Ervaringen met elektrisch schakelbaar glas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30
Wij zijn bezig met de renovatie van een jaren '30-woning. Zoals gebruikelijk bij dit type woningen is de badkamer niet tijdens de bouw aangelegd, maar is één kamer op een later moment tot badkamer verbouwd.

In dit huis betekent dit dat er een buitendeur op een ietwat ongemakkelijke plaats zit. We hebben overwogen om de deur helemaal dicht te maken of er een raam van de maken, maar beide waren problematisch. Daarom is de deur gebleven. Nadeel is dat je in de wintermaanden in een verlichte badkamer mogelijk van buiten te zien bent als je onder de douche staat.

De raampartij permanent mat maken willen we niet, want dat beperkt het uitzicht en de lichtinval te veel. Na enige overweging schoot mij het bestaan van elektrisch schakelbaar glas te binnen. Dit is glas dat je elektronisch doorzichtig of juist mat kunt maken. Er bestaat raamfolie van, of hele raampanelen die je kunt monteren. Enig nazoekwerk levert op dat het niet spotgoedkoop is, maar nog wel enigszins betaalbaar, zeker als je geen enorme oppervlakken hebt.

Ik heb dit soort glas echter alleen in architectonische gebouwen gezien, en ken niemand die het zelf toegepast heeft. Heeft iemand ervaring met het toepassen van dit soort glas, en hoe heeft dat uitgepakt?

YouTube: 2019 02 14 12 48 02

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:40
Voor m'n werk doe ik veel smarthome integraties van enorm luxueuze woningen, en heb dit al meermaals geïntegreerd. Aantal dingen die me opvielen:
  • Transparant is niet écht transparant. Je ziet altijd de folie zitten.
  • De prijs. Ik vind persoonlijk >250€/m2 best prijzig (dat zijn de bedragen genoemd door degene die het betalen moest.).
  • Cooldown cycli. Je mag het glas slechts zeer beperkt "aan"/"mat" laten zijn. Lees enkele uren. Laat je het toch langer aan verkort het de levensduur en ziet het er uiteindelijk uit als een gebarsten telefoonscherm.
Verder heeft het een hoog "gimmick" gehalte en zal het echt een unieke toevoeging kunnen zijn.

Ik zal morgen op kantoor eens wat foto's proberen op te duikelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:41
Leuk idee! Wil ik eigenlijk ook voor onze terrasdeuren beneden. Ik vond het stroomverbruik nog wel tegenvallen, ook iets om rekening mee te houden.

Wellicht ter heroverweging van het permanente "melk"-folie: wat betreft uitzicht beperken heb je uiteraard helemaal gelijk. Qua lichtinval moet ik toch zeggen dat dit meer dan voldoende is. Wij hebben het ook in onze badkamer, zie foto. Deze ruiten liggen op het noordoosten. Als het folie er niet op zat, zouden we denk ik op dezelfde momenten de verlichting aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMzOesOUEsZYvIQ1QktFWrfDcx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVQJOCaqNTOxtxK0cOZOilur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Joost075 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:46:
Voor m'n werk doe ik veel smarthome integraties van enorm luxueuze woningen, en heb dit al meermaals geïntegreerd. Aantal dingen die me opvielen:
  • Transparant is niet écht transparant. Je ziet altijd de folie zitten.
  • De prijs. Ik vind persoonlijk >250€/m2 best prijzig (dat zijn de bedragen genoemd door degene die het betalen moest.).
  • Cooldown cycli. Je mag het glas slechts zeer beperkt "aan"/"mat" laten zijn. Lees enkele uren. Laat je het toch langer aan verkort het de levensduur en ziet het er uiteindelijk uit als een gebarsten telefoonscherm.
Verder heeft het een hoog "gimmick" gehalte en zal het echt een unieke toevoeging kunnen zijn.

