Aanbevelingen inbouwspots in nieuwbouw anno 2023?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 23:20
Ik ben in de gelukkige positie om een nieuwbouw huis te mogen gaan bouwen. In ons huidige huis heb ik de afgelopen twee jaar veel lichtpunten vervangen door Philips Hue lampen. Ik schakel ze veelal met kinetische lichtschakelaars, bewegingssensors, de Hue app en voice assistants.

Mijn vraag is: wat is anno 2023 nou eigenlijk "best practice" als we in de nieuwe situatie een heel nieuw lichtplan kunnen bedenken en inrichten en gaandeweg de woning liefst "behoorlijk smart" willen maken? Het lijkt me bijvoorbeeld helemaal niet meer van deze tijd om nog bedrade schakelaars naar centrale lichtpunten te hebben. Of moet ik dat vanuit oogpunt van robuustheid nou juist wel willen? En kies je bij nieuwe inbouwspots dan voor GU10 armaturen (die mijns inziens mogelijk wel wat diep zijn) of zijn er betere opties?

Tips en adviezen zijn zeer welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iVoidstep
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-09 11:41
In mijn nieuwbouwwoning. (gewoon een project via Heijmans) heb ik eigenlijk besloten om gewoon gebruik te maken van de Hue Perifo (railverlichting)
Deze rail heb ik op de begane grond over alle lichtpunten laten lopen waardoor we een soort van ''U'' vorm hebben gecreeerd. Hier de gewenste lampen aan gehangen. De wandschakelaars heb ik verwijderd aangezien de rail constant van spanning word voorzien en deze vervangen voor de Tap dial switch van Hue.

Ikzelf ben geen fan van inbouwspots. Dan hadden we onze plafond ook moeten verlagen maar vind de huidige hoogte wel iets hebbben. Zal later eens kijken of ik iets van een foto/video heb.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je internet plat ligt, of je smartphone is in het toilet gevallen, wil je dan je huis moeten verlichten met fakkels in de muren? Wat als de bejaarde buurvrouw even op de kinderen komt passen, en de batterijen van de draadloze schakelaar is op?
Domotica is een leuk truukje, maar op een gegeven moment moet het wel gewoon werkbaar zijn. Daarom heb ik voor mezelf deze voorwaarden:
- internet/netwerk plat, geen probleem, de essentiële zaken moeten blijven werken (verwarming, hoofdverlichting, wekker, deurbel, ...)
- een digibeet (anderstalige poetsvrouw bijvoorbeeld) kan binnenkomen en je huis 'normaal gebruiken'.
- alles wat zonder batterijen kan doe je zonder batterijen; alles wat bedraad kan doe je niet draadloos.
- als de leverancier van je domoticaspul failliet gaat, productie stopt, servers plat legt kan je een enkele defecte unit vervangen zonder problemen.

Zo vermijd je discussies en problemen, behoud je huis zijn waarde als je het aan een niet-tweaker verkoopt, en kan je niet plots gedwongen worden om alles op 2 weken te vervangen.

- Ofwel voorzie je diepe inbouwdozen bij alle schakelaars (en alle stopcontacten die je wil monitoren/schakelen), en plaats je daar modules genre shelly (dimmer voor lampen; 1PM voor stopcontacten, 2.5PM voor rolluiken/screens). Individuele modules kan je zo vervangen door een ander merk (Niko heeft er bijvoorbeeld ook), de normale knoppen werken gewoon, en je kan de slimheid onzichbaar bovenop leggen.
- Ofwel ga je voor de dure optie: alle leidingen naar centrale schakelkast, en daar je slimme modules voorzien. Hier zit je wel met grotere kost van aanleg, en als over 10 jaar de centrale module defect is grote kost voor vervanging.
- Voor "sfeerverlichting" hier en daar kan je Hue lampen (of vergelijkbaar) gebruiken, maar "normale" verlichting zou ik geen intelligentie in de lampen zelf willen.
Ik heb bijvoorbeeld 4 spotjes boven mijn keukeneiland, die zitten gewoon op een shelly dimmer (waardoor ze 's nachts inschakelen op 5% licht zodat ik niet verblind wordt, overdag gewoon op de stand dat ze stonden, meestal 30% ofzo, voor veel licht kan je dubbelklikken op de drukknop voor 100%). Dimmer kan ik zo vervangen, lampen kan ik individueel zo vervangen; mijn schoonmoeder kan er ook mee werken; en ik kan ze via Home assistant automatiseren of van overal met de smartphone aansturen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
Ja, na wat verder gelezen te hebben in andere oudere threads is het terugkerende twistpunt of je wel of niet lichtpunten maakt die met een "vaste schakelaar" kunnen worden bediend. Maar ik moet zeggen dat in de ruimtes waar ik de Hue lampen met kinetische switches heb gebruikt de afgelopen 2 jaar, ik eigenlijk nog nooit een issue heb gehad: die werken altijd snel en stabiel. Sterker nog: het is vaker voorgekomen dat een aardlekschakelaar was omgeklapt dan dat zo'n schakelaar het niet deed. En in dat geval doet zelfs een normale lamp niks meer en moet je je even redden met de zaklamp van je telefoon.

