plind schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:19:
[...]
Alles op een rijtje zettende, denk ik ook dat dit voor nu de beste keuze gaat worden. In ieder geval zorgen dat we overal nul-, fase-, schakel- en evt. aardedraad hebben (bij zowel schakelaars als lichtpunten) en dat de inbouwdozen van de schakelaars 50mm diep zijn.
Ik begreep dat de limiet van 63 Hue lampen op een Bridge (mochten we daar al tegenaan lopen) ook op te lossen is door 2 Bridges te gebruiken. Dan kunnen we eventueel Home Assistant gebruiken als centrale aansturing. Dat lijkt me al met al de meest flexibele oplossing die ook nog enigszins betaalbaar is, vooral in vergelijking met zo'n compleet gecentraliseerd systeem en bekabeld systeem met het PVC-circus van dien. En ja, zo'n Bridge zou de geest kunnen geven. Maar als de totaaloplossing daarmee vele duizenden euro's goedkoper is, spendeer ik graag een uurtje of twee aan het opnieuw configureren van een nieuwe Bridge, mocht dat nodig zijn. En de kans bestaat natuurlijk ook dat er binnen afzienbare tijd een nieuwe Bridge uitkomt die wel backup-mogelijkheden biedt, alsmede naadloze upgrade. Dan zijn ook die (kleine) zorgen van tafel.
Dank voor al jullie inzichten! En mochten jullie meer inzichten/ideeën hebben, dan blijf ik natuurlijk altijd nieuwsgierig.

Qua bekabeling
Helemaal eens, alleen als je wil gaan hobbyen met een PLC of ander netwerk-aangestuurd relaisbord, dan heeft het zin om alles centraal te leggen.
Ofja, je kunt ook alles centraal leggen en alsnog Shellie's of Hue er in zetten, maar praktisch nut ontbreekt dan een beetje.
Diepe inbouwdozen is inderdaad een terechte toevoeging.
Overigens, wel naar elke kamer een loze leiding leggen voor een netwerkkabel (of coax).
Wat betreft Hue
De standaard Hue oplossing is niet wat ik bedoel, vandaar dat ik ook 'Zigbee' aangeef.
Het probleem met (standaard) Hue is dat de 'wandschakelaar' niet daadwerkelijk schakelt, dat doet de lamp zelf.
Dus als je op de knop drukt moet het signaal eerst van de knop naar de bridge en dan van de bridge naar de lamp.
Hierdoor ben je dus sterk afhankelijk van de bridge en daarnaast zijn die hue-inbouw op batterij en de lampen vrij duur.
Het alternatief
Persoonlijk zou ik een systeem willen met een 'override'/fallback/lokale-aan-uit.
Bijvoorbeeld bij Shelly stel je de unit in via WiFi en kun je nog extra commando's sturen via WiFi.
Maar het daadwerkelijk schakelen gebeurt in de unit zelf. De knoppen én schakeldraad sluit je op dezelfde inbouwmodule aan.
Het resultaat, zonder WiFi werken je knoppen nog steeds en je kunt er relatief zeker van zijn dat de lamp ook aan/uit gaat als je de knop in drukt (+ geen batterijen + goedkopere lampen + meer keuze).
Maar Shelly is niet de enige d'r zijn ook Zigbee wandschakelaars welke werken met de Hue app en/of Hue bridge.
Bijvoorbeeld deze, dit is een inbouw Zigbee relais met een 'lokale' ingang voor een schakelaar.
Als je de knop aan de lokale ingang schakelt, gaat de lamp aan/uit (ik geloof zelfs als je Hue bridge niet online is).
Je kunt het Hue gedeelte/app dan gebruiken om 'extern' aan te sturen.
Wat betreft het limiet aan lampen op Hue
Tegenwoordig zou je meerdere Hue bridges moeten kunnen koppelen aan een enkel account.
Ik geloof dat dat binnen de Hue app dan relatief naadloos werkt. Je zou dan per verdieping/kamer een bridge kunnen nemen o.i.d, dat is wellicht qua dekking/interferentie wel handig.