Nieuw garage dak evt , toekomst zonnepanelen erop!

Pagina: 1
Acties:

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:09
Na de zomer krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Tijdens de bezichtiging en aankoop is ons wel duidelijk geworden dat het garage dak toe is aan vervanging. het dak is ongeveer 43m2.
We willen als dit dak gerepareerd is hier zonnepanelen op plaatsen, het moet dus sterk genoeg worden. :)

Nu zit er in aantal draagbalken houtworm, dit moet dus behandeld worden of misschien wel vervangen.
De muren zijn verder enkelsteen en is er dus weinig isolatie.

Nu moet naast de balken dus alles vervangen worden van het dak, mijn vraag is nu eigenlijk:
Wat is de beste (prijs / kwaliteit) de beste oplossing om dit dak te repareren?
- OSB3 platen 18mm dikte?
- PIR isolatie (is dit perse nodig? indien ja, welke dikte is nodig?)
- EPDM folie 1,3mm dik?

De isolatie maakt het dak aanzienlijk duurder, is dit echt nodig aangezien de muren niet geïsoleerd zijn, of is dit juist dan nodig?

Nog andere tips / materialen waar ik aan kan denken om het iets goedkoper te maken?

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Als je eventueel later toch de wanden wil isoleren zou ik zeker het dak nu alvast aanpakken op de meest betrouwbare manier.

Nu ligt het toch open en zo heel duur is Isolatie (PIR) ook weer niet.

Qua plaatmateriaal zou ik zelf voor underlayment Fins Vuren 18mm kiezen, toch een stuk robuustere plaat dan een OSB.

Hou er rekening mee dat als je er zonnepanelen op wil leggen, dat je gordingen dit straks wel aankunnen, ik weet je dakopbouw niet maar het zou heel goed kunnen dat je dikkere gordingen moet plaatsen, ervanuit gaande dat het een plat dak is.

Op een dak moet je niet bezuinigen, dat kan je een hoop ellende besparen, lekkage kan je al een stuk meer kosten dan het vervangen zelf ;) .
Laat dus ook niet de eerste de beste cowboy je dak aanpakken.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:09
Oke, bedankt!
En welke dikte PIR is verstandig om te nemen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dirk0s schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:54:
Oke, bedankt!
En welke dikte PIR is verstandig om te nemen?
extra materiaal kosten zijn verwaarloosbaar bij de arbeid (en de kosten die 3 cm pir kost) ik zou zo dik als past nemen waarschijnlijk is dat 8 - 12 cm op het dakvlak en 4 - 6 cm aan de randen, maar dat is dus afhankelijk van de rest van de opbouw.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 20-06-2023 21:04 ]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-01 19:15
Weet niet of er nog SDE subsidie is, maar heb een elektrisch kacheltje in de garage hangen en met meer isolatie toepassingen kreeg ik nog een deel terug met minimale dikte van 8cm.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000