Overigens lees ik ook het veel gebruikte argument dat je bij het wegvallen van internet c.q. wifi je lampen niet meer kunt bedienen. Dat is natuurlijk niet helemaal waar: de app op je telefoon werkt misschien niet meer, maar al het overig Zigbee schakelmateriaal blijft gewoon werken met de lampen en dus is dat niet anders dan met traditionele schakelaars.

Het belangrijkste voordeel van individueel schakelbare lampen vind ik dat je ze op diverse manieren kunt groeperen en ook ieder kunt configureren met hun eigen lichtsterkte.

Maar vooralsnog is het goed om te weten dat dit nog altijd de belangrijkste overwegingen zijn. Als iemand anders nog additionele tips heeft: graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 14:42
Heb zelf over hue in bestaande woning, maar als ik het over kan doen zou ik in een nieuwe woning wellicht meer kijken naar een completer domotica systeem zoals NIKO home station of iets dergelijks, Altijd leuk om mee bezig te zijn en zelf te ontwerpen naar smaak ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik moet eerlijk zeggen dat ik bij nieuwbouw niet eens meer de moeite zou willen van schaleraars in de muur, in plaats daarvan zou ik misschien per kamer overwegen om een centrale uitknop te hebben voor al lampen bijvoorbeeld in de centrale doos, voor het overige zou ik liefst zo eenvoudig mogelijke inbouw dimmers willen want in beginsel zijn slimme bollen wel leuk (om mee te beinnen maar op het moment dat je verder gaat dan voorzie ik dat je geld weg aan het gooien bent elke keer dat je de dimmer (als onderdeel van de bol) wegsmijt als je je bol kapot hebt.

aan de andere kant is vervangen van een kapotte dimmer wel makkelijker als ie in de bol zit dus dit is wel een beetje vraag: wat verwacht je dat er eerder stuk gaat, de dimmer, of de led / gloeidraad/whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Leuk idee, maar stel dat je je huis verkoopt aan iemand die geen behoefte heeft aan allerlei domotica. En ja, die zijn er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 12:26
naftebakje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:06:
Als je internet plat ligt, of je smartphone is in het toilet gevallen, wil je dan je huis moeten verlichten met fakkels in de muren? Wat als de bejaarde buurvrouw even op de kinderen komt passen, en de batterijen van de draadloze schakelaar is op?
Domotica is een leuk truukje, maar op een gegeven moment moet het wel gewoon werkbaar zijn. Daarom heb ik voor mezelf deze voorwaarden:
- internet/netwerk plat, geen probleem, de essentiële zaken moeten blijven werken (verwarming, hoofdverlichting, wekker, deurbel, ...)
- een digibeet (anderstalige poetsvrouw bijvoorbeeld) kan binnenkomen en je huis 'normaal gebruiken'.
- alles wat zonder batterijen kan doe je zonder batterijen; alles wat bedraad kan doe je niet draadloos.
- als de leverancier van je domoticaspul failliet gaat, productie stopt, servers plat legt kan je een enkele defecte unit vervangen zonder problemen.

Zo vermijd je discussies en problemen, behoud je huis zijn waarde als je het aan een niet-tweaker verkoopt, en kan je niet plots gedwongen worden om alles op 2 weken te vervangen.

- Ofwel voorzie je diepe inbouwdozen bij alle schakelaars (en alle stopcontacten die je wil monitoren/schakelen), en plaats je daar modules genre shelly (dimmer voor lampen; 1PM voor stopcontacten, 2.5PM voor rolluiken/screens). Individuele modules kan je zo vervangen door een ander merk (Niko heeft er bijvoorbeeld ook), de normale knoppen werken gewoon, en je kan de slimheid onzichbaar bovenop leggen.
- Ofwel ga je voor de dure optie: alle leidingen naar centrale schakelkast, en daar je slimme modules voorzien. Hier zit je wel met grotere kost van aanleg, en als over 10 jaar de centrale module defect is grote kost voor vervanging.
- Voor "sfeerverlichting" hier en daar kan je Hue lampen (of vergelijkbaar) gebruiken, maar "normale" verlichting zou ik geen intelligentie in de lampen zelf willen.
Ik heb bijvoorbeeld 4 spotjes boven mijn keukeneiland, die zitten gewoon op een shelly dimmer (waardoor ze 's nachts inschakelen op 5% licht zodat ik niet verblind wordt, overdag gewoon op de stand dat ze stonden, meestal 30% ofzo, voor veel licht kan je dubbelklikken op de drukknop voor 100%). Dimmer kan ik zo vervangen, lampen kan ik individueel zo vervangen; mijn schoonmoeder kan er ook mee werken; en ik kan ze via Home assistant automatiseren of van overal met de smartphone aansturen.
Ik kan het niet meer dan mee eens zijn met dit advies. We hebben 2 jaar geleden een nieuw huis gebouwd en daarmee wou mijn partner ook alles in een domotica systeem onderbrengen. Maar met mijn eis dat als de wifi of iets wegvalt dat ik dan gewoon met gewone knoppen de lichten etc nog gewoon aan kan zetten.

