Terugkomende BSODs na clean install Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsance
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-06 08:30
2 weken geleden begon ik meerdere soorten BSODs te krijgen op mijn pc. Ik heb een clean install van Windows gedaan en had een week lang geen last van BSODs, tot vanmiddag. De 2 BSODs zijn IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL: ntoskrnl.exe en IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL: ntkrnlmp.exe

Ik heb alle nieuwe drivers geïnstalleerd via Windows Update en de Support pagina van MSI. Ik heb nog niet de laatste BIOS geïnstalleerd, omdat ik hiervoor nooit last had van BSODs.

Hierbij een aantal minidumps: https://justpaste.it/5367n

Wat ik op Google heb gevonden lijkt het een driver probleem te zijn, maar kan nog niet vinden om welke driver het gaat. Heb 2 Nvidia drivers geprobeerd: 535.98 en 536.23, beide geven BSODs alleen tijdens het spelen van games. Idle en Chrome geven geen BSODs.

[ Voor 19% gewijzigd door Arsance op 21-06-2023 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 02:15
Ik raad aan om even HCI Memtest te draaien. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is bijna altijd een probleem met het werkgeheugen, met een XMP profiel kan je nog even proberen om het op de default snelheid te laten lopen, meestal is dit 2133Mhz.
Het beste kun je dit programmatje meerdere malen openen met 2000mb geheugen per test totdat je geheugen gebruik ong op 90% staat in taakbeheer. Als er een fout is gevonden dan krijg je een melding. (Kan zijn dat er in W11 zaken/drivers zijn die het geheugen op een andere manier aanspreekt waardoor precies dat ene defecte bitje plots naar voren komt)
https://hcidesign.com/memtest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Uit de dump lijkt het erop dat je onboard graphics driver het probleem veroorzaakt. Weet je zeker dat je daar ook de laatste driver van hebt geïnstalleerd?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:52

EvH

Hier afgelopen week ook constant spontane restarts en BSOD.
Oorzaak lag bij drivers van Nvidia.

Mijn oplossing: DDU (Display Driver Uninstaller) gebruikt en vervolgens nieuwe installatie uitgevoerd met actuele drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsance
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-06 08:30
EvH schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:22:
Hier afgelopen week ook constant spontane restarts en BSOD.
Oorzaak lag bij drivers van Nvidia.

Mijn oplossing: DDU (Display Driver Uninstaller) gebruikt en vervolgens nieuwe installatie uitgevoerd met actuele drivers.
Lag bij mij ook bij Nvidia of aparte chipset drivers die Windows automatisch had geïnstalleerd. Heb een i9 9900KF, maar er werden chipset drivers voor een 4e generatie geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell4you.
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-09 16:47
Hoi,
Ik heb ook deze bsod ervaren...op mijn werk pc
Het bleek een bekend probleem te zijn.. na wat goooglen
een windows update en een windows driver voor de realtek lan = bsod
Moest een lan driver downloaden van realtek...en installeren.. geen bsod meer
Pagina: 1