Ik zal morgen op kantoor eens wat foto's proberen op te duikelen.
Gaaf! Als iets Tweakers leuk maakt is het dat er altijd wel iemand met kennis en ervaring is.

De prijs is niet gering, maar omdat het hier om één deur gaat valt het aantal vierkante meters wel mee, en daarmee de prijs. Ik reken op zo'n 400-500 euro voor de hele set, maar dat is een eerste schatting op basis van een avondje Googlen.

De duty cycle is een overweging, maar het zou slechts gebruikt worden als de badkamer in gebruik is. Zit er ook een limiet op hoe vaak je een raam/vlak aan en uit kunt zetten, zoals vroeger bij sommige lampen, of gaat het om continu-gebruik?

Het uiterlijk is inderdaad nog wel een ding. In de filmpjes zie je inderdaad dat het optisch niet perfect is. Ik denk dat ik daar prima mee kan leven, maar ga zeker nog een voorbeeld in het echt bekijken voordat ik de knoop doorhak.

In mijn geval is het idee echt geboren uit een praktische behoefte, maar ik zal niet ontkennen dat het me gaf speelgoed lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR
CJ_Latitude schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:56:
Leuk idee! Wil ik eigenlijk ook voor onze terrasdeuren beneden. Ik vond het stroomverbruik nog wel tegenvallen, ook iets om rekening mee te houden.

Wellicht ter heroverweging van het permanente "melk"-folie: wat betreft uitzicht beperken heb je uiteraard helemaal gelijk. Qua lichtinval moet ik toch zeggen dat dit meer dan voldoende is. Wij hebben het ook in onze badkamer, zie foto. Deze ruiten liggen op het noordoosten. Als het folie er niet op zat, zouden we denk ik op dezelfde momenten de verlichting aanzetten.

[Afbeelding]
Fair enough. Het uitzicht is wel de hoofdoverweging. Door dit raam kan ik tijdens eindeloze online vergaderingen mooi naar het groen kijken. :+ Enige nadeel is dus dat sommige buren omgekeerd wellicht een volle maan te zien krijgen als het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:32
Is het geen optie om eerst eens een gordijntje voor het raam te hangen, wat je gemakkelijk omhoog/omlaag kan draaien volgens nood? Eventueel automatiseren, als je lekker gek wil doen (licht badkamer aan én buiten minder dan 250lm licht dan rolgordijn naar beneden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
naftebakje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:06:
Is het geen optie om eerst eens een gordijntje voor het raam te hangen, wat je gemakkelijk omhoog/omlaag kan draaien volgens nood? Eventueel automatiseren, als je lekker gek wil doen (licht badkamer aan én buiten minder dan 250lm licht dan rolgordijn naar beneden).
Dat was het oorspronkelijke plan, inclusief voorbereiding op automatisering. Echter is dat verre van ideaal. Deze deur zit letterlijk in de inloopdouche, en je krijgt dus een gegarandeerd continu klef rolgordijn, met alle schimmel en andere ranzigheid tot gevolg.

In eerste instantie heb ik mijzelf wijsgemaakt dat het wel los zou lopen, maar ergens weet je dat je niet gelukkig gaat worden van zo'n oplossing. In dit huis hebben we alles goed aangepakt en dan is het zonde om in het zicht van de haven voor een klunsoplossing te kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door XOR op 21-06-2023 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:32
O jee, dus je hebt in je inloopdouche een buitendeur met doorzichtig glas, dat is wel een klunsoplossing van de vorige bewoners dan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:09
Heb je een foto van de huidige situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53
Heeft @Atmoz zoiets niet eens gebruikt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Check even of die folie wel nat mag worden.
Niet dat 'ie dan aan de randjes loskomt ofzo.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00