Wij hebben daardoor in de meterkast en op zolder 2 elektrakasten waarin alle schakelaars,lampen en de bijbehoorden shelly's bij elkaar komen. Dit zodat het ook altijd makkelijk vervangen kan worden door een ander systeem en in het simpelste geval ook altijd nog via de ouderwetse manier de domotica ertussen uit kan halen en dan werkt ook alles nog.
Door wel overal bewegingsmelders met lichtintensiteit meters in iedere ruimte te hebben heeft mijn partner ondertussen wel handige automation geschreven waardoor op zich de knoppen niet heel vaak meer nodig zijn. En door overal shelly's achter pulsdrukkers te zetten hebben we ook de mogelijkheid alles te dimmen zonder extra kostbare dimmers. En natuurlijk 3x klikken voor alle lichten beneden uit/of boven of je kan het zo gek niet bedenken. Ook scenes zijn hierdoor te programeren op knoppen voor als je je mobiel niet in de buurt hebt.

Om dit alles nog modulairder te maken hebben we ook geen centraaldozen dus gaan alle stopcontacten,schakelaars/bewegingsmelders en lichtpunten apart naar de meterkast. Dit is wel een kostbare aangelegenheid. Zie hieronder 1 van de kasten in progress. Gewoon 3d geprinte DIN rail houders voor de shelly's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM7ke2WagVMtZN3dBpWyWtlZA5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZyc4CLv6Dt2uOwyAxM0X4n3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClEC4to4qMC8PezuYCvwZSFoGXU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYniUgf6owBn39yP787hkcq9.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zou het een groot risico vinden om helemaal geen schakelaars te laten plaatsen voor verkoop op een later moment. Maar als je dat wel wilt nemen is dat natuurlijk geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:55
Ik heb 't even zonder schakelaar geprobeerd. Maar ben daar snel van teruggekomen. Per ruimte heb ik 1 fysieke knop waar alle verlichting mee uit kan. Soms heb je dat nodig voor een reset. Of als je nog iets gaat klussen aan de elektra ook wel fijn (ipv gelijk hele groep uit moeten zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
mausse schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:48:
Heb zelf over hue in bestaande woning, maar als ik het over kan doen zou ik in een nieuwe woning wellicht meer kijken naar een completer domotica systeem zoals NIKO home station of iets dergelijks, Altijd leuk om mee bezig te zijn en zelf te ontwerpen naar smaak ;-)
Maar los van dat het een leuk projectje is om wat anders te installeren, wat ervaar jij als de belangrijkste nadelen / beperkingen van de volledige Hue installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
Aurum schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:16:
[...]

Ik kan het niet meer dan mee eens zijn met dit advies. We hebben 2 jaar geleden een nieuw huis gebouwd en daarmee wou mijn partner ook alles in een domotica systeem onderbrengen. Maar met mijn eis dat als de wifi of iets wegvalt dat ik dan gewoon met gewone knoppen de lichten etc nog gewoon aan kan zetten.

Wij hebben daardoor in de meterkast en op zolder 2 elektrakasten waarin alle schakelaars,lampen en de bijbehoorden shelly's bij elkaar komen. Dit zodat het ook altijd makkelijk vervangen kan worden door een ander systeem en in het simpelste geval ook altijd nog via de ouderwetse manier de domotica ertussen uit kan halen en dan werkt ook alles nog.
Door wel overal bewegingsmelders met lichtintensiteit meters in iedere ruimte te hebben heeft mijn partner ondertussen wel handige automation geschreven waardoor op zich de knoppen niet heel vaak meer nodig zijn. En door overal shelly's achter pulsdrukkers te zetten hebben we ook de mogelijkheid alles te dimmen zonder extra kostbare dimmers. En natuurlijk 3x klikken voor alle lichten beneden uit/of boven of je kan het zo gek niet bedenken. Ook scenes zijn hierdoor te programeren op knoppen voor als je je mobiel niet in de buurt hebt.

