Advies: NAS software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07
Mijn ouders hebben een QNAP NAS waarvan 1 disk defect is. Het ding is al een aantal jaartjes oud en de schijven die erin zitten komen nog uit een Synology NAS die hiervoor jaren heeft gedraaid. Die schijven zijn inmiddels wel 10 jaar oud denk ik.

Wil er eigenlijk geen geld meer in investeren en op 1 schijf draaien vind ik ook niet echt een goede oplossing.

Ik heb zelf een kleine Dell Optiplex bij mijn ouders staan met een VPN ertussen voor mijn eigen backups.
Thuis heb ik zelf een Proxmox host draaien.

Nu is mijn idee om hierop een extra VM te draaien waarop ik de data van mijn ouders kwijt kan. Ik heb zelf een Windows 2019 server draaien met wat extra andere zaken maar ik wil de data en de VM gescheiden houden dus ik ben opzoek naar een simpele NAS software oplossing. Het enige dat nodig is, is SMB toegang middels meerdere shares.

Is er iemand met advies voor zo'n simpele oplossing?
XPenology lijkt me niks, niet officieel support.
TrueNAS is een mogelijkheid, OpenMediaVault, Unraid en zo zijn er vast nog meer.
Maar welke is het meest simpel? Of ben ik beter af met een losse Debian install?

Hoor graag jullie advies/ervaringen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
waarom geen nieuwe disk kopen?
om hoeveel opslag gaat het?

voor ca €100 heb je een 4T disk
Een disk gaat eerder kapot dan een nas.

een oude qnap kan best nog een aantal jaren mee (heb zelf nog een ts412 van meer dan 12 jaar oud als backup nas, waar ik vorig jaar nieuwe 4x4T disks heb geplaatst omdat de oude disks 65k+ draaiuren hadden)
qnap zorgt ook voor oude modellen (max QTS4.3.3) nog voor security updates (laatste jan 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07
Het gaat om ongeveer 60 GB data. Heel weinig dus eigenlijk. Tevens is er nu geen backup ingericht en het ding is ook niet al te snel. Hij wordt vooral gebruikt foor af en toe wat foto opslag/archiverening

Vandaar het idee om zelf een VM te draaien waarop die data beschikbaar kan worden gemaakt over de VPN. Aangezien mijn Proxmox host netjes een backup heeft is dat dan ook direct geregeld :)