Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-09 11:40
Hoi mede tweakers,

Ik heb dit jaar mijn MBO niveau 4 diploma behaald en één van de criteria voor het diploma was het afronden van Engels A2/B1.

Dit bestaat uit 4 examens, lezen&luisteren, spreken, gesprekken voeren en een schrijf examen. Ik heb voor alle onderdelen een ruime voldoende gehaald en mijn eindcijfer is een 10.

Doordat ik de Engels taal erg leuk vind om te spreken, zou ik mij graag door willen ontwikkelen, maar twijfel ik of het niveau C1 voor mij wel haalbaar is.

Zijn hier wellicht mensen met ervaring?

Graag hoor ik van jullie 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nieuwsgierig: wat is je doel? Zo te lezen bezit je een comfortabele basis en kan je je prima staande houden in een gesprek of geschreven tekst.

Als je beter wilt worden in de taal: ondertiteling uit op netflix, en lees engelse boeken 'zoals de schrijver ze geschreven heeft'.
Ploeter je een keer door de lord of the rings heen (film en/of boek).

Qua diploma zou ik je op de volgende stip op de horizon gaan richten. In veel vakgebieden kom je vanzelf engelse (vak)literatuur, handleidingen of andere bronnen tegen. Dan pak je het vanzelf op, en leer je tegelijkertijd iets nieuws.

onder het motto "wat wil je worden als je groot bent" is 'engels' slechts een stukje gereedschap in de kist, je mag best groter denken :)

[ Voor 10% gewijzigd door dyrc op 20-06-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamineslot
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-04 00:19
Allereerst heel goed gedaan dat je je diploma hebt behaald. Ook prachtig dat je Engels met een 10 hebt afgerond.

Natuurlijk is dit haalbaar voor je. Alles is mogelijk, als je er maar voldoende tijd in steekt. Bij de 'lagere' niveau's is het vaak zo dat je de taalvaardigheid heel snel ontwikkelt. Hoe beter je wordt in de Engelse taal, hoe lastiger het wordt om verder te komen/een niveau omhoog te gaan. Je zult er dus wel veel tijd en moeite in moeten steken, maar als je het leuk vindt, dan is het zeker mogelijk.

Het helpt als je er een dagelijkse bezigheid van maakt. Hoe meer je dagelijks bezig bent met de Engelse taal, hoe beter je ermee overweg kan gaan na verloop van tijd. Enkele tips:
  • Lees Engelse (fictie) boeken. Als je nog niet leest, dan zou ik je zeker aanraden om daarmee te beginnen, het liefst in het Engels. Lezen verhoogt je vocabulaire, wat essentieel is voor het beheersen van alle andere onderdelen van de Engelse taal. Daarnaast is het ook leuk, als je een verhaal uitkiest dat je leuk vindt.
  • Luister Engelse podcasts. Als je bijvoorbeeld onderweg bent naar je werk, dan kun je Engelse podcasts en/of luisterboeken luisteren. Daardoor ontwikkel je ook je luistervaardigheid.
  • Mocht het mogelijk zijn, dan kun je ook iets van een stage in het buitenland doen. Ook is het erg leuk om een lange reis te maken naar een land waar Engels de moedertaal is. Hierdoor dompel je jezelf onder in de taal en spreek je veel Engels. Dat is echt het allerbelangrijkste als je een taal wilt leren
  • Schrijfvaardigheid is vaak de lastigste vaardigheid om te leren. Dat komt omdat dit iets is wat niet veel terugkomt en lastiger is om te oefenen. De meeste teksten schrijf je namelijk in het Nederlands, aangezien je in Nederland woont. Het kan helpen om allerlei Engelse community's te bekijken en daarin actief te zijn. Voor echt goede schrijfvaardigheid moet je wel meer doen, dus daarvoor moet je bijvoorbeeld opstellen schrijven of regelmatig ook formele Engelse teksten schrijven.
Dit waren de belangrijkste punten. Vanuit school ben je wellicht gewend om droge stof te lezen/leren, maar het is vooral belangrijk dat jij er consistent tijd in steekt. Dat bereik je alleen door het leuk te maken voor jezelf. Wat je leert terwijl je plezier hebt, vergeet je nooit meer. ;)

Hou het ook zeker realistisch. Elke dag 10-30 minuten bezig zijn met de Engelse taal en dat jaren volhouden is altijd beter dan een week elke dag 2 uur leren, waarna je er dan mee stopt.