Om dit alles nog modulairder te maken hebben we ook geen centraaldozen dus gaan alle stopcontacten,schakelaars/bewegingsmelders en lichtpunten apart naar de meterkast. Dit is wel een kostbare aangelegenheid. Zie hieronder 1 van de kasten in progress. Gewoon 3d geprinte DIN rail houders voor de shelly's.
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zou het een groot risico vinden om helemaal geen schakelaars te laten plaatsen voor verkoop op een later moment. Maar als je dat wel wilt nemen is dat natuurlijk geen punt.
We spreken binnenkort eens met een installateur. Ik vermoed dat hij zeker een dergelijke oplossing zal voorstellen. "Correct me if I'm wrong", maar het belangrijkste voordeel van deze oplossing is dat je alle shelly's centraal hebt zitten en ze dus centraal kan beheren/onderhouden. Op zich is er in dagelijks gebruik geen echt verschil als je ze in iedere inbouwdoos achter een schakelaar zou plaatsen, anders dan dat je voor onderhoud van een shelly de schakelaar moet loshalen.

Een ander verschil tussen deze opzet en de klassieke opzet is dat je bij deze opzet de verlichtingsgroepen altijd centraal kunt herconfigureren, maar in de klassieke opzet zijn die vast gerelateerd aan een specifieke schakelaar. Of zie ik nou nog heel veel andere voordelen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
Aurum schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:16:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

kjiratsiekoedel schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:05:
Ik heb 't even zonder schakelaar geprobeerd. Maar ben daar snel van teruggekomen. Per ruimte heb ik 1 fysieke knop waar alle verlichting mee uit kan. Soms heb je dat nodig voor een reset. Of als je nog iets gaat klussen aan de elektra ook wel fijn (ipv gelijk hele groep uit moeten zetten).
Ja, ik wil in elke ruimte sowieso een schakelaar hebben. Maar op zich kan dat prima een kinetische Zigbee schakelaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
funkeey schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:59:
Leuk idee, maar stel dat je je huis verkoopt aan iemand die geen behoefte heeft aan allerlei domotica. En ja, die zijn er genoeg.
Ja, maar in dat geval is van alle "smart oplossingen" eigenlijk een volledige Hue/Zigbee setup misschien nog wel het allersimpelste en best uitlegbaar. Als alle schakelaars kinetische Zigbee switches zijn, de lampen allemaal Hue lampen en je hebt 1 bridge, dan is de setup prima uit te leggen. In mijn ogen in ieder geval beter uit te leggen dan schakelaars met daarachter weer verborgen Zigbee modules of de meer high-end domotica oplossingen met complete centrale "shelly patch-kasten".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:58
Hue is in principe erg robuust. De app heeft geen internet nodig, lampen kunnen worden bedient met losse switches, knoppen of sensoren zonder internet.

Het enige zwakke punt is de bridge. Zonder bridge werkt er niets.
Je kunt ook niet de instellingen van je hue huis "backuppen" zodat je het kan herstellen als je bridge sneuvelt.
En bridges kunnen stuk, dat zijn een hoop lampjes die je dan weer toe moet voegen! Zeker als je de serials niet hebt genoteerd.
Plus er is een limiet van 63 lampen. Als je met spotjes or rails gaat spelen voeg je zo een hoop lampen toe.

Retro-fit smart lightning, ik zou 100% voor Hue gaan.
Niewbouw smart lightning, ik zou toch even kijken of de bedrade oplossingen zoals KNX in de smaak vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
jeroen3 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:40:
Hue is in principe erg robuust. De app heeft geen internet nodig, lampen kunnen worden bedient met losse switches, knoppen of sensoren zonder internet.

Het enige zwakke punt is de bridge. Zonder bridge werkt er niets.
Je kunt ook niet de instellingen van je hue huis "backuppen" zodat je het kan herstellen als je bridge sneuvelt.
En bridges kunnen stuk, dat zijn een hoop lampjes die je dan weer toe moet voegen! Zeker als je de serials niet hebt genoteerd.
Plus er is een limiet van 63 lampen. Als je met spotjes or rails gaat spelen voeg je zo een hoop lampen toe.

Retro-fit smart lightning, ik zou 100% voor Hue gaan.
Niewbouw smart lightning, ik zou toch even kijken of de bedrade oplossingen zoals KNX in de smaak vallen.
Ja, die bridge als single point of failure is inderdaad wel een dingetje, alsmede dat maximum aantal lampen. Goede punten. Ga ik meenemen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
plind schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:11:
[...]

We spreken binnenkort eens met een installateur. Ik vermoed dat hij zeker een dergelijke oplossing zal voorstellen. "Correct me if I'm wrong", maar het belangrijkste voordeel van deze oplossing is dat je alle shelly's centraal hebt zitten en ze dus centraal kan beheren/onderhouden. Op zich is er in dagelijks gebruik geen echt verschil als je ze in iedere inbouwdoos achter een schakelaar zou plaatsen, anders dan dat je voor onderhoud van een shelly de schakelaar moet loshalen.

