Dual Hose Mobiele Airco's (met 2 slangen) blijken veel energie-efficiënter te zijn dan Single Hose Airco's (enkel afvoerslang). Waarom zijn die Dual Hose Airco's zo moeilijk te verkrijgen in EU ? Zijn daar nadelen aan verbonden ? In de Verenigde staten zijn die veel makkelijker te verkrijgen en ook veel meer gebruikt. Europa wil toch energie-efficiëntie aanmoedigen ?
Vraag
Alle reacties
Misschien kan je het onderbouwen met wat voorbeelden? Ben wel benieuwd. Heb nog nooit hiervan gehoord namelijk.
(En ik zou verbaasd zijn als de VS een zuiniger versie van een apparaat heeft)
Omdat we in principe portable AC's uberhaupt niet aan willen moedigen, en dual-hose doorgaans niet eens zó veel efficiënter zijn omdat de meeste mensen in principe de afblaas lucht gelijk weer aanzuigen.
Wat we aan willen moedigen is split airco's, of lucht-water airco's. We willen ze zelfs zo aanmoedigen dat we én een "reverse" praktisch gaan verplichten, én ze op z'n minst in 'hybride' formaat verplicht gaan stellen naast CV (tenzij je helemaal van CV afgaat).
Bovendien is de beste verkoeling de koeling die je niet nodig hebt, dat moedigen we nóg meer aan dan mobiele AC's. Goede isolatie, HR++ glas, balansventilatie, en zonneschermen. Want dan heb je ook nog eens een kleinere AC nodig. Naast dat het dan sowieso een split zou zijn.
Wat we aan willen moedigen is split airco's, of lucht-water airco's. We willen ze zelfs zo aanmoedigen dat we én een "reverse" praktisch gaan verplichten, én ze op z'n minst in 'hybride' formaat verplicht gaan stellen naast CV (tenzij je helemaal van CV afgaat).
Bovendien is de beste verkoeling de koeling die je niet nodig hebt, dat moedigen we nóg meer aan dan mobiele AC's. Goede isolatie, HR++ glas, balansventilatie, en zonneschermen. Want dan heb je ook nog eens een kleinere AC nodig. Naast dat het dan sowieso een split zou zijn.
Klopt. Doorgaans is door hun stroomsysteem eigenlijk het meeste wel wát minder efficiëntt14wo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:23:
Misschien kan je het onderbouwen met wat voorbeelden? Ben wel benieuwd. Heb nog nooit hiervan gehoord namelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door Umbrah op 20-06-2023 19:29 ]
Oh ik zie nu pas dat het om mobiele airco’s gaat… nevermind.Umbrah schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:28:
Omdat we in principe portable AC's uberhaupt niet aan willen moedigen, en dual-hose doorgaans niet eens zó veel efficiënter zijn omdat de meeste mensen in principe de afblaas lucht gelijk weer aanzuigen.
[...]
Klopt. Doorgaans is door hun stroomsysteem eigenlijk het meeste wel wát minder efficiënt
@Umbrah Een split Airco is helaas geen optie want ik woon in een stad waar de buitenunit niet op straat mag uitkomen en het dak is te ver. Er is ook geen plaats op het balkon voor een buitenunit. Zijn er nog andere opties of eventueel een airco met heel smalle buitenunit (max. 10 cm dik ?)
@t14wo Er is een video up Youtube die de verschillen uitlegt https://www.youtube.com/watch?v=WMIKrW5131s
@t14wo Er is een video up Youtube die de verschillen uitlegt https://www.youtube.com/watch?v=WMIKrW5131s
Er zijn ook nog monoblock luch/lucht airco's. Dat zijn airco's die je op de buitenmuur plaats met twee gaten door de muur. Voordeel ten opzichte van de mobiele met twee slangen is de betere efficiëntie en dat deze dus vrijwel altijd wel correct worden geïnstalleerd.
@StevenLe hoe klein is je balkon en hoe ver is het dak?
@StevenLe hoe klein is je balkon en hoe ver is het dak?
Hallo, bedankt voor de info, het balkon is ongeveer 15 cm breed en naar het dak is 3 verdiepingen hoger. Zijn er buitenunits die smaller zijn dan 15cm?
Als ze er al zijn ga je hoe dan ook in de problemen komen met de minimale afstand tussen unit en je muur. Dus die optie kan je dan zeker vergeten.StevenLe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:09:
Hallo, bedankt voor de info, het balkon is ongeveer 15 cm breed en naar het dak is 3 verdiepingen hoger. Zijn er buitenunits die smaller zijn dan 15cm?
3 verdiepingen zou je eventueel nog wel kunnen overbruggen, maar ik vraag me wel af of dat nog efficient is.
Je zou alsnog kunnen kijken naar lucht/lucht monoblock warmtepompen. Ze zijn wat schaarser en inefficiënter dan de splits, maar er zijn wel wat merken zoals Etherma en Qlima die ze verkopen in Nederland.
