Is dit een tekenbeet?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.016 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 15:22
Van de één op andere dag heb ik in eens deze zwarte vlek op mijn scheenbeen zitten, en is de huid rondom de scheen ook bijzonder stijf. Als ik loop kan ik het wondje gewoon voelen door m'n been heen.

Is dit een tekenbeet? Juni is wel 'de' maand voor het, maar ik loop nooit tot zelden met een korte broek en een tuinzitter ben ik ook al niet. Verder zie ik ook niet de typische kring die vele google resultaten opleveren.

Wat maken jullie er van? (de enkel overigens is niet 'opgezet,' dit is gekomen door een te strak zittende sok omdat ik de hele dag op pad ben geweest).

De zwarte plek is ongeveer een halve centimeter in diameter.

Click voor full size:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z5WJ7cLYNZIQvonOfgewVKTf3U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4lRfHvcERPKIHk41VDXVEQY.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-10 08:51
Ga er mee naar je huisarts die is er tenslotte voor opgeleid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
Als dit een tekenbeet is, dan moet het wel een gigantische teek geweest zijn. Ik zou er vooral mee naar de huisarts gaan, ziet er niet heel best uit.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nee dit is wat anders, ga naar de huisarts.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik zie een rode plek. Lijkt me niet best.
Ga naar de huisarts.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Let wel, de typische kring zit er vaak niet lang, het wondje zelf of wat roodheid zit er langer. Dus dat er geen kring zit zegt op zich niks.

Maar ik ga niet beweren dat het een tekenbeet is, of dat ik uberhaupt weet wat het is. Enkel dat het een tekenbeet zou kunnen zijn.

Maar dat gezegd hebbende gaat een teek inderdaad nooit zo'n groot gat achter laten, zoals anderen al aangeven.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 20-06-2023 17:07 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik kon niet meer bellen voor een afspraak vandaag, wel morgen, maar ik wou graag even jullie mening horen. Inderdaad de dokter weet het het beste.

Een spinnenbeet lijkt me niet, voor zover ik weet zijn er in Nederland geen (inheemse) spinnen die door een mensenhuid heen kunnen bijten.

Ik ga morgen gelijk een afspraak maken, zal het tevens een beetje 'opdikken' en zeggen dat ik bang ben dat het wel eens iets van de ziekte van Lyme kan zijn, wat overigens ook niet volledig uit te sluiten valt. Dus, morgen direct heen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt ook een hele veeg over jouw scheenbeen zitten, ik denk dat er iets over geschuurd is of iets dergelijks, dat uiteindelijk bij de wond dus stopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:29
@Snowwie Heb je je niet ergens aan geprikt of gestoten? Zit er op die plek soms een gat in je broek, of zit er iets in je broek aan de binnenkant van de pijp?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:07
Komt wel enigszins bekend voor.
Ziet er uit als een opengekrabde muggenbeet o.i.d., die wat is gaan ontsteken.
Misschien onbewust wat lopen krabben?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:02
Heb ik ook gehad vorig jaar, ik vermoedde een insect. Ging vanzelf weg.
Even naar de huisarts kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 16:31

Louw Post

Cerenas

Heb vorig jaar ook een vergelijkbare wond gehad (ook op de scheenbeen), dus ben wel benieuwd wat hier uitkomt eigenlijk, mocht de dokter het kunnen verklaren. Dacht er zelf niet zoveel achter dus heb het ook laten gaan en ging vanzelf weer weg.

Misschien een opengekrabde muggenbeet inderdaad, maar heb het nooit eerder gehad (en wel genoeg muggenbeten gehad haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tekenbeten zien er naar mijn ervaring (lang in de scouting/chiro gezeten als lid en leiding) anders uit. Bijna altijd blijft de teek zitten, en na verwijderen van de teek is de beet eigenlijk zoals een muggenbeet of zelfs wat kleiner. Ook wel eens zo'n bekende Lyme-cirkel gezien, maar ook dat was anders.

Maar in any case zou ik toch aanraden om je naar een dokter van wacht te begeven of alleszins te bellen voor advies, en als je dat niet vindt naar de spoedgevallen te gaan, als je er echt pijn van hebt. Wat het is kan ik je niet vertellen want ik ben geen dokter, maar een serieuze infectie van een (willekeurige) insectenbeet of klein wondje valt zeker onder de opties en dan wil je niet dat je nog een dag of twee wacht vooraleer je aan de antibiotica gaat. Een goede vriend van me had een gelijkaardig wondje dat serieus ontstoken was, en die is een paar dagen in het ziekenhuis moeten blijven, dat begon ook als een klein wondje dat pijn deed en ging groeien.