Een ander verschil tussen deze opzet en de klassieke opzet is dat je bij deze opzet de verlichtingsgroepen altijd centraal kunt herconfigureren, maar in de klassieke opzet zijn die vast gerelateerd aan een specifieke schakelaar. Of zie ik nou nog heel veel andere voordelen over het hoofd?
Een centraal punt heeft inderdaad als voordeel dat je het centraal kan beheren/onderhouden. De voordelen die we er nog zijn:

- Geen centraaldozen in je plafond ;) dit is eerder cosmetisch natuurlijk.
- Inbouwdozen hebben een bepaalde diepte en afhankelijk van het schakelmateriaal kan het echt een uitdaging zijn om ook nog een shelly en draden in dat ding kwijt te kunnen voor een schakelaar.
- Als je 2 ruimtes hebt die aan elkaar grenzen/open zijn heb je in het geval van centraal dozen nooit meer de kans om een schakelaar die uitkomt in centraaldoos 1 lichten mee te schakelen die uitkomen in doos 2. 1 centraal punt kan je echt alles wat je wilt herconfigureren. (dit gaf je zelf al aan)
- Mocht je van Shelly's over willen stappen naar een ander systeem, zeg NIKO/KNX of iets dergelijks kan je dit centraal omzetten. Zeker als ze geen ondersteuning bieden voor apparaatjes in inbouwdozen.

Wij hebben dit ook zo gedaan om in de toekomst alle opties open te houden voor nieuwe innovatie of om het systeem terug te kunnen zetten naar "dom" mochten we het huis gaan/moeten verkopen. Dit zijn natuurlijk punten om zelf wat van te vinden want dit hoeft natuurlijk niet en dan kan je gewoon volledig draadloos gaan.

1 heel groot nadeel. Een installateur gaat hier denk ik dik voor rekenen want het is veel meer werk en kost ook veel meer aan materiaal. Wij hebben alles zelf aangelegd maar ik zou niet weten hoeveel een installateur voor zoiets gaat vragen.
En nadeel 2 je moet echt wel ruimte hebben in je meterkast :) in de meterkast komt nu alles van de beneden verdieping uit en de 1ste en zolder komt allemaal uit op zolder en gaat dus maar met een paar leidingen terug naar de meterkast. Ging anders niet passen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8l4hXzU5VoqJnjIU9islrQyasM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ComMKXtCxmq66pYUB19Sgyyn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWVa7n4ApGz4WB3BVVH4ASMt86Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9ibXyBXTfTRMi86tiGvG5uU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:50
@Aurum

Ziet er wel netjes uit. Wat heb je nu getrokken naar lichtpunten en schakelaars? En heb je alles in de meterkast aan elkaar geknoopt?

Ik ben nog zoeken hoe ik dit definitief maak. Wanden gaan al dicht, maar plafond nog een week of 2 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
@Rob-T6
Dankje!

naar iedere lamp (of lampgroep, sommige spotjes zijn evengoed doorgelust maar dan wel in het verlaagd plafond) gaat huishouddraad via een starre pijp. Naar 1 schakelaar gaan 4 zwarte schakeldraden en 1 bruine :) bijna al onze schakelaars zijn dubbel. We hebben dan ook 19mm pijp gebruikt.
Alle lampen (of dus lampgroepen) komen uit in de meterkast en zijn daar in de witte schakelkast aan elkaar verbonden met een shelly ertussen.
Als je goed kijkt zie je ook een bundel met zwarte kabels die witte kast in gaan. Dat is het huishouddraad van de lampen, de starre pijpen zijn de schakelaars.
Vooral heel goed labelen anders is het niet te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
Aurum schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Een centraal punt heeft inderdaad als voordeel dat je het centraal kan beheren/onderhouden. De voordelen die we er nog zijn:

- Geen centraaldozen in je plafond ;) dit is eerder cosmetisch natuurlijk.
- Inbouwdozen hebben een bepaalde diepte en afhankelijk van het schakelmateriaal kan het echt een uitdaging zijn om ook nog een shelly en draden in dat ding kwijt te kunnen voor een schakelaar.
- Als je 2 ruimtes hebt die aan elkaar grenzen/open zijn heb je in het geval van centraal dozen nooit meer de kans om een schakelaar die uitkomt in centraaldoos 1 lichten mee te schakelen die uitkomen in doos 2. 1 centraal punt kan je echt alles wat je wilt herconfigureren. (dit gaf je zelf al aan)
- Mocht je van Shelly's over willen stappen naar een ander systeem, zeg NIKO/KNX of iets dergelijks kan je dit centraal omzetten. Zeker als ze geen ondersteuning bieden voor apparaatjes in inbouwdozen.