Wat zegt je VVE?StevenLe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:09:
Wat je bij dit soort situaties soms ziet is dat het ook soms uitloopt op een "met z'n allen van het gas af"-traject, waarbij op het gemeenschappelijke dak een compressor-set geplaatst wordt.
Dingen aan de muur zullen sowieso niet snel met veel plezier geaccepteerd worden (een balkonuitbreiding overigens wel), vanwege de 'oostblok'-vibe (hang er gelijk een schotelantenne naast).
Een airco is niet eens zo'n complex ding, koude kant, warme kant, zuig lucht van een kant aan en gebruik het om een gas mee te koelen, en zuig het aan een andere kant aan om... een gas te verwarmen. De kant waar je het gas verwarmt is de koele kant, de kant waar je het gas afkoelt is de warme kant. Als je binnen wilt koelen, moet je dus lucht van buiten aanzuigen voor de warme kant van de AC (en dus: hitte verplaatsen naar buiten). Dat is waar de afzuig van de slang voor is.
Het stuk waar je doorgaans een tweede slang voor hebt, is omdat de installatie zelf (de compressor dus) ook warmte genereert, en die warmte doet af aan de efficiëntie. Dat, en de slang zelf wordt ook warm (immers, aan de compressie kant), waardoor je die warmte ook weer in je ruimte zet.
Dat eerste is waar een twee-slangs AC een nut bij kan hebben: de elektronica van de AC zelf koelen met lucht van buiten. Dat tweede, uiteraard, niet. Sterker nog: omdat de slangen naast elkaar liggen zuig je in essentie lucht van de 'afblaas' weer binnen om de AC vervolgens weer mee te koelen.
Maar goed. Het feit is en blijft dat je wel heel erg snel naar de AC grijpt. Een AC is geweldig als warmtebron OF koudebron, maar de beste warmte- of koudebron is degene die je niet nodig hebt. Brengt ons weer op de VVE. Wat is de staat van de isolatie, ventilatie, het HR+++ glas, en de zonwering an-sich?
Ik heb deze gekocht en inmiddels in gebruik:StevenLe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:09:
:strip_exif()/f/image/xMAYIPERR25tJXyR0ZHZAwHp.jpg?f=fotoalbum_large)
Werd binnen een paar dagen geleverd, met een steekwagentje.
Er zitten riemen bij waarmee je hem over je balkon kan hangen, als je een beetje handig bent en het goed vastzet. Buitenunit weegt 12 kilo.
Wel 10x zo duur helaas dan een mobiele airco met slang.
Kortgezegd nee. Je zou iets aan de railing kunnen hangen maar meestal mag dat niet, soms van de gemeente (apv) en vaak ook niet van de vve.
Hallo,
bedankt voor de antwoorden.
Nu mijn vraag : wat zou dan in mijn geval de beste oplossing zijn om een efficiënte airconditioning te bekomen ?
rekening houdend met mijn situatie : zie foto's smal balkon
Nu mijn vraag : wat zou dan in mijn geval de beste oplossing zijn om een efficiënte airconditioning te bekomen ?
Helaas, was het maar zo'n feest. Het HR++ glas is dusdanig goed isolerend, dat het warmte die binnen is binnen houdt. Daardoor wordt het alleen nog maar warmer binnen.Umbrah schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:28:
[...]
Klopt. Doorgaans is door hun stroomsysteem eigenlijk het meeste wel wát minder efficiënt
Daarnaast is er een "bekende" dual-hose-in-one oplossing van inventum: ac127W of hoe dat ding ook heet. Er zijn echter ook al een stuk zuinigere modellen op de markt met 1 slang door het gebruik van de invertor.
[ Voor 13% gewijzigd door Frozen op 24-06-2023 23:45 ]
Zoals hierboven al genoemd: een vaste monoblock airco. Die heeft alleen een binnenunit en twee buizen door de gevel naar buiten.StevenLe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:51:
Hallo,
Ah die zag ik ook langskomen. Hoe bevalt ie?Soldaatje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:09:
[...]
Ik heb deze gekocht en inmiddels in gebruik:
Best goed, het enige wat mij opvalt is dat als hij gaat koelen de buitenunit even naar 100% gaat blazen en daarna terugschroeft, ik weet niet of dit normaal is. Kan ook niet verwarmen helaas maar dat wist ik.
Dat is voor zover ik heb begrijp de normale werking (en een nadeel) van een compressor zonder 'inverter'. Zie ook: https://www.lg.com/nl/airconditioner-tips/inverterSoldaatje schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:31:
[...]
Best goed, het enige wat mij opvalt is dat als hij gaat koelen de buitenunit even naar 100% gaat blazen en daarna terugschroeft, ik weet niet of dit normaal is. Kan ook niet verwarmen helaas maar dat wist ik.
Wat is "deze"?Soldaatje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:09:
[...]
Ik heb deze gekocht en inmiddels in gebruik:
[ Voor 16% gewijzigd door seriousjin op 25-06-2023 12:26 ]
"You may be big, but I am serious!"
Hij heeft wel een inverter.seriousjin schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:25:
[...]