Heel veel succes! Mocht je nog specifieke tips willen, zoals welke boeken je kunt lezen, hoe je daarmee kunt beginnen en dergelijke, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Laatst online: 07-09 11:40
Bedankt voor je reactie!

Het uiteindelijke doel is het eigen maken van de taal en deze in de toekomst toe kunnen passen in mijn werk. Momenteel zit ik nog op een functie waarin B1 prima volstaat, maar ik wil in de toekomst doorgroeien richting project management. Daarnaast zou C1 ook wel goed staan op mijn CV.

Engelse boeken lees ik wel, al moet ik daarbij wel bekennen dat ik woorden tegen kom die ik nog niet eerder heb gezien. In principe kan ik met het lezen en schrijven prima uit de voeten en is het vooral spreken wat ik graag zou willen ontwikkelen.

Bij bijvoorbeeld YouTube videos zet ik de ondertiteling zowel Engels en Nederlands al expres uit doordat dit mij afleidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

dyrc schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:46:
Als je beter wilt worden in de taal: ondertiteling uit op netflix,
Of zet de ondertiteling op Engels!

Tegen dat je je gaat ergeren aan verschillen tussen wat er gezegd wordt en wat er in de ondertitels staat, ben je twee niveau's verder :)

Overigens, als je BBC1 / BBC2 hebt, kijken :)
Via TT888 is er ook ondertiteling beschikbaar, maar als je quizes kunt volgen leer je behalve de taal ook nog wat algemene kennis :)
Elke werkdag om 19:00 is er Richard Osman's House of Games, bijvoorbeeld, voorafgegaan door Pointless. Wil je iets meer uitdaging, dan moet je wachten op een nieuw seizoen van University Challenge. Die laatste kijk ik zelf al decennia, en in het begin was ik al blij als ik twee vragen per aflevering begreep, laat staan dat ik iets kon beantwoorden :P

Panel shows zijn helemaal leuk, daar wordt over het algemeen flink wat afgegeind op hoog niveau en ditto tempo. Let wel op: je kijkt na "Have I got news for you" nooit meer zonder kromme tenen naar "Dit was het nieuws"!
en lees engelse boeken 'zoals de schrijver ze geschreven heeft'.
Absoluut! Lezen is sowieso een uitstekende manier (in elke taal!) om je woordenschat, idioom en grammatica eigen te maken.
Qua diploma zou ik je op de volgende stip op de horizon gaan richten. In veel vakgebieden kom je vanzelf engelse (vak)literatuur, handleidingen of andere bronnen tegen. Dan pak je het vanzelf op, en leer je tegelijkertijd iets nieuws.
Goed punt, tenzij je Engels gaat studeren is er de rest van je leven niemand geinteresseerd is in welk papiertje je hebt op dat gebied. Spreek je Engels? Ja? Ok dan :)
Darkbullet schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:57:
Het uiteindelijke doel is het eigen maken van de taal en deze in de toekomst toe kunnen passen in mijn werk. Momenteel zit ik nog op een functie waarin B1 prima volstaat, maar ik wil in de toekomst doorgroeien richting project management. Daarnaast zou C1 ook wel goed staan op mijn CV.
Na een paar jaar is "Engels: vloeiend" of, als je het hard kunt maken "Engels: near-native" ook prima ;)
Als jij straks solliciteert naar een functie als projectmanager heb je kans dat je sollicitatie al in het Engels is. Dan kan het niemand schelen welk niveau er op een papiertje staat, zolang je je zegje maar kan doen :)
Engelse boeken lees ik wel, al moet ik daarbij wel bekennen dat ik woorden tegen kom die ik nog niet eerder heb gezien.
Da's logisch, en dat zal ook niet zomaar overgaan. Ik ben near-native en kom ook nog regelmatig nieuwe woorden tegen. Wel word je steeds beter in het afleiden van de betekenis ervan uit de context naarmate je woordenschat groeit.
Bij bijvoorbeeld YouTube videos zet ik de ondertiteling zowel Engels en Nederlands al expres uit doordat dit mij afleidt.
Bij YT kan ik me dat voorstellen, daar kom ik maar weinig bruikbare ondertitels tegen. Maar Netflix heeft vaak wel betere kwaliteit ondertitels, als je daar Engels hoort en Engels leest kan dat elkaar versterken. Of inderdaad de BBC, maar dan moet je wel series, of vooraf opgenomen prgramma's kijken, want ondertitels bij het nieuws lopen (begrijpelijk!) irritant achter en zijn onnauwkeurig.