Wij hebben dit ook zo gedaan om in de toekomst alle opties open te houden voor nieuwe innovatie of om het systeem terug te kunnen zetten naar "dom" mochten we het huis gaan/moeten verkopen. Dit zijn natuurlijk punten om zelf wat van te vinden want dit hoeft natuurlijk niet en dan kan je gewoon volledig draadloos gaan.

1 heel groot nadeel. Een installateur gaat hier denk ik dik voor rekenen want het is veel meer werk en kost ook veel meer aan materiaal. Wij hebben alles zelf aangelegd maar ik zou niet weten hoeveel een installateur voor zoiets gaat vragen.
En nadeel 2 je moet echt wel ruimte hebben in je meterkast :) in de meterkast komt nu alles van de beneden verdieping uit en de 1ste en zolder komt allemaal uit op zolder en gaat dus maar met een paar leidingen terug naar de meterkast. Ging anders niet passen :P

[Afbeelding][Afbeelding]
Super interessant om te zien hoe deze setup er in de praktijk uit ziet. Dat is wel een "PVC galore" in jullie meterkast. :D Ik neem aan dat je het merendeel van deze buizen boven een verlaagd plafond hebt gemonteerd, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
plind schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Super interessant om te zien hoe deze setup er in de praktijk uit ziet. Dat is wel een "PVC galore" in jullie meterkast. :D Ik neem aan dat je het merendeel van deze buizen boven een verlaagd plafond hebt gemonteerd, toch?
Ja het is echt een PVC feestje bij ons ;) We zitten in een nieuwbouw maar dan zelfbouw. Dus met de aannemer afgesproken dat ons plafond op 2.75m zou worden afgeleverd zodat we zelf een verlaagd plafond zouden maken van 15cm voor elektra en ventilatie. Het is dan trouwens niet heel moeilijk aanleggen in een verlaagd plafond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:38

Thompson

Beeromaniac

Sorry voor de off-topic maar is dat al je raggel werk voor het plafond? Is dat afdoende om gips tegen te monteren? :?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mausse schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:48:
Niko home control: foutmelding: de bus vraagt te veel stroom

Dan kun je na een tijdje bij deze jongen aansluiten, niets werkt meer vanwegen een vage error én niemand die weet waarom.

Als ik dat soort dingen lees, ben ik opeens heel blij met de schakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Persoonlijk is het beste om een schakelunit te hebben achter je wandschakelaar.

Zoals bij de Shelly, dit kun je namelijk toepassen bij bestaande bouw en bij nieuwbouw, waarbij je ook later nog terug kan naar normale schakelaars.

Daarnaast, omdat je knoppen verbonden zitten met het schakelkastje en deze weer verbonden zit met de lamp, ben je voor het normale aan/uit niet afhankelijk van draadloze signalen maar kun je draadloos wel via een app o.i.d. aansturen.

Voor een paar ruimtes kun je Shelly's nemen (bijv keuken/woonkamer), op het toilet of de gang heeft namelijk niet veel zin om te dimmen o.i.d, daar wil je gewoon een simpele schakelaar.

Mocht je echt veel groepen e.d. gaan maken, dan kun je wellicht wel beter gaan kijken naar een bussysteem.

Als je een Zigbee schakelaar vindt met fallback (normaal aan/uit in geval van geen verbinding) is dat wellicht wat makkelijker te beheren of grote aantallen te koppelen dan via WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 23:41

Klippy

Still Game

funkeey schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:59:
Dat hoor je vaker als argument, maar dat is toch echt te verwaarlozen?
Een huis laat je niet liggen omdat het domotica heeft. Misschien als het niet werkt dat het een minpunt is, maar een gemiddelde koper ligt hier echt niet wakker van, de woningen liggen niet voor het oprapen.
Als je er geen behoefte aan hebt om het te automatiseren dan plaats je gewoon draadloze schakelaar op de muur. De mensen die geen behoefte hebben merken dan niet eens verschil.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
Thompson schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:46:
[...]

Sorry voor de off-topic maar is dat al je raggel werk voor het plafond? Is dat afdoende om gips tegen te monteren? :?
Korte off-topic reactie dan ;) nee dit zijn de raggels voor het uitlevelen van de volgende laag rachels die er op deze foto nog niet op zitten. Het PVC werk doen was makkelijker zonder die extra laag raggels al anders moet je overal die pijpen tussenschuiven. Dit is het uiteindelijk geworden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qi8bAeCgZwNVNadUPRx4A9o_H6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpuV6fvSvzBaGpsxBo7Bdgc6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
Accretion schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:46:
Persoonlijk is het beste om een schakelunit te hebben achter je wandschakelaar.

Zoals bij de Shelly, dit kun je namelijk toepassen bij bestaande bouw en bij nieuwbouw, waarbij je ook later nog terug kan naar normale schakelaars.