Dat is voor zover ik heb begrijp de normale werking (en een nadeel) van een compressor zonder 'inverter'. Zie ook: https://www.lg.com/nl/airconditioner-tips/inverter
[...]
Wat is "deze"?
Remko RKL 495 DC.
Zit die slang vast aan beide units of moet ie aan 1 zijde nog gekoppeld worden?Soldaatje schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:06:
[...]
Hij heeft wel een inverter.
Remko RKL 495 DC.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Vast aan beide gekoppeld en gevuld, kant-en-klaar.Tacoos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:31:
[...]
Zit die slang vast aan beide units of moet ie aan 1 zijde nog gekoppeld worden?
Er is soms ook sprake van een warmtepomp (heatpump). Wat is het verschil met een Airco ? Is dit ook een optie voor op een appartement ?
Een airco is een warmtepomp die aan beide kanten lucht gebruikt. Een warmtepomp voor CV/vloerkoeling doet het vaak buiten met lucht en binnen met water.StevenLe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 05:14:
Er is soms ook sprake van een warmtepomp (heatpump). Wat is het verschil met een Airco ? Is dit ook een optie voor op een appartement ?
Er is ook een topic over verwarmen en koelen met l/l warmtepompen. (Die we dus vooral kennen als airco)
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Een airco ís een warmtepomp. Een lucht-lucht warmtepomp. Voor het idee: Veel nieuwbouwwoningen krijgen nu een lucht-water warmtepomp. Die laatste noemen we in de volksmond alleen een warmtepomp en de eerdte noemen we meestal gewoon airco.StevenLe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 05:14:
Een lucht-lucht warmtepomp gebruikt lucht, om uiteindelijk met lucht te verwarmen of koelen. Een lucht-water warmtepomp gebruikt lucht (de buitenunit) om uiteindelijk met water te verwarmen of koelen. Bijv. met vloerverwarming of radiatoren.
Maar zoals @Rukapul zegt: kijk nou eens naar monoblock airco in wandmodel. Je krijgt dan enkel 2 roostertjes in de muur voor aan en afvoer.
https://www.cvtotaal.nl/b...n-nadelen-monoblock-airco
Bedankt voor de info. Is een warmtepomp (lucht:lucht of lucht:water) een optie voor mijn appartement (zie foto's van mijn balkon boven) en heb je daar een voorbeeld van beide types (commercieel verkrijgbaar ?)
@Soldaatje @seriousjin @Frozen Een mobiele Airco zonder buitenunit en met inverter lijkt dus voor mij de beste keuze?
De inventum: ac127W heeft die een inverter ?
Welke zijn er nog verkrijgbaar ? Ik zie ook dat de LG PA11WS een dual inverter heeft. Zijn die nog beter ?
https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-pa11ws
Is er een overzicht van mobiele airc's MET inverter (zonder buitenunit) ?
Welke zijn er nog verkrijgbaar ? Ik zie ook dat de LG PA11WS een dual inverter heeft. Zijn die nog beter ?
Mwua een EER is wel "okee", maar er zijn apparaten met een hogere EER op de markt. Geen idee of de AC127W een inverter heeft.StevenLe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 06:33:
@Soldaatje @seriousjin @Frozen Een mobiele Airco zonder buitenunit en met inverter lijkt dus voor mij de beste keuze?
Nee. Het is een rebadged versie van een midea duo airco. Daarvan is een variant met inverter beschikbaar, maar niet in de EU (bron: andere topics over mobiele airco hier op het forum).StevenLe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 06:33:
Je kan kijken voor bijv een Duux Blizzard 12K, die heeft (volgens de specs) een enorm hoge EER.Frozen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:17:
[...]
Mwua een EER is wel "okee", maar er zijn apparaten met een hogere EER op de markt. Geen idee of de AC127W een inverter heeft.
[ Voor 33% gewijzigd door seriousjin op 03-07-2023 14:39 ]
De duux blizzard 12k heeft ook een EER van 2,6. Hetzlefde dus als de Inventumseriousjin schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:38:
[...]
Nee. Het is een rebadged versie van een midea duo airco. Daarvan is een variant met inverter beschikbaar, maar niet in de EU (bron: andere topics over mobiele airco hier op het forum).
[...]
Je kan kijken voor bijv een Duux Blizzard 12K, die heeft (volgens de specs) een enorm hoge EER.
Bij coolblue heeft hij een (bizarre) EER van 8.88Frozen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:04:
[...]
De duux blizzard 12k heeft ook een EER van 2,6. Hetzlefde dus als de Inventum
https://www.coolblue.nl/p...-smart-12k.html#810966773
[ Voor 13% gewijzigd door seriousjin op 03-07-2023 17:12 ]
Niet op deze afbeelding: https://image.coolblue.nl/max/2048x1536/products/1431859seriousjin schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:11:
[...]
Bij coolblue heeft hij een (bizarre) EER van 8.88
https://www.coolblue.nl/p...-smart-12k.html#810966773
Pagina: 1