[ Voor 31% gewijzigd door Dido op 20-06-2023 19:07 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 10-09 16:37
Op basis van je huidige kwaliteit (een 10) en het feit dat je het leuk vind zal het met een beetje inzet best lukken.
In welke tak doe je projectmanagement, wordt daar veel specifieke (technische) taal gesproken zal je aan een papiertje niet veel hebben.
Ik zelf was/ben (zeer) slecht in talen, met in 3 HAVO een 2,6 voor Duits en Frans (wat ze gelukkig wilde ophogen maar 2x een 4) en een klein zesje voor Engels ging ik over (mede omdat de rest wel een 8 en hoger was).
Sinds 2008 zit ik bij internationale organisaties en is mijn voertaal Engels en kan ik krom gezegd geen eens een Nederlandse e-mail meer schrijven.
In die 15 jaar heb ik veel meer geleerd dan dat ik ooit op school zou leren.
Kort gezegd verbeter jezelf door boven genoemde zaken als boeken en series. Vul het aan met Engelse vak literatuur zodat je meer aansluiting krijgt met je vakgebied.
En als je dan toch wilt gaan voor C1 haal je het echt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is normaal dat je sommige woorden niet kent als je een boek leest, probeer eerst te raden wat het zou kunnen betekenen en zoek het dan op, check of je het bij het rechte eind had. Dat maakt het enorm leuk om te lezen en te leren tegelijk! Je zou kunnen beginnen met boeken voor jongvolwassenen, die hebben vaak een wat eenvoudiger taalgebruik dan de literatuur voor volwassenen waardoor je er gemakkelijker doorheen komt en lezen ook leuk blijft doordat je het verhaal kunt blijven volgen. En kijk veel Engelstalige films met de Engelse ondertitels aan. Zo leer je spelling en klank tegelijk herkennen en leer je de taal sneller. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:15
Ik weet niet precies wat de criteria voor C1 zijn, maar heb je enig idee wat je niveau Nederlands is?

Dat dat minimaal ook C1 is lijkt me een noodzakelijke voorwaarde (? misschien ook niet en zit ik er helemaal naast…)

Edit: er van uit gaand dat Nederlands je moedertaal is. Meer algemeen bedoel ik dat het me noodzakelijk lijkt je moedertaal op niveau C1 te beheersen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sebas1979 op 20-06-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Togi schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:46:
Op basis van je huidige kwaliteit (een 10) en het feit dat je het leuk vind zal het met een beetje inzet best lukken.
Let wel op. Bij het niveau wat TS aangeeft bereik je nogal snel het plafond van becijfering. Je kunt dus niet zonder meer stellen dat een hoger niveau haalbaar is. De voorspellende waarde van die 10 is dus niet zo groot.

Wil niet zeggen dat je de taal niet professioneel beheerst of dat je het niveau juist niet kunt bereiken, maar sommige toetsvragen zijn gewoon venijnig. Zowel bij Cambridge-examens als bij de vwo-examens (die halen ook makkelijk C1-niveau, allemaal te vinden op examenblad.nl overigens).

TS, je zou voor de grap eens kunnen kijken wat je voor een B2-examen zou halen. Alleen receptief dan natuurlijk, productief is misschien wat lastig in te schatten.
https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/first/
(hier is ook een oefenexamen te vinden)

Maar, in de praktijk is het veel belangrijker om ook productief sterk te zijn. Niets verslaat daadwerkelijke ervaring met het gebruik van een taal. En vakliteratuur is ook wel een goede ja, aangezien je je dan meteen vakinhoudelijk ontwikkelt.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 20-06-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jezze
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 09:00
Mijn ervaring:

Tijdens mijn MBO heb ik mijn C1 Cambridge diploma gehaald. Was een leuke ervaring en ontzettend goed voor de ontwikkeling van mijn Engels. De toegevoegde waarde vond ik de zakelijke communicatie die je er leert en voornamelijk het schrijven.

Nadelen, kost redelijk wat tijd en geld om het te halen. Denk dat het voor sollicitaties e.d. niet veel uitmaakt. Het geeft je Engelse kennis wel een goeie boost.

Voordeel was wel dat het me goed hielp in mijn Engelstalige HBO opleiding die ik erna volgde.
Pagina: 1