Daarnaast, omdat je knoppen verbonden zitten met het schakelkastje en deze weer verbonden zit met de lamp, ben je voor het normale aan/uit niet afhankelijk van draadloze signalen maar kun je draadloos wel via een app o.i.d. aansturen.

Voor een paar ruimtes kun je Shelly's nemen (bijv keuken/woonkamer), op het toilet of de gang heeft namelijk niet veel zin om te dimmen o.i.d, daar wil je gewoon een simpele schakelaar.

Mocht je echt veel groepen e.d. gaan maken, dan kun je wellicht wel beter gaan kijken naar een bussysteem.

Als je een Zigbee schakelaar vindt met fallback (normaal aan/uit in geval van geen verbinding) is dat wellicht wat makkelijker te beheren of grote aantallen te koppelen dan via WiFi.
Alles op een rijtje zettende, denk ik ook dat dit voor nu de beste keuze gaat worden. In ieder geval zorgen dat we overal nul-, fase-, schakel- en evt. aardedraad hebben (bij zowel schakelaars als lichtpunten) en dat de inbouwdozen van de schakelaars 50mm diep zijn.

Ik begreep dat de limiet van 63 Hue lampen op een Bridge (mochten we daar al tegenaan lopen) ook op te lossen is door 2 Bridges te gebruiken. Dan kunnen we eventueel Home Assistant gebruiken als centrale aansturing. Dat lijkt me al met al de meest flexibele oplossing die ook nog enigszins betaalbaar is, vooral in vergelijking met zo'n compleet gecentraliseerd systeem en bekabeld systeem met het PVC-circus van dien. En ja, zo'n Bridge zou de geest kunnen geven. Maar als de totaaloplossing daarmee vele duizenden euro's goedkoper is, spendeer ik graag een uurtje of twee aan het opnieuw configureren van een nieuwe Bridge, mocht dat nodig zijn. En de kans bestaat natuurlijk ook dat er binnen afzienbare tijd een nieuwe Bridge uitkomt die wel backup-mogelijkheden biedt, alsmede naadloze upgrade. Dan zijn ook die (kleine) zorgen van tafel.

Dank voor al jullie inzichten! En mochten jullie meer inzichten/ideeën hebben, dan blijf ik natuurlijk altijd nieuwsgierig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

plind schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:19:
[...]
Alles op een rijtje zettende, denk ik ook dat dit voor nu de beste keuze gaat worden. In ieder geval zorgen dat we overal nul-, fase-, schakel- en evt. aardedraad hebben (bij zowel schakelaars als lichtpunten) en dat de inbouwdozen van de schakelaars 50mm diep zijn.

Ik begreep dat de limiet van 63 Hue lampen op een Bridge (mochten we daar al tegenaan lopen) ook op te lossen is door 2 Bridges te gebruiken. Dan kunnen we eventueel Home Assistant gebruiken als centrale aansturing. Dat lijkt me al met al de meest flexibele oplossing die ook nog enigszins betaalbaar is, vooral in vergelijking met zo'n compleet gecentraliseerd systeem en bekabeld systeem met het PVC-circus van dien. En ja, zo'n Bridge zou de geest kunnen geven. Maar als de totaaloplossing daarmee vele duizenden euro's goedkoper is, spendeer ik graag een uurtje of twee aan het opnieuw configureren van een nieuwe Bridge, mocht dat nodig zijn. En de kans bestaat natuurlijk ook dat er binnen afzienbare tijd een nieuwe Bridge uitkomt die wel backup-mogelijkheden biedt, alsmede naadloze upgrade. Dan zijn ook die (kleine) zorgen van tafel.

Dank voor al jullie inzichten! En mochten jullie meer inzichten/ideeën hebben, dan blijf ik natuurlijk altijd nieuwsgierig. :)
Qua bekabeling
Helemaal eens, alleen als je wil gaan hobbyen met een PLC of ander netwerk-aangestuurd relaisbord, dan heeft het zin om alles centraal te leggen.
Ofja, je kunt ook alles centraal leggen en alsnog Shellie's of Hue er in zetten, maar praktisch nut ontbreekt dan een beetje.

Diepe inbouwdozen is inderdaad een terechte toevoeging.

Overigens, wel naar elke kamer een loze leiding leggen voor een netwerkkabel (of coax).

Wat betreft Hue
De standaard Hue oplossing is niet wat ik bedoel, vandaar dat ik ook 'Zigbee' aangeef.

Het probleem met (standaard) Hue is dat de 'wandschakelaar' niet daadwerkelijk schakelt, dat doet de lamp zelf.

Dus als je op de knop drukt moet het signaal eerst van de knop naar de bridge en dan van de bridge naar de lamp.

Hierdoor ben je dus sterk afhankelijk van de bridge en daarnaast zijn die hue-inbouw op batterij en de lampen vrij duur.