lord_fh

PS5

maar wat is het probleem van minder licht inval ? het is een badkamer toch ? bij ons zit de badkamer gewoon midden in het huis op de 1e verdieping, uberhaupt zonder raam dus, ik snap het probleem niet helemaal in die zin van folie erop doen ? das toch het meest praktisch ? gewoon een fatsoenlijke (dimbare) lamp aan het plafond en klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door lord_fh op 22-06-2023 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:17
Fair enough. Het uitzicht is wel de hoofdoverweging. Door dit raam kan ik tijdens eindeloze online vergaderingen mooi naar het groen kijken
Deze deur zit letterlijk in de inloopdouche, en je krijgt dus een gegarandeerd continu klef rolgordijn, met alle schimmel en andere ranzigheid tot gevolg.
Dit gecombineerd en als ik het dus goed begrijp, zit je in de inloopdouche online te vergaderen?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
naftebakje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:25:
O jee, dus je hebt in je inloopdouche een buitendeur met doorzichtig glas, dat is wel een klunsoplossing van de vorige bewoners dan.
Uit het één volgt het ander. Ik snap de keuze om van deze specifieke kamer een badkamer te maken, dat was gezien de aanvoer en afvoer van water wel het handigste. Vervolgens zit je met de bestaande situatie, en met een beperkt aantal opties voor de verdere indeling.

Overigens was het oorspronkelijk een kleinere cabine en hebben wij er met de modernisatie een inloopdouche van gemaakt, dus als iemand er de schuld van krijgt ben ik het zelf. :+ In de oude situatie was het allemaal erg krap en verhokt, nu is het allemaal veel praktischer en moderner, met die situatie als consequentie.

Weer een deur of gordijn ophangen is altijd nog een optie, als het allemaal echt niet op te lossen valt, maar ik denk dat een praktischere invulling mogelijk moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
JukeboxBill schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:54:
Dit gecombineerd en als ik het dus goed begrijp, zit je in de inloopdouche online te vergaderen?
Tijdens vergaderingen/telefoongesprekken loop ik doorgaans rond. Ik zit al de hele dag aan een bureau.
lord_fh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:35:
maar wat is het probleem van minder licht inval ? het is een badkamer toch ? bij ons zit de badkamer gewoon midden in het huis op de 1e verdieping, uberhaupt zonder raam dus, ik snap het probleem niet helemaal in die zin van folie erop doen ? das toch het meest praktisch ? gewoon een fatsoenlijke (dimbare) lamp aan het plafond en klaar.
Je moet de functie badkamer en functie raam even los van elkaar zien. Een badkamer zonder raam is geen enkel probleem, dat heb ik in het huidige huis ook, maar daar heb ik verder niets te zoeken als ik geen gebruik maak van de douche of de WC. In de nieuwe badkamer zit een groot raam met uitzicht op het groen, en daar kijk ik de overige 23 uur waarin ik de badkamer niet gebruik graag zo af en toe naar buiten.

Als het moet kan ik de boel altijd nog dichtplakken, maar ik vermoed dat er een betere oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

Illusion

(the art of)

Er zijn ook diverse leveranciers die zonwering ín dubbel glas kan plaatsen. Dan zit het dus echt tussen de 2 glasplaten in en kan niet nat/vies worden.
O.a. https://inblindz.nl/producten/jaloezieen-in-dubbelglas/

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als het een deur is die je niet/nauwelijks gebruikt, kan je dan niet beter iets aan de buitenkant plaatsen?

Bijvoorbeeld buiten jaloezieën?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:03
In het CWZ (ziekenhuis, Nijmegen) hebben ze privacy glas op de spoedeisende hulp. Goed doorheen te kijken bij normale omstandigheden. In het geval van wat meer privé onderzoeken even op schakelaar drukken, en mooi matglas, waar niet echt meer iets te zien valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Illusion schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:12:
Er zijn ook diverse leveranciers die zonwering ín dubbel glas kan plaatsen. Dan zit het dus echt tussen de 2 glasplaten in en kan niet nat/vies worden.
O.a. https://inblindz.nl/producten/jaloezieen-in-dubbelglas/
Interessante optie. Die ga ik ook meenemen.
fenrir schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:19:
Als het een deur is die je niet/nauwelijks gebruikt, kan je dan niet beter iets aan de buitenkant plaatsen?