[ Voor 14% gewijzigd door Mavamaarten op 20-06-2023 20:24 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:18
En als je twijfelt over groei van de plek trek dan met pen een cirkel er omheen. Is ook nuttige info voor de huisarts morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 17:52
Ziet er eerder uit als een geïnfecteerd wondje.
Goed de roodheid in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij mij zag een tekenbeet er toch echt anders uit... maar goed dat beestje had mij ook in de knieholte te pakken..

dat leverde een "ander aanvoelende" huid op en een verkleuring richting rood / roze wat toch best groot werd..

nu ben ik geen verzamelaar van tekenbeten.. dus is dit zover ik weet de enige geweest..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:59
Ik vind het er juist niet uitzien als een tekenbeet maar het lijkt sowieso ontstoken dus wellicht handig om even een huisarts te raadplegen.

Een teek bijt zich vast en zuigt zich langzaam vol totdat hij zo groot is als een erwt en laat zich dan normaal pas weer los. Dit proces tot het loslaten kan in mijn ervaring misschien wel een week duren. Onze honden hadden eerder vaak teken vandaar, heb er ontelbaar veel verwijderd. Het laat echt ook maar een heel klein wondje achter. Het gaat echt heel anders dan bij een muggenbeet.

Een sok hoog optrekken is normaal ook juist een advies tegen teken. Dus als het juist onder je sok zit lijkt me de kans ook klein dat het een teek was.

[ Voor 11% gewijzigd door CrystalViriS op 20-06-2023 20:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-10 22:11
Ik zou even contact opnemen met Freek Vonk, kan je deelnemen aan zijn lopende experiment.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 13:37

ricardo246

Life's what you make it!

Ik ben de afgelopen weken helaas veel geprikt, niet door muggen, maar dazen, die laten een vervelende plek achter, wat erg lang duurt om weg te trekken, ook heb ik in mijn slaap, aan de beet zitten frunniken, en ziet het er bij mij uit zoals jou. Je voelt een relatief groot gedeelte om de beet heen als hard en het jeukt regelmatig.
Bij mij duurde het bijna 1,5 week voordat de wond normaal was (mede door het krabben in mijn slaap). Dazen kunnen wel bacteriën over brengen, dus zeker in de gaten houden. Vertrouw je het niet --> (Huis) Arts, zeker als je niet eraan gezeten hebt, en de beet / wond zich verspreid.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:53
CH4OS schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:16:
Je hebt ook een hele veeg over jouw scheenbeen zitten, ik denk dat er iets over geschuurd is of iets dergelijks, dat uiteindelijk bij de wond dus stopte.
Dat ziet er eerder uit als een afdruk van de zoom van een broek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:18
Skynett schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:27:
Ik zou even contact opnemen met Freek Vonk, kan je deelnemen aan zijn lopende experiment.
Kwak is inmiddels geboren. Kwik en kwek rip :'(

En inderdaad, ga gewoon naar die huisarts. Ik ben wel eens met een dierenbeet na 2 dagen gegaan waarbij het advies achteraf enkeltje dichtsbijzijnde spoedpost was. Toch weer een meevaller dat ik nog leef :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanditZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-08 05:39
Ik ben afgelopen maand 3x gestoken op 1 dag. Kreeg wondjes die vergelijkbaar zijn met je foto. Bij mij was het een tijgermug (zag hem namelijk zitten de derde keer dat ik gestoken werd). De steek was ook "pijnlijk". De wondjes gingen ontsteken. Ben nu ruim een maand verder en is nog niet volledig genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Puch-Maxi schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:30:
@Snowwie Heb je je niet ergens aan geprikt of gestoten? Zit er op die plek soms een gat in je broek, of zit er iets in je broek aan de binnenkant van de pijp?
Nu je het zo zegt, ik kan het niet met zekerheid zeggen maar het staat me wel bij dat ik recentelijk ergens tegen aangestoten ben, dat is even 'auw shit' en je denkt er verder niet meer over na. Tegen de rand van het tv kastje volgens mij? Er zit geen gat in die broek en er zit ook niets aan de binnenkant van de broek zelf.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:29
Snowwie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:06:
[...]
Nu je het zo zegt, ik kan het niet met zekerheid zeggen maar het staat me wel bij dat ik recentelijk ergens tegen aangestoten ben, dat is even 'auw shit' en je denkt er verder niet meer over na. Tegen de rand van het tv kastje volgens mij? Er zit geen gat in die broek en er zit ook niets aan de binnenkant van de broek zelf.
That would do it :Y Zeker als er een mooie puntige hoek aan zit.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snowwie
Update van de huisarts:

- Het is geen tekenbeet. Gelukkig
- Dit is een wondje die spontaan is ontstaan (waarschijnlijk dan toch ergens tegenaan gezeten/gebotst)
- Bacteriën zijn in het wondje gekropen en hebben de boel flink laten ontsteken.
- Lichte verhoging, 37,6 graden, lichte koorts
- Men noemt dit ook wel 'wondroos'. (als je er op googled zie je veel ergere varianten)
- Medicatie 40 stuks antibiotica 4x per dag innemen, 10 dagen lang en een zalfje erbij gekregen om het zoveel te ontsmetten en vochtig te houden. Niet wassen met zeep. Kon zonder problemen met paracetamol.