Het alternatief
Persoonlijk zou ik een systeem willen met een 'override'/fallback/lokale-aan-uit.

Bijvoorbeeld bij Shelly stel je de unit in via WiFi en kun je nog extra commando's sturen via WiFi.
Maar het daadwerkelijk schakelen gebeurt in de unit zelf. De knoppen én schakeldraad sluit je op dezelfde inbouwmodule aan.

Het resultaat, zonder WiFi werken je knoppen nog steeds en je kunt er relatief zeker van zijn dat de lamp ook aan/uit gaat als je de knop in drukt (+ geen batterijen + goedkopere lampen + meer keuze).

Maar Shelly is niet de enige d'r zijn ook Zigbee wandschakelaars welke werken met de Hue app en/of Hue bridge. Bijvoorbeeld deze, dit is een inbouw Zigbee relais met een 'lokale' ingang voor een schakelaar.

Als je de knop aan de lokale ingang schakelt, gaat de lamp aan/uit (ik geloof zelfs als je Hue bridge niet online is).
Je kunt het Hue gedeelte/app dan gebruiken om 'extern' aan te sturen.

Wat betreft het limiet aan lampen op Hue
Tegenwoordig zou je meerdere Hue bridges moeten kunnen koppelen aan een enkel account.

Ik geloof dat dat binnen de Hue app dan relatief naadloos werkt. Je zou dan per verdieping/kamer een bridge kunnen nemen o.i.d, dat is wellicht qua dekking/interferentie wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 22:40
plind schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:19:
[...]

Ik ben momenteel ook druk aan het nadenken hoe dit op te lossen voor mijn nieuw te bouwen huis. Ik zit pas in de fase om een architect te selecteren, maar wil wel al overal over nagedacht hebben. Wij zitten niet in een project en gaan dus een eigen huis ontwerpen waarbij alle keuzes dus open staan.

Ik heb gekeken naar diverse homeautomation systemen, KNX, Dali etc, maar kom toch eigenlijk, net als jij, ook steeds tot de conclusie dat het wel erg duur wordt.

In mijn huidige woning heb ik ongeveer 3/4 van mijn verlichting aangesloten op mijn Hue hub. Daarvan is ongeveer de helft een Hue lamp, de rest zijn zigbee stekkers, zigbee led drivers, een zigbee dimmer en een paar Ikea lampen. Ik heb op alle plekken het regulier schakelmateriaal vervangen voor hue schakelmateriaal (tap dial switch, smart knop, simmer switch) en gebruik op een aantal plekken een motion sensor. Hiermee zijn al mijn lampen met knoppen te bedienen. Daarnaast is alles gekoppeld in Home Assistant waarin ik automatisering heb gebouwd (uiteraard kunnen lampen / scenes ook via Home Assistant bediend worden).

Voor mijn nieuwe huis overweeg ik een vergelijkbare setup om de volgende redenen:
- Zigbee is onafhankelijk van mijn WiFi netwerk. Tot op heden (het draait een jaar of 4) heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad met de hub en zigbee. (WiFi was in het verleden minder betrouwbaar, maar inmiddels heb ik een ubiquiti unifi setup en is de betrouwbaarheid verhoogd.)
- ik gebruik bewust de Hue hub (ipv zigbee rechtstreeks te koppelen met home assistant) vanwege de betrouwbaarheid (bij home assistant wil na een update weleens een probleem ontstaan)
- ik kan reguliere bekabeling aan laten leggen waardoor een eventuele nieuwe koper alle opties open heeft
- het is voordeliger dan een bekabelde Home automation oplossing als Dali of KNX

Het grootste nadeel van mijn huidige zigbee setup is natuurlijk de afhankelijkheid van de Hue hub en de beperking waar ik in de toekomst in het nieuwe huis tegenaan ga lopen met aantallen apparaten. Dit laatste zie ik niet echt als een probleem aangezien ik de Hue app eigenlijk alleen gebruik om apparaten in te stellen. Het schakelen van berichten gebeurd automatisch, via de fysieke knoppen of via de Home Assistant app.

@plind Heb je inmiddels al definitief besloten welke oplossing je gaat implementeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plind
@jswinkels, leuk om te horen dat jullie zo'n zelfde soort traject als ons doorlopen op dit moment. Ik heb verder nog geen definitieve keuzes gemaakt, omdat we nog in het vroege ontwerpproces van het huis zitten, maar ik verwacht dat het gewoon de setup gaat worden die ik in mijn laatste post beschreef en die nog verder aangescherpt is door FuaZe.

Ik laat het hier zeker even weten als we onze definitieve keuze gemaakt hebben. Mocht jij nieuwe inzichten krijgen in jullie proces, dan ben ik daaruit uiteraard ook benieuwd naar. Succes in ieder geval!
Pagina: 1