gewoon weggezaagd is en er weinig voor teruggekomen is. Ik vind dat spannend. Maar, ik ben ook gewoon een leek in bouwen, dus kan het helemaal fout hebben.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Heaget schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:29:
...
Lang verhaal kort, kan ik deze balk veilig verwijderen?...
..

-Heaget
Ja. Zit/zat daar alleen voor het regelwerk om de hoek af te werken. Nu kun je hem gewoon verplaatsen.

Inzagen en er tussenuit breken. en dan de pluggen afslijpen, of proberen uit de vloer te trekken.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
@Heaget
Ja, de balk bij de gele streep kan je prima weghalen. Doel ervan was destijds om de balken ter ondersteuning te ankeren. Die zijn nu weg. Dus doorzagen en weghalen en de dekvloer netjes doorstorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-05 15:18
Heaget schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:57:
[...]

Dit is allemaal gedaan door een bedrijf wat bij ons in de buurt al vele dakkapellen heeft geplaatst, dus ik ga er vanuit dat dit is zoals het hoort. Bij ons is inderdaad ook een grote dwarsbalk aangebracht, verder is dit, wat het is...
Dit wil natuurlijk nooit garanties geven, ik neem aan dat je gewoon een constructietekening met berekening heb gekregen wat je zou kunnen controleren. Daarnaast zal daar dan ook opstaan of die balk weg kan. Zo op het oog doet die niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Nee dat is zeker geen garantie, maar je kiest uiteindelijk toch een partij uit waar je vertrouwen in hebt. Dan moet je er ergens toch vanuit gaan dat het werk wat ze leveren goed en professioneel is. Ik snap dat aannames niet altijd goed zijn, maar op een bepaalde hoogte moet je ergens vanuit durven gaan, anders wordt je gillend gek in het leven..

Ik snap je punt verder helemaal hoor. Tekening hebben we wel, maar daar heb ik met mijn kennis verder niet veel aan..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 14:58
... Waarom vraag je het niet gewoon aan het bedrijf wat het geplaatst heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:40
Bij onze knieschotten is duidelijk verteld dat niet alleen het raamwerk een functie heeft, maar dat we ook de beplating niet mogen verwijderen. Deze zorgt er voor dat de rechthoek een rechthoek blijft en geen parallellogram wordt, oftewel het geeft zijwaarste stabiliteit aan de constructie, net zoals diagonale schoren dat zouden doen. Het verbaast me dat dit bij de dakkapel van @Heaget nu is vervangen door alleen wat verticale balken...

Maar het gele stuk zal geen functie meer hebben gok ik.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Masvic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:27:
Het één sluit het ander niet uit.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Masvic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:27:
Omdat ik meerdere bronnen wilde hebben.
Xander schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:35:
Bij onze knieschotten is duidelijk verteld dat niet alleen het raamwerk een functie heeft, maar dat we ook de beplating niet mogen verwijderen. Deze zorgt er voor dat de rechthoek een rechthoek blijft en geen parallellogram wordt, oftewel het geeft zijwaarste stabiliteit aan de constructie, net zoals diagonale schoren dat zouden doen. Het verbaast me dat dit bij de dakkapel van @Heaget nu is vervangen door alleen wat verticale balken...

Bij ons huis is in het algemeen maar weinig uitgelegd. Waarschijnlijk omdat het geen beste tijd was voor bouwers en verkopers, en ze al lang blij waren dat ze dit huis gingen verkopen. Ik begrijp zojuist van mijn vrouw dat de bouwers hebben uitgelegd dat bij nieuwere huizen de dakconstructie anders is, waardoor het plaatsen van de horizontale balk genoeg stevigheid biedt ten opzichte van het stuk wat ze hebben weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-05 13:53
Xander schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:35:

Ja dat vertelden ze er bij ons ook bij, maar tussen neus en lippen door vertelde de projectleider toen direct dat het ook eigenlijk niet zoveel kwaad kon als ik die bruine platen toch zou verwijderen.

Toen ik ze verwijderde (om er deurtjes voor terug te plaatsen) ontdekte ik ook waarom ze liever hebben dat je de platen laat zitten. Die "constructieve delen" zijn los geplaatste frames van vier balkjes. Die zitten dus niet met slagpluggen vast aan de betonplaat en zijdelings zijn ze ook niet met elkaar of de buitenmuur verbonden.

In mijn geval zijn ze dat nu dus wel, maar ik viel haast van verbazing achterover dat iets waar grote gele stickers op zitten met "niet verwijderen, constructief deel" gewoon los zit :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:46
Dat is toch gewoon een balkje waar het oude beschot aan vast zat? Heeft niets constructiefs te doen, dus zoals boven aangegeven, doorzagen, schroeven er uit en verder.
Pagina: 1