Bij dat het geen tekenbeet is, en dus ook geen kans op het krijgen van de ziekte van Lyme.
Dank voor de reacties.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
Snowwie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:13:

Een spinnenbeet lijkt me niet, voor zover ik weet zijn er in Nederland geen (inheemse) spinnen die door een mensenhuid heen kunnen bijten.
Ja, die zijn er wel. De meeste komen nit zonder meer door je huid maar het is goed mogelijk.
Daarnaast kunne we de valse wolfspin inmiddels ook wel bijna inheems noemen.

@TS: https://www.gezondheidspl...et/spinnenbeet/item124357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik wil niet op de stoel van de dokter springen. Maar gezien je voet, waar ook een aardige vochtophoping zit. Het wondje 'spontaan' is gekomen. Ben je bekend met, of heb je al eens laten testen op suiker (diabetes) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:09

D4NG3R

kiwi

:)

Huisarts was al bezocht, nvm. :)

Mooi dat het niks aparts is.

[ Voor 134% gewijzigd door D4NG3R op 21-06-2023 14:14 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Snowwie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:23:
Update van de huisarts:

- Dit is een wondje die spontaan is ontstaan (waarschijnlijk dan toch ergens tegenaan gezet)
- Bacteriën zijn in het wondje gekropen en hebben de boel flink laten ontsteken.
- Men noemt dit ook wel 'wondroos'. (als je er op googled zie je veel ergere varianten)
- Medicatie 40 stuks antibiotica 4x per dag innemen, 10 dagen lang en een zalfje erbij gekregen om het zoveel te ontsmetten en vochtig te houden. Niet wassen met zeep. Kon zonder problemen met paracetamol.

Bij dat het geen tekenbeet is, en dus ook geen kans op het krijgen van de ziekte van Lyme.
Dank voor de reacties.
Ja hou het wel goed in de gaten, dat na 9 dagen helemaal weg is, of laat het nog een keer nakijken voor de zekerheid. Als je niet uitkijkt kan dit wel scepsis worden.
Meerdere keren zo een bacterie gehad en had zelf 2 keer extra antibiotica nodig.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:07
Sepsis

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:09
zie ik daar een rode vlek? Teken die af met stift of balpen, zodat je kan zien hoe groot ze is en of ze krimpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
manzonderdas schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:07:
zie ik daar een rode vlek? Teken die af met stift of balpen, zodat je kan zien hoe groot ze is en of ze krimpt
Lees het topic even door, zou ik zeggen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Millie-ano schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:35:
Ik wil niet op de stoel van de dokter springen. Maar gezien je voet, waar ook een aardige vochtophoping zit. Het wondje 'spontaan' is gekomen. Ben je bekend met, of heb je al eens laten testen op suiker (diabetes) ?
Nog niet zo lang geleden is mijn suikerspiegel niveau opgemeten, en deze lag zelfs aan de lage kant met een waarde van 3.5.

Er zit geen vochtophoping in de voet, de realiteit is zo: Tussen september 2017 en april 2018 ben ik maar liefst 40 kilo afgevallen. Ik heb dit 2 jaar stabiel weten te houden totdat het internationale daten het beetje bij beetje weer lieten oplopen. Nu, medio 2023, ben ik terug bij af. Helaas. Ik ben teveel gegroeid de laatste tijd en wat je hier gewoon ziet zijn te strakke sokken.

Wel jammer van dat dieet, ik was in april 2018 gewoon 79kg, terwijl 6 maanden daarvoor was ik 120kg. En nu weer terug op 120kg. Ik heb het wel weer geprobeerd hetzelfde strikte dieet toe te passen, maar je mindset en je wilskracht moet daarvoor ijzersterk zijn. Misschien dat ik het nog wel weer probeer.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 15:44
Update van de huisarts:

- Dit is een wondje die spontaan is ontstaan (waarschijnlijk dan toch ergens tegenaan gezeten/gebotst)

Dank voor de reacties.
Goed dat je naar de huisarts bent gegaan. Ik was jaren terug koppig en ben toen te laat gegaan met een vergelijkbaar probleem. Dat lidteken zie ik nu nog, al wordt het langzaam iets kleiner door de jaren heen. Zo'n zwarte vlek ziet er niet uit, dus ik had beter eerder naar de huisarts kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Update van de huisarts:

Dank voor de reacties.
Hier sluiten we dan ook mee af, de ervaring leert dat men vaak de TS niet meer leest en dat er weer een hele randdiscussie ontstaat.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.