Bijvoorbeeld buiten jaloezieën?
De deur gaat naar een plat dak, en daar komt uiteindelijk een railing omheen en een klein dakterras. Dat is dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:53

decramy

root@birdie:~#

En glas met een friebel? Zoals kathedraalglas?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Goed, weer een stapje verder.

De partij die folie levert gaf bij een situatieschets aan dat ze geen folie in natte ruimtes doen. Daar komt vocht tussen en/of je krijgt weervlekken. De beste man klonk alsof hij het verschrikkelijk nieuws vond, maar het is tenminste een helder antwoord waar ik iets mee kan.

De partij die het spul in glas gezet levert gaf aan dat de situatie geen probleem zou moeten zijn, en dat ze zelfs een bestaande oplossing hebben voor het draaien van de deur. Ik wacht nu op een offerte om de financiële haalbaarheid te peilen en ga binnenkort waarschijnlijk even langs om het spul in het echt te zien.

Tot slot ontdekte ik dat het glas blijkbaar standaard mat is, en als je het aanzet doorzichtig wordt. Ik had het op één of andere manier andersom in mijn hoofd. Niet ideaal, maar wel werkbaar, en goed om mee te nemen en verrassingen te voorkomen. Naar verluidt kan je het spul 9 jaar aanzetten voordat er problemen ontstaan, voor wat zo'n claim waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35
Mij werd ongeveer 7 jaar geleden sterk afgeraden om zonwering in glas te nemen.

De reden was dat als het kapot gaat dat de hele ruit dan vervangen moest worden. Ik weet niet of dat inmiddels verbeterd is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
DutchKel schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:18:
Mij werd ongeveer 7 jaar geleden sterk afgeraden om zonwering in glas te nemen.

De reden was dat als het kapot gaat dat de hele ruit dan vervangen moest worden. Ik weet niet of dat inmiddels verbeterd is.
Wellicht leert de praktijk anders, maar daar maak ik me geen enorme zorgen over. Met het LCD-paneel kan relatief weinig misgaan. Het slijt wel, maar de meer slijtgevoelige onderdelen zitten in de aansturing en die kan je vervangen. Op het moment dat die LCD versleten ben je hopelijk 15-20 jaar verder en is het glas ook wel aan vervanging toe. Ik hoop nog steeds dat vacuumglas tegen die tijd gangbaar en betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
XOR schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:07:
De partij die het spul in glas gezet levert gaf aan dat de situatie geen probleem zou moeten zijn, en dat ze zelfs een bestaande oplossing hebben voor het draaien van de deur. Ik wacht nu op een offerte om de financiële haalbaarheid te peilen en ga binnenkort waarschijnlijk even langs om het spul in het echt te zien.
Inmiddels heb ik een offerte. Voor raam, transport en montage komt het op ruim 3k uit. Ik wist dat het prijzig zou zijn, maar dat is toch wel iets forser dan waar ik op gehoopt had. Wel valt op dat transport en montage relatief duur zijn. Ik ga nog eens kijken of het spul zelf vervoeren of de aannemer het raam laten plaatsen de zaak haalbaarder maakt. Goedkoops is het dan alsnog niet, maar in ieder geval minder duur.

Ondertussen heb ik wellicht wel een goedkoop alternatief dat voor mij nog wel werkbaar klinkt: lamellen, maar dan wat grover dan de reguliere lamellen-met-touwtjes, en met een staafje op de boel open en dicht te draaien. Het voorkomt in ieder geval dat er schimmel in allerlei hoekjes en gaatjes gaat zitten, al moet ik nog wel even kijken of zoiets redelijkerwijs zou passen.

[ Voor 3% gewijzigd door XOR op 21-07-2023 19:10 ]

Pagina: 1