Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
De stroom lag er onlangs af. Wellicht teveel apparaten op een groep. Elektricien gevraagd om te checken hoe en wat. Die zegt nu dat hij moet weten hoeveel het huis aan kan en dat daarvoor dan eigenlijk de hoofdzekering gecheckt moet worden, dus zegel doorknippen. Is dat echt nodig of kan het ook anders? Zegel doorknippen mag toch nooit?

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wel als de elektricien zegelrecht heeft en een nieuwe kan plaatsen. Vraag maar of hij dat heeft.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:24
Netbeheerder kan je contacten als je wil weten wat voor aansluiting je hebt.

Zegels mogen enkel verwijdert worden door installateurs(monteurs) met zegelrecht.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de stroom van een groep er uit klapt dan heeft dat niets te maken met de hoofdaansluiting, tenzij alles er uitgeklapt is.

Een groep schakelt een deel van je installatie uit. Als de zekering of automaat van die groep het begeeft blijft de rest van je installatie netjes doorwerken. Als de hoofdzekering er uit klapt dan heb je een ander probleem. Een te kleine hoofdzekering (van 25A naar 35A is al een aardig verschil), een te groot vermogen over langere tijd (verdeeld over meerdere groepen) of gewoon slijtage van de zekering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
hoe zwaar je hoofdzekering is staat gewoon op je jaarafrekening. daarvoor hoeft je niks te knippen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Is dat echt nodig of kan het ook anders?
Als er vermoeden bestaat dat er een 25A in zit i.p.v. 35A (wat tegenwoordig echt geen overbodige luxe is)
Dan is dat echt nodig ja. 25A klinkt veel maar dat is nog geen 6000w nagaan dat een waterkoker al 1500w trekt, een airco ook gemakkelijk 1500w dan blijft er nog maar 3000w over voor overige apparaten. Als je ook nog eens een vaatwasser en een droger aan hebt staan op dat moment..
Zegel doorknippen mag toch nooit?
Mag enkel met de juiste papiertjes (zegelrecht) Mits monteur dat heeft is het geen probleem.
Om jezelf verder gerust te stellen kan je altijd nog de netbeheerder een telefoontje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21

Umbrah

The Incredible MapMan

osmosis schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:39:
[...]

Als er vermoeden bestaat dat er een 25A in zit i.p.v. 35A (wat tegenwoordig echt geen overbodige luxe is)
Dan is dat echt nodig ja. 25A klinkt veel maar dat is nog geen 6000w nagaan dat een waterkoker al 1500w trekt, een airco ook gemakkelijk 1500w dan blijft er nog maar 3000w over voor overige apparaten. Als je ook nog eens een vaatwasser en een droger aan hebt staan op dat moment..

[...]

Mag enkel met de juiste papiertjes (zegelrecht) Mits monteur dat heeft is het geen probleem.
Om jezelf verder gerust te stellen kan je altijd nog de netbeheerder een telefoontje geven.
25A wordt eigenlijk nooit alleen geplaatst, de norm is eigenlijk altijd óf 1x40A, óf 3x25A. En om die laatste vol te krijgen moet je, vergeef mijn Frans, ófwel een heel domme installatie hebben met gekke dingen als doorstroom boilers/inductie CV (erg dom), ongebalanceerde EV laadpalen, etc... Of een mega kast van een nul op de meter woning (met een ongebalanceerde EV lader). 3x35A is een behoorlijk forse elektra rekening en eigenlijk nooit nodig.

Maar om de TS te helpen: verhaal klinkt gek, maar kijk inderdaad even op de rekening. Capaciteit staat er meestal gewoon op. En anders is het eigenlijk altijd wel aan de meter te zien. Plaats gerust een foto.

Genoeg zegelbevoegde installateurs trouwens

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
De jaarrekening geeft geen 100% zekerheid volgens Liander. Als je weet wie je netbeheerder is (anders even opzoeken op mijnaansluiting.nl), kan je bij hen inloggen en zien wat je aansluitwaarde is.

Als de stroom eruit klapt, dan had dat te maken met een overbeslating van de groep en niet de hoofdzekering. Ik begrijp niet waarom de waarde van de hoofdzekering relevant is voor het oplossen van je probleem. Hooguit dat hij een hogere zekeringswaarde voor de groep wil toepassen (zodat die er minder snel uit vliegt) en vanwege selectiviteit wil weten of dat mogelijk is. Het is dan wel de vraag of dat verstandig is ivm de bedrading in je huis.

[ Voor 53% gewijzigd door MWDKing op 21-06-2023 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
MWDKing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:23:
De jaarrekening geeft geen 100% zekerheid volgens Liander. Als je weet wie je netbeheerder is (anders even opzoeken op mijnaansluiting.nl), kan je bij hen inloggen en zien wat je aansluitwaarde is.

