Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laeyon
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-03-2024
Ik heb sinds vandaag een nieuwe CPU geinstalleerd, met een bequiet! Pure Rock 2 Silver koeler, + Arctic Silver 5 koelpasta.

Alles werkt perfect alleen maar ik me een beetje zorgen over de temps...
In de BIOS zijn de temps tussen de 45-50c.
Wanneer ik gewoon wat programma's open heb op de achtergrond en dingen aan het downloaden ben, zijn de temps tussen de 60-70c.
Heb ook een cinebench run gedaan, en de cpu werd DIRECT 90c en bleef ook op 90c, en ik had gelezen dat de limit 90c is.

Wat is het slimste om te doen zodat ik temps omlaag krijg? Gewoon underclocken / undervolten ofzo neem ik aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:42
Die temperaturen die jij beschrijft horen niet. Het klinkt alsof er toch iets niet goed gaat met je cpu koeling.
  • Heb je het plastische van de koeler gehaald?
  • Zit de koeler correct gemonteerd?
  • Is er voldoende airflow in je kast?
Om maar iets te noemen. Heb je ook misschien foto's van je setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laeyon
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-03-2024
GoldenLeafBird schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 05:48:
Die temperaturen die jij beschrijft horen niet. Het klinkt alsof er toch iets niet goed gaat met je cpu koeling.
  • Heb je het plastische van de koeler gehaald?
  • Zit de koeler correct gemonteerd?
  • Is er voldoende airflow in je kast?
Om maar iets te noemen. Heb je ook misschien foto's van je setup?
Plastic is er af.
Koeler zit correct gemonteerd.
Ja heb 1 front fan, en 1 exhaust, plus er zit een soort honeycomb patroon in mijn sidepanel waar ook echt veel lucht doorheen komt.

Bij nader inzien denk ik toch dat de CPU koeler die ik gebruik niet krachtig genoeg is voor mijn huidige CPU...
Ik had hiervoor een Ryzen 7 1800x, en deze werd perfect gekoeld.

Ik heb nu 'ECO-mode' aangezet in de BIOS, waardoor de temperatuur al flink is gezakt, heb toen in mijn powerplan de max processor staat van 100% naar 99% gedaan, en de minimum van 5% naar 0%, en nu runt die in cinebench max 72c, zonder performance hit (!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-09 19:12
Grotere koeler of undervolt als je zeker weet dat de koeler goed zit.