Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roan04
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-11-2024
Beste tweakers,

Graag jullie hulp/advies met de kwestie waar ik weinig van begrijp.
Ik heb een nieuwe woning (onlangs opgeleverd) met een Bosch Nefit warmtepomp (7400i).
Deze zorgt uiteraard voor warm water, vloerverwarming/vloerkoeling en de verwarming en koeling via convectorradiatoren (bovenverdiepingen).
Nu heeft deze in het begin van de warme dagen vrij weinig gedaan aan koelen, daarop heb ik wat in de instellingen geprobeerd te wijzigen (minder eco vriendelijke stand, waardoor hij meer verbruikt) en daarop leek hij te gaan koelen.
In de afgelopen 2 warme weken werkte dit erg goed. Koelde snachts prima terug van 24 naar 22/21,5 graden en hield de woning (gezamenlijk) met de isolatie lekker koel.
Tijdens het koelen zag ik 2 zaken;
- op de warmtepomp binnenunit zag ik stand 'koelen' staan
- op de thermostaat zag ik een 'vlammetje' staan dat de warmtepomp actief was

Nu is het sinds vandaag wat vochtiger in de buitenlucht, maar ook nog warm. De warmtepomp lijkt echter niet te koelen. De binnenunit geeft nog wel modus 'koelen' aan, maar de thermostaat geeft geen vlammetje dat deze actief is.

Ook binnen wordt het warmer. Is nog 'maar' 23,5 graden, maar normaliter koelde hij netjes terug tot 22.
Ik heb 0,0 verstand van de warmtepomp, maar zie in het menu eigenlijk ook geen instelling waar ik aan kan sleutelen. Wel heb ik om te testen de warmtepomp eens uitgezet en opnieuw opgestart, maar dat geeft helaas geen oplossing.

Is er iemand die mij kan uitleggen waarom dit het geval kan zijn of iemand die weet hoe dit type werkt en er meer over kan vertellen? Ik loop zelf namelijk een beetje vast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:34

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zou het kunnen dat de unit kennis heeft van het dauwpunt? (Meet deze luchtvochtigheid?) Want in tegenstelling tot de afgelopen weken is het nu enorm vochtig en zou vloerkoeling kunnen leiden tot condensproblemen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
@Cr3ator geeft al een hint naar de waarschijnlijke oorzaak. Als er meer vocht in de lucht zit , krijg je sneller condens bij koelen. Je warmtepomp meet de relatieve luchtvochtigheid en gaat de watertemperatuur omhoog gooien als condensvorming dreigt. Heb je geen grafiek van de relatieve luchtvochtigheid van je wp?

Mocht de koelcapaciteit niet terugkomen als het weer droog en warm wordt, weet je dat er wat anders mis is. Zonder grafiekjes van temperatuur, luchtvochtigheid, en aan/uitschakelen wp is het moeilijk verder iets zinnigs te zeggen