Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Losmanas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-06-2023
Goede Avond,

Samen met mijn vrouw ga ik in Augustus naar Spanje emigreren.
Ik heb daar een woning in de Sierra Nevada op 900mtr hoogte. (geen stroomaansluiting)
In de wintermaanden is het best fris, en heb ik in het woongedeelte verwarming nodig.( 45mtr2)
Het lijkt er op dat, er ook in de winter voldoende zon is om in het normale dagelijks leven te kunnen voorzien.
Nu wil ik de bestaande zonne installatie serieus uitbreiden, bv 10kwp en 15kw opslag in lithium batterij.
Waar ik nu mee zit is het volgende: Ik weet dat elektrische vloerverwarming niet efficiënt is
maar wel eenvoudig aan te leggen, zou ik de stroom die ik overdag teveel opwek (accu's zitten 0m10.00uur al vol) in de vloer kunnen "pompen" zodat deze de betonplaat verwarmd, om vervolgens in de avond weer rustig zijn warmte af te geven, wil niet de accu's leegtrekken natuurlijk.
Er komt tevens een houtkachel voor het olijfsnoeihout van eigen bodem. de vloer hoeft niet als hoofdverwarming te dienen, maar een beetje de kou eraf is wel lekker.
Zijn er zo op het eerste gezicht dingen waar ik rekening mee moet houden, of zie ik dingen over het hoofd?

Alle reacties

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-11 21:51
Je zou dan beter met een simpele monoblock warmtepomp die vloer kunnen verwarmen, dan krijg je al snel 4.5-5x zoveel warmte voor dezelfde hoeveelheid elektra..

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:45
In deze situatie zou je ook kunnen overwegen om voor lucht-lucht airco's te gaan.
In de zomer je zonnestroom gebruiken voor koeling en in de winter als verwarming.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:09:
In deze situatie zou je ook kunnen overwegen om voor lucht-lucht airco's te gaan.
In de zomer je zonnestroom gebruiken voor koeling en in de winter als verwarming.
Lijkt mij niet verstandig voor het verwarmen gedeelte. In de avond is er geen zon en je kan met airco’s geen buffer aan warmte opslaan.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:45
Wolly schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:24:
[...]

Lijkt mij niet verstandig voor het verwarmen gedeelte. In de avond is er geen zon en je kan met airco’s geen buffer aan warmte opslaan.
Klopt, maar de combinatie van houtafval verbranden als hoofdverwarming en de vloer op temperatuur brengen als buffer is ook niet ideaal. Neem ik mee dat in Spanje in de zomer koeling ook belangrijk is dan wordt de business case voor zowel airco lucht-lucht als voor in de winter lucht-water al een andere situatie.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:47

paQ

lolle1212 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:40:
Je zou dan beter met een simpele monoblock warmtepomp die vloer kunnen verwarmen, dan krijg je al snel 4.5-5x zoveel warmte voor dezelfde hoeveelheid elektra..
Dat zal best een aanslag op een accu zijn lijkt me.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
kijk eens met pvgis (rekenmodel op een website) hoeveel zonnestroom er nog opgewekt wordt in december. als dat met 10 kWp aan panelen bijv maar 5 kwh per dag is dan kun je beetje rekenen of dat wat doet , vooral als je de buitentemperaturen in de koude maanden weet/opgeeft in dit topic.

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-11 21:51
paQ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:35:
[...]

Dat zal best een aanslag op een accu zijn lijkt me.
Tja, dat ligt aan de verhouding warmtevraag tog opbrengst.

Maar met electrische vloerverwarming is die ‘aanslag’ al snel 5x zo groot…

• paQ

paQ

lolle1212 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:49:
[...]

Tja, dat ligt aan de verhouding warmtevraag tog opbrengst.

Maar met electrische vloerverwarming is die ‘aanslag’ al snel 5x zo groot…
ja is ook
je kan niet zomaar elke accu even zo diep belasten

• Losmanas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-06-2023
paQ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:56:
[...]

ja is ook
je kan niet zomaar elke accu even zo diep belasten
Allereerst bedankt voor het meedenken!

Het is mijn bedoeling om alleen overschot aan stroom voor de vloer te gebruiken, bij minder of geen zon wordt de vloer niet verwarmd...Warmte pomp met "natte" vloer is veel meer werk, en behoeft meer ruimte.
Airco zal er volgende zomer ook wel komen, die draait overdag dan "gratis", en wellicht is mijn accu pakket dan groot genoeg om de ruimte met airco te verwarmen in de avond..
In Holland heb ik nu ook vloerverwarming, en kan niet meer zonder..

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Losmanas schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:06:
[...]

Het is mijn bedoeling om alleen overschot aan stroom voor de vloer te gebruiken, bij minder of geen zon wordt de vloer niet verwarmd...Warmte pomp met "natte" vloer is veel meer werk, en behoeft meer ruimte.
Airco zal er volgende zomer ook wel komen, die draait overdag dan "gratis", en wellicht is mijn accu pakket dan groot genoeg om de ruimte met airco te verwarmen in de avond..
simpel monoblok is verreweg de beste oplossing en geeft je 5x meer warmte dan electrische verwrming.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 20-06-2023 23:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• paQ

paQ

Losmanas schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:06:
[...]

Ik doel niet op de hoeveelheid kWh, maar je accubelasting.
Maar ik heb te weinig verstand van thuisaccu's.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Coordinaten zijn ~ Madrid

In december verwacht je op de beste dagen 28kWh uit een systeem van 10kWp
En de slechtste dagen een fractie.

Met COP1 zou je wel eens tekort kunnen hebben...

Voor verwarming zou ik een pellet kachel gebruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1