Als de stroom eruit klapt, dan had dat te maken met een overbeslating van de groep en niet de hoofdzekering. Ik begrijp niet waarom de waarde van de hoofdzekering relevant is voor het oplossen van je probleem. Hooguit dat hij een hogere zekeringswaarde voor de groep wil toepassen (zodat die er minder snel uit vliegt) en vanwege selectiviteit wil weten of dat mogelijk is. Het is dan wel de vraag of dat verstandig is ivm de bedrading in je huis.
Dat laatste is inderdaad de bedoeling en de bedrading wordt dan waar nodig aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-09 14:28
Mocht je nog een aansluiting hebben van 1 x 25A, dan kun je deze laten verzwaren naar 1 x 35A. Bij Liander is dat gratis volgens de tarievenstaat 2023. Vraag dan ook om een automaat die je zelf weer in kunt schakelen. Het vastrecht blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41
De info op je jaarrekening is niet 100%, ze had een collega erop staan dat hij 1*35 Amphere zou hebben. Toen de zekering eruit klapte en vervangen moest worden bleek het 1*25 Amphere te zijn.

Zolang de monteur zegelrecht heeft mag hij gewoon doorknippen. Anders zou ik het niet doen want je kan er een boete voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Inderdaad heb hier op GoT ook al meerdere malen gelezen dat men in de veronderstelling was 1x35A te hebben maar het eigenlijk een 1x25A schroefzekering bleek te zijn.
Als er structureel problemen zijn over meerdere groepen kan ik mij voorstellen dat een elektricien dat zou willen controleren. Als hij zegelrecht heeft is dit helemaal geen probleem.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb zelf tweemaal het zegel verbroken i.v.m. werkzaamheden. Telefoontje naar de netbeheerder en de boel is gratis opnieuw verzegeld. Ik geef geen enkele garantie dat die werkwijze bij iemand anders ook werkt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:38
evilution schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:16:
Ik heb zelf tweemaal het zegel verbroken i.v.m. werkzaamheden. Telefoontje naar de netbeheerder en de boel is gratis opnieuw verzegeld. Ik geef geen enkele garantie dat die werkwijze bij iemand anders ook werkt.
Hier dezelfde ervaring, maar inderdaad garantie tot aan de deur, want officieel kunnen ze moeilijk gaan doen.

Ik verwacht trouwens dat de electricien dit wil weten om te kijken of hij de automaat van de betreffende groep kan verzwaren. Ik zou trouwens eerder kijken of je de apparaten niet beter over de groepen kunt verdelen.

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 21-06-2023 10:24 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
De officiële lezing is dat je verdacht kunt worden van fraude. Dit is dus bijzonder onverstandig.

Dat de netbeheerders in individuele gevallen aardig zijn is geen garantie en geen goede basis voor een advies links of rechtsom

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azara
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-08 16:29
Maak dan in elk geval een foto van de meterstanden voordat je het zegeltje verbreekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Normaal zie je toch gewoon op de hoofdzekering wat die aankan?

En dan heb je nog de eigen zekeringen in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

chime schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:44:
Normaal zie je toch gewoon op de hoofdzekering wat die aankan?

En dan heb je nog de eigen zekeringen in de kast.
Die van mij zijn niet af te lezen door het doorzichtige kastje waar ze inzitten. Bij mijn ouders zit die in een volledig zwarten kastje dus dat is helemaal onmogelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:22:
[...]

Hier dezelfde ervaring, maar inderdaad garantie tot aan de deur, want officieel kunnen ze moeilijk gaan doen.

Ik verwacht trouwens dat de electricien dit wil weten om te kijken of hij de automaat van de betreffende groep kan verzwaren. Ik zou trouwens eerder kijken of je de apparaten niet beter over de groepen kunt verdelen.
Dit klopt ja. En dat tweede wil hij ook proberen. Heb vanmorgen ingelogd op site Liander. Daar staat: 3x25A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Mijn ervaring is dat wat op de factuur staat in veel gevallen niet overeenkomt met de daadwerkelijke aansluiting.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 08:40
Ik heb een hoofdzekering met een hogere waarde dan geadministreerd is. Dus rekening of registratie online klopt niet altijd.

