Wat Voor NAS systeem is het beste voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baconunicorn
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-02 09:34
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een storage server die ik als nas kan gebruiken, ik ben nog erg nieuw in het ict systeem gedeelte maar heb zo her en der wel wat basis kennis van dingen. ik wil het vooral gaan gebruiken om een beetje mee te kloten en te leren hoe die systemen werken. ik heb veel gehoord over truenas en dit lijkt me erg interessant om mee te werken, zolang ik er maar een beetje mee kan kloten en kan leren hoe die systemen werken vind ik het allemaal wel prima. ik zou wel graag echt gebruik van de nas willen maken als ik het uitgevogeld heb (opslag voor ongeveer 10 tot 20tb?)

Wat is je budget?
Omdat het een oefen ding is wil ik niet te veel geld uitgeven (zo tussen de 150 a 300 euro excl schijven lijkt me genoeg (correct me if i am wrong)) ik zou heel eerlijk niet zo goed weten wat een goed bedrag is voor zo een strorageserver maar het hoeft echt niet het beste van het beste te zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb totaal geen voorkeuren ook omdat ik niet zo goed weet wie wat precies aanbied, ik heb ze voorbij zien komen van Dell maar ook van HP en weer andere fabrikanten ik zou het tof vinden als er een stuk of 4 of meer bays in zitten zodat ik een raid5 goed kan toepassen of iets dergelijks.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
[i]Ik ga het dus in een "home lab" situatie gebruiken wat vooral gericht is op het leren van deze systemen en later ook het gebruik voor thuis. ik zou wanneer mogelijk het heel erg tof vinden als ik er op afstand (al is dit volgens mij meer software gerelateerd) bij kan en als alle apparaten (laptop, telefoon, tv etc) bij de nas kunnen komen, ik zou graag wel willen dat de server niet extreem veel stroom verbruikt i.v.m. de kosten tegenwoordig (ik weet dat die dingen niet zuinig zijn maar er is een verschil tussen een i3 en i9), [i]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 13:08
Tja, dat is wel heel weinig informatie om iets concreets te adviseren. Maar als het je alleen gaat om het opslaan van bestanden met truenas, dan heb je niet veel capaciteit nodig. Ik zou op zoek gaan naar een tweede hands i3 van de 4e generatie. Dat zijn er veel van. Bijvoorbeeld v&a aangeboden: Intel Core i3-4170 Boxed

En dat dan wat tweede hands spullen bij, zoals moederbord etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baconunicorn
ZatarraNL schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:14:
Tja, dat is wel heel weinig informatie om iets concreets te adviseren. Maar als het je alleen gaat om het opslaan van bestanden met truenas, dan heb je niet veel capaciteit nodig. Ik zou op zoek gaan naar een tweede hands i3 van de 4e generatie. Dat zijn er veel van. Bijvoorbeeld v&a aangeboden: Intel Core i3-4170 Boxed

En dat dan wat tweede hands spullen bij, zoals moederbord etc.
Wat zou ik extra moeten toevoegen? Ik pas het graag aan om een duidelijker beeld te scheppen. Zoals ik al vertelde ben ik niet ervaren met deze systemen en weet ik dus ook niet zo goed wat ik zoek of ik nodig heb. Ik wil het echter wel graag leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Met de huidige stroomprijzen zou ik niet naar daadwerkelijke servers kijken.
Voor thuis ben je prima bediend met consumentenspul. Veel zuiniger en flexibeler.

Als de betr. server enkel en alleen opslag moet gaan verzorgen heb je niet veel bijzonders nodig qua hardware. Beetje recente i3, bordje waar hij in past met voldoende sata poorten, 8-16GB RAM (met minder haal je de minimum eisen van truenas niet) en een kastje en voeding waar het spul in past.

Bijv. als basis zoiets:

v&a aangeboden: i3-3220 / MSI B75MA-P45/ 8GB DDR3 @ 1600Mhz / Upgrade Set

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:06
Misschien rare gedachten, maar wat is er mis met een Synology systeem?

Je geeft aan dat je wilt leren, maar wat wil.je precies leren? Wil je leren hoe je een NAS installeert? Wil je leren hoe je en nas configureert? Wil je een specifiek iets leren als truenas/raid/msa/etc?

Als ik je post lees, dan denk ik dat je veel te moeilijk denkt over de term NAS. Synology levert kant en klare oplossingen die prima te gebruiken zijn en simpel te configureren zijn.

En ben je misschien niet in de war met SAN want dat zijn twee verschillende zaken namelijk.

Dus bedenk goed waar je je op wil richten, wat je wilt leren en kijk dan wat je gaat gebruiken

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baconunicorn
Wylana schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:03:
Misschien rare gedachten, maar wat is er mis met een Synology systeem?

Je geeft aan dat je wilt leren, maar wat wil.je precies leren? Wil je leren hoe je een NAS installeert? Wil je leren hoe je en nas configureert? Wil je een specifiek iets leren als truenas/raid/msa/etc?

Als ik je post lees, dan denk ik dat je veel te moeilijk denkt over de term NAS. Synology levert kant en klare oplossingen die prima te gebruiken zijn en simpel te configureren zijn.

En ben je misschien niet in de war met SAN want dat zijn twee verschillende zaken namelijk.

Dus bedenk goed waar je je op wil richten, wat je wilt leren en kijk dan wat je gaat gebruiken
ja ik had dat misschien wat moeten verduidelijken, ik ben opzoek naar een systeem waar ik in dit geval raid en truenas in kan leren, synology is opzich wel een mooi systeem maar ik wil het dus niet kant en klaar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:06
Ik zou dan beginnen met een klein mini computertje om de basis te leren.

Een Intel NUC achtig ding, daarop Truenas installeren en vanuit daar werken.
Dan kan je vanuit daar wel weer verder kijken.

Of een mini PC zoals de HP EliteDesk 800 SFF serie.

Mocht je dan na al het leren klaar zijn voor het grotere werk, kan je altijd nog een knap systeem aanhalen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Als je geen hardware hebt en er ook niet echt in thuis bent, kan je in de V&A het beste even zoeken naar een HP Proliant MicroServer. Daar staan er meerdere van, zowel compleet met HDD's of alleen met de basis hardware en kun je al starten vanaf ongeveer 125 euro (als je zelf nog een paar oude HDD's hebt liggen).
Het is niet de meest krachtige hardware, maar om te gebruiken als fileserver in de thuis situatie prima en je kan eventueel later nog een CPU of RAM upgrade doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

@baconunicorn

Je kan ook een mobo met onboard cpu nemen, deze zijn zuinig qua stroomverbruik (max. 15W) en hebben over het algemeen al een onboard gpu en hoef je daar ook niet meer over na te denken. Als er een PciE 2.0 x16 slot opzit, is deze meestal x4, daar zou je nog een simpele HBA met x4 aansluiting in kunnen proppen, deze zijn goedkoop te verkrijgven via Amazon. Zo heb ik in het verleden ook mijn eerste zelfbouw nas gemaakt en werkte naar mijn zin.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Pagina: 1