Verder heb ik zelf een keer de groepenkast vervangen, hoofdzekering daarvoor verwijderd (zegel doorgeknipt dus) en daarna de netbeheerder gebeld met het verzoek de zegel weer te plaatsen. Hebben ze een standaard bedrag voor. Toen ik belde zeiden ze dan ook "ohh, heeft u de groepkast vervangen"...etc. Doen ze niet moeilijk over. En vooraf bellen en checken kan natuurlijk ook.
(toen ze de zegel kwamen plaatsen hebben ze gelijk een hogere zekering erin geplaatst, maar vergeten te administreren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
True schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Die van mij zijn niet af te lezen door het doorzichtige kastje waar ze inzitten. Bij mijn ouders zit die in een volledig zwarten kastje dus dat is helemaal onmogelijk ;)
Geen gekleurde stip op de zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

Crazy-

Best life ever

No Hands schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:37:
hoe zwaar je hoofdzekering is staat gewoon op je jaarafrekening. daarvoor hoeft je niks te knippen.
Helaas maar dat klopt niet.

Daar staat iets als.

Enkelfase 25/35/40A of 3-fase t/m 25A

en niet wat je exact hebt.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 14:13
@Crazy- Even informeren bij je netbeheerder.
En een beetje vaag, wat is er laatst doorgeslagen, de hoofdzekering of een stroomgroep, indien stroomgroep dan is het helemaal geen probleem om het meer te verdelen.

Wat je huis aankan is zelf ook eenvoudig achter te komen door in huis een rondje te doen welke apparaten aanwezig zijn.

9 vd 10x komt het doordat bewoners een wasdroger en wasmachine op dezelfde groep hebben en net toevallig op hetzelfde moment op hun piekvermogen werken.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 21-06-2023 17:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

mr_evil08 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:39:
@Crazy- Even informeren bij je netbeheerder.
En een beetje vaag, wat is er laatst doorgeslagen, de hoofdzekering of een stroomgroep, indien stroomgroep dan is het helemaal geen probleem om het meer te verdelen.

Wat je huis aankan is zelf ook eenvoudig achter te komen door in huis een rondje te doen welke apparaten aanwezig zijn.
En die netbeheerder zal dan langskomen om de aansluiting te bekijken. De administratie van hen is een ongekende puinhoop. 8)7 8)7 8)7

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ds23man schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:41:
[...]

En die netbeheerder zal dan langskomen om de aansluiting te bekijken. De administratie van hen is een ongekende puinhoop. 8)7 8)7 8)7
Vreemd hier konden ze dat haarfijn uitleggen welke aansluiting ik had.
Is het een 1 fase aansluiting dan is 25A sowieso heel ongewoon, vaak is dat 35 of 40A.
Bij 3 fase is dat 25A standaard.

Maar ik mis dus in het verhaal of de hoofdzekering is gesproken of maar een eindgroep, dat laatste zegt maar weinig en via de slimme meter valt piekspanning ook wel te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 21-06-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

55martin schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:44:
Mocht je nog een aansluiting hebben van 1 x 25A, dan kun je deze laten verzwaren naar 1 x 35A. Bij Liander is dat gratis volgens de tarievenstaat 2023. Vraag dan ook om een automaat die je zelf weer in kunt schakelen. Het vastrecht blijft gelijk.
Die automaat is een goede om te vragen.

Ik heb in mijn meterkast netjes 3x 25A automaten gekregen (zonder te vragen). Mijn ouders hebben ook 3x25A aangevraagd, maar zij kregen geen automaten, ondanks dat ze dit wél hadden gevraagd (op mijn advies).

Als bij mij ouders er nu wat uitklapt moeten ze Liander inschakelen.

Doordat ik automaten heb kan ik werkzaamheden aan mijn installatie nu veilig zelf uitvoeren, zonder de draden 'live' aan te moeten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

mr_evil08 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Is het een 1 fase aansluiting dan is 25A sowieso heel ongewoon, vaak is dat 35 of 40A.
Bij 3 fase is dat 25A standaard.

Maar ik mis dus in het verhaal of de hoofdzekering is gesproken of maar een eindgroep, dat laatste zegt maar weinig en via de slimme meter valt piekspanning ook wel te zien.
Als die was gesprongen dan had de netbeheerder er sowieso bij moeten komen, dus dat zal niet het geval zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Fairy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:52:
[...]

Ik heb in mijn meterkast netjes 3x 25A automaten gekregen (zonder te vragen). Mijn ouders hebben ook 3x25A aangevraagd, maar zij kregen geen automaten, ondanks dat ze dit wél hadden gevraagd (op mijn advies).

Doordat ik automaten heb kan ik werkzaamheden aan mijn installatie nu veilig zelf uitvoeren, zonder de draden 'live' aan te moeten sluiten.
Dat is geen probleem als je meterkast een hoofdschakelaar heeft, die hoofdschakelaar kan een installateur zelf plaatsen, maar ik snap je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

mr_evil08 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:53:
[...]

Dat is geen probleem als je meterkast een hoofdschakelaar heeft, die hoofdschakelaar kan een installateur zelf plaatsen, maar ik snap je punt.
Ik heb mijn hoofdschakelaar ook zelf geplaatst. Met automaten kan dat. Zonder is niet onmogelijk, maar een beetje tricky.

Bij mijn ouders moest ik deze live aansluiten omdat de netbeheerder daar geen automaten wilde plaatsen maar ook de 2 nieuwe fases niet wilden aansluiten op de al voorbereide meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
55martin schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:44:
als je een automaat vraagt / krijgt (ik kreeg de keuze destijds) ga je zelfs (voor hetzelfde tarief) naar 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Fairy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:52:
[...]

Leuk om te vragen, maar extra zekeringen erin draaien is logischerwijs minder moeite dan de kast vervangen voor een kast die compatibel is met een automaat.
Bij mij rekenen ze hiervoor iets van 300 ex. btw. (gestandaardiseerde bedragen die ook all incl. zijn voor complexere situaties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

True schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Leuk om te vragen, maar extra zekeringen erin draaien is logischerwijs minder moeite dan de kast vervangen voor een kast die compatibel is met een automaat.
Bij mij rekenen ze hiervoor iets van 300 ex. btw. (gestandaardiseerde bedragen die ook all incl. zijn voor complexere situaties).
Inderdaad, wordt vaak geroepen dat je moet vragen om automaten, die krijg je alleen bij een sanering of als je er een aanvraag voor doet en betaald.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
mr_evil08 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Huis minder dan 20 jaar oud? Of recent verzwaring of slimme meter laten plaatsen. Dan hebben ze het misschien nog goed in de administratie. Anders niet.

En in jaren 60 en 70 was 1x25A heel normaal. Ofwel, Nederland staat er nog vol mee.

Maar @locloc, groep verzwaren is probleembestrijding. Meer dan 16A ga je op een normale groep ook niet redden, dan mogen je stopcontacten namelijk niet hebben. In kaart brengen wat er op die groep zit en kijken of je dat kunt spreiden. Dan wel in huidige indeling of als daar een extra groep voor gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
We dwalen een beetje af van de vragen...

Een stukje hierboven stelt TS:
Heb vanmorgen ingelogd op site Liander. Daar staat: 3x25A
Als TS dus al een 3-fase installatie heeft, dan is dat natuurlijk gewoon 3x25A.
@locloc : Heb je daadwerkelijk een 3-fase meter, en een 3-fase meterkast hangen??
(doe eens een fototje anders)

Zo ja: dan is het hele verzoek van de elektricien om een zegel door te knippen gewoon totale onzin.
Dan zijn de hoofdzekeringen namelijk gewoon altijd minimaal 25A.
De meterkast en groepenverdeling moet dan daar ook op bedraad worden.

We weten nog steeds niet of er nu een (eind)groep uitgevallen is, of een van de hoofdzekeringen.
@locloc is een beetje vaag met informatie geven.

Als het een groep is, is, zoals gezegd, het ook al overbodig om naar de hoofdzekeringen te kijken.
Verhogen van een standaard eindgroep naar meer dan 16A moet je niet willen...
Die zijn er niet voor niks.
Bebakeling, stopcontacten, verdeeldozen... alles is rated op die 16A.
Los eerst het probleem op waarom díe groep dan uitvalt, voordat je klakkeloos zomaar een zwaardere automaat erin gaat zetten...

Heeft niks met de hoofdzekering, of de verzegeling daarvan te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door BrainCrash op 21-06-2023 18:28 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Azara schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Maak dan in elk geval een foto van de meterstanden voordat je het zegeltje verbreekt
Dat heeft weinig zin want je kan dan aftappen voor de meter. Dat is ook de reden dat ze heel moeilijk kunnen gaan doen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en als je een moderne meter hebt kan je daar ook op zien of er 1 of 3 fases daadwerkelijk binnen komen....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:53
No Hands schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:37:
Helaas niet bij mij. Scheelt 15A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Het enige wat de netbeheerders op orde hebben is de administratie van de serie en typenummers van meters. Zelfs voor de storingmonteurs is het elke keer weer een verrassing bij een storing waar de leidingen liggen, zelfs bij recent spul van een jaar of 10 geleden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
locloc schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:24:
De stroom lag er onlangs af. Wellicht teveel apparaten op een groep. Elektricien gevraagd om te checken hoe en wat. Die zegt nu dat hij moet weten hoeveel het huis aan kan en dat daarvoor dan eigenlijk de hoofdzekering gecheckt moet worden, dus zegel doorknippen. Is dat echt nodig of kan het ook anders? Zegel doorknippen mag toch nooit?
Op je jaarafrekening van energie staat wat voor aansluiting je huis binnenkomt. Hier staat op de nota 3x25A, waarvan er maar 1x25A is aangesloten (1 fase dus). Aan de hoofdzekering zelf kan je niet direct zien of deze 25, 35 of 40A is